Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Мінімальна зарплата та прожитковий мінімум: що планують на 2026–2028 роки

Аналітика
19.05.2025

«Закликаю Уряд переглянути підходи до індексації соціальних стандартів на 2026–2028 роки», – звернувся до Кабміну Д. Гетманцев. 

В Мінфіні триває робота над підготовкою проєкту Бюджетної декларації на 2026–2028 рр. 

Це – документ, який забезпечує рамку для середньострокового бюджетного планування, і на основі якого згодом Мінфін готуватиме проект бюджету на 2026 рік. 

Відповідно до плану-графіку бюджетного процесу до 15 травня Мінфін мав би подати до Кабміну проєкт бюджетної декларації на 2026–2028 рр., а Уряд має її схвалити до 1 червня. Далі документ до 15 липня має розглянути Верховна Рада. 

Наразі відомі основні параметри бюджетної декларації, які випливають із листа Мінфіну, розісланого головним розпорядникам бюджетних коштів. 

Так, у цьому листі до головних розпорядників бюджетних коштів доведені наступні показники мінімальних соціальних стандартів: 

  • мінімальна зарплата: з 1 січня 2026 року – 8 688 грн; з 1 січня 2027 року – 9 374 грн; з 1 січня 2028 року – 10 059 грн; 
  • прожитковий мінімум (загальний розмір): з 1 січня 2026 року – 3 171 грн; з 1 січня 2027 року – 3 358 грн; з 1 січня 2028 року – 3 536 грн. 

Отже, передбачається індексація соціальних стандартів на 2026-2028 рр. відповідно до показників прогнозної інфляції на цей період. Відповідно до прогнозу Мінекономіки, споживча інфляція (на кінець року) складе: 2026 рік – 8,6 %, 2027 рік – 5,9 %, 2028 рік – 5,3 %. 

Водночас, нагадує Гетманцев, показники мінімальних соціальних стандартів були заморожені у цьому році, і не враховують прогнозну інфляцію, яка цього року складе близько 9–10 % (прогноз Уряду – 9,5 %, НБУ – 8,7 %). Така заморозка призводить до погіршення реального рівня життя соціально вразливих категорій громадян, які отримують мінімальну зарплату і соціальні трансферти з бюджету. Переважна частина доходів таких громадян витрачається на товари першої необхідності, комунальні платежі, продовольство – більшість цих позицій виробляється Україні, підтримує українського виробника.  

«Вважаю, шлях фіскальної консолідації за рахунок цих статей бюджету невірним і таким, що гальмує економічне зростання, що в тому числі є однією із причин уповільнення економіки цього року, і консервує бідність населення. 

Також хотів би звернути увагу, що у базовому сценарії (за покращення безпекової ситуації) уряд прогнозує суттєве прискорення економіки у наступні три роки. Середні темпи зростання економіки за цей період мають скласти 5,1 %, в тому числі 4,5 % у 2026 році (проти 2,9 % у 2024 році і очікуваних 2,7 % у 2025 році). 

Вважаю, що за такого макроекономічного сценарію буде справедливим закласти більший перерозподіл ВВП на соціальні цілі, насамперед, на індексацію соціальних стандартів, що само по собі має підтримати споживчий попит і разом із інвестиціями (про які згадує уряд у своєму прогнозі як про головний драйвер росту) – відновлення економіки. 

Ніколи не ганявся «за дешевим популізмом». Розумію усі обмеження економіки і бюджету, непередбачуваність, пов’язану із війною, обмеженість зовнішнього фінансування. Один із небагатьох у парламенті, хто усі роки повномасштабної війни не просто пояснював важливість збереження макрофінансової стабільності як фундаменту економічної відбудови і збереження реальних доходів громадян, а робив для цього усе можливе, аби втримати стійкість фінансової, бюджетної системи, національної валюти. Усі роки подавав збалансовані правки до бюджету, вказуючи на реальні джерела їх покриття. Ресурс на справедливу індексацію соціальних стандартів, особливо, але не виключно у випадку настання миру і отримання мирних дивідендів, є – це ревізія неефективних бюджетних видатків й детінізація та розширення легальної податкової бази, які разом тільки цього року можуть принести більше 5 млрд дол. США додаткового ресурсу до бюджету. 

️Що пропоную? Як мінімум, при індексації соціальних стандартів на 2026 рік треба врахувати цьогорічну інфляцію (тобто +10 %), а взагалі у ході бюджетного процесу цього року розраховую на непросту, але чесну дискусію у парламенті щодо реформи прожиткового мінімуму і можливості його індексації відповідно до фактичного рівня. Відкритий до співпраці із економічним та фінансовим блоком Уряду в цьому питанні», – пропонує депутат. 

Д. Гетманцев 

Коментарі до матеріалу
Швидка реєстрація
Будьте в курсі змін і актуальних тем, задавайте питання.
Популярне
20.05.2025
Актуальні рахунки для сплати податків
Інформація про реквізити рахунків, відкритих для зарахування податків, а також для сплати єдиного внеску Більше за темою: Нова форма ТТН: огляд змін Мікро, мале, середнє чи велике: навіщо треба визначати розмір підприємства Затверджуємо та оновлюємо штатний розпис: правила та нюанси Сп...
17.04.2025
З 16.04.2025 почали діяти терміни зберігання документів щодо військового обліку
Більше за темою: Накази та розпорядження: основні терміни, види і строки зберігання Строки зберігання первинних документів збільшено: чи вплине це на строки давності для перевірок Міністерство юстиції наказом від 14.03.2025 № 748/5 затвердило зміни до Переліку типових документів, що створюють під ...
13.03.2025
Оприлюднено зміни до Інструкції про порядок нарахування та сплати ЄСВ
Більше за темою: Як у 2025 році підтвердити інвалідність працівника для нарахування ЄСВ та виконання квоти із працевлаштування Згідно з Законом від 19.12.2024 № 4170-ІХ «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо реформування медико-соціальної експертизи та впровадження ...
Нове
09.06.2025
Профілактика профзахворювань у працівників агропідприємств
Розглянемо найпоширеніші професійні чинники, які впливають на організм працівників сільськогосподарської галузі. Професійні захворювання – це гострі або хронічні хвороби, що виникають унаслідок тривалого впливу шкідливих факторів виробничого середовища: фізичних (шум, вібрація, ультразвук), хі...
09.06.2025
Чи можна переплату зі сплати авансових внесків при виплаті дивідендів зарахувати в рахунок сплати податку на прибуток
Сума сплачених авансових внесків з податку на прибуток при виплаті дивідендів не підлягає поверненню платнику податків або зарахуванню в рахунок погашення грошових зобов’язань з інших податків і зборів (обов’язкових платежів). Але є особливості. Більше за темою: Як повернути перепл...
09.06.2025
Розрахунок ліміту 4 % та «благодійного ліміту» 8 % оподатковуваного прибутку попереднього звітного року: який показник декларації враховується
При розрахунку ліміту 4 % та «благодійного ліміту» 8 % оподатковуваного прибутку попереднього звітного року для застосування норм пп. 140.5.9 та п. 72 підрозд. 4 розд. XX ПК ураховується позитивне значення оподатковуваного прибутку попереднього звітного (податкового) року (показник ряд. ...
Кращі матеріали