Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Як позбутися статусу ризикового платника податків 

12.07.2019

Податкова накладна (далі – ПН) або розрахунок коригування (далі – РК), які підлягають моніторингу, перевіряються на відповідність критеріям ризиковості платника податків, критеріям ризиковості здійснення операцій і показникам позитивної податкової історії платника податку.

Якщо за результатами такого моніторингу платник ПДВ, яким складена ПН/РК, відповідає критеріям ризиковості платника податків, реєстрація таких ПН/РК зупиняється (п. 6 Порядку, затвердженого постановою КМУ від 21.02.18 р. № 117, далі – Порядок № 117).

Критерії ризиковості платника податків установлено листом від 21.03.18 р. № 959/99-99-07-18 (далі – Лист № 959). Найчастіше на практиці платник податків відноситься до складу ризикових на підставі критеріїв, наведених у п. 1.6 Листа № 959. У платника ПДВ, який отримав цей статус, виникають проблеми з реєстрацією ПН і РК – автоматизована система блокує їх реєстрацію. Причому на практиці комісії ДФС, як правило, відмовляють таким платникам у розблокуванні ПН і РК, і тому рішенням комісій ДФС найчастіше доводиться оскаржувати.

Зазначимо, що статус ризикових можуть отримати цілком невинні платники податків, наприклад, якщо вони зареєстровані як платники ПДВ менше 3 місяців. Як знайти вихід у такій ситуації? 

Щоб уникнути зупинення реєстрації ПН і РК, необхідно позбутися статусу ризикового платника податків. Для цього платнику податків слід звернутися до контролюючого органу, де він перебуває на обліку, із проханням розглянути питання про виключення з переліку ризикових суб'єктів господарювання. При цьому треба подати документи, що підтверджують реальність провадження господарської діяльності.


ДЕРЖАВНА ФІСКАЛЬНА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ

від 14.06.2019 р. № 2758/ІПК/10-36-12-01

Головне управління Державної фіскальної служби у Київській області розглянуло звернення щодо оновлення критеріїв блокування податкових накладних та, керуючись статтею 52 розділу II Податкового кодексу України (далі - ПКУ), повідомляє.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, регулюються нормами ПКУ (пункт 1.1 статті 1 розділу І ПКУ).

Згідно з нормами чинного законодавства платники податку зобов’язані самостійно декларувати свої податкові зобов’язання та визначати сутність і відповідність здійснюваних ними операцій тим, які перераховані ПКУ.

При цьому пунктом 44.1 статті 44 розділу II ПКУ визначено, що для цілей оподаткування платники податків зобов'язані вести облік доходів, витрат та інших показників, пов'язаних з визначенням об'єктів оподаткування та/або податкових зобов'язань, на підставі первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, пов'язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів, ведення яких передбачено законодавством.

Правові основи оподаткування ПДВ встановлено розділом V та підрозділом 2 розділу XX ПКУ.

Відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПКУ Кабінетом Міністрів України затверджуються:

  • Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних;
  • Порядок роботи комісій, які приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації;
  • Порядок розгляду скарг на рішення комісій регіонального рівня, які приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації.
  • Постановою Кабінету Міністрів України від 21 лютого 2018 року № 117 «Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних» (із змінами і доповненнями, внесеними постановами Кабінету Міністрів України від 24 жовтня 2018 року N936, від 24 квітня 2019 року № 391) затверджено Порядок зупинення реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок зупинення).

Цим порядком, зокрема, визначено ознаки, у разі відповідності яким реєстрація податкових накладних не зупиняється.

З метою упередження безпідставного уникнення зупинки реєстрації податкових накладних Постановою № 391 скориговано окремі ознаки.

Внесено зміни до ознак, викладених у п.З Порядку зупинення. У разі коли за результатами перевірки податкової накладної / розрахунку коригування (далі - ПН/РК) визначено, що ПН/РК відповідають одній з ознак, визначених у п. З Порядку зупинення, такі ПН/РК не підлягають моніторингу та підлягають реєстрації.

Підпункт 2 п.З Порядку зупинення доповнено додатковими умовами, а саме в загальному обсягу постачання за поточний місяць, який має становити менше 500 тис. гривень та на одного покупця сума такого обсягу не перевищує 50 тис. гривень, сума ПДВ (крім суми ПДВ, сплаченої при ввезенні товарів на митну територію України), сплаченого у попередньому місяці, має складати більше 20 тис. гривень.

В свою чергу, пп. З п. З Порядку зупинення доповнено додатковою умовою, яка одночасно виконується з діючою (D > 0,05, Р

Крім зазначеного, п. 23 та 28 Порядку зупинення доповнено умовами, що стосуються відповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку, для прийняття рішень про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН.

Рішення комісії регіонального рівня про реєстрацію або відмову в реєстрації ПН/РК щодо платників податку, у яких обсяг постачання в поточному місяці більше 30 млн. гривень включно та/або платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, надсилається до комісії центрального рівня. Комісія центрального рівня може прийняти інше рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації ПН/РК в Реєстрі.

Також деталізовано Порядок розгляду скарг на рішення комісій, які приймають рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН або відмову в такій реєстрації. Рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації ПН/РК може бути оскаржено в адміністративному або судовому порядку. Рішення комісії центрального рівня може бути оскаржено тільки у судовому порядку.

Постанову № 391 опубліковано в «Урядовому кур'єрі» № 87 від 11.05.2019 року, яка набрала чинності 11.05.2019 року.

Відповідно п.6 Порядку зупинення у разі коли за результатами моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає критеріям ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

Відповідно п.7. Порядку зупинення у разі коли за результатами моніторингу податкова накладна / розрахунок коригування відповідають критеріям ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної / розрахунку коригування, складених платником податку, який має позитивну податкову історію платника податку, реєстрація таких податкової накладної / розрахунку коригування зупиняється.

Відповідно п.4. Порядку зупинення у разі коли за результатами перевірки податкової накладної / розрахунку коригування визначено, що податкова накладна / розрахунок коригування відповідають одній з ознак, визначених у пункті 3 цього Порядку, такі податкова накладна / розрахунок коригування не підлягають моніторингу та підлягають реєстрації в Реєстрі.

За результатами звернення платника встановлено, що суб’єкта господарської діяльності внесено до переліку ризикових суб’єктів господарювання відповідно вимогам п. 1.6 Критеріїв ризиковості платника податку, які визначені листом ДФС та погоджені Мінфіном (далі - Критерії).

Таким чином, податкові накладні, подані платником на реєстрацію до Єдиного реєстру податкових накладних, можуть бути зупинені в автоматичному режимі на підставі автоматизованого моніторингу відповідності податкових накладних/ розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, визначеного Постановою Кабінету Міністрів України від 21 лютого 2018 року № 117.

Крім того, відповідно до абз. 13 п. 1.6 Критеріїв ризиковості платника податків у разі якщо платник податків, внесений до переліку ризикових суб’єктів господарювання, перестав відповідати критеріям ризиковості, що визначені у пункті 1.6 цих Критеріїв, платника виключають з переліку ризикових суб’єктів господарювання за рішенням комісій головних управлінь ДФС в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДФС.

Таким чином, з метою уникнення подальшого зупинення податкових накладних за п.1.6. Критеріїв, платник має право на відповідне звернення до контролюючого органу, на обліку якого перебуває такий платник, з проханням розгляду питання щодо виключення платника з переліку ризикових суб’єктів господарювання та наданням документів, що підтверджують реальність здійснення господарської діяльності.

Враховуючи вищевикладене, за умови виключення платника з переліку ризикових суб’єктів господарювання, дотримання підприємством зазначених вище нормативних актів, та ведення господарської діяльності у спосіб, що не суперечить іншим нормам законодавства, зупинка реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування не відбуватиметься.

Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію (пункт 52.2 статті 52 розділу II ПКУ).

Коментарі до матеріалу
Популярне
01.07.2025
Топ-20 новин минулого тижня
Найбільш цікаві новини минулого тижня Унесено зміни до переліку територій бойових дій і ТОТ (текст наказу від 16.06.2025) Грошова компенсація за невикористані щорічні відпустки У Резерв+ з’являться нові можливості отримати автоматичну відстрочку Уряд затвердив зміни до Порядку нарахування Є...
20.05.2025
Актуальні рахунки для сплати податків
Інформація про реквізити рахунків, відкритих для зарахування податків, а також для сплати єдиного внеску Більше за темою: Нова форма ТТН: огляд змін Мікро, мале, середнє чи велике: навіщо треба визначати розмір підприємства Затверджуємо та оновлюємо штатний розпис: правила та нюанси Сп...
17.04.2025
З 16.04.2025 почали діяти терміни зберігання документів щодо військового обліку
Більше за темою: Накази та розпорядження: основні терміни, види і строки зберігання Строки зберігання первинних документів збільшено: чи вплине це на строки давності для перевірок Міністерство юстиції наказом від 14.03.2025 № 748/5 затвердило зміни до Переліку типових документів, що створюють під ...
Нове
04.07.2025
Як правильно виплатити компенсацію за невикористану соціальну відпустку працівниці, яка перебуває на етапі призупинення трудових відносин з 11.04.2022
У разі звільнення працівника йому виплачується грошова компенсація за всі невикористані ним дні щорічної відпустки, а також додаткової відпустки працівникам, які мають дітей або повнолітню дитину – особу з інвалідністю з дитинства підгрупи А I групи. Більше за темою: Звільнення працівник...
04.07.2025
Чи має право на додаткову відпустку сумісник – учасник бойових дій
Працівник, який уклав трудовий договір на роботу за сумісництвом, перебуває у трудових відносинах з підприємством (установою, організацією), фізичною особою і тому має право на відпустки відповідно до законодавства про працю. Більше за темою: Лікарняні та декретні сумісникам у 2025 році: коли ...
04.07.2025
Оплата працівникам часу перебування в укритті під час повітряної тривоги
Час простою не з вини працівника оплачується з розрахунку не нижче від двох третин тарифної ставки встановленого працівникові розряду (окладу). На умовах, передбачених в трудовому договорі та/або в колективному договорі, оплата за час простою може здійснюватися у більшому розмірі. Більше за тем...
Кращі матеріали