Щодо сплати авансових внесків з податку на прибуток та ПДФО з АЗС – Інформаційний лист ДПС № 8/2024
Цей Інформаційний лист присвячено питанням, що стосуються окремих змін в оподаткуванні, внесених до Податкового кодексу (далі – ПК) Законом від 10.10.2024 № 4015-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у період дії воєнного стану» (далі – Закон № 4015), який набирає чинності з 1 грудня 2024 року.
Цей лист має інформаційний характер та не є індивідуальною податковою консультацією, оскільки не базується на особливостях фактичних обставин операцій конкретного платника податку. Інформаційний лист ґрунтується на положеннях чинного законодавства України та практики його застосування, які можуть змінитися в майбутньому.
Кожен платник податку у порядку, визначеному ст. 52 ПК, може звернутися до контролюючого органу з наведенням фактичних обставин операцій та наданням відповідних матеріалів для отримання індивідуальної податкової консультації.
Нормативно-правові акти, використані в цьому роз’ясненні:
- ПК;
- Закон № 4015;
- Закон від 18.06.2024 № 3817-ІХ «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, спиртових дистилятів, біоетанолу, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, тютюнової сировини, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального» (далі – Закон № 3817);
- Податкова декларація з податку на прибуток підприємств, затверджена наказом Мінфіну від 20.10.2015 № 897 «Про затвердження форми Податкової декларації з податку на прибуток підприємств», зареєстрованим в Міністерстві юстиції 11.11.2015 за № 1415/27860 (у редакції наказу Мінфіну від 20.02.2023 № 101) (далі – Декларація).
Законом № 4015 змінено підходи до оподаткування прибутку фінансових установ (крім страхових компаній) та переглянуто ставки податку на прибуток.
Новацією Закону № 4015 є:
- визначення видів доходів фінансових установ (крім страхових компаній), до яких з 01.01.2025 застосовується базова (основна) ставка податку на прибуток у розмірі 25 % замість 18 %;
- встановлення за 2024 рік для банків підвищеної базової ставки податку на прибуток у розмірі 50 % (у т. ч. для сплати авансових внесків при виплаті дивідендів) (замість діючої на сьогодні базової ставки у розмірі 25 %);
- заборона банкам на врахування у 2024 році непогашених податкових збитків минулих років у зменшення об’єкту оподаткування з правом на таке врахування, починаючи зі звітних періодів 2025 року до повного їх погашення;
- запроваджено сплату авансових внесків з податку на прибуток підприємств та ПДФО платниками цих податків, які здійснюють роздрібну торгівлю пальним;
- визначення з 1 січня 2025 року авансових внесків з податку на прибуток підприємств для платників, які здійснюють діяльність з торгівлі валютними цінностями у готівковій формі, у фіксованій сумі, вираженій у євро замість мінімальних заробітних плат, та окреме встановлення ставки для пунктів обміну іноземної валюти, які розташовані у м. Києві.
Податок на прибуток підприємств
Особливості обкладення податком на прибуток фінансових установ
Ставки
Щодо положень, які набирають чинності з 01.01.2025
Положеннями нової редакції п. 136.11 ПК згідно зі змінами, внесеними Законом № 4015, визначено види доходів за категоріями платників, до яких застосовується базова (основна) ставка податку на прибуток у розмірі 25 %, зокрема:
- при оподаткуванні прибутку фінансової установи (крім страховика), у порядку, встановленому пп. 134.1.1 ПК;
- оподаткуванні скоригованого прибутку контрольованої іноземної компанії фінансової установи (крім страховика), визначеного відповідно до ст. 392 ПК;
- застосуванні положень п. 57.11 ПК для виплати дивідендів фінансовою установою (крім страховика).
Щодо положень, які набирають чинності з 01.12.2024
За результатами податкового (звітного) 2024 року базова (основна) ставка податку на прибуток підприємств для цілей оподаткування прибутку банків, а також для застосування щодо банків положень п. 57.11 ПК становить 50 %.
Сума податку на прибуток підприємств за 2024 рік за ставкою 50 % визначається за звітний період – 2024 рік у Декларації за такий податковий (звітний) рік. Нарахування та сплата грошового зобов’язання з податку на прибуток підприємств за попередні податкові (звітні) періоди 2024 року (квартал, півріччя та три квартали) за базовою (основною) ставкою, що діяла до набрання чинності Законом № 4015, тобто 25 %, не є порушенням правил нарахування та сплати грошового зобов'язання з податку на прибуток підприємств (п. 70 ПК).
Після набрання чинності Законом № 4015 банки повинні визначити податкові зобов’язання щодо податку на прибуток за увесь 2024 рік за ставкою 50 %.
Одночасно, підлягають перерахунку за збільшеною ставкою для обкладення податком на прибуток підприємств (50 %) виплачені банками протягом 2024 року дивіденди.
Довідково: емітент корпоративних прав, який приймає рішення про виплату дивідендів своїм акціонерам (власникам), нараховує та вносить до бюджету авансовий внесок із податку на прибуток (п. 57.11 ПК) (розрахунок сум авансових внесків наводиться у додатку АВ до Декларації).
Збитки
За результатами податкового (звітного) 2024 року банки:
- не застосовують положення, передбачені пп. 140.4.4 ПК та не зменшують фінансовий результат до оподаткування на суму від’ємного значення об’єкта оподаткування минулих податкових (звітних) років.
У разі застосування за попередні податкові (звітні) періоди 2024 року положень, передбачених пп. 140.4.4 ПК, та/або сплати авансових внесків з податку на прибуток підприємств, передбачених п. 57.11 ПК за ставкою 25 %, банки у складі Декларації за 2024 рік відображають уточнені показники (суми від’ємного значення об’єкта оподаткування минулих звітних періодів, у т. ч. за період з 1 січня 2024 року, суми авансових внесків з податку на прибуток підприємств при виплаті дивідендів за ставкою 50 %), що містяться у поданих ними раніше Деклараціях (п. 70 підрозд. 4 розд. ХХ ПК).
У разі відображення уточнених показників із вищезазначених підстав санкції, передбачені ст. 50 ПК, не застосовуються. У разі виникнення додаткового грошового зобов’язання, яке виникає внаслідок уточнення показників, таке грошове зобов’язання підлягає сплаті у строки, встановлені для сплати податкового зобов’язання щодо податку на прибуток за результатами 2024 року.
Довідково: за загальними правилами платники податку на прибуток зменшують об’єкт оподаткування на суму накопичених податкових збитків минулих податкових (звітних) років до повного їх списання, але з урахуванням обмежень для великих платників податків (пп. 140.4.4 ПК).
Різниця у вигляді суми від’ємного значення об’єкта оподаткування минулих податкових звітних періодів, на яку зменшується об’єкт обкладення податком на прибуток, відображається у рядку 3.2.4 додатка РІ до рядка 03 РІ Декларації.
Сума від’ємного значення об’єкта оподаткування минулих податкових (звітних) років, не врахована у зменшення об’єкта обкладення податком на прибуток підприємств, у тому числі отриманого з 1 січня 2024 року по 31 грудня 2024 року, зменшує фінансовий результат до оподаткування майбутніх податкових (звітних) періодів, починаючи з 1 січня 2025 року в порядку, визначеному пп. 140.4.4 ПК.
Тож якщо після перерахунків розмір податкового зобов’язання збільшиться, то банки сплачують різницю такого зобов’язання до бюджету протягом 10 днів після граничного терміну подання річної Декларації.
На замітку: тимчасово на період з 1 серпня 2023 року до припинення або скасування воєнного стану на території України у разі самостійного виправлення платником податків з дотриманням порядку, вимог та обмежень, визначених ст. 50 ПК, помилок, що призвели до заниження податкового зобов'язання, такий платник звільняється від нарахування та сплати штрафних санкцій, передбачених п. 50.1 ПК, та пені (п. 69.38 підрозд. 10 розд. ХХ ПК).
Питання-відповіді
1. Банк має визначити податкове зобов’язання з податку на прибуток за ставкою 50 % за весь 2024 рік наростаючим підсумком чи лише за підсумками останнього звітного кварталу цього року?
Базова (основна) ставка податку на прибуток підприємств для цілей оподаткування прибутку банків 50 % застосовується для визначення податкового зобов’язання з податку на прибуток за результатами усього податкового (звітного) 2024 року.
Для цього у рядку 06 Декларації вказується розрахована наростаючим підсумком за ставкою 50 % сума податку на прибуток за період з 1 січня до 31 грудня 2024 року, а значення рядку 18 Декларації за 2024 рік дорівнює значенню рядку 17 Декларації за попередній звітний (податковий) період цього року (з урахуванням уточнень, якщо такі мали місце у звітному році).
2. Товариство є небанківською фінустановою, що здійснює діяльність за відповідною ліцензією. Чи правильно ми розуміємо, що для визначення податкового зобов’язання з податку на прибуток та виплати дивідендів у 2025 році ми маємо застосовувати ставку 25 %?
Так, для оподаткування прибутку фінансової установи (крім страховика), оподаткуванні скоригованого прибутку контрольованої іноземної компанії фінансової установи (крім страховика), визначеного відповідно до ст. 392 ПК, а також застосуванні положень п. 57.11 ПК для виплати дивідендів фінансовою установою (крім страховика) застосовуються базова ставка 25 %. При цьому за підсумками річного декларування за 2024 рік застосовується ставка 18 %.
3. За якою ставкою податку на прибуток підприємств оподатковуються дивіденди, виплачені банківською установою у 2024 році?
Для визначення суми авансових внесків із податку на прибуток підприємств із сум дивідендів, що сплачені до дати набрання чинності Закону № 4015, банками застосовувалась чинна у відповідному періоді основна (базова) ставка податку у розмірі 25 %.
Якщо дивіденди сплачуються у 2024 році після набрання чинності Законом № 4015, для визначення суми авансових внесків банками застосовується основна (базова) ставка податку у розмірі 50 %.
При цьому у Декларації за 2024 рік банк має здійснити перерахунок суми авансових внесків за весь 2024 рік за ставкою 50 %.
Тому у рядку 6 додатка АВ до річної Декларації сума авансового внеску у зв'язку із виплатою дивідендів (прирівняних до них платежів), що має бути сплачена у звітному (податковому) періоді та яка переноситься в рядок 20 АВ Декларації, визначається, виходячи зі значення рядка 5 цього додатку за ставкою 50 %. Сума додаткового зобов’язання з податку на прибуток у вигляді авансового внеску з дивідендів обраховується за ставкою 50 % та зазначається у рядку 22 Декларації і підлягає сплаті протягом 10 днів після граничного терміну подання річної Декларації.
Одночасно сума авансових внесків із дивідендів, обрахована за ставкою 50 %, відображається у рядку 16.2 додатка ЗП до рядка 16 ЗП Декларації та зменшує нараховану суму податку на прибуток банку за 2024 рік.
4. Якщо банк, у звітних періодах квартал, півріччя та три квартали 2024 року враховував у зменшення об’єкта обкладення податком на прибуток податкові збитки за попередні періоди (відображав їх у складі різниць у додатку РІ до Декларації), то яким чином слід відобразити у Декларації за 2024 рік виправлені показники?
У додатку РІ до Декларації банку за звітний податковий 2024 рік рядок 3.2.4 не заповнюється.
5. Яка сума «податкових збитків» підлягає врахуванню у зменшення об’єкта обкладення податком на прибуток підприємств, починаючи зі звітних періодів 2025 року?
Починаючи зі звітних періодів 2025 року у зменшення об’єкта обкладення податком на прибуток підприємств ураховується непогашена сума від’ємного значення об’єкта оподаткування минулих податкових (звітних) років станом на 01.01.2024, збільшена на суму від’ємного значення об’єкта оподаткування, що виникла за підсумками 2024 звітного року. Таке врахування здійснюється з урахуванням обмежень, визначених пп. 140.4.4 ПК для великих платників податків.
Довідково. Погашеними вважаються суми від'ємного значення об'єкта оподаткування минулих податкових (звітних) років, для яких одночасно виконуються дві такі умови:
а) ці суми були включені до розрахунку об'єкта оподаткування майбутніх податкових (звітних) періодів;
б) за рахунок цих сум було зменшено позитивне значення об'єкта оподаткування (прибуток) відповідних податкових (звітних) років, обраховане відповідно до пп. 134.1.1 ПК без урахування непогашеного від'ємного значення об'єкта оподаткування минулих податкових (звітних) років (пп. 140.4.4 ПК).
6. Банк у листопаді 2024 року виявив помилку, яка призвела до заниження об’єкта обкладення податком на прибуток у ІІ кварталі 2024 року. За які періоди треба подати уточнені розрахунки і за якою ставкою обчислювати податок на прибуток? Чи застосовуються штрафні санкції у разі уточнень?
У такому разі застосовуються загальні правила для виправлення помилок, допущених при визначенні податкового зобов’язання. При цьому податкове зобов’язання в уточнюючій Декларації визначається за чинною до дати набрання чинності Закону № 4015 ставкою податку на прибуток (25 %).
У разі відображення уточнених показників штрафи та пеня на суму заниженого податкового зобов’язання не нараховуються та не сплачуються з підстав, визначених пп. 69.38 п. 69 підрозд. 10 розд. ХХ ПК.
Водночас банк у складі податкової декларації з податку на прибуток за 2024 рік здійснює перерахунок податкових зобов’язань за весь 2024 рік без застосування штрафних санкцій та пені.
У рядку 06 Декларації за 2024 рік указується розрахований наростаючим підсумком (із урахуванням уточнення за ІІ квартал), показник податкового зобов’язання з податку на прибуток, визначений за ставкою 50 %.
Значення рядка 18 Декларації дорівнює значенню рядка 17 Декларації за попередній звітний (податковий) період поточного року (із урахуванням уточнення).
7. Після подачі Декларації за 2024 рік банк виявив помилку, яка призвела до заниження об’єкта обкладення податком на прибуток за 2024 рік. За якою ставкою слід обчислювати податок на прибуток в уточненому розрахунку?
Податкове зобов’язання в уточнюючому розрахунку визначається за базовою ставкою податку на прибуток у розмірі 50 %.
8. За якою ставкою оподатковуватиметься скоригований прибуток контрольованої іноземної компанії банку за 2024 рік та наступні роки?
Для оподаткування скоригованого прибутку контрольованої іноземної компанії банку за 2024 рік діє ставка 50 %.
Починаючи з 2025 року до скоригованого прибутку контрольованої іноземної компанії фінансової установи (крім страхових компаній), включаючи банки, застосовується базова (основна) ставка податку – 25 %.
Особливості обкладення податком на прибуток платників, які здійснюють роздрібну торгівлю пальним
Законом № 4015 запроваджено сплату авансових внесків з податку на прибуток підприємств платниками цього податку, які здійснюють роздрібну торгівлю пальним (далі – авансові внески).
Так, платники податку, які здійснюють роздрібну торгівлю пальним, зобов’язані сплачувати авансові внески з податку на прибуток підприємств за кожне місце роздрібної торгівлі пальним, інформація щодо якого внесена до Єдиного реєстру ліцензіатів та місць обігу пального станом на перше число поточного місяця.
Авансові внески та податок на прибуток підприємств, що підлягає сплаті до бюджету платниками податку, які здійснюють роздрібну торгівлю пальним, визначаються у порядку, передбаченому п. 141.14 ПК (п. 137.12 ПК), яким доповнено ст. 141 ПК.
Під роздрібною торгівлею пальним слід розуміти діяльність із придбання або отримання та подальшої реалізації або відпуску пального із зміною або без зміни його фізико-хімічних характеристик з місць роздрібної торгівлі пальним через паливороздавальні колонки, газороздавальні колонки та/або оливороздавальні колонки, а також реалізацію скрапленого вуглеводневого газу в балонах для побутових потреб населення та інших споживачів, а також заправлення з нафтоналивного несамохідного морського/річкового бункерувальника у водному просторі морських та річкових суден (п. 77 ч. 1 ст. 1 Закону № 3817).
До уваги!
Місце роздрібної торгівлі пальним – об’єкт нерухомого майна або єдиний (цілісний) майновий комплекс, на території якого розташоване технологічне обладнання, призначене для приймання, зберігання та роздрібної торгівлі пальним, який належить суб’єкту господарювання на праві власності або користування; нафтоналивний несамохідний морський/річковий бункерувальник; спеціалізований транспортний засіб для перевезення балонів із скрапленим вуглеводневим газом, з якого здійснюється роздрібна торгівля скрапленим вуглеводневим газом у балонах для побутових потреб населення та інших споживачів. Місце роздрібної торгівлі пальним вважається місцем зберігання пального, якщо зберігання пального здійснюється за таким місцем роздрібної торгівлі пальним (п. 52 ч. 1 ст. 1 Закону № 3817).
Строки сплати авансових внесків:
- щомісяця не пізніше 20-го числа поточного місяця за кожне місце роздрібної торгівлі пальним, інформація щодо якого внесена до Єдиного реєстру ліцензіатів та місць обігу пального станом на перше число поточного місяця, у розмірі, визначеному пп. 141.14.2 ПК (пп. 141.14.1 ПК).
Установлено, що положення зазначених норм ПК застосовуються з першого числа місяця, в якому набрав чинності Закон № 4015, тобто з 01.12.2024.
Ураховуючи, що Закон № 4015 набрав чинності з 1 грудня 2024 року, перший авансовий внесок для платників податку, які здійснюють роздрібну торгівлю пальним, сплачується за грудень 2024 року у термін не пізніше 20 грудня 2024 року.
Розміри сплати авансових внесків (пп. 141.14.2 ПК)
Авансовий внесок сплачується за кожне місце роздрібної торгівлі пальним, інформація щодо якого внесена до Єдиного реєстру ліцензіатів та місць обігу пального станом на перше число поточного місяця:
- у розмірі 60 тис. грн за кожне місце, крім випадків, передбачених пп. «б» і «в» пп. 141.14.2 ПК (пп. «а» пп. 141.14.2 ПК);
- для місця роздрібної торгівлі пальним, на якому здійснюється реалізація виключно скрапленого газу (визначення скрапленого газу для цілей застосування п. 141.14 ПК наведено у пп. 141.14.5 ПК), – у розмірі 30 тис. грн за кожне місце (пп. «б» пп. 141.14.2 ПК);
- для місця роздрібної торгівлі пальним, на якому здійснюється реалізація кількох видів пального і при цьому частка реалізації скрапленого газу в літрах, приведених до температури 15 °C у загальному обсязі реалізованого протягом попереднього місяця пального, становить 50 і більше %, – у розмірі 45 тис. грн за кожне місце (пп. «в» пп. 141.14.2 ПК).
Авансові внески є невід’ємною частиною податку на прибуток.
Сплачена протягом звітного (податкового) періоду сума авансових внесків зменшує податкові зобов’язання з податку на прибуток підприємств, розраховані за результатами такого звітного (податкового) періоду за базовою (основною) ставкою, визначеною ст. 136 ПК, у сумі, що не перевищує суму нарахованого податкового зобов’язання за такий податковий (звітний) період.
Важливо!
Якщо сума авансового внеску, попередньо сплаченого протягом звітного (податкового) року, перевищує суму нарахованого податкового зобов’язання за такий податковий (звітний) рік, сума такого перевищення не переноситься у зменшення податкових зобов’язань наступних податкових (звітних) періодів.
Сума сплачених авансових внесків з податку на прибуток не підлягає поверненню платнику податку як надміру та/або помилково сплачені податкові зобов’язання, не може бути зарахована в рахунок інших податків і зборів (обов’язкових платежів) та на неї не поширюється дія положення ст. 43 ПК щодо умов повернення помилково та/або надміру сплачених грошових зобов’язань та пені (пп. 141.14.3 ПК).
Відповідальність за несплату авансових внесків
Відповідно до пп. 141.14.4 ПК грошове зобов’язання у вигляді авансового внеску з податку на прибуток підприємств вважається узгодженим у момент виникнення такого зобов’язання, який визначається за календарною датою, встановленою пп. 141.14.1 ПК для граничного строку сплати авансового внеску з податку на прибуток підприємств до відповідного бюджету.
Якщо платник податку не сплачує узгоджену суму авансового внеску з податку на прибуток підприємств протягом строку, визначеного пп. 141.14.1 ПК, такий платник податків притягається до відповідальності у вигляді штрафу в розмірах, визначених ст. 124 ПК.
Крім того, несплата суб’єктом господарювання, що отримав ліцензію на право роздрібної торгівлі пальним, авансового внеску з податку на прибуток підприємств, визначеного п. 141.14 ПК, за податковий (звітний) період є підставою для прийняття органом ліцензування рішення про припинення дії ліцензії на право провадження відповідного виду господарської діяльності (п. 46 ч. 2 ст. 46 Закону № 3817, зміни до ч. 2 ст. 46 Закону № 3817 набирають чинності та вводяться в дію з 1 січня 2025 року).
Питання-відповіді
1. Підприємством, яке є платником податку на прибуток та здійснює роздрібну торгівлю пальним, за підсумками 2024 року отримано від’ємне значення об’єкта оподаткування (у ряд. 04 «Об’єкт оподаткування (рядок 02 + рядок 03РІ) (+, –)» основної частини Декларації відображено від’ємне значення). Чи можна врахувати попередньо сплачені авансові внески за кожне місце роздрібної торгівлі пальним у зменшення податкових зобов’язань з податку на прибуток підприємств наступних податкових (звітних) періодів?
Якщо сума авансового внеску, попередньо сплаченого у 2024 році, перевищує суму нарахованого податкового зобов’язання за такий податковий (звітний) рік, сума такого перевищення не переноситься у зменшення податкових зобов’язань наступних податкових (звітних) періодів.
При цьому, сума сплачених авансових внесків з податку на прибуток не підлягає поверненню платнику податку як надміру та/або помилково сплачені податкові зобов’язання, не може бути зарахована в рахунок інших податків і зборів (обов’язкових платежів) та на неї не поширюється дія положення ст. 43 ПК щодо умов повернення помилково та/або надміру сплачених грошових зобов’язань та пені.
Тож, якщо платником податку на прибуток, який здійснює роздрібну торгівлю пальним, за підсумками 2024 року отримано від’ємне значення об’єкта оподаткування, то такий платник не враховує попередньо сплачені авансові внески за кожне місце роздрібної торгівлі пальним у зменшення податкових зобов’язань з податку на прибуток підприємств наступних податкових (звітних) періодів.
2. Чи застосовуються штрафні санкції за несвоєчасну сплату авансових внесків з податку на прибуток підприємств платниками цього податку, які здійснюють роздрібну торгівлю пальним?
Так, це є підставою для застосування фінансової відповідальності у вигляді штрафу в розмірах, визначених ст. 124 ПК (пп. 141.14.4 ПК) у разі, якщо платник податку не сплачує узгоджену суму авансового внеску з податку на прибуток підприємств протягом строку, визначеного пп. 141.14.1 ПК.
3. На території автотранспортного підприємства знаходяться паливороздавальна та газороздавальна колонки, які застосовуються виключно для забезпечення пальним власних транспортних засобів. Чи виникають у такого підприємства податкові зобов’язання зі сплати авансових внесків з податку на прибуток у разі, якщо у підприємства відсутні місця роздрібної торгівлі пальним, інформація щодо яких підлягає внесенню до Єдиного реєстру ліцензіатів та місць обігу пального?
У такому випадку у підприємства не виникають податкові зобов’язання зі сплати авансових внесків з податку на прибуток, оскільки підприємство не здійснює роздрібну торгівлю пальним і у підприємства відсутні місця роздрібної торгівлі пальним, інформація щодо яких підлягає внесенню до Єдиного реєстру ліцензіатів та місць обігу пального.
Щодо обкладення податком на прибуток платників, які здійснюють діяльність із торгівлі валютними цінностями в готівковій формі
Для платників податку на прибуток підприємств, які здійснюють діяльність із торгівлі валютними цінностями в готівковій формі з 1 січня 2025 року (п. 1 розд. ІІ «Прикінцеві та перехідні положення» Закону № 4015) авансові внески з податку на прибуток підприємств встановлено у фіксованій сумі визначеній у євро (замість мінімальних заробітних плат) за кожний пункт обміну іноземної валюти, які сплачуються у розмірі згідно з офіційним курсом гривні, встановленим НБУ на перше число першого місяця календарного кварталу, в якому відбувається сплата авансового внеску.
Так, починаючи з січня 2025 року авансовий внесок з податку на прибуток за кожен пункт обміну іноземної валюти сплачується у розмірі:
а) еквівалентному шестистам євро згідно з офіційним курсом гривні, встановленим НБУ на перше число першого місяця календарного кварталу, в якому відбувається сплата авансового внеску, за кожний пункт обміну іноземної валюти, розташований у населеному пункті (крім міста Києва), чисельність населення якого перевищує 50 тисяч, за статистичними даними чисельності наявного населення України, розміщеними на вебсайті спеціально уповноваженого центрального органу виконавчої влади в галузі статистики станом на 1 січня року, що передує поточному року;
б) еквівалентному семистам євро згідно з офіційним курсом гривні, встановленим НБУ на перше число першого місяця календарного кварталу, в якому відбувається сплата авансового внеску, за кожний пункт обміну іноземної валюти, розташований у місті Києві;
в) еквівалентному двомстам євро згідно з офіційним курсом гривні, встановленим НБУ на перше число першого місяця календарного кварталу, в якому відбувається сплата авансового внеску, за кожний пункт обміну іноземної валюти, розташований в інших, крім передбачених пп. «а» та «б» цього підпункту, населених пунктах або за межами населених пунктів.
Тобто, окремо виділено пункти обміну іноземної валюти, які розташовані у м. Києві.
Механізм сплати авансового внеску за кожний пункт обміну іноземної валюти для платників податку на прибуток підприємств, які здійснюють діяльність з торгівлі валютними цінностями у готівковій формі залишився без змін.
ПДФО для ФОП, які здійснюють роздрібну торгівлю пальним
Законом № 4015 запроваджено сплату авансових внесків з ПДФО платниками цього податку, які здійснюють роздрібну торгівлю пальним (далі – авансові внески).
Так, платники податку, які здійснюють роздрібну торгівлю пальним, зобов’язані сплачувати авансові внески за кожне місце роздрібної торгівлі пальним, інформація щодо якого внесена до Єдиного реєстру ліцензіатів та місць обігу пального станом на перше число поточного місяця.
Авансові внески, що підлягають сплаті до бюджету платниками податку, які здійснюють роздрібну торгівлю пальним, визначаються у порядку, передбаченому пп. 177.5.11 ПК, яким доповнено п. 177.5 ПК.
Під роздрібною торгівлею пальним слід розуміти діяльність із придбання або отримання та подальшої реалізації або відпуску пального із зміною або без зміни його фізико-хімічних характеристик з місць роздрібної торгівлі пальним через паливороздавальні колонки, газороздавальні колонки та/або оливороздавальні колонки, а також реалізацію скрапленого вуглеводневого газу в балонах для побутових потреб населення та інших споживачів, а також заправлення з нафтоналивного несамохідного морського/річкового бункерувальника у водному просторі морських та річкових суден (п. 77 ч. 1 ст. 1 Закону № 3817).
Нагадуємо. Місце роздрібної торгівлі пальним – об’єкт нерухомого майна або єдиний (цілісний) майновий комплекс, на території якого розташоване технологічне обладнання, призначене для приймання, зберігання та роздрібної торгівлі пальним, який належить суб’єкту господарювання на праві власності або користування; нафтоналивний несамохідний морський/річковий бункерувальник; спеціалізований транспортний засіб для перевезення балонів із скрапленим вуглеводневим газом, з якого здійснюється роздрібна торгівля скрапленим вуглеводневим газом у балонах для побутових потреб населення та інших споживачів. Місце роздрібної торгівлі пальним вважається місцем зберігання пального, якщо зберігання пального здійснюється за таким місцем роздрібної торгівлі пальним (п. 52 ч. 1 ст. 1 Закону № 3817).
Строки сплати авансових внесків:
- щомісяця не пізніше 20-го числа поточного місяця за кожне місце роздрібної торгівлі пальним, інформація щодо якого внесена до Єдиного реєстру ліцензіатів та місць обігу пального станом на перше число поточного місяця, у розмірі, визначеному пп. 177.5.11 ПК.
Установлено, що положення зазначених норм ПК застосовуються з першого числа місяця, в якому набрав чинності Закон № 4015, тобто з 01.12.2024.
Ураховуючи, що Закон № 4015 набрав чинності з 1 грудня 2024 року, перший авансовий внесок для платників податку, які здійснюють роздрібну торгівлю пальним, сплачується за грудень 2024 року у термін не пізніше 20 грудня 2024 року.
Розміри сплати авансових внесків (пп. 177.5.11 ПК)
Авансовий внесок сплачується за кожне місце роздрібної торгівлі пальним, інформація щодо якого внесена до Єдиного реєстру ліцензіатів та місць обігу пального станом на перше число поточного місяця:
- у розмірі 60 тис. грн за кожне місце, крім випадків, передбачених пп. «б» і «в» пп. 177.5.11 ПК (пп. «а» пп. 177.5.11 ПК);
- для місця роздрібної торгівлі пальним, на якому здійснюється реалізація виключно скрапленого газу, – в розмірі 30 тис. грн за кожне місце (пп. «б» пп. 177.5.11 ПК);
- для місця роздрібної торгівлі пальним, на якому здійснюється реалізація кількох видів пального і при цьому частка реалізації скрапленого газу в літрах, приведених до температури 15 °C, у загальному обсязі реалізованого протягом попереднього місяця пального становить 50 і більше %, – у розмірі 45 тис. грн за кожне місце (пп. «в» пп. 177.5.11 ПК).
Важливо!
Авансові внески сплачуються за кодом бюджетної класифікації КБК 11011500 «Авансовий внесок з податку на доходи фізичних осіб, що сплачується платниками податку, які здійснюють роздрібну торгівлю пальним»
Авансові внески є невід’ємною частиною ПДФО.
Податкове зобов’язання з ПДФО, розраховане за результатами остаточного розрахунку за звітний податковий рік, зменшується на суму авансових платежів, сплачених відповідно до пп. 177.5.11 ПК, при цьому сума такого зменшення не повинна перевищувати суму розрахованого податкового зобов’язання з цього податку.
Важливо!
Якщо сума авансового внеску з податку, попередньо сплачена протягом звітного податкового року відповідно до пп. 177.5.11 ПК, перевищує суму нарахованого податкового зобов’язання з ПДФО за такий звітний податковий рік, сума такого перевищення не підлягає зарахуванню в рахунок майбутніх платежів з цього податку.
Сума сплачених авансових внесків з податку відповідно до пп. 177.5.11 ПК, не підлягає поверненню платнику податку як надміру та/або помилково сплачені податкові зобов’язання, не може бути зарахована в рахунок інших податків і зборів (обов’язкових платежів) та на неї не поширюються положення ст. 43 ПК.
Відповідальність за несплату авансових внесків
Несплата суб’єктом господарювання, що отримав ліцензію на право роздрібної торгівлі пальним, авансового внеску з ПДФО, визначеного пп. 177.5.11 ПК за податковий (звітний) період є підставою, зокрема, для застосування фінансової відповідальності у вигляді штрафу в розмірах, визначених ст. 124 ПК (пп. 177.5.11 ПК) у разі, якщо платник податку не сплачує узгоджену суму авансового внеску з ПДФО протягом встановленого строку.
ДПС
Приєднуйтесь до Uteka у Telegramm
Коментарі до матеріалу