Надання послуг у закладах освіти дітям з особливими освітніми потребами
Відповідно до постанови КМУ від 20.05.20 р. № 392 «Про встановлення карантину з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, та етапів послаблення протиепідемічних заходів» (далі – Постанова № 392) у регіонах із сприятливою епідемічною ситуацією дозволено відвідування закладів дошкільної освіти (далі – ЗДО) з 25.05.20 р. Протиепідемічні заходи застосовуються та припиняються на території регіону на підставі рішення регіональної комісії з питань техногенно-екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій (далі – Регіональна комісія).
Діяльність ЗДО в умовах карантину має здійснюватися з урахуванням Тимчасових рекомендацій щодо організації протиепідемічних заходів у закладах дошкільної освіти на період карантину у зв’язку з поширенням коронавірусної хвороби (COVID-19), затверджених постановою Головного державного санітарного лікаря від 21.05.20 р. № 25.
МОН направило до регіональних органів управління освітою лист від 22.05.20 р. № 1/9-269 «Щодо відновлення діяльності закладів дошкільної освіти», в якому викладено рекомендації щодо організаційних вимог та етапів відновлення діяльності ЗДО в умовах карантину.
Загальновідомо, що успішність корекційної роботи з дітьми з особливими освітніми потребами, особливо дошкільного віку, залежить від дотримання принципу системності.
Законом від 11.07.01 р. № 2628-ІІІ «Про дошкільну освіту» передбачено, що ЗДО працюють повний календарний рік, а їх діяльність регламентується планом роботи, який складається, як правило, на навчальний рік (з 1 вересня до 31 травня) та оздоровчий період (з 1 червня до 31 серпня).
Ураховуючи, що у зв’язку з карантинними заходами ЗДО не працювали в навчальний період понад 2 місяці, МОН вважає можливим надання психолого-педагогічних та корекційно-розвиткових послуг дітям з особливими освітніми потребами, які здобувають освіту в інклюзивних групах, у літній оздоровчий період. Заазначені послуги надаються за згодою батьків та за наявності спеціалістів, з якими укладено цивільно-правові угоди.
Нагадаємо: психолого-педагогічні та корекційно-розвиткові послуги надаються за індивідуальною програмою розвитку, яку слід відкоригувати, урахувавши результати роботи з дитиною під час карантину, динаміку її розвитку.
У зв’язку з епідемічною ситуацією в Україні корекційно-розвиткові заняття слід проводити індивідуально з дотриманням протиепідемічних вимог і рекомендацій, зазначених вище.
Проте така норма не поширюється на учнів закладів загальної середньої освіти (ЗЗСО), оскільки корекційно-розвиткова робота є інваріантною складовою базового навчального плану для спеціальних закладів (класів) та здійснюється протягом навчального року (постанова КМУ від 21.02.18 р. № 87 «Про затвердження Державного стандарту початкової загальної освіти»).
Психолого-педагогічні та корекційно-розвиткові послуги дітям з особливими освітніми потребами, які навчаються в інклюзивних класах, надаються відповідно до індивідуальної програми розвитку, розробленої на навчальний рік.
Отже, такі послуги в ЗЗСО, зокрема і за цивільно-правовими угодами, у літній період не надаються.
Відновленню корекційно-розвиткової роботи у 2020/2021 навчальному році має передувати вивчення командою психолого-педагогічного супроводу дитини ЗЗСО динаміки розвитку дитини, її особливих освітніх потреб, сильних сторін та позитивних змін, що є основою розроблення плану корекційно-розвиткової роботи як складової індивідуальної програми розвитку учня з особливими освітніми потребами.
Відповідно до п. 4 Постанови № 392 та рішення Регіональної комісії з 1 червня можуть відновити роботу інклюзивно-ресурсні центри. МОН направило до регіональних органів управління освітою лист від 26.05.20 р. № 1/9-278 «Щодо організації роботи інклюзивно-ресурсних центрів», в якому зазначено, що за рішенням засновника в центрах може бути відновлено надання психолого-педагогічних та корекційно-розвиткових послуг дітям з особливими освітніми потребами шляхом проведення індивідуальних занять з дотриманням протиепідемічних вимог і рекомендацій.
Важливим є те, що першочерговим завданням інклюзивно-ресурсних центрів після відновлення роботи є проведення комплексної психолого-педагогічної оцінки розвитку дитини, а саме обстеження дітей, які повинні розпочати здобуття початкової освіти в 2020/2021 навчального року та зараховуються до закладу освіти вперше.
Таку інформацію направлено на адресу керівників департаментів (управлінь) освіти і науки обласних, Київської міської держадміністрацій.
Лист МОН від 04.06.20 р. № 1/9-302
Коментарі до матеріалу