Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Облік товарних запасів: які обов'язки у ФОП?

26.05.2020

На фізичних осіб – підприємців, які є платниками єдиного податку та не зареєстровані платниками ПДВ, не поширюються вимогип. 12 ст. З Закону №265, зокрема ведення в порядку, встановленому законодавством, обліку товарних запасів на складах та/або за місцем їх реалізації.

Натомість контролюючі органи мають право вимагати під час проведення перевірок від платників податків, що перевіряються, проведення інвентаризації основних засобів, товарно-матеріальних цінностей, коштів, зняття залишків товарно-матеріальних цінностей, готівки (пп. 20.1.9 ст. 20 ПКУ).


ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ

від 15.04.2020 р. № 1534/6/99-00-04-06-03-06/ІПК

Державна податкова служба України, керуючись ст. 52 Податкового кодексу України (далі - ПКУ) розглянула звернення щодо ведення обліку товарних запасів фізичною особою - підприємцем, яка є платником єдиного податку та не зареєстрована платником податку на додану вартість, з урахуванням фактично викладених обставин повідомляє наступне.

Відповідно до п. 44.1 ст. 44 ПКУ для цілей оподаткування платники податків зобов’язані вести облік доходів, витрат та інших показників, пов’язаних з визначенням об’єктів оподаткування та/або податкових зобов’язань, на підставі первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, пов’язаних з обчисленням та сплатою податків і зборів, ведення яких передбачено законодавством.

Спрощена система оподаткування є особливим механізмом справляння податків і зборів, що встановлює заміну сплати окремих податків і зборів, визначених п. 297.1 ст. 297 ПКУ, на сплату єдиного податку в порядку те на умовах, встановлених главою 1 розділу XIV ПКУ, з одночасним веденням спрощеного обліку та звітності (п. 291.2 ст. 291 ПКУ).

Платники єдиного податку першої - третьої груп (фізичні особи -підприємці), які не є платниками податку на додану вартість, ведуть книгу обліку доходів (далі Книга) за формою та в Порядку встановленого накаюм Міністерства фінансів України №579 від 19.06.2015 (далі - Порядок №579) шляхом щоденного, за підсумками робочого дня, відображення отриманих доходів (п.п.296.1.1. п.296.1. ст.296 ПКУ).

Пунктом 6 Порядку №579 визначено, що у графах 2-6 щоденно відображається дохід від провадження господарської діяльності, що оподатковується за ставками, встановленими відповідно до п. 293.2 та п.г. 2 п. 293.3 ст. 293 ПКУ, із сумарним підсумком за місяць, квартал, рік, зокрема отримана сума коштів за продані товари, виконані роботи, надані послуги протягом податкового (звітного) періоду в грошовій формі (окремо в готівкозій та безготівковій), матеріальній або нематеріальній формі.

Разом з тим, ведення залишку товарних запасів платниками єдиного податку першої - третьої груп (фізичні особи - підприємці), які не є платниками податку на додану вартість, чинним Порядком № 579 не передбачено.

Поняття «запаси», а також порядок їх обліку визначено Положеннам (стандартом) бухгалтерського обліку 9 «Запаси», яке затверджено наказом Міністерства фінансів України від 20.10.1999 № 246 (зі змінами) (далі -Стандарт 9 «Запаси»).

При цьому п. 2 ст. З Закону України від 16 липня 1999 року № 996-ХІV «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» передбачено, що
бухгалтерський облік є обов’язковим видом обліку, який ведеться підприємством.

Отже, фізична особа - підприємець за власним бажанням може вести окремий облік товарних запасів, зокрема з використанням Стандарт 9 "Запаси".

Слід зазначити, що відповідно до п. 12 ст. З Закону України від 06 липня 1995 року № 265/95-ВР «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» (далі - Закон № 265) суб’єкти господарювання, які здійснюють розрахункові операції в готівковій та/або в безготівковій формі (із застосуванням платіжних карток, платіжних чеків, жетонів тощо) при продажу товарів (наданні послуг) у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг, а також операції з приймання готівки для подальшого її переказу зобов’язані вести в порядку, встановленому законодавством, облік товарних запасів на складах та/або за місцем їх реалізації, здійснювати продаж лише тих товарів (послуг), що відображені в такому обліку.

Такі вимоги не поширюються на фізичних осіб - підприємців, які є платниками єдиного податку та не зареєстровані платниками податку на додаау вартість.

Зважаючи на викладене, нормами чинного законодавства визначено, що та фізичних осіб - підприємців, які є платниками єдиного податку та не зареєстровані платниками податку на додану вартість, не поширюються вимоги п. 12 ст. З Закону №265, зокрема ведення в порядку, встановленому законодавством, обліку товарних запасів на складах та/або за місцем їх реалізації.

Разом з тим, права контролюючих органів визначено статтею 20 ПКУ.

Згідно з підпунктом 20.1.9 пункту 20.1 статті 20 ПКУ контролюючі органи мають право вимагати під час проведення перевірок від платників податків, що перевіряються, проведення інвентаризації основних засобів, товарне -матеріальних цінностей, коштів, зняття залишків товарно-матеріальних цінностей, готівки.

Зазначаємо, що відповідно до п. 52.2 ст. 52 ПКУ податкова консультації має індивідуальний характер і може вйкористовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.

Коментарі до матеріалу
Популярне
07.10.2025
Топ-20 новин минулого тижня
Найбільш цікаві новини минулого тижня Оновлено План-графік проведення перевірок (26.09.2025) ДПС відповідає на актуальні запитання платників податків: лист від 26.09.2025 Оновлено показники середньої зарплати за 2025 рік, яка враховується для обчислення пенсії ДПС відповідає на актуальні запитанн...
08.09.2025
Закон № 4536 опубліковано 3 вересня: огляд основних змін
Закон № 4536 вносить зміни, зокрема, до Податкового кодексу, Закону від 08.07.2010 № 2464-VІ , Закону від 18.06.2024 № 3817-ІХ. Більшість норм Закону № 4536 набирає чинності з першого числа місяця, наступного за місяцем його опублікування, тобто з 1 жовтня 2025 року. Більше за темою: Квартальна об&...
17.07.2025
Кабмін оновив правила визначення критичності підприємств для бронювання працівників
Порядок та Критерії, за якими бронюють працівників підприємств, знову зазнали змін. Розглянемо, кого цього разу це стосується. Більше за темою: Зарплатні критерії для бронювання працівників: обчислюємо середню зарплату Строки зберігання документів з військового обліку та бронювання Бронювання у ф...
Нове
09.10.2025
Зміна статусу постачальника: як відобразити в SAF-T UA
Інформація щодо контрагента (постачальника), з якими суб’єкт господарювання мав господарські відносини, повинна бути відображена одним записом. Більше за темою: Перевірки контролюючими органами: що важливо знати суб'єктам господарювання Якщо в періоді, за який формується SAF-T UA, фізособа-по...
09.10.2025
Держмитслужба спростила сплату митних платежів
Ознайомтеся з новими можливостями для платників щодо швидкої оплати платежів на порталі «Єдине вікно для міжнародної торгівлі», а також з додатковими сервісами для бізнесу. Більше за темою: Зміна митної вартості товарів: коли коригувати ПДВ? Підприємець планує займатися зовнішньоеконом...
09.10.2025
Чи можна звільнити мобілізованого працівника у зв’язку зі скороченням штату
Виникла необхідність у скороченні штатної чисельності? Маєте мобілізованих працівників? Чи можна таких осіб звільнити без їх згоди? Більше за темою: Початок роботи після демобілізації Під час проходження військової служби працівниця дізналася, що її звільнено з ініціативи роботодавця у зв’язк...
Кращі матеріали