Оскарження рішення, дії або бездіяльністі держреєстратора – консультація Мін’юсту
Рішення, дії або бездіяльність державного реєстратора, суб’єкта держреєстрації, а також дії, пов’язані з автоматичною держреєстрацією прав, можуть бути оскаржені до Мін’юсту, його територіальних органів або до суду.
Рішення, дії або бездіяльність територіальних органів Мін’юсту можуть бути оскаржені до Мін’юсту або до суду.
Під час розгляду скарг у сфері держреєстрації речових прав на нерухомість і бізнесу Мін’юст виявляє випадки реєстраційного рейдерства, що здійснюються шляхом неправомірних дій у реєстрах: Державному реєстрі прав та ЄДР.
Наявні випадки, коли рейдерство здійснюється шляхом незаконних дій у двох реєстрах одночасно.
Так, до очевидних порушень закону в рішеннях, діях або бездіяльності держреєстратора, суб’єктів держреєстрації можна віднести:
- проведення реєстраційних дій за наявності в ЄДР або Державному реєстрі прав відомостей про судове рішення щодо заборони проведення реєстраційних дій;
- проведення реєстраційних дій з порушенням встановленого законом територіального принципу державної реєстрації (наприклад, держреєстратор, робоче місце якого знаходиться в Києві, проводить реєстраційні дії щодо реєстрації права власності на об’єкт нерухомого майна, що знаходиться у Луцьку);
- проведення реєстраційних дій у Державному реєстрі прав на нерухоме майно за наявності зареєстрованих обтяжень речових прав на таке майно;
- проведення реєстраційних дій за відсутності долучених до ЄДР або Державного реєстру прав електронних копій документів, виготовлених шляхом сканування;
- проведення реєстраційних дій у Державному реєстрі прав за відсутності повного пакету документів, що підтверджують набуття права власності, та за умови відсутності відповідних відомостей у Реєстрі прав власності на нерухоме майно;
- встановлення факту застосування санкцій відповідно до Закону від 14.08.2014 № 1644-VII «Про санкції» (далі – Закон № 1644), які унеможливлюють проведення держреєстрації.
Хто може звернутися зі скаргою?
Скарга на рішення, дії або бездіяльність держреєстратора, суб’єкта держреєстрації або територіального органу Мін’юсту подається особою, права якої порушено.
До скарги, що подається представником скаржника, додається довіреність чи інший документ, що підтверджує його повноваження, або копія такого документа, засвідчена у встановленому порядку.
Які є строки на подання скарги?
Рішення, дії або бездіяльність держреєстратора, суб’єкта держреєстрації можуть бути оскаржені до Мін’юсті, його територіальних органів особою, права якої порушено, протягом двох місяців з дня, коли така особа дізналася чи могла дізнатися про порушення своїх прав, та, у випадку подання скарги в сфері держреєстрації бізнесу, не пізніше одного року з дня прийняття відповідного рішення, здійснення дії або бездіяльності.
Мін’юст набуло повноваження в сфері розгляду скарг у сфері держреєстрації з 01.01.2016. У зв’язку з цим скарги на рішення, дії або бездіяльність у сфері держреєстрації, що прийняті, вчинені до 01.01.2016, підлягають залишенню без розгляду по суті.
Які обов’язкові реквізити має містити скарга?
Скарга у сфері держреєстрації подається у письмовій формі та має містити відомості про прізвище, ім’я, по батькові (найменування) скаржника, його місце проживання (місцезнаходження), номер телефону та/або адресу електронної пошти, суть (реквізити) оскаржуваного рішення, дій або бездіяльності, обставини, якими обґрунтовується порушення прав скаржника, а також прохання (вимоги) скаржника та дату складення скарги. Скарга на рішення держреєстратора, прийняте всупереч санкціям, застосованим відповідно до Закону № 1644, має містити обставини, якими суб’єкт подання скарги обґрунтовує недотримання чи порушення держреєстратором відповідних санкцій.
Якщо з дня прийняття оскаржуваного рішення, здійснення дії або бездіяльності спливло більше двох місяців, а у випадку, оскарження рішення територіального органу Мін’юсту, – більше одного місяця, скарга має містити також відомості про дату, коли скаржник дізнався про порушення своїх прав.
Скарга на рішення, дії або бездіяльність у сфері держреєстрації прав має бути підписана скаржником або його представником. Така скарга може бути подана в електронній формі за умови підписання її скаржником або його представником з використанням кваліфікованого електронного підпису або застосуванням засобів електронної ідентифікації з високим рівнем довіри відповідно до вимог Законів від 22.05.2003 № 851-IV «Про електронні документи та електронний документообіг» та від 05.10.2017 № 2155-VIII «Про електронну ідентифікацію та електронні довірчі послуги». До скарги, підписаної представником, додаються докази на підтвердження його повноважень.
До скарги можуть бути додані документи (їх копії), що підтверджують порушення прав скаржника.
Як здійснюється розгляд скарг у сфері держреєстрації?
Під час розгляду скарги у сфері держреєстрації Мін’юст чи відповідний територіальний орган встановлює наявність обставин, якими обґрунтовано скаргу, та інших обставин, які мають значення для її об’єктивного розгляду, зокрема шляхом перевірки відомостей, що містяться в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно чи Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань (далі – реєстри), у разі необхідності витребовує документи (інформацію) і вирішує:
- чи мало місце рішення, дія або бездіяльність держреєстратора, суб’єкта держреєстрації, територіального органу Мін’юсту;
- чи було оскаржуване рішення, дія або бездіяльність держреєстратора, суб’єкта держреєстрації, територіального органу Мін’юсту прийнято, вчинено на законних підставах;
- чи належить задовольнити скаргу у сфері держреєстрації, відмовити в її задоволенні або залишити скаргу без розгляду її по суті;
- чи можливо поновити порушені права або законні інтереси скаржника іншим способом, ніж визначено ним у скарзі у сфері держреєстрації;
- які рішення підлягають анулюванню або які дії, що випливають з факту анулювання рішення або з факту визнання оскаржуваних дій або бездіяльності протиправними, підлягають вчиненню.
Розгляд скарг у сфері держреєстрації здійснюється колегіально, крім випадків, визначених законодавством.
Для забезпечення колегіального розгляду скарг у сфері держреєстрації Мін’юстом чи його територіальними органами утворюються постійно діючі колегії з розгляду скарг у сфері держреєстрації (далі – колегії).
Скарга, розгляд якої не належить до компетенції Мін’юсту, його територіального органу, не пізніше п’яти днів з дня її надходження направляється за належністю, про що повідомляється скаржник.
Скарга на рішення, дії або бездіяльність у сфері держреєстрації, що подана особою, яка не має на це повноважень, або не містить відомостей про прізвище, ім’я, по батькові (найменування) скаржника, його місце проживання (місцезнаходження), суть (реквізити) оскаржуваного рішення, дій або бездіяльності, обставини, якими обґрунтовується порушення прав скаржника, дати, коли скаржник дізнався про порушення своїх прав (якщо зазначення такої дати є обов’язковим), підпис скаржника або його представника, повертається скаржнику на підставі мотивованого рішення Мін’юсту, його територіального органу не пізніш як через 15 днів з дня її надходження.
При цьому повернення скарги не позбавляє скаржника права на повторне її подання в установленому порядку, а перебіг строку на оскарження зупиняється з дня подання скарги до дня її повернення скаржнику.
Під час воєнного стану за 15 днів до дня засідання колегії скаржник, заінтересовані сторони та суб’єкт оскарження повідомляються про дату засідання колегії шляхом розміщення оголошення на вебсайті (minjust.gov.ua). Також про розгляд скарги заінтересовані сторони повідомляються засобами електронної пошти (якщо адресу електронної пошти зазначено у скарзі, доданих до неї документах, повідомлено заінтересованою особою або встановлено з інших офіційних джерел).
Розгляд скарг у сфері державної реєстрації під час дії воєнного стану проводиться без участі скаржника, суб’єкта оскарження, інших заінтересованих осіб.
Під час дії воєнного стану суб’єкт оскарження, інші заінтересовані особи мають право заявити клопотання про надсилання їм матеріалів скарги в електронній формі на адресу електронної пошти. Клопотання може бути надіслане на адресу електронної пошти: ar.office@minjust.gov.ua.
Скаржник, суб’єкт оскарження, інші заінтересовані особи мають право подавати письмові пояснення по суті скарги. Пояснення можуть бути надіслані на адресу електронної пошти: ar.office@minjust.gov.ua.
З метою належного з’ясування усіх обставин, зокрема, витребування документів (інформації), розгляд скарги може бути відкладено.
За результатом розгляду скарги колегія шляхом голосування приймає рішення, що оформлюється відповідним висновком, на підставі якого вже приймається рішення Мін’юсту у формі наказу.
Розгляд колегією скарги здійснюється повторно у разі доручення Мін’юсту щодо перегляду відповідної скарги з мотивів невідповідності висновку колегії вимогам законодавства, неналежного дослідження обставин відповідної скарги або неналежного мотивування відповідного рішення.
Результати розгляду скарги
За результатами розгляду скарги на рішення, дії або бездіяльність у сфері держреєстрації Мін’юст, його територіальні органи приймають одне з таких мотивованих рішень у формі наказу:
- про задоволення скарги (якщо оскаржувані рішення, дії або бездіяльність не відповідають законодавству у сфері держреєстрації);
- про відмову в задоволенні скарги (якщо оскаржувані рішення, дії або бездіяльність відповідають законодавству у сфері держреєстрації);
- про залишення скарги без розгляду по суті.
- Мін’юст, його територіальні органи залишають скаргу на рішення, дії або бездіяльність у сфері держреєстрації без розгляду по суті, якщо:
- встановлений цим Законом для подання скарги строк сплив до дня її подання;
Мін’юстом, його територіальним органом за результатами розгляду скарги з такого самого питання вже приймалося рішення про задоволення скарги або про відмову в її задоволенні;
- наявна інформація про відкрите за заявою скаржника судове провадження, предметом якого є оскарження тих самих рішень, дій або бездіяльності у сфері держреєстрації;
- скаргу подано особою, права якої у зв’язку з оскаржуваним рішенням, дією або бездіяльністю у сфері держреєстрації не порушено;
- скаргу подано особою, яка не має на це повноважень;
- скаржником подано до Мін’юсту, його територіального органу заяву про залишення скарги без розгляду;
- набрало законної сили судове рішення, яким оскаржуване рішення скасовано або оскаржувані дії, бездіяльність у сфері держреєстрації визнані вчиненими з порушенням цього Закону та анульовані;
- скаргу подано на рішення, дії або бездіяльність у сфері держреєстрації, що прийняті, вчинені до 1 січня 2016 року.
У разі задоволення скарги на рішення, дії або бездіяльність у сфері держреєстрації прав Мін’юст, його територіальні органи приймають рішення про:
- визнання прийнятим з порушенням закону та анулювання рішення держреєстратора, анулювання рішення територіального органу Мін’юсту;
- виправлення технічної помилки, допущеної держреєстратором, або про зобов’язання держреєстратора виправити допущену ним технічну помилку;
- зобов’язання держреєстратора, суб’єкта держреєстрації прав усунути допущені ними порушення з визначенням строків виконання такого зобов’язання;
- тимчасове блокування або про анулювання доступу держреєстратора до реєстрів.
- притягнення до дисциплінарної відповідальності посадової особи територіального органу Мін’юсту;
- направлення до Вищої кваліфікаційної комісії нотаріату при Мін’юсті подання щодо анулювання свідоцтва про право на зайняття нотаріальною діяльністю.
Якщо під час розгляду Мін’юстом скарги у сфері держреєстрації не виявлено підстав для її залишення без розгляду чи підстав для пересилання її за належністю, проте встановлено наявність очевидних порушень закону в рішеннях, діях або бездіяльності держреєстратора, суб’єктів держреєстрації, територіальних органів Мін’юсту, розгляд такої скарги здійснюється Мін’юстом на підставі службової записки посадових осіб Мін’юсту, погодженої заступником Міністра, невідкладно без розгляду її колегіально.
Рішення у формі наказу за результатом розгляду скарги у сфері держреєстрації, висновок колегії (у разі розгляду скарг у сфері держреєстрації колегіально) або їх засвідчені копії розміщуються на офіційному вебсайті Мін’юсту чи відповідного територіального органу не пізніше ніж протягом наступного робочого дня після прийняття рішення Мін’юстом чи відповідним територіальним органом (Архів рішень, прийнятих за результатами розгляду скарг у сфері держреєстрації (minjust.gov.ua)).
Мін’юст, його територіальний орган може з власної ініціативи або за заявою заінтересованої особи виправити технічні описки (помилки), допущені в рішенні, прийнятому за результатами розгляду скарги на рішення, дії або бездіяльність у сфері держреєстрації.
У разі скасування судом рішення Мін’юсту за результатами розгляду скарги у сфері держреєстрації Мін’юст забезпечує новий розгляд такої скарги відповідно до встановленого порядку.
Інформація станом на 01.07.2024
Мін'юст
Приєднуйтесь до Uteka у Telegramm
Коментарі до матеріалу