Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Мінімальна зарплата та прожитковий мінімум: що планують на 2026–2028 роки

Аналітика
19.05.2025

«Закликаю Уряд переглянути підходи до індексації соціальних стандартів на 2026–2028 роки», – звернувся до Кабміну Д. Гетманцев. 

В Мінфіні триває робота над підготовкою проєкту Бюджетної декларації на 2026–2028 рр. 

Це – документ, який забезпечує рамку для середньострокового бюджетного планування, і на основі якого згодом Мінфін готуватиме проект бюджету на 2026 рік. 

Відповідно до плану-графіку бюджетного процесу до 15 травня Мінфін мав би подати до Кабміну проєкт бюджетної декларації на 2026–2028 рр., а Уряд має її схвалити до 1 червня. Далі документ до 15 липня має розглянути Верховна Рада. 

Наразі відомі основні параметри бюджетної декларації, які випливають із листа Мінфіну, розісланого головним розпорядникам бюджетних коштів. 

Так, у цьому листі до головних розпорядників бюджетних коштів доведені наступні показники мінімальних соціальних стандартів: 

  • мінімальна зарплата: з 1 січня 2026 року – 8 688 грн; з 1 січня 2027 року – 9 374 грн; з 1 січня 2028 року – 10 059 грн; 
  • прожитковий мінімум (загальний розмір): з 1 січня 2026 року – 3 171 грн; з 1 січня 2027 року – 3 358 грн; з 1 січня 2028 року – 3 536 грн. 

Отже, передбачається індексація соціальних стандартів на 2026-2028 рр. відповідно до показників прогнозної інфляції на цей період. Відповідно до прогнозу Мінекономіки, споживча інфляція (на кінець року) складе: 2026 рік – 8,6 %, 2027 рік – 5,9 %, 2028 рік – 5,3 %. 

Водночас, нагадує Гетманцев, показники мінімальних соціальних стандартів були заморожені у цьому році, і не враховують прогнозну інфляцію, яка цього року складе близько 9–10 % (прогноз Уряду – 9,5 %, НБУ – 8,7 %). Така заморозка призводить до погіршення реального рівня життя соціально вразливих категорій громадян, які отримують мінімальну зарплату і соціальні трансферти з бюджету. Переважна частина доходів таких громадян витрачається на товари першої необхідності, комунальні платежі, продовольство – більшість цих позицій виробляється Україні, підтримує українського виробника.  

«Вважаю, шлях фіскальної консолідації за рахунок цих статей бюджету невірним і таким, що гальмує економічне зростання, що в тому числі є однією із причин уповільнення економіки цього року, і консервує бідність населення. 

Також хотів би звернути увагу, що у базовому сценарії (за покращення безпекової ситуації) уряд прогнозує суттєве прискорення економіки у наступні три роки. Середні темпи зростання економіки за цей період мають скласти 5,1 %, в тому числі 4,5 % у 2026 році (проти 2,9 % у 2024 році і очікуваних 2,7 % у 2025 році). 

Вважаю, що за такого макроекономічного сценарію буде справедливим закласти більший перерозподіл ВВП на соціальні цілі, насамперед, на індексацію соціальних стандартів, що само по собі має підтримати споживчий попит і разом із інвестиціями (про які згадує уряд у своєму прогнозі як про головний драйвер росту) – відновлення економіки. 

Ніколи не ганявся «за дешевим популізмом». Розумію усі обмеження економіки і бюджету, непередбачуваність, пов’язану із війною, обмеженість зовнішнього фінансування. Один із небагатьох у парламенті, хто усі роки повномасштабної війни не просто пояснював важливість збереження макрофінансової стабільності як фундаменту економічної відбудови і збереження реальних доходів громадян, а робив для цього усе можливе, аби втримати стійкість фінансової, бюджетної системи, національної валюти. Усі роки подавав збалансовані правки до бюджету, вказуючи на реальні джерела їх покриття. Ресурс на справедливу індексацію соціальних стандартів, особливо, але не виключно у випадку настання миру і отримання мирних дивідендів, є – це ревізія неефективних бюджетних видатків й детінізація та розширення легальної податкової бази, які разом тільки цього року можуть принести більше 5 млрд дол. США додаткового ресурсу до бюджету. 

️Що пропоную? Як мінімум, при індексації соціальних стандартів на 2026 рік треба врахувати цьогорічну інфляцію (тобто +10 %), а взагалі у ході бюджетного процесу цього року розраховую на непросту, але чесну дискусію у парламенті щодо реформи прожиткового мінімуму і можливості його індексації відповідно до фактичного рівня. Відкритий до співпраці із економічним та фінансовим блоком Уряду в цьому питанні», – пропонує депутат. 

Д. Гетманцев 

Коментарі до матеріалу
Швидка реєстрація
Будьте в курсі змін і актуальних тем, задавайте питання.
Популярне
30.09.2025
Топ-20 новин минулого тижня
Найбільш цікаві новини минулого тижня   Унесено зміни до переліку територій бойових дій і ТОТ (наказ від 11.09.2025) З 27 вересня змінюються правила реєстрації ПН: роз’яснення ДПС Зміни в бронюванні: що передбачено в Програмі діяльності КМУ Для ФОП та самозайнятих – нові правила...
08.09.2025
Закон № 4536 опубліковано 3 вересня: огляд основних змін
Закон № 4536 вносить зміни, зокрема, до Податкового кодексу, Закону від 08.07.2010 № 2464-VІ , Закону від 18.06.2024 № 3817-ІХ. Більшість норм Закону № 4536 набирає чинності з першого числа місяця, наступного за місяцем його опублікування, тобто з 1 жовтня 2025 року. Більше за темою: Квартальна об&...
17.07.2025
Кабмін оновив правила визначення критичності підприємств для бронювання працівників
Порядок та Критерії, за якими бронюють працівників підприємств, знову зазнали змін. Розглянемо, кого цього разу це стосується. Більше за темою: Зарплатні критерії для бронювання працівників: обчислюємо середню зарплату Строки зберігання документів з військового обліку та бронювання Бронювання у ф...
Нове
03.10.2025
Заповнення Звіту про КІК у разі здійснення КІК операцій з резидентами України
У графі 32 Звіту про КІК зазначають всі без виключення операції КІК, проведені із нерезидентами – пов’язаними особами відносно такої КІК. Така інформація відображається по кожній операції окремо без її деталізації. Детальніше див. нижче. Більше за темою: Коментар до Закону № 3706 (КІК) ...
03.10.2025
Чи потрібно з 1 жовтня ФОП-єдиннику без найманих працівників у разі продажу підакцизних товарів сплачувати за себе ЄСВ у подвійному розмірі
Сплата єдиного внеску за себе фізособами-підприємцями (без найманих працівників), які проводять господарську діяльність з продажу підакцизних товарів, здійснюється з 1 жовтня 2025 року без змін – у межах від мінімального страхового внеску до страхового внеску, обчисленого з максимальної величи...
03.10.2025
Заповнення Звіту про КІК у разі здійснення операцій, що не впливають на фінрезультат до оподаткування
Податковим кодексом та Порядком заповнення Звіту про контрольовані іноземні компанії, скороченої форми Звіту і подання до контролюючого органу не визначено винятку щодо відображення операцій залежно від фінансового результату до оподаткування таких операцій. Більше за темою: Коментар до Закону № 37...
Кращі матеріали