У липні 2021 року Мінфін затвердив два накази, якими вніс зміни до нормативно-правових актів із питань бухобліку:
Власне, у всіх формах – одна загальна зміна. А саме: реквізит КОАТУУ замінили на КАТОТТГ1 і дали виноску з розшифруванням цієї абревіатури: «1 Кодифікатор адміністративно-територіальних одиниць і територій територіальних громад».
Реквізит змінився:
Тому починаючи з фінзвітності за III квартал 2021 року (а за річними формами фінзвітності – зі звітності за 2021 рік) фінзвітність потрібно подавати за новими формами!
А до форми № 2-мс унесено ще одну зміну: рядок 2285 «Разом витрати (2050 + 2165)» викладено в новій редакції. З’явилося уточнення, що показники цього рядка повинні відображатися в дужках (і це логічно, оскільки витрати – це від’ємна величина, яка віднімається під час визначення фінансового результату).
Нагадаємо, Міжнародний стандарт фінансової звітності для малих і середніх підприємств (далі – МСФЗ для МСП) – це окремий стандарт, сфера застосування якого поширюється на підприємства, що відносяться до малих і середніх згідно з п. 1.2 даного стандарту. Цей стандарт містить ряд спрощень порівняно з повною версією стандартів МСФЗ. Донедавна він міг застосовуватися в Україні поряд з іншими МСФЗ (тобто ті малі та середні підприємства, які перейшли на МСФЗ в обов’язковому або добровільному порядку, могли за своїм бажанням застосовувати саме цей спрощений стандарт, а не повну версію МСФЗ). Текст МСФЗ для МСП, викладений українською мовою, до 2020 року включно розміщувався на сайті Мінфіну.
Однак зараз прийнято рішення відмовитися від застосування цього стандарту, тому Мінфін й виключив із НП(С)БО 1 абзац другий п. 1 розд. IV, у якому говорилося про застосування МСФЗ для МСП в Україні.
Чому ми зробили висновок про те, що МСФЗ для МСП в Україні більше застосовуватися не буде? Тому що можна стверджувати: незабаром застосування МСФЗ для МСП буде скасоване на законодавчому рівні. Відповідний проєкт змін до Закону від 16.07.99 р. № 996-XIV (далі – Закон № 996) був розміщений 15.06.21 р. на сайті Мінфіну в розділі «Законодавство/Проєкти нормативно-правових актів» за посиланням https://mof.gov.ua (у випадку прийняття закон набуде чинності із дня його опублікування). Цим законопроєктом серед іншого планується вказати в ч. 1 ст. 121 Закону № 996, що в Україні застосовуються МСФЗ (крім МСФЗ для МСП), оприлюднені державною мовою на сайті Мінфіну.
У зв’язку із цим виникає запитання:
Зрозуміло, що їм доведеться перейти на повну версію стандартів МСФЗ. Але тут теж є запитання. Зокрема, з якої дати підприємство зобов’язане перейти на застосування повних версій МСФЗ (старт переходу – це внесення змін до НП(С)БО 1 чи можна почекати, поки внесуть зміни до Закону № 996?). І як саме – перспективно чи ретроспективно – відображати такий перехід?
Оскільки зміни ініціював Мінфін, саме від нього логічно дочекатися роз’яснень про схему їх застосування.
У п. 2.4 Положення, затвердженого наказом Мінфіну від 24.05.95 р. № 88, зараз зазначено, що за одиницю виміру госпоперації повинен обов’язково фігурувати грошовий вимірник і за можливості – натуральні вимірники.
Для порівняння: раніше одиниця виміру госпоперації могла вказуватися в натуральному та/або грошовому вираженні (тобто теоретично був можливий варіант, при якому цей реквізит заповнений тільки в натуральному вираженні, що насправді нонсенс: адже без грошового вимірника первинний документ неможливо відобразити в бухобліку).
Раніше в Інструкції, затвердженій наказом Мінфіну від 30.11.99 р. № 291 (далі – Наказ № 291, Інструкція № 291), субрахунок 715 називався «Одержані штрафи, пені, неустойки». Зараз субрахунок 715 став називатися просто «Штрафи, пені, неустойки» (тобто слово «одержані» виключено).
Ні, не вплинула, просто субрахунок став назватися більш коректно і його назва перестала вводити в оману бухгалтерів. Адже вже давно в Законі № 996 зазначено, що будь-які доходи повинні відображатися за принципом нарахування (ст. 4). І якщо говорити про штрафи, пені та неустойки, то вони повинні відображатися в складі доходів за фактом їх визнання боржником або за фактом набуття чинності рішення суду про їхнє стягнення, а не за фактом їх отримання на рахунок підприємства. Зазначимо, що саме такий порядок обліку було наведено в описі до субрахунка 715 і до внесення змін у його назву.
5. Унесено ряд інших змін косметичного характеру, а саме:
Як ви, напевно, пам’ятаєте, у Методрекомендаціях, затверджених наказом Мінфіну від 29.12.2000 р. № 356 (далі – Методрекомендації № 356), наведено форми регістрів бухгалтерського обліку (відомостей, журналів і головної книги) для комерційних підприємств, які ведуть облік згідно з НП(С)БО та використовують План рахунків та інструкцію щодо його застосування, затверджені Наказом № 291.
Ці Методрекомендації примітні тим, що більше 20 років вони діяли в тому самому вигляді, у якому були затверджені наприкінці 2000 року: зміни до них жодного разу не вносилися. А треба було б, оскільки за 20 років і в НП(С)БО, і в Інструкції № 291 змінилося багато чого.
Тому головна мета внесення змін – привести текст Методрекомендацій № 356, а також усі форми відомостей, журналів і головної книги у відповідність із поточною редакцією НП(С)БО та Інструкції № 291.
Дотримуючись цієї мети, Мінфін ретельно переглянув і доопрацював усі форми облікових регістрів, зокрема:
Зверніть увагу! Після внесення змін усі облікові регістри викладено в новій редакції, але при цьому склад і призначення регістрів не змінилися (нові регістри не введено). |
Зазначимо, що форма головної книги, хоча й викладена в новій редакції, по суті, залишилася такою самою, як і була (зміни відбулися тільки в реквізиті «Затверджено»).
Крім того, унесено зміни й до тексту самих Методрекомендацій № 356. Зокрема, зараз там прямо зазначено, що:
Також до тексту Методрекомендацій унесено ряд змін, що стосуються порядку застосування облікових регістрів у зв’язку із приведенням їх форми у відповідність із поточною редакцією НП(С)БО та Інструкції № 291.
Так, можна. Застосування цих Методрекомендацій як було, так і залишиться необов’язковим. Адже в абзаці третьому ч. 5 ст. 8 Закону № 996, а також у п. 1 цих Методрекомендацій сказано, що підприємство саме обирає форму бухобліку як певну систему регістрів (більше того, ні Методрекомендації № 356, ні Наказ № 408 у Мін’юсті не зареєстровані).
Наприклад, не заборонено вести бухоблік за допомогою спеціалізованого програмного забезпечення та створювати облікові регістри в тій формі, яку пропонує (дозволяє формувати) програма. Можна продовжувати робити так і далі. Але при цьому рекомендуємо: