Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Підписатися

Видача банком готівки клієнту-юрособі через касу: привід для донарахування банку ПДФО і військового збору?

27.06.2018 491 0 0



Клієнт, що є юридичною особою, отримав через касу готівку в банку. Під час перевірки представники Державної фіскальної служби України донарахували банку, який видав кошти, ПДФО та військовий збір на суму виданої готівки. Чи правомірні дії контролерів?

Робоча ситуація

Для банків операції з видачі клієнтам готівки через касу є типовими, зокрема, якщо така готівка видається з рахунків юридичних осіб їх уповноваженим представникам – фізичним особам. Така готівка юридичним особам може знадобитися, наприклад, для закупівлі в населення сільськогосподарської продукції або металобрухту.

На жаль, ДФСУ знайшла можливості для донарахувань ПДФО і військового збору навіть стосовно такої, здавалося б, буденної операції. В який спосіб? Коротко опишемо логіку контролерів.

Логіка контролерів

Під час перевірки банку фіскальні органи вивчають статус його клієнтів – юридичних осіб, які знімали готівку через касу. За такої умови контролерів цікавить:

чи є серед таких контрагентів ті, стосовно посадових осіб яких розпочато кримінальні провадження, зокрема, за фіктивну діяльність, ухилення від сплати податків тощо;

чи подавали такі особи Податкові розрахунки за формою № 1ДФ і, якщо так, чи вказані в них операції, заради яких, власне, готівку і знімали з рахунку (виплати на користь фізичних осіб доходів за сільськогосподарську продукцію, металобрухт тощо).

Якщо фіскали знаходять контрагентів із такими ознаками, то вони з високою ймовірністю зафіксують в акті, що документи, за якими банк видавав готівку їхнім представникам, не мають юридичної сили і не можуть використовуватися як підтвердні документи для податкових цілей (з посиланням на п. 44.1 Податкового кодексу України, далі – ПКУ).

Але найцікавіше далі. На думку контролерів, банк видавав готівку з каси невідомим фізичним особам. Тож він щодо цих сум повинен був виступити податковим агентом і нарахувати ПДФО/військовий збір.

Буква закону

Така фіскальна логіка є некоректною, оскільки:

банк під час видачі готівки з рахунку клієнта – юридичної особи здійснює операцію тільки з цією юридичною особою. Крім того, той факт, що готівка фактично видається фізичним особам, ролі не відіграє, адже вони отримують таку готівку виключно як представники юрособи (тобто як особи, що діють від імені, в інтересах і за рахунок такої юридичної особи);

банк видавав через касу кошти, які перебували на рахунку клієнта, тому ці гроші банку не належать. Виплатити за їхній рахунок будь-який дохід банк просто не може;

загалом, у таких операціях немає будь-якого об’єкта оподаткування ПДФО і військовим збором, що підтверджується ст. 164 ПКУ;

порушення, які міг допустити клієнт банку (це стосується як кримінальних проваджень щодо посадовців клієнта, так і можливого неподання податкової звітності), не можуть створювати для банку негативних податкових наслідків, наприклад, податкових зобов’язань з ПДФО/військового збору;

у таких випадках ДФСУ може також посилатися на порушення банком профільного законодавства, зокрема Інструкції про ведення касових операцій банками України, затвердженої постановою Правління НБУ від 01.06.2011 р. № 174. Але тут зауважимо, що навіть якщо банк і порушив такі норми, то ДФСУ не уповноважена їх контролювати. Ба більше, порушення банком норм профільних нормативно-правових актів (не податкові) також не є достатньою підставою для донарахування податкових зобов’язань.

Судова практика

На сьогодні протиправність таких дій ДФСУ підтверджується і судовою практикою, зокрема:

ухвалою ВАСУ від 23.03.2016 р. у справі № К/800/40020/15: «<…> отримані фізичними особами, як представниками юридичних осіб за розпорядженням останніх кошти з рахунків, які обслуговуються <…>, не можуть вважатись доходами цих фізичних осіб, а відтак позивач не зобов’язаний нараховувати та сплачувати податок як податковий агент. <…>»;

ухвалою Одеського апеляційного адміністративного суду від 05.04.2017 у справі № 815/4146/15: «<…> Викладене свідчить про те, що банк, під час видачі готівки фізичним особам на закупівлю сільськогосподарської продукції, які є представниками юридичних осіб – клієнтів, з банківських рахунків таких юридичних осіб, не є податковим агентом оскільки готівка видана не фізичним особам, а юридичній особі через своїх представників, у зв’язку з чим дані операції не можуть бути оподатковані податком на доходи фізичних осіб. <…>».

https://devisu.ua

Коментарі до матеріалу

Кращі матеріали