Порядок ведення касових операцій: що змінилося?
Читайте за темою:
Положення про ведення касових операцій у національній валюті в Україні, затверджене постановою Правління НБУ від 29.12.17 р. № 148 (далі – Положення № 148), приведено у відповідність з уже діючими нормативними документами. Із 12.11.19 р. набула чинності постанова Правління НБУ від 07.11.19 р. № 131.
Зміни, що набули чинності з 12 листопада 2019 року
1. Підтвердження напряму використання готівки
Ця зміна викликала особливий інтерес у бухгалтерів, оскільки банки ще з 3 червня 2019 року мають право вимагати у суб’єкта господарювання (далі – СГ) документи, що підтверджують витрачання готівки. Таке право було закріплене в п. 13 і 1111 Інструкції про ведення касових операцій банками України, затвердженої постановою Правління НБУ від 25.09.18 р. № 103 (докладніше див. Нацбанк посилив контроль над використанням готівки суб'єктами господарювання).
Важливо! Подавати документи про витрачену готівку повинні будуть СГ, які проводять операції, що підпадають під фінансовий моніторинг. Адже банк, виконуючи цю вимогу, зобов’язаний застосовувати ризик-орієнтований підхід.
Поняття «ризик-орієнтований підхід» визначено в Положенні про здійснення банками фінансового моніторингу, затвердженому постановою Правління НБУ від 26.06.15 р. № 417.
2. Оприбуткування готівки
З 12 листопада 2019 року оприбуткування готівки для відокремлених підрозділів, які проводять розрахунки із застосуванням РРО і не ведуть касову книгу, – це зберігання щоденних Z-звітів в електронній формі. І лише в разі відключення електроенергії або поломки РРО оприбуткування – це запис даних Z-звіту в КОРО (за її наявності).
Норми п. 11 Положення № 148 тепер практично відповідають вимогам Порядку реєстрації та застосування реєстраторів розрахункових операцій, які застосовуються для реєстрації розрахункових операцій за товари (послуги), і Порядку реєстрації та ведення розрахункових книжок, книг обліку розрахункових операцій, затверджених наказом Мінфіну від 14.06.16 р. № 547.
Але не все так просто. Згідно з п. 11 Положення № 148 готівка має бути оприбуткована в день її надходження в касу. А якщо не працює РРО і СГ проводить розрахунки за допомогою розрахункових квитанцій, то до КОРО щодня заносяться дані про розрахункові операції на підставі розрахункових квитанцій. І лише після відновлення роботи РРО формується Z-звіт. А що робити, коли РРО не працює декілька днів, отже, і Z-звіт щодня не формується? Чи не буде порушено вимогу п. 11 Положення № 148 про щоденне оприбуткування готівки? Формально буде. Але на цей момент таке порушення нічим не загрожує СГ – штрафних санкцій немає.
Спосіб і місце зберігання електронного фіскального чека підприємство визначає самостійно. Хочемо попередити, що не можна вважати збереженими належним чином Z-звіти, направлені на сервер ДПС (докладніше див. Необхідність зберігання Z-звітів).
3. Електронний документообіг касових операцій. Урегульовано порядок підписання електронних касових документів:
- працівник підприємства використовує кваліфікований електронний підпис (далі – КЕП);
- підприємець – КЕП або вдосконалений електронний підпис (далі – ВЕП);
- фізособа – КЕП, ВЕП і простий електронний підпис.
Норми п. 23 Положення № 148 приведені у відповідність з нормами Закону від 05.10.17 р. № 2155-VIII «Про електронні довірчі послуги».
Що це означає на практиці? Якщо всі учасники касової операції (у т. ч. і отримувачі готівки) мають відповідні електронні підписи, то касовий документ можна оформляти в електронному вигляді. Правда, це не скасовує похід до каси за грошима або для їх здачі в касу. Але! Це може вирішити проблему постійної присутності в офісі осіб, відповідальних за підписання касових документів. Наприклад, при оформленні касових ордерів на загальну суму (отримання грошей в банку за чеком, здача готівки в банк) директор і головний бухгалтер можуть підписати їх віддалено.
4. Готівкові розрахунки = розрахунки готівкою. До пп. 5 п. 3 Положення № 148 унесено уточнення. Пов’язано це з тим, що в нормативних документах застосовуються обидва терміни. Наприклад, у п. 13 Положення № 148 використовується термін «розрахунки готівкою». А визначення було надане тільки готівковим розрахункам.
5. Уточнено, що СГ можуть здавати готівку через пункти надання фінансових послуг (раніше був пункт приймання готівки).
Зміни, що набувають чинності з 11 грудня 2019 року
Із цієї дати підприємство повинне буде визначити і затвердити внутрішнім документом:
- місце і спосіб зберігання відокремленими підрозділами щоденних Z-звітів в електронній формі;
- формат їх зберігання, який повинен забезпечувати візуальний перегляд щоденних Z-звітів представниками контролюючих органів;
- особа, відповідальна за зберігання цих чеків.
Коментарі до матеріалу