Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Порядок ведення касових операцій: що змінилося?


Положення про ведення касових операцій у національній валюті в Україні, затверджене постановою Правління НБУ від 29.12.17 р. № 148 (далі – Положення № 148), приведено у відповідність з уже діючими нормативними документами. Із 12.11.19 р. набула чинності постанова Правління НБУ від 07.11.19 р. № 131. 

Зміни, що набули чинності з 12 листопада 2019 року

1. Підтвердження напряму використання готівки 

Ця зміна викликала особливий інтерес у бухгалтерів, оскільки банки ще з 3 червня 2019 року мають право вимагати у суб’єкта господарювання (далі – СГ) документи, що підтверджують витрачання готівки. Таке право було закріплене в п. 13 і 1111 Інструкції про ведення касових операцій банками України, затвердженої постановою Правління НБУ від 25.09.18 р. № 103 (докладніше див. Нацбанк посилив контроль над використанням готівки суб'єктами господарювання). 
Важливо! Подавати документи про витрачену готівку повинні будуть СГ, які проводять операції, що підпадають під фінансовий моніторинг. Адже банк, виконуючи цю вимогу, зобов’язаний застосовувати ризик-орієнтований підхід.

Поняття «ризик-орієнтований підхід» визначено в Положенні про здійснення банками фінансового моніторингу, затвердженому постановою Правління НБУ від 26.06.15 р. № 417.

2. Оприбуткування готівки

З 12 листопада 2019 року оприбуткування готівки для відокремлених підрозділів, які проводять розрахунки із застосуванням РРО і не ведуть касову книгу, – це зберігання щоденних Z-звітів в електронній формі. І лише в разі відключення електроенергії або поломки РРО оприбуткування – це запис даних Z-звіту в КОРО (за її наявності).

Норми п. 11 Положення № 148 тепер практично відповідають вимогам Порядку реєстрації та застосування реєстраторів розрахункових операцій, які застосовуються для реєстрації розрахункових операцій за товари (послуги), і Порядку реєстрації та ведення розрахункових книжок, книг обліку розрахункових операцій, затверджених наказом Мінфіну від 14.06.16 р. № 547.

Але не все так просто. Згідно з п. 11 Положення № 148 готівка має бути оприбуткована в день її надходження в касу. А якщо не працює РРО і СГ проводить розрахунки за допомогою розрахункових квитанцій, то до КОРО щодня заносяться дані про розрахункові операції на підставі розрахункових квитанцій. І лише після відновлення роботи РРО формується Z-звіт. А що робити, коли РРО не працює декілька днів, отже, і Z-звіт щодня не формується? Чи не буде порушено вимогу п. 11 Положення № 148 про щоденне оприбуткування готівки? Формально буде. Але на цей момент таке порушення нічим не загрожує СГ – штрафних санкцій немає. 

Спосіб і місце зберігання електронного фіскального чека підприємство визначає самостійно. Хочемо попередити, що не можна вважати збереженими належним чином Z-звіти, направлені на сервер ДПС (докладніше див. Необхідність зберігання Z-звітів).
3. Електронний документообіг касових операцій. Урегульовано порядок підписання електронних касових документів:

  • працівник підприємства використовує кваліфікований електронний підпис (далі – КЕП);
  • підприємець – КЕП або вдосконалений електронний підпис (далі – ВЕП);
  • фізособа – КЕП, ВЕП і простий електронний підпис.

Норми п. 23 Положення № 148 приведені у відповідність з нормами Закону від 05.10.17 р. № 2155-VIII «Про електронні довірчі послуги».
Що це означає на практиці? Якщо всі учасники касової операції (у т. ч. і отримувачі готівки) мають відповідні електронні підписи, то касовий документ можна оформляти в електронному вигляді. Правда, це не скасовує похід до каси за грошима або для їх здачі в касу. Але! Це може вирішити проблему постійної присутності в офісі осіб, відповідальних за підписання касових документів. Наприклад, при оформленні касових ордерів на загальну суму (отримання грошей в банку за чеком, здача готівки в банк) директор і головний бухгалтер можуть підписати їх віддалено. 

4. Готівкові розрахунки = розрахунки готівкою. До пп. 5 п. 3 Положення № 148 унесено уточнення. Пов’язано це з тим, що в нормативних документах застосовуються обидва терміни. Наприклад, у п. 13 Положення № 148 використовується термін «розрахунки готівкою». А визначення було надане тільки готівковим розрахункам.

5. Уточнено, що СГ можуть здавати готівку через пункти надання фінансових послуг (раніше був пункт приймання готівки). 

Зміни, що набувають чинності з 11 грудня 2019 року

Із цієї дати підприємство повинне буде визначити і затвердити внутрішнім документом:

  • місце і спосіб зберігання відокремленими підрозділами щоденних Z-звітів в електронній формі; 
  • формат їх зберігання, який повинен забезпечувати візуальний перегляд щоденних Z-звітів представниками контролюючих органів; 
  • особа, відповідальна за зберігання цих чеків.
Коментарі до матеріалу
Швидка реєстрація
Будьте в курсі змін і актуальних тем, задавайте питання.
Популярне
13.05.2025
Топ-20 новин минулого тижня
Найбільш цікаві новини минулого тижня Держстат планує припинити ЄДРПОУ: розпочато обговорення Внесено зміни до Порядку проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації ДПС відповідає на актуальні запитання платників податків: лист від 02.05.2025 Працівникам планують надати прав...
27.02.2025
Зберігання та використання пального на підприємстві у 2025 році: облік, податки та документальне оформлення
Марафон-2025: головні бухгалтерські акценти року У суб'єктів господарювання, які використовують у своїй діяльності транспортні засоби, інші машини та механізми, що споживають пальне, постійно виникають запитання, пов'язані з обліком і документальним оформленням операцій з таким пальним, а також зі з...
05.03.2025
Опубліковано постанову КМУ, якою спрощено процедуру бронювання військовозобов’язаних
Більше за темою: Бронювання працівників: покрокові дії Анулювання бронювання військовозобов’язаних: підстави та умови Звітність із військового обліку та бронювання 5 лютого на сайті Кабміну опубліковано постанову від 28.02.2025 № 233, якою внесено зміни до порядку бронювання війсь...
Нове
16.05.2025
Контроль за роботою водіїв повинен здійснюватися незалежно від протяжності маршрутів та інших обставин
Відповідальність настає за невикористання картки водія та невиконання водієм обов'язку з роздрукування інформації на паперовому носії про режим роботи та відпочинок водія, або про недотримання водієм режиму праці та відпочинку. Укртрансбезпека інформує про судову практику Верховного Суду у справах щ...
16.05.2025
Як заповнити форму № 20-ОПП, якщо об’єкт оподаткування не має назви вулиці та номеру будинку
Для заповнення форми № 20-ОПП першоджерелом даних щодо об’єкта оподаткування, зокрема, щодо його місцезнаходження (адреси), є правовстановлювальні документи, які є актуальними на дату її подання. Більше за темою: Форма № 20-ОПП: правила подання та заповнення Яка інформація зазначається у...
16.05.2025
Оприлюднено судову практику щодо корпоративних спорів та корпоративних прав за 2024 рік
Зроблено аналіз судової практики розгляду справ щодо корпоративних спорів та корпоративних прав за 2024 рік. Східний апеляційний господарський суд здійснив аналіз судової практики розгляду справ щодо корпоративних спорів та корпоративних прав за 2024 рік. Зокрема, проаналізовано судову статистику, ...
Кращі матеріали