Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Підписатися

Чи можуть інтернет-провайдери бути єдинниками: позиція Мінфіну

06.05.2020 196 0 0

Податковий кодекс (далі – ПК) і раніше забороняв єдинникам провадити ліцензовану діяльність у сфері комунікацій (пп. 8 пп. 291.5.1 ПК у редакції, що діяла до 20.10.19 р.). Види діяльності, що підлягають ліцензуванню, перелічені в п. 7 ст. 42 Закону від 18.11.03 р. № 1280-IV «Про телекомунікації» (далі – Закон № 1280). 

А з 25.12.19 р. ліцензування послуг, названих у п. 7 ст. 42 Закону № 1280, було скасовано (згідно з пп. 8 п. 2 розд. I Закону від 18.09.19 р. № 102-IX). Проте це не означає, що тепер єдинникам дозволили провадити ліцензовані види діяльності. 

Згідно зі змінами, унесеними до ПК Законом від 20.09.19 р. № 129-IX, що набув чинності з 20.10.19 р., усі раніше ліцензовані види діяльності у сфері комунікацій перекочували безпосередньо до оновленої редакції пп. 8 пп. 291.5.1 ПК. І тепер там установлено, що не можуть бути платниками єдиного податку першої – третьої груп юрособи і фізособи, які надають послуги:

  • фіксованого телефонного зв’язку з правом техобслуговування та експлуатації телекомунікаційних мереж і надання в користування каналів електрозв’язку (місцевого, міжміського, міжнародного); 
  • фіксованого телефонного зв’язку з використанням бездротового доступу до телекомунікаційної мережі з правом технічного обслуговування і надання в користування каналів електрозв’язку (місцевого, міжміського, міжнародного); 
  • рухомого (мобільного) телефонного зв’язку з правом технічного обслуговування та експлуатації телекомунікаційних мереж і надання в користування каналів електрозв’язку; 
  • техобслуговування й експлуатації телекомунікаційних мереж, мереж ефірного теле- і радіомовлення, дротового радіомовлення і телемереж.

Звідси чітко видно, що заборона на застосування спрощенки встановлена для суб’єктів господарювання, які надають у сфері телекомунікацій послуги саме з правом технічного обслуговування й експлуатації телекомунікаційних мереж і надання в користування різних каналів електрозв’язку. 

Нагадаємо визначення зі ст. 1 Закону № 1280.

Телекомунікаційна послуга – продукт діяльності оператора та/або провайдера телекомунікацій, спрямований на задоволення потреб споживачів у сфері телекомунікацій. 

Ключовою в розумінні питання є відмінність між провайдером і оператором телекомунікаційних послуг.

Оператор телекомунікацій – СГ, що має право на провадження діяльності у сфері телекомунікацій з правом на техобслуговування й експлуатацію телекомунікаційних мереж.

Провайдер телекомунікацій – СГ, що має право на провадження діяльності у сфері телекомунікацій без права на техобслуговування й експлуатацію телекомунікаційних мереж і надання в користування каналів електрозв’язку.

З моменту внесення змін до ПК з’явилося декілька роз’яснень податківців із цього питання (наприклад, в ІПК ДПС від 04.12.19 р. № 1715/ІПК/06-30-33-01; ЗІР, категорія 107.01.01 – див. у «Чи можуть інтернет-провайдери бути платниками єдиного податку?»). Усі вони зводилися до одного фіскального висновку: якщо у відомостях про суб’єкта господарювання в ЄДР зазначено, зокрема, КВЕД 61.9, то чим би такий СГ за фактом не займався в рамках цього коду економічної діяльності, він не має права працювати на єдиному податку. 

У редакційних коментарях до цих роз’яснень ми не погоджувалися з таким висновком, уважаючи, що треба точно розуміти, чим саме займається СГ у сфері комунікацій. 

І ось свою думку із цього наболілого питання висловив Мінфін у листі від 02.04.20 р. № 11220-02-3/9813. Регулятор, посилаючись на відмінності між оператором і провайдером телекомунікацій, дійшов висновку, аналогічного нашій думці. А саме: інтернет-провайдери без права техобслуговування й експлуатації телекомунікаційних мереж і надання в користування каналів електрозв’язку мають право працювати на єдиному податку, якщо вони не надають послуги, прямо визначені в пп. 8 пп. 291.5 ПК.

Крім того, Мінфін підкреслив, що зміни, унесені до цього пункту ПК, усього лише конкретизували перелік видів діяльності, заборонених для єдинників. Ці види діяльності були під забороною до 20.10.19 р. і залишаються забороненими і після цієї дати. 

Думка Мінфіну повністю збігається з нашою позицією. Будемо сподіватися, що в цьому питанні поставлена жирна крапка. 

Коментарі до матеріалу

Кращі матеріали