Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Обмеження відповідальності платників податку на прибуток

07.11.2016

ДЕРЖАВНА ФІСКАЛЬНА СЛУЖБА УКРАЇНИ

 

ЛИСТ

 

від 05.07.2016 р. N 14557/6/99-99-15-02-02-15

 

Державна фіскальна служба України розглянула лист Незалежної асоціації банків України у частині обмеження відповідальності платників податку на прибуток при застосуванні п. 31 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України (далі - Кодекс) та, керуючись ст. 52 Кодексу, повідомляє.

 

Згідно зі ст. 111 Кодексу за порушення законів з питань оподаткування та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, застосовуються такі види юридичної відповідальності:

 

• фінансова;

 

• адміністративна;

 

• кримінальна.

 

Фінансова відповідальність за порушення законів з питань оподаткування та іншого законодавства встановлюється та застосовується згідно з цим Кодексом та іншими законами. Фінансова відповідальність застосовується у вигляді штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) та/або пені.

 

Відповідно до пп. 14.1.265 п. 14.1 ст. 14 Кодексу штрафна санкція (фінансова санкція, штраф) - плата у вигляді фіксованої суми та/або відсотків, що справляється з платника податків у зв’язку з порушенням ним вимог податкового законодавства та іншого законодавства, контроль за дотриманням яких покладено на контролюючі органи, а також штрафні санкції за порушення у сфері зовнішньоекономічної діяльності.

 

Згідно з пп. 14.1.162 п. 14.1 ст. 14 Кодексу пеня - сума коштів у вигляді відсотків, нарахованих на суми грошових зобов'язань, не сплачених у встановлені законодавством строки.

 

Таким чином, Кодексом визначено окремо поняття "штрафна (фінансова) санкція (штраф)" та "пеня".

 

Відповідно до п. 31 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" кодексу за наслідками діяльності у 2015 році штрафні (фінансові) санкції до платників податку на прибуток підприємств за порушення порядку обчислення, правильності заповнення податкових декларацій з податку на прибуток підприємств та повноти його сплати не застосовуються.

 

Таким чином, вказаним вище пунктом передбачено звільнення від відповідальності лише у вигляді штрафних (фінансових) санкцій, передбачених абзацами третім - п'ятим п. 50.1 ст. 50, п. 120.2 ст. 120, п. 123.1 ст. 123 Кодексу, у конкретних випадках:

 

• порушення порядку обчислення податку на прибуток за наслідками діяльності у 2015 році;

 

• порушення правильності заповнення податкових декларацій з податку на прибуток підприємств за наслідками діяльності у 2015 році;

 

• порушення повноти сплати податку на прибуток за наслідками діяльності у 2015 році.

 

Підстави та порядок нарахування пені встановлено ст. 129 Кодексу. Так, п. 129.1 ст. 129 Кодексу передбачено, що пеня нараховується на суму податкового боргу після закінчення встановлених цим Кодексом строків погашення узгодженого грошового зобов'язання. Нарахування пені розпочинається:

 

• при самостійному нарахуванні суми грошового зобов'язання платником податків - після спливу 90 днів, наступних за останнім днем граничного строку сплати грошового зобов'язання, визначеного цим Кодексом;

 

• при нарахуванні суми грошового зобов'язання контролюючими органами - від першого робочого дня, наступного за останнім днем граничного строку сплати грошового зобов'язання, визначеного у податковому повідомленні-рішенні згідно із цим Кодексом;

 

• у день настання строку погашення податкового зобов'язання, нарахованого контролюючим органом або платником податків у разі виявлення його заниження на суму такого заниження та за весь період заниження (у тому числі за період адміністративного та/або судового оскарження);

 

• у день настання строку погашення податкового зобов'язання, визначеного податковим агентом при виплаті (нарахуванні) доходів на користь платників податків - фізичних осіб, та/або контролюючим органом під час перевірки такого податкового агента.

 

Враховуючи викладені вище норми, пеня є відповідальністю за порушення строку сплати грошового зобов'язання, не є штрафною (фінансовою) санкцією у розумінні Кодексу та відповідно не підпадає під дію п. 31 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Кодексу.

 

Водночас повідомляємо, що відповідно до п. 52.6 ст. 52 Кодексу періодичне узагальнення податкових консультацій, які стосуються значної кількості платників податків або значної суми податкових зобов'язань, та затверджує наказом узагальнюючі податкові консультації, які підлягають оприлюдненню, проводить центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, тобто Міністерство фінансів України.

 

Таким чином, надання узагальнюючих консультацій віднесено виключно до повноважень Міністерства фінансів України, а не до повноважень ДФС.

 

Голова                                                                                                            Р. Насіров

Коментарі до матеріалу
Швидка реєстрація
Будьте в курсі змін і актуальних тем, задавайте питання.
Популярне
02.09.2025
Топ-20 новин минулого тижня
Найбільш цікаві новини минулого тижня Роз’яснення Мінекономіки щодо організації бронювання військовозобов’язаних: лист від 19.08.2025 З 28 серпня Господарський кодекс втратить чинність: що передбачає реформа Уряд оновив порядок перетину кордону особами від 18 до 22 років Президент під...
17.07.2025
Кабмін оновив правила визначення критичності підприємств для бронювання працівників
Порядок та Критерії, за якими бронюють працівників підприємств, знову зазнали змін. Розглянемо, кого цього разу це стосується. Більше за темою: Зарплатні критерії для бронювання працівників: обчислюємо середню зарплату Строки зберігання документів з військового обліку та бронювання Бронювання у ф...
08.07.2025
З 5 липня в Україні відновлюється обов’язкове подання статистичної звітності
Президент 3 липня підписав Закон від 18.06.2025 № 4505-IX, він офіційно опублікований 5 липня і з цього дня набув чинності. Верховна Рада підтримала зміни до п. 1 Закону від 03.03.2022 № 2115-IX «Про захист інтересів суб’єктів подання звітності та інших документів у період дії воєнн...
Нове
02.09.2025
Що (не) слід робити роботодавцям при професійній адаптації ветеранів
У Державній службі зайнятості надали поради роботодавцям щодо поводження з працівниками-ветеранами. Розглянемо, що ж рекомендують у відомстві. Більше за темої: Оплата праці осіб, які підтримують ветеранів війни Працевлаштування осіб з інвалідністю: чи є особливості виконання нормативу для підприєм...
02.09.2025
Чи можна встановити випробування для випускника ЗВО
Чи можна встановити випробування для молодого спеціаліста, якого прийняли на роботу після закінчення ЗВО? Більше за темою: Наказ про продовження строку випробування Повідомлення про звільнення у зв’язку з встановленням невідповідності займаній посаді за результатами випробування Наказ про з...
02.09.2025
Які види робіт заборонені для неповнолітніх
Використовуєте працю осіб віком до 18 років? Розглянемо, які види робіт заборонені для неповнолітніх. Більше за темою: Особливості звільнення неповнолітніх працівників Особливості практики неповнолітніх Неповнолітні особи (14–18 років) у трудових правовідносинах користуються низкою суттєвих ...
Кращі матеріали