Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Підписатися

Щодо перерахунку податків і зборів із сум середнього заробітку працівника, призваного на строкову військову службу

ДЕРЖАВНА ФІСКАЛЬНА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ЛИСТ

від 23.06.2016 р. № 13821/6/99-99-13-02-13-15

Державна фіскальна служба України, керуючись ст. 52 ПОДАТКОВИЙ КОДЕКС УКРАЇНИ  (далі - Кодекс), розглянула лист щодо здійснення перерахунку податку на доходи фізичних осіб, військового збору та єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування (далі - єдиний внесок) із сум середнього заробітку працівника, призваного на строкову військову службу та в межах компетенції повідомляє, що відповідь надається згідно з нормами Кодексу та Закону України від 08 липня 2010 року № 2464-VI Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування  (далі - Закон № 2464), які діяли у 2015 році.

Постановою Кабінету Міністрів України від 04 березня 2015 року № 105  із змінами і доповненнями затверджено Порядок виплати компенсації підприємствам, установам, організаціям у межах середнього заробітку працівників, призваних на строкову військову службу, військову службу за призовом під час мобілізації, на особливий період або прийнятих на військову службу за контрактом у разі виникнення кризової ситуації, що загрожує національній безпеці, оголошення рішення про проведення мобілізації та (або) введення воєнного стану, а також працівникам, які були призвані на військову службу під час мобілізації, на особливий період, та які підлягають звільненню з військової служби у зв’язку з оголошенням демобілізації, але продовжують військову службу у зв’язку з прийняттям на військову службу за контрактом (далі - Порядок № 105).

Пунктом 7 Порядку № 105 визначено, що оподаткування, нарахування і сплата єдиного внеску на компенсацію здійснюються відповідно до Кодексу і Закону № 2464.

Оподаткування доходів фізичних осіб регламентується розділом IV Кодексу, відповідно до пп. 165.1.1 п. 165.1 ст. 165 якого зазначено, що до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податку не включається, зокрема, сума компенсацій, які отримує платник податку з бюджетів, у тому числі компенсаційні виплати з бюджету в межах середнього заробітку працівників, призваних на військову службу за призовом під час мобілізації, на особливий період (пп. "и" пп. 165.1.1 п. 165.1 ст. 165 Кодексу).

Відповідно до пп. 1.7 п. 161 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідних положень Кодексу від оподаткування військовим збором звільняються доходи, що згідно з розділом IV Кодексу не включаються до загального оподатковуваного доходу фізичних осіб (не підлягають оподаткуванню, оподатковуються за нульовою ставкою), крім доходів, зазначених у підпунктах 165.1.2, 165.1.18, 165.1.25, 165.1.52 п. 165.1 ст. 165 Кодексу.

Отже, не оподатковується податком на доходи фізичних осіб та військовим збором дохід у вигляді компенсаційних виплат з бюджету в межах середнього заробітку працівника, призваного на строкову військову службу.

Разом з цим відповідно до пп. 164.2.1 п. 164.2 ст. 164 Кодексу до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податку включаються доходи у вигляді заробітної плати, нараховані (виплачені) платнику податку відповідно до умов трудового договору (контракту).

Згідно з п. 167.1 ст. 167 Кодексу ставка податку у 2015 році становила 15 відс. бази оподаткування щодо доходів, нарахованих (виплачених, наданих) платнику (крім випадків, визначених у пп. 167.2 - 167.6 цієї статті), якщо база оподаткування для місячного оподатковуваного доходу не перевищувала десятикратний розмір мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня звітного податкового року (у 2015 році - 12180 гривень).

Якщо база оподаткування в календарному місяці перевищувала десятикратний розмір мінімальної заробітної плати, до суми такого перевищення застосовувалася ставка 20 відсотків.

Підпунктом 1.2 п. 161 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідних положень Кодексу установлено, що об'єктом оподаткування військовим збором є доходи, визначені ст. 163 Кодексу, зокрема, загальний місячний (річний) оподатковуваний дохід, до якого включається дохід у вигляді заробітної плати.

Ставка військового збору становить 1,5 відс. об'єкта оподаткування, визначеного пп. 1.2 п. 161 підрозділу 10 розділу ХХ Кодексу (пп. 1.3 п. 161підрозділу 10 розділу XX Кодексу).

Нарахування, утримання та сплата (перерахування) військового збору до бюджету здійснюється у порядку, встановленому ст. 168 Кодексу (пп. 1.4 п. 161 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідних положень Кодексу).

Податковий агент, який нараховує (виплачує, надає) оподатковуваний дохід на користь платника податку, зобов'язаний утримувати податок (збір) із суми такого доходу за його рахунок (пп. 168.1.1 п. 168.1 ст. 168 ПКУ).

Водночас пп. 169.4.3 п. 169.3 ст. 169 Кодексу установлено, що роботодавець та/або податковий агент має право здійснювати перерахунок сум нарахованих доходів, утриманого податку за будь-який період та у будь-яких випадках для визначення правильності оподаткування, незалежно від того, чи має платник податку право на застосування податкової соціальної пільги.

Разом з тим, згідно з пп. 1.6 п. 161 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідних положень Кодексу платники збору зобов'язані забезпечувати виконання податкових зобов'язань у формі та спосіб, визначені ст. 176 Кодексу.

Відповідно до п. 176.2 ст. 176 Кодексу особи, які згідно з Кодексом мають статус податкових агентів, зобов'язані подавати у строки, встановлені Кодексом для податкового кварталу, податковий розрахунок (форма 1 ДФ) до контролюючого органу за місцем свого розташування.

Отже, у разі повернення підприємству коштів з державного бюджету у межах компенсації середнього заробітку працівника, призваного на строкову військову службу, податковий агент має право здійснити перерахунок відповідних сум та згідно з Порядком заповнення та подання податковими агентами Податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 13.01.2015 р. № 4, провести коригування податкового розрахунку.

Водночас, п. 1 частини першої ст. 7 Закону № 2464 передбачено, що базою нарахування єдиного внеску для роботодавців та найманих працівників є сума нарахованої кожній застрахованій особі заробітної плати за видами виплат, які включають основну та додаткову заробітну плату, інші заохочувальні та компенсаційні виплати, у тому числі в натуральній формі, що визначаються згідно із Законом України від 24 березня 1995 року N 108/95-ВР Про оплату праці .

Розмір єдиного внеску визначено ст. 8 Закону № 2464.

До 01.01.2016 р. відповідно до частини сьомої ст. 7 Закону № 2464 не нараховувався на виплати та не утримувався єдиний внесок з виплат, що компенсувалися з бюджету в межах середнього заробітку працівників, призваних на військову службу за призовом під час мобілізації, на особливий період.

Оскільки частиною сьомою ст. 7 Закону № 2464 до 01.01.2016 р. не передбачено звільнення від нарахування та утримання єдиного внеску на виплати, що компенсуються з бюджету в межах середнього заробітку працівника, призваного на строкову військову службу, то законодавчі підстави для коригування єдиного внеску такому працівнику відсутні.

З повагою,

Перший заступник Голови                                                                      С. В. Білан

 

 

 

Коментарі до матеріалу

Кращі матеріали