Новий шанс для бізнесу: повернення ліцензій спростять
Доставка працівників легковим авто підприємства: чи потрібна ліцензія?
Нюанси роздрібного продажу алкогольних напоїв
Ліцензування будівельної діяльності
Бізнесу знову доведеться підлаштовуватися під нові правила. Кабмін пропонує змінити порядок видачі та відкликання ліцензій в Україні.
Відповідний проект закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення порядку ліцензування господарської діяльності» розміщено на сайті Міністерства економічного розвитку і торгівлі України (МЕРТ). Зміни торкнуться не тільки самого закону про ліцензування видів госпдіяльності, але і практично всіх профільних законів, де передбачається видача ліцензій різними органами і з різних видів діяльності.
Серед основних новацій:
1. Впровадження нового виду санкцій - часткової або повної припинення дії ліцензії;
2. Уніфікація штрафів за порушення ліцензійного законодавства;
3. Уточнення термінів і порядку скасування ліцензій, а також оскарження рішень держорганів щодо анулювання ліцензій.
Призупинення ліцензій
Чинний закон про ліцензування передбачає тільки процедуру анулювання дозволу на ведення певного виду діяльності. А процедури припинення ліцензії немає.
У той же час деякі закони, зокрема «Про ринок електричної енергії», «Про дозвільну діяльність у сфері використання ядерної енергії», «Про ринок природного газу» передбачена можливість органу ліцензування зупиняти дію ліцензії за правопорушення в цих сферах.
В результаті, як зазначають автори законопроекту, органи ліцензування мають змоги на практиці застосовувати такий вид санкції, а ліцензіат втрачає можливість усунути порушення і виправитися протягом певного терміну.
Крім того, закон про держреєстрацію юросіб і фізосіб-підприємців не передбачає внесення до Єдиного держреєстру відомостей про призупинення та відновлення дії ліцензії.
Тому ст.9 згаданого закону пропонується доповнити можливістю розширення інформації про ліцензування виду діяльності підприємства.
В уряді вважають, що припинення ліцензії може бути більш ефективним заходом впливу, ніж анулювання документа. Так як це дія спрямована на недопущення подальших порушень, має профілактичний характер і позбавляє ліцензіата права на ведення конкретного виду діяльності тільки на певний термін.
Тобто, не потрібно буде проходити за новою процедуру отримання ліцензії, а лише подати заяву та подати документи, що підтверджують факт виправлення порушень.
Мало того, в законах про ліцензування та держреєстрації пропонується прописати можливість часткового призупинення дії ліцензії. Наприклад, по здійсненню певних операцій.
Відповідно, вводиться порядок припинення і відновлення ліцензії (повністю або частково), а також порядок оскарження ліцензіатом рішення про припинення.
Наприклад, в разі оскарження компанією рішення органу ліцензування про скасування або призупинення дії дозволу, ліцензія залишається дійсною протягом усього часу розгляду скарги в Експертно-апеляційній раді. Аж до дня внесення до Єдиного держреєстру підприємств відповідного запису про скасування ліцензії (якщо в задоволенні скарги буде відмовлено).
Другий, не менш важливий блок змін - уніфікація штрафів, яка на практиці виллється в підвищення розміру санкцій.
Штрафи зростуть
Правда ця уніфікація не означає автоматичне вирівнювання санкцій за всіма видами порушень. За деякими їх видами покарання залишиться незмінним, як наприклад, адмінштраф за продаж алкогольних та тютюнових виробів без акцизних марок або з підробленими марками (850-3400 грн з конфіскацією товару і виручки).
Зате за проведення операцій на фондовому ринку без ліцензії замість нинішніх 8500-17000 грн посадових осіб підприємства будуть карати штрафом в 42500-51000 грн. За великі фінансові порушення сума штрафу може зрости до 85 тис. Грн.
Аналогічне покарання в 2500-3000 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (42,5-51 тис. грн) чекає всіх підприємців, якщо вони ведуть діяльність без ліцензії або під час її призупинення.
Вводяться і нові штрафи. За порушення термінів інформування дозвільного органу про всі зміни даних, які подавалися при отриманні ліцензії, наприклад, загрожує покарання у 4250-8500 грн. А за невиконання припису про усунення порушень ліцензійних умов - відразу 8500-25500 грн.
І якщо для великих компаній або фінансових організацій це буде неприємно, але не смертельно, то для дрібного бізнесу такі суми за помилки можуть виявитися фатальними.
В якості компенсації за ці строгості в МЕРТ пропонують скоротити кількість випадків, коли бізнес змушений з'ясовувати стосунки з органами ліцензування в судовому порядку.
Уточнення процедур
Як показало практичне застосування положень закону про ліцензування видів господарської діяльності, існує ряд системних проблем, які пропонується виправити на законодавчому рівні.
Діючі правила передбачають, що ліцензування окремих видів діяльності проводиться з урахуванням особливостей, визначених спеціальними законами. Ось тільки не вказано, що це за особливості ліцензування. Тому нерідко трапляється подвійне тлумачення органами ліцензування вимог цього закону.
Тому пропонується чітко вказати, що під особливостями ліцензування розуміються вимоги інших законів, що відрізняються від норм закону про ліцензування видів госпдіяльності. При цьому такі вимоги не повинні суперечити принципам ліцензування, які вказані в ст.3. профільного закону (єдиний перелік видів діяльності, принцип територіальності дії ліцензії, введення нових видів ліцензій виключно законами, рівність всіх учасників ринку і т.п.).
З цією метою піддадуться правок і конкретні закони про ліцензування певних видів діяльності. Наприклад, в законі про охоронну діяльність виключать цілий перелік дій і правил, що стосуються видачі і анулювання такої ліцензії. Всі процедури повинні просто відповідати нормам закону «Про ліцензування видів діяльності».
http://www.me.gov.ua
Коментарі до матеріалу