Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Підписатися

Агропідприємство заправляє техніку підрядників: як уникнути акцизних ризиків

24.07.2023 1290 4 4


Досить часто для виконання тих або інших сільськогосподарських робіт агропідприємства вимушені залучати до роботи підрядників. Згідно із Цивільним і Господарським кодексами ніяких обмежень щодо укладення договору підряду в такому разі немає. Проте якщо суб'єкт господарювання (далі – СГ) збирається заправляти транспортні засоби (далі – ТЗ) підрядників власним пальним, то можуть виникнути проблеми. Щоб органи ДПС не визнали таку операцію реалізацією пального, СГ повинен дотримати ряд непростих умов. У консультації розповімо, що це за умови та які є альтернативні та безпечніші варіанти уникнути штрафних санкцій.


Отримання ліцензії на зберігання пального

Перш за все нагадаємо, що всі СГ, які зберігають пальне, повинні отримати ліцензію на зберігання пального (далі – ліцензія). Порядок її отримання та анулювання, а також унесення до нього змін регулюється Законом від 19.12.1995 № 481/95-ВР (далі – Закон № 481).

Зверніть увагу! Не отримувати ліцензію можуть лише деякі держпідприємства, підприємства, які торгують пальним (у них має бути інша ліцензія), і підприємства, які зберігають пальне у споживчій тарі (тобто від виробника) в об’ємі до 5 л. Також не вважається зберіганням пального в розумінні Закону № 481 наявність пального в паливному баку ТЗ або технологічного обладнання (ст. 15 Закону № 481).

Щоб отримати ліцензію на зберігання пального для власних потреб, СГ повинен подати в орган ДПС (ст. 15 Закону № 481):

  • заяву, у якій зазначається вид господарської діяльності, для провадження якого він має намір отримати ліцензію (зокрема, зберігання пального для потреб власного споживання чи перероблення). Форму такої заяви нормативно-правовими актами не затверджено. Рекомендовані зразки заяви можна знайти на сайтах Головних управлінь ДПС (див., наприклад, за посиланням https://dp.tax.gov.ua/media-ark/news-...);
  • документ, що підтверджує внесення річної плати за ліцензію на право зберігання пального в розмірі 780 грн.

Подати ці документи можна різними способами: передати нарочним, відправити поштою або в електронному вигляді. Подати документи в електронній формі можна через електронний кабінет, зайшовши в меню «Листування з ДПС» його приватної частини.

Крім того, для подання документів можна застосувати програму M.E.Doc. У ній є окремий розділ «Облік акцизного податку», у якому користувач може сформувати заяву про отримання ліцензії на право зберігання пального (ідентифікатор форми – J1304602).

У яких випадках потрібно вносити зміни до ліцензії на зберігання пального?

Підприємства зобов’язані повідомляти ДПС про зміни у відомостях, наведених у виданій підприємству ліцензії. У разі таких змін (крім змін, пов’язаних з реорганізацією СГ та/або зміною типу акціонерного товариства) орган, що видав ліцензію, на підставі заяви підприємства протягом 3 робочих днів видає нову ліцензію, оформлену на новому бланку з огляду на зміни (ч. 48 ст. 15 Закону № 481). Наприклад, отримувати таку ліцензію потрібно в разі зміни обсягу пального, що зберігається.

Також слід брати до уваги, що коли ємкості розміщені на об’єктах з різними адресами або на земельних ділянках з різними кадастровими номерами, то на ці об'єкти необхідно отримати різні ліцензії. Підприємство може мати необмежену кількість місць зберігання і, як наслідок, ліцензії на необмежену кількість адрес.

Чи обов’язково СГ отримувати ліцензію під час воєнного стану?

Так, обов'язково. Пояснимо докладніше.

Не зважаючи на запровадження воєнного стану, зберігати пальне навіть для власних потреб дозволено тільки за наявності ліцензії (ЗІР, категорія 113.04). За зберігання пального без ліцензії передбачений штраф у розмірі 500 000 грн, причому навіть за один день зберігання (ст. 17 Закону № 481).

Мораторій на проведення фактичних перевірок, у тому числі перевірок дотримання вимог законодавства, контроль за дотриманням яких покладений на контролюючі органи, зокрема Закону № 481, скасований згідно з пп. 69.2 підрозд. 10 розд. XX Податкового кодексу (далі – ПК).

Таким чином, у разі виявлення податківцями в ході фактичних перевірок порушень Закону № 481 на СГ можуть накласти фінансові санкції, визначені ст. 17 Закону № 481.

Хороша новина: якщо СГ отримав ліцензію до запровадження воєнного стану (до 24.02.2022), черговий платіж можна внести протягом 30 днів, що настають за днем припинення або скасування воєнного, надзвичайного стану в Україні (ст. 18 Закону № 481).

Підприємство заправляє своїм пальним техніку підрядника: які умови слід виконати

Відповідно до абзацу п’ятого пп. 14.1.212 ПК заправка пальним виконавців робіт (підрядників) належить до власного споживання і не вважається реалізацією пального за одночасного виконання трьох умов. Розглянемо їх докладніше.

Умова 1. Замовники за договорами підряду не повинні реалізовувати пальне іншим особам (крім експорту бензолу).

Ця умова означає, що підприємство-замовник не повинне бути платником акцизного податку (далі – АП) і не може продавати пальне третім особам. Із цим зазвичай труднощів не виникає, оскільки більшість підприємств автоматично його виконують.

Умова 2. Заправка здійснюється в паливний бак машин або техніки, які:

  • призначені для виконання робіт на землях сільськогосподарського або лісового призначення, на землях гірничих підприємств для видобутку корисних копалин і розробки родовищ корисних копалини, а також для виконання робіт з будівництва доріг;
  • належать іншим особам;

виконують роботи протягом строку дії договору підряду виключно на землях сільськогосподарського і лісового призначення, на землях, наданих гірничим підприємствам для видобутку корисних копалин і розробки родовищ корисних копалини, а також для виконання робіт з будівництва доріг, які перебувають у власності або користуванні замовника.

Друга умова є комплексною і передбачає ряд критеріїв, яким має відповідати операція, щоб ця умова вважалася виконаною (ідеться саме про одночасне дотримання всіх нижчеперелічених пунктів):

  • передача пального (заправка) повинна здійснюватися виключно в паливний бак; заправляти можна лише конкретну техніку: машини, механізми, техніку та обладнання для АПК, ТЗ спецпризначення, спеціальне обладнання або пристрої;
  • така техніка має бути призначена для виконання робіт на землях конкретного цільового призначення (див. вище);
  • така техніка має належати іншим особам, а не підприємству-замовникові (наприклад, це не може бути техніка, орендована у замовника);
  • землі, на яких виконуються роботи, повинні перебувати виключно у власності або користуванні замовника (тобто право власності або користування має бути належним чином оформлене саме на замовника, зокрема з унесенням відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно);
  • роботи слід виконувати протягом строку дії договору підряду.

Не зважаючи на таку велику кількість критеріїв, у принципі вони теж здійсненні на практиці. У більшості сільгосппідприємств земля перебуває у власності або оренді та має необхідне цільове призначення, а роботи на ній підрядник виконує на власній техніці, яка теж відповідає цим критеріям.

Умова 3. ТЗ, які здійснюють заправку в паливний бак машин або техніки, мають бути обладнані витратомірами-лічильниками в кожному місці відпускання пального наливом з такого ТЗ.

Виконати на практиці цю умову доволі складно. Адже суть її полягає в тому, що заправка підрядника повинна здійснюватися саме з ТЗ (наприклад, паливозаправника, бензовозу) замовника, а не зі стаціонарної ємкості, резервуару, модуля або заправної станції.

Крім того, ТЗ-заправник має бути обладнаний витратомірами-лічильниками в кожному місці відпускання пального наливом з такого ТЗ. На обов’язковість цієї вимоги указує і ДПС в ІПК від 14.04.2020 № 1510/6/99-00-17-03-01-06/ІПК.

Памятайте! Заправляти техніку підрядника зі стаціонарної ємкості не можна, інакше ця операція буде віднесена до реалізації пального, навіть якщо всі інші вимоги будуть виконані. Заправка техніки підрядника може здійснюватися тільки з ТЗ. Тобто фактично цю вимогу може виконати лише те підприємство, яке має у власності або користуванні бензовоз.

Що стосується оснащення ТЗ витратомірами-лічильниками, то таке обладнання коштує недешево. Якщо у підприємства є у власності або користуванні паливозаправник, то оснащення його витратомірами, їх установка і наладка можуть коштувати від 100 000 грн і більше.

На замітку: у ПК є ряд норм, які регулюють порядок реєстрації витратомірів в органах ДПС і внесення їх до спеціального реєстру. Проте стосовно заправки підрядника законодавство не містить обов'язкової вимоги. Необхідність реєстрації витратомірів і рівнемірів виникає у платників АП – розпорядників акцизних складів, а у цьому випадку реєструвати їх не потрібно (ст. 230 ПК).

Варіанти дій для невизнання заправки ТЗ реалізацією пального

Якщо СГ не може виконати умови, перелічені в пп. 14.1.212 ПК, то можна скористатися одним з таких варіантів.

Варіант 1. Передача смарт-карток або талонів на пальне

Якщо підприємство здійснює виключно операції з талонами або паливними картками і при цьому не відбувається переходу права власності на пальне до такого підприємства, то воно не зобов'язане реєструватися платником АП, реєструвати акцизний склад, складати акцизні накладні та отримувати ліцензії на оптову або роздрібну торгівлю пальним (див., наприклад, ІПК ДФС від 24.07.2019 № 3422/6/99-99-12-02-02-15/ІПК).

Варіант 2. Компенсація витрат підрядника на пальне

Відповідно до ст. 839 Цивільного кодексу (далі – ЦК) підрядник зобов’язаний виконати роботу, визначену договором підряду, зі свого матеріалу і за свої кошти, якщо інше не встановлено договором. Водночас згідно зі ст. 843 ЦК ціна роботи в договорі підряду включає відшкодування витрат підрядника і плату за виконану ним роботу.

Виходячи із зазначеного, ДФС у листі від 15.04.2016 № 8610/6/99-99-15-03-03-15 зазначає, що замовник відшкодовує вартість спожитого підрядником пального у грошовій формі на підставі актів виконаних робіт і в рамках договору підряду, за умовами якого роботи виконуються з матеріалу підрядника, при цьому переходу права власності або права розпорядження таким пальним не відбувається. Таким чином, таке відшкодування не належить до операцій з реалізації пального в розумінні пп. 14.1.212 ПК.

Варіант 3. Оренда техніки, включаючи оренду з екіпажем

Це найпоширеніший спосіб серед підприємств, які з будь-яких причин не змогли оформити передачу пального за договором підряду, щоб така операція не підпадала під реалізацію пального та акциз.

Такий договір оренди можна укласти і без екіпажа, проте у сільгосппідприємств не завжди є достатня кількість працівників, які можуть оперативно виконати роботи. До того ж іноді це не влаштовує підприємство, яке надає техніку в оренду, адже воно зацікавлене в її якісній і безпечній експлуатації.

Порядок укладення такого договору передбачений ч. 2 ст. 798 ЦК. А в ст. 801 ЦК прямо прописано, що витрати, пов’язані з використанням ТЗ, у тому числі зі сплатою податків та інших платежів, несе орендар. До цих витрат можна віднести і пальне.

Аналогічний висновок робить і ДПС в ІПК від 15.06.2017 № 659/6/99-99-15-03-03-15/ІПК. Податківці роз’яснюють, що у разі оренди техніки (без екіпажа і з екіпажем) за умови передачі її в користування за актом приймання-передачі товариство використовуватиме пальне виключно для власних потреб, а саме для заправки техніки, яка на певний строк надана йому в користування на умовах договору оренди. Отже, такі операції не є реалізацією пального в розумінні абзацу другого пп. 14.1.212 ПК. У цьому випадку товариство не повинне реєструватися платником АП з реалізації пального.

Коментарі до матеріалу

Відсортовано: по часу за популярністю

Всього коментарів 4

Оформити передплату на розділ «Агро»

Найповніша бібліотека безпечних рішень з бухобліку, податків та права для с/г галузі

4680 грн. / рік

Купити

Кращі матеріали