Метою законопроекту є створення прозорої, зручної та зрозумілої системи користування надрами, зменшення надмірного державного впливу на галузь, підвищення конкуренції та легалізація відносин у сфері користування надрами.
Законопроектом пропонується обмежити право бути надрокористувачем для громадян держави-агресора або юридичних осіб, які зареєстровані на території держави-агресора, юридичних осіб, кінцевим бенефіціаром яких є громадяни держави-агресора, фізичних та юридичних осіб, стосовно яких застосовано спеціальні економічні та інші обмежувальні заходи (санкції) відповідно до Закону України «Про санкції».
Проектом передбачається подання документів та звітності у електронній формі через електронний кабінет, у тому числі для ініціювання нових ділянок для винесення на електронні аукціони.
Геологічне вивчення пропонується замінити на комплексний (наскрізний) спецдозвіл строком від 3 до 20 років, у рамках якого дозволяється поєднувати розвідку корисних копалин з їх видобутком.
На рівні закону встановлюється вичерпний перелік випадків надання спеціального дозволу без проведення аукціону, які нівелюють ризики зловживань та гарантують логічну спадковість для інвесторів.
Законопроектом під час проведення експертизи та оцінки ресурсів та запасів корисних копалин за заявою користувача надрами пропонується дозволити використання рамкової класифікації викопних енергетичних і мінеральних запасів і ресурсів (РКООН-2009), класифікація Комітету з міжнародних стандартів звітності по запасах твердих корисних копалин (CRIRSCO), Система управління вуглеводними ресурсами (PRMS) та інші міжнародні стандарти.
Проектом передбачається встановити чіткий та вичерпний перелік випадків, коли можливо анулювати дозвіл на користування надрами, а також випадків його тимчасового зупинення у разі:
При цьому, надрокористувачу надається 20 календарних днів після зупинення дії спеціального дозволу для зупинки проведення на наданій йому в користування ділянці надр робіт.
Проектом пропонується встановити право власника спеціального дозволу на користування надрами продавати, використовувати у вигляді застави або в інший спосіб відчужувати права, надані йому спеціальним дозволом на користування надрами, іншій юридичній чи фізичній особі, в тому числі передавати їх до статутних капіталів створюваних за його участю суб'єктів господарювання, а також вноситись як вклад у спільну діяльність, з переходом прав та обов’язків до нового власника спеціального дозволу. Таке право має певні обмеження для суб’єктів державного сектору економіки та підприємств в управлінні держави з метою унеможливлення ризику спекуляцій.
Законопроектом передбачається скоротити удвічі список документів у пакеті на надання спецдозволу, а також скасувати:
Законопроектом пропонується унормувати на рівні закону:
Законопроектом з метою врегулювання на законодавчому рівні питання щодо підвищення економічного рівня життя громадян України, а також з метою безпосередньої реалізації права власності Українського народу на надра враховано положення, що стосуються впровадження економічного паспорту українця та в рамках законопроекту полягають у наданні громадянам України права на отримання частини доходу держави від рентної плати за користування надрами для видобування корисних копалин. Розмір та порядок отримання громадянами України частини від такого доходу встановлюватиметься окремим законом.
Законопроект передбачає внесення ряду змін до Кодексу України про надра, Земельного кодексу, Гірничого Закону України, законів України «Про нафту і газ» та «Про регулювання містобудівної діяльності».
Проект Закону зареєстровано за № 4187.
https://iportal.rada.gov.ua