Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Зарядка електромобілів на електрозарядних станціях не вимагає отримання ліцензії

05.04.2019

Роз'яснення НКРЕКП від 14.12.18 р.

У зв’язку з численними зверненнями щодо надання роз’яснень стосовно ліцензування господарської діяльності з надання послуг із зарядки електромобілів на електрозарядних станціях Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, повідомляє, що зазначений вид господарської діяльності не потребує отримання ліцензії з постачання електричної енергії споживачу.

Відповідно до пункту 2 частини другої статті 3 та положень пункту 4 частини першої статті 17 Закону України «Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг», НКРЕКП здійснює державне регулювання, зокрема, шляхом ліцензування видів господарської діяльності у сферах енергетики та комунальних послуг, передбачених законом.

Згідно зі статтею 8 Закону України від 13.04.17 р. № 2019-VIII «Про ринок електричної енергії» (далі - Закон) господарська діяльність з виробництва, передачі, розподілу електричної енергії, постачання електричної енергії споживачу, трейдерська діяльність, здійснення функцій оператора ринку та гарантованого покупця провадиться на ринку електричної енергії за умови отримання відповідної ліцензії, яка видається НКРЕКП.

При цьому, відповідно до статті 1 Закону:

  • електрична енергія – енергія, що виробляється на об’єктах електроенергетики і є товаром, призначеним для купівлі-продажу;
  • постачання електричної енергії – продаж, включаючи перепродаж, електричної енергії;
  • споживач – фізична особа, у тому числі фізична особа – підприємець, або юридична особа, що купує електричну енергію для власного споживання.

Отже, відповідно до Закону ліцензуванню підлягає господарська діяльність з продажу електричної енергії споживачу.

Слід відмітити, що згідно із пунктом 1.2.1 глави 1.2 розділу 1 Правил роздрібного ринку електричної енергії, затверджених постановою НКРЕКП від 14 березня 2018 року № 312 (далі ПРРЕЕ), на роздрібному ринку електричної енергії споживання та використання електричної енергії для потреб електроустановки споживача здійснюється за умови забезпечення розподілу/передачі та продажу (постачання) електричної енергії на підставі договорів про розподіл/передачу, постачання електричної енергії, надання послуг комерційного обліку, які укладаються відповідно до цих Правил, Кодексу системи передачі, Кодексу систем розподілу та Кодексу комерційного обліку.

Відповідно до підпункту 2 пункту 6.2 глави 6 Примірного договору про постачання електричної енергії споживачу, затвердженого ПРРЕЕ, споживач зобов’язується укласти в установленому порядку договір про надання послуг з розподілу електричної енергії з оператором системи розподілу для набуття права на правомірне споживання електричної енергії та фізичну доставку електричної енергії до межі балансової належності об’єкта споживача.

При цьому, згідно з підпунктом 3 пункту 2.1.7 глави 2.1 розділу ІІ ПРРЕЕ, для укладення договору споживача про надання послуг з розподілу електричної енергії заявник (власник електроустановки) має надати оператору системи розподілу копію документа, яким визначено право власності чи користування на об’єкт (приміщення), або копію документа, що підтверджує право власності чи користування на земельну ділянку або її частину (у разі відсутності на відповідній земельній ділянці об’єкта), право на розміщення електроустановок на території здійснення господарської діяльності з розподілу електричної енергії (у разі відсутності об’єкта споживача).

Крім того, відповідно до пункту 3.2 розділу ІІ ПРРЕЕ укладення споживачем договору про постачання електричної енергії споживачу відбувається шляхом приєднання споживача до договору на умовах обраної споживачем комерційної пропозиції, для чого споживач подає такому електропостачальнику заяву-приєднання, яка, зокрема, має містити прізвище, ім’я, по батькові споживача (для фізичних осіб) або назву (для юридичних осіб), адресу об’єкта, ЕІС-код об’єкта (площадки вимірювання).

При цьому, відповідно до пункту 5.3 розділу XIII «Перехідні положення» Кодексу комерційного обліку оператор системи розподілу у 6-місячний термін з дня набрання чинності цим Кодексом має присвоїти всім точкам комерційного обліку споживачів (у тому числі побутовим), підключеним до систем розподілу, персональні ЕІС-коди.

Таким чином, власникам (користувачам) електромобілів не можуть бути присвоєні персональні ЕІС-коди, а отже, з ними не можуть бути укладені договори про постачання електричної енергії споживачу із електропостачальниками.

Отже, виходячи з положень ПРРЕЕ, власник електрозарядної станції, яка підключена до системи розподілу оператора системи розподілу, або власник (орендар) об’єкта (приміщення) чи земельної ділянки, де встановлено електрозарядні станції, є споживачами електричної енергії та, відповідно, саме вони відповідно до законодавства мають укладати договір про постачання електричної енергії споживачу із електропостачальником.

Враховуючи зазначене та те, що предметом діяльності є надання послуг із зарядки акумуляторів електромобілів на електрозарядних станціях, провадження зазначеної діяльності на ринку електричної енергії не підлягає ліцензуванню за видом діяльності постачання електричної енергії.

Також довідково звертаємо увагу, що аналогічний підхід щодо діяльності електрозарядних станцій застосовується у країнах Європейського союзу. Так, відповідно до пунктів 8 та 9 статті 4 Директиви № 2014/94/ЄС від 22 жовтня 2014 року «Про розвиток інфраструктури альтернативного палива» держави-члени забезпечують, щоб оператори точок зарядки, доступних для громадськості, могли вільно купувати електроенергію в будь-якого постачальника електричної енергії. Всі пункти заряджання, доступні для громадськості, також передбачають можливість для користувачів електричних транспортних засобів перезаряджатись на спеціальній основі без укладання договору з відповідним постачальником електричної енергії або оператором.

http://www.nerc.gov.ua/

Коментарі до матеріалу
Швидка реєстрація
Будьте в курсі змін і актуальних тем, задавайте питання.
Популярне
28.10.2025
Топ-20 новин минулого тижня
Найбільш цікаві новини минулого тижня ДПС затвердила Реєстр великих платників податків на 2026 рік Рада продовжила строки військового стану та мобілізації Чи вносити зміни до ЄДР, якщо змінено назву населеного пункту: лист Мін’юсту Чи призведе до втрати стажу неоцифрування трудової книжки ...
08.09.2025
Закон № 4536 опубліковано 3 вересня: огляд основних змін
Закон № 4536 вносить зміни, зокрема, до Податкового кодексу, Закону від 08.07.2010 № 2464-VІ , Закону від 18.06.2024 № 3817-ІХ. Більшість норм Закону № 4536 набирає чинності з першого числа місяця, наступного за місяцем його опублікування, тобто з 1 жовтня 2025 року. Більше за темою: Квартальна об&...
08.10.2025
Оновлено Довідник умовних кодів товарів
ДПС опублікувала оновленний Довідник умовних кодів товарів. ДПС опублікувало оновлений Довідник умовних кодів товарів. Умовний код товару Назва товару 00101 житловий будинок 00102 будівля 00103 ...
Нове
30.10.2025
Як уникнути подвійної сплати за землю
З 1 жовтня 2025 року спрощено порядок справляння плати за землю у разі зміни власника нерухомості. Нові правила спрямовані на спрощення процесу переходу обов’язку сплати плати за землю при зміні власника нерухомості, уникнення подвійної сплати та підвищення прозорості розрахунків із бюдже...
30.10.2025
Особливості нарахування роботодавцем ЄСВ особам з інвалідністю
Роботодавець нараховує ЄСВ на фактично нарахований дохід: до дати одержання належним чином засвідченого Витягу із рішення експертної команди з оцінювання повсякденного функціонування особи щодо встановлення інвалідності – у розмірі 22 %; з дати одержання належним чином засвідченого Витягу &nda...
29.10.2025
Як оскаржити адміністративний акт: роз’яснення Мін’юсту
Процедура оскарження стосується не лише кінцевих рішень, а й процедурних рішень та дій чи бездіяльності органів. При цьому скарги лише на окремі процедурні рішення та дії розглядаються до ухвалення адміністративного акта. Це забезпечує захист прав всіх етапах адміністративної процедури. Докладніше д...
Кращі матеріали