Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Профспілки запропонували доопрацювати проєкт Трудового кодексу та прийняти його після закінчення воєнного стану

24.01.2024

Спільний представницький орган об’єднань профспілок на своєму засіданні 22 січня 2024 року ухвалив рішення про правову позицію щодо розгляду урядового проєкту Трудового кодексу (далі – ТК).

З цього питання доповів перший заступник Голови СПО об’єднань профспілок, заступник Голови ФПУ Олександр Шубін.

Відзначаючи безумовний позитивний крок Мінекономіки щодо виконання законодавчого припису щодо розробки змін трудового законодавства у вигляді проєкту саме кодифікованого акту, на необхідності чого неодноразово наполягала саме профспілкова сторона при розгляді попередніх проєктів законів про працю, подальше просування яких вдалося зупинити у вересні минулого року у ході консультацій з урядовою стороною, СПО об’єднань профспілок констатує необхідність суттєвого доопрацювання документу на тристоронній основі, зокрема, з використанням напрацювань у проєктах, які раніше вносились до Верховної Ради (реєстр. № 1658, № 2410-1).

Проєкт ТК складається з шести окремих книг, які являють собою фактичну компіляцію окремих положень проєкту Закону України «Про працю», зокрема й тих, які неодноразово не підтримувались СПО об’єднань профспілок з урахуванням висновків МБП щодо їх невідповідності положенням і стандартам, визначеним міжнародними правовими актами, Директивами ЄС у сфері регулювання соціально-трудових відносин, а також розроблених на тристоронній основі вже прийнятих законів та законопроектів щодо окремих аспектів трудових відносин, які на перебувають у Верховній Раді на різних стадіях прийняття.

Зазначений підхід обумовив те, що деякі норми законів та проєктів, технічно об’єднаних у проєкті ТК, не кореспондуються між собою, відрізняються за змістом, термінологією, містять значну кількість суперечливих, неоднозначних та незрозумілих трактувань і формулювань, що є недопустимим. В окремих випадках відбувається скорочення рівня гарантій прав працівників, що не може бути підтримано, а також необґрунтовано скасовується державне правове регулювання цілих блоків правовідносин між роботодавцями та працівниками.

Крім того, зважаючи на поточний переговорний процес щодо вступу України до ЄС, проєкт ТК, на нашу думку, містить правові прогалини щодо регулювання цілих секторів правовідносин, які рамково регулюються нормами ЄС та розкриваються країнами-членами ЄС у національних нормативно-правових актах. Зокрема, це стосується неврегульованості питань щодо гарантій діяльності профспілкових організацій та забезпечення їх прав роботодавцями, питань участі працівників в управлінні підприємствами, додаткових гарантій осіб з особливими фізичними, духовними або іншими потребами, особливостей регулювання трудових відносин відряджених працівників (як до українських роботодавців, так і українських працівників в інші країни), співвідношення національного трудового законодавства із правовими системами інших країн, особливостей регулювання трудових відносин у цифровій та «платформенній» економіці тощо.

Також необхідно відзначити, що у 2022–2023 роках на час воєнного стану в Україні було прийнято цілу низку законодавчих актів, які регулюють особливості реалізації трудових відносин в цей особливий період. Зазначені нормативно-правові документи базуються на положеннях чинного законодавства про працю, а тому, запровадження запропонованих законодавчих змін до скасування воєнного стану неодмінно призведе до необхідності перегляду цих положень, негайної розробки сотень нових та оновлення чинних підзаконних актів та організаційно-розпорядчих документів, що, в умовах воєнної економіки призведе до необґрунтованого реальними соціально-економічними потребами Держави відволікання від основного завдання відсічі агресора величезних організаційних та кадрових ресурсів.

З огляду на вищевикладене, на даному етапі доцільно зосередити зусилля соціальних партнерів на підготовці проєкту ТК у редакції, що відповідатиме потребам післявоєнної відбудови економіки в контексті інтеграції України до спільного з ЄС єдиного ринку праці.

Голова СПО об’єднань профспілок, Голова ФПУ Григорій Осовий поінформував членів СПО, що перед винесенням цього питання на їх розгляд, відбулись консультації з роботодавцями, які підтримали профспілкову позицію щодо необхідності суттєвого доопрацювання проєкту ТК на тристоронній основі. 

Виходячи з результатів проведеної дискусії, СПО об’єднань профспілок прийняв рішення:

  1. Не погоджувати проєкт ТК у запропонованій редакції, як такий, що не забезпечує реалізацію трудових прав і гарантій працівників, визначених Конституцією України, не враховує в повній мірі норми і стандарти міжнародних правових актів МОП і ЄС, та потребує суттєвого доопрацювання на тристоронній основі під патронатом МОП та із залученням фахівців провідних національних наукових і освітніх закладів, а також міжнародних експертів у сфері трудового права.
  2. Направити Першому віце-прем’єр-міністру України – Міністру економіки України Ю. Свириденко, СПО сторони роботодавців  попередні зауваження та пропозиції СПО об’єднань профспілок до проєкту ТК, зазначивши про продовження опрацювання проєкту профспілковою стороною.
  3. Беручи до уваги результати проведених 22.01.2024 двосторонніх консультацій між СПО об’єднань профспілок та СПО сторони роботодавців вважати за доцільне напрацювати та направити урядовій стороні спільну позицію щодо визначення концептуальних засад та потрібного терміну доопрацювання проєкту ТК.
  4. Звернутися до Міжнародної організації праці, Міжнародної конфедерації профспілок і Європейської конфедерації профспілок з метою отримання технічної допомоги для України у доопрацюванні проекту ТК, у тому числі шляхом залучення їх експертів до цієї роботи.
  5. Керівництву СПО об’єднань профспілок продовжити відстоювання прав та інтересів працівників і профспілок під час узгоджувальних процедур зі сторонами соціального діалогу щодо проєкту ТК на всіх етапах доопрацювання, посиливши представництво СПО об’єднань профспілок у складі відповідної робочої групи.

У той же час Спільний представницький орган профспілок на національному рівні запропонував Мінекономіки з урахуванням наявних програм міжнародної технічної допомоги та проєктів, які реалізуються у сфері реформ трудового законодавства України, доопрацювати проєкт ТК у форматі робочої групи, прийняти його та застосовувати після Перемоги України і на етапі приєднання України до Єдиного ринку праці ЄС.

Своїм іншим рішенням СПО вніс зміни до складу Спільного представницького органу об’єднань профспілок, затвердив План роботи СПО об’єднань профспілок на 2024 рік.

Прес-центр ФПУ

Коментарі до матеріалу
Швидка реєстрація
Будьте в курсі змін і актуальних тем, задавайте питання.
Популярне
18.11.2025
Топ-20 новин минулого тижня
Найбільш цікаві новини минулого тижня З 1 січня 2026 року діятиме нова система КВЕД: що зараз робити бізнесу Працевлаштування осіб з інвалідністю: ключові зміни для роботодавців з 1 січня 2026 року Оновлено правила для визначення критично важливих підприємств Змінено Порядок надіслання контролююч...
08.09.2025
Закон № 4536 опубліковано 3 вересня: огляд основних змін
Закон № 4536 вносить зміни, зокрема, до Податкового кодексу, Закону від 08.07.2010 № 2464-VІ , Закону від 18.06.2024 № 3817-ІХ. Більшість норм Закону № 4536 набирає чинності з першого числа місяця, наступного за місяцем його опублікування, тобто з 1 жовтня 2025 року. Більше за темою: Квартальна об&...
08.10.2025
Оновлено Довідник умовних кодів товарів
ДПС опублікувала оновленний Довідник умовних кодів товарів. ДПС опублікувало оновлений Довідник умовних кодів товарів. Умовний код товару Назва товару 00101 житловий будинок 00102 будівля 00103 ...
Нове
19.11.2025
Нові правила фінмоніторингу СПФМ: Мінфін переносить запуск
Мінфін запропонував перенести дати запуску е-кабінету для суб’єктів первинного фінансового моніторингу. Відповідний проєкт наказу оприлюднено на сайті відомства. Більше за темою: Як проводяться перевірки суб'єктів первинного фінмоніторингу, підконтрольних Мінфіну Фінмоніторинг від НБУ: ...
18.11.2025
ДРС затвердила план комплексних перевірок на 2026 рік
Наказом Державної регуляторної служби затверджено План здійснення комплексних заходів державного нагляду (контролю) органів державного нагляду (контролю) на 2026 рік. Більше за темою: Мораторій на безпідставні перевірки - 2025: що змінилося? Допуск контролюючих органів до перевірки: покроковий алг...
18.11.2025
Затверджено зміни до НП(С)БОДС 126 «Оренда»
Відповідно до ст. 56 Бюджетного кодексу України, ст. 6 Закону про бухоблік та пп. 5 п. 4 Положення про Міністерство фінансів України, затвердженого постановою КМУ від 20.08.2014 № 375, вносяться зміни до НП(С)БОДС 126 «Оренда». Докладніше див. нижче. Більше за темою: Бухоблік земельних ...
Кращі матеріали