Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Підписатися

Чи нараховувати податкове зобов’язання на кредиторську заборгованість за неоплаченими, але отриманими товарами/послугами на момент анулювання реєстрації як платника ПДВ

Роз’яснення

03.03.2025 14 0 0

Чи нараховуються податкові зобов’язання на кредиторську заборгованість за неоплаченими, але отриманими товарами/послугами, необоротними активами на момент анулювання реєстрації особи як платника ПДВ?

Відповідно до п. 184.7 Податкового кодексу (далі – ПК) якщо товари/послуги, необоротні активи, суми податку по яких були включені до складу податкового кредиту, не були використані в оподатковуваних операціях у межах господарської діяльності, такий платник податку в останньому звітному (податковому) періоді не пізніше дати анулювання його реєстрації як платника податку зобов’язаний визначити податкові зобов’язання по таких товарах/послугах, необоротних активах виходячи із звичайної ціни відповідних товарів/послуг чи необоротних активів, крім випадків анулювання реєстрації як платника податку внаслідок реорганізації платника податку шляхом приєднання, злиття, перетворення, поділу та виділення відповідно до закону.

Пунктом 198.3 ПК визначено, що податковий кредит звітного періоду визначається виходячи з договірної (контрактної) вартості товарів/послуг та складається з сум податків, нарахованих (сплачених) платником податку за ставкою, встановленою п. 193.1 ПК, протягом такого звітного періоду у зв’язку:

  • з придбанням або виготовленням товарів та наданням послуг;
  • придбанням (будівництвом, спорудженням) основних засобів, у тому числі інших необоротних матеріальних активів та незавершених капітальних інвестицій у необоротні капітальні активи;
  • ввезенням товарів та/або необоротних активів на митну територію України.

Нарахування податкового кредиту здійснюється незалежно від того, чи такі товари/послуги та основні засоби почали використовуватися в оподатковуваних операціях у межах провадження господарської діяльності платника податку протягом звітного податкового періоду, а також від того, чи здійснював платник податку оподатковувані операції протягом такого звітного податкового періоду.

Відповідно до п. 201.10 ПК податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі – ЄРПН) платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

Згідно з п. 198.2 ПК датою віднесення сум податку до податкового кредиту вважається дата тієї події, що відбулася раніше:

  • дата списання коштів з рахунку платника податку в банку/небанківському надавачу платіжних послуг на оплату товарів/послуг, а в разі постачання товарів/послуг, оплата яких здійснюється електронними грошима, – дата списання електронних грошей платника податків як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, на електронний гаманець постачальника;
  • дата отримання платником податку товарів/послуг.

На дату постачання (відвантаження) товарів/послуг (перша подія) постачальник повинен був визначити податкові зобов’язання з ПДВ та скласти і зареєструвати в ЄРПН відповідну податкову накладну, на підставі якої покупець мав підстави включити суми ПДВ до податкового кредиту.

Якщо платник податку – покупець при придбанні товарів/послуг на підставі отриманої податкової накладної сформував податковий кредит, але такі товари/послуги не були ним оплачені до моменту анулювання реєстрації його як платника ПДВ, то такі товари/послуги вважаються безоплатно отриманими. Отже, в податковому періоді, в якому відбувається анулювання реєстрації покупця як платника ПДВ, такому платнику податку – покупцю необхідно нарахувати податкові зобов’язання з ПДВ з використанням механізму, визначеного п. 198.5 ПК.

ЗІР, категорія 101.03

 


Приєднуйтесь до Uteka у Telegramm

Коментарі до матеріалу

Кращі матеріали