Чи має перспективи сплата ПДФО за місцем проживання та нагляд за рішеннями ОМС: триває децентралізація
Два законопроєкти, які потрібні для продовження реформи децентралізації – про нагляд за законністю рішень ОМС та функцій МДА та про розмежування повноважень органів місцевого самоврядування і органів виконавчої влади, будуть ухвалені у наступному році та на початку 2026-го.
Про це на зустрічі із Всеукраїнською асоціацією громад (ВАГ) на тему розвитку громад в умовах війни повідомила голова Комітету ВР з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку і містобудування Олена Шуляк.
За її словами, реформа децентралізації, що стартувала 10 років тому, з одного боку, може вважатися, безсумнівно, успішною. Але для її подальшої реалізації надважливо вирішити ще два питання, які вже багато років актуальні, але при цьому не вирішуються. Йдеться, зокрема, про розмежування повноважень повноважень органів місцевого самоврядування та органів виконавчої влади у зв’язку зі зміною адміністративно-територіального устрою, а також про запровадження нагляду та забезпечення законності рішень ОМС та функцій МДА.
«Повномасштабне вторгнення підсвітило ті проблеми, які реформа децентралізації ще не вирішила. І це для нас шанс їх вирішити, зокрема, і на законодавчому рівні. Йдеться про законопроєкт № 4298 – про запровадження нагляду та забезпечення законності рішень ОМС та функцій МДА. А також про законопроєкт, якого ще немає, але він вкрай необхідний – про розподіл повноважень. Ми у Верховній Раді обговорюємо їх необхідність щонайменше 5 років. Так само, як і необхідність змін у адмініструванні місцевих податків. Втім, завдяки тому, що вони вписані в Ukraine Facility, вони нарешті будуть ухвалені», – зазначила парламентарка.
За її словами, йдеться про конкретні терміни. Так, законопроєкт № 4298 буде ухвалений не пізніше, ніж у І кварталі 2025 року. Він передбачає:
- запровадження системи нагляду за законністю рішень ОМС;
- надання головам МДА та їхнім заступникам статуса державних службовців;
- оновлення процедури призначення та звільнення голів МДА;
- запровадження механізму кадрового резерву та конкурсу для кандидатів на посаду голови МДА.
«Із законопроєктом про зміни до Закону від от 21.05.1997 № 280/97-ВР «Про місцеве самоврядування», які стосуються розмежування повноважень органів місцевого самоврядування та органів виконавчої влади у зв’язку зі зміною адміністративно-територіального устрою, дещо складніше, оскільки його ще немає. Втім, враховуючи те, що він також є одним із індикаторів Ukraine Facility, його ухвалення – питання часу. І дуже конкретного. Згідно з умовами програми, його потрібно ухвалити не пізніше І кварталу 2026 року», – підкреслила Шуляк.
Вона додала, що досить болючим для більшості органів місцевого самоврядування залишається і питання адміністрування місцевих податків, оскільки на сьогодні немає єдності у цьому питанні: приміські об’єднані територіальні громади прагнуть, щоб ПДФО сплачувався за місцем проживання суб‘єкту господарської діяльності, в той час як міська влада наполягає, щоб сплата відбувалася за місцем її ведення. Втім, оскільки сьогодні немає технічної можливості для адміністрування ПДФО за місцем проживання – немає механізму реєстрації фізичних осіб, у парламенті схиляються до варіанту сплати за місцем ведення господарської діяльності.
«Загалом, згідно з останніми опитуваннями, 315 представників ОМС по всій Україні (крім тимчасово окупованих територій), 41 % опитаних вважають можливим виконання функцій щодо адміністрування місцевих податків саме органами місцевого самоврядування. Неможливим такий варіант видається лише для 13 % ОМС. Тому ми наразі розглядаємо всі можливості для перерозподілу адміністрування таким чином, щоб це було вигідно всім. І я впевнена, що врешті-решт ми зможемо знайти ту правильну конструкцію, коли займатися місцевими податками буде вигідно і податковій, і безпосередньо ОМС, які на сьогодні роблять все можливе для збільшення місцевих бюджетів», – підсумувала Олена Шуляк.
«Слуга Народу»
Приєднуйтесь до Uteka у Telegramm
Коментарі до матеріалу