• Швидкий пошук надійних рішень
    і практичної інформації

Uteka

Я шукаю...

Де шукати:

розширений пошук
Отримайте доступ до більше 2 мільйонів готових рішень, публікацій та оглядів
Оформити
передплату

Зміни до законодавства, що діють із жовтня 2019 року

30.09.2019 3505 0 0

Зміни в Податковому кодексі: бліцогляд законопроекту № 1210


Не пізніше 1 жовтня розпорядники акцизних складів (далі – АС), на яких розташовано резервуари, загальна місткість яких перевищує 1 000 м3, але не перевищує 20 000 м3, зобов’язані обладнати їх витратомірами-лічильниками та/або рівнемірами-лічильниками та зареєструвати в Єдиному державному реєстрі витратомірів-лічильників та рівнемірів – лічильників рівня пального у резервуарі.

Із 1 жовтня до розпорядників АС застосовуються штрафи, передбачені п. 1281.1 Податкового кодексу (далі – ПК). Штраф за порушення правил обліку, виробництва та обігу пального або спирту етилового на АС становить 20 000 грн за кожний необладнаний резервуар та/або незареєстрований рівнемір-лічильник, а також за кожне необладнане місце відпуску пального наливом з АС або за кожне місце отримання та відпуску спирту етилового, та/або незареєстрований витратомір-лічильник/витратомір-лічильник спирту етилового. Штраф за повторне порушення протягом року зростає до 50 000 грн (п. 12, 18 підрозд. 5 розд ХХ ПК).

Із 1 жовтня у разі відсутності з вини платника податку – розпорядника АС реєстрації АС у системі електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового накладається штраф у розмірі 1 000 000 грн, передбачений п. 1281.2 ПК. Штраф за повторне порушення протягом року становить 2 000 000 грн (п. 25 підрозд. 5 розд. ХХ ПК).

Із 1 жовтня застосовуються нові штрафні санкції за порушення строків і порядку реєстрації акцизних накладних та розрахунків коригування до них в Єдиному реєстрі акцизних накладних (далі – АН, РК, ЄРАН), передбачені п. 1202.1–1202.3 ПК.

Відповідно до п. 1202.1 ПК розмір штрафу залежить від кількості календарних днів (далі – к. д.) порушення платником акцизного податку граничних строків реєстрації АН/РК в ЄРАН, визначених ст. 231 ПК, і становить від 2 до 40 % суми АП з відповідних обсягів пального або спирту етилового, зазначених у таких АН/РК.

Нормою п. 1202.2 ПК установлено штрафи в розмірі:

  • 50 % суми акцизного податку з відповідних обсягів пального або спирту етилового, на які платник зобов’язаний скласти таку АН/РК, – у разі відсутності з вини платника акцизного податку реєстрації в ЄРАН АН/РК протягом більше 120 к. д. після дати, на яку платник повинен скласти АН/РК;
  • 2 % суми акцизного податку з відповідних обсягів пального або спирту етилового, зазначених у АН/РК, – за відсутність з вини платника акцизного податку, який отримав пальне або спирт етиловий, реєстрації в ЄРАН другого примірника АН/РК протягом більш як 120 к. д. після закінчення граничного строку його реєстрації.

Зазначені штрафи можуть бути застосовані до АН/РК, дата реєстрації яких в ЄРАН починається з 1 жовтня (п. 25 підрозд. 5 розд. ХХ ПК).

Із 1 жовтня ставка спеціального мита, запровадженого на товари, що походять із Російської Федерації (далі – РФ), незалежно від інших видів мита, у відсотках до митної вартості товарів становить:

  • 4 % – для важких дистилятів (газойлів) за кодами згідно з УКТЗЕД 2710 19 43 00 – 2710 19 48 00, що ввозяться на митну територію України (далі – МТУ) трубопровідним транспортом та поміщуються у митний режим імпорту;
  • 3 % – для скрапленого газу, що використовується як паливо, за кодом згідно з УКТЗЕД 2711 12 11 00, що ввозиться на МТУ в митному режимі імпорту (постанова КМУ від 17.07.19 р. № 624 діятиме до припинення застосування РФ дискримінаційних та/або недружніх дій щодо України).

Із 1 жовтня змінено реквізити рахунків для сплати податків і зборів у зв’язку з їх відкриттям відповідно до вимог стандарту IBAN на виконання постанови Правління НБУ від 28.12.18 р. № 162. Держказначейство перейшло на міжнародні номери рахунків для зарахування надходжень до державного та місцевих бюджетів за стандартом IBAN (29 літерно-цифрових символів). Інформацію про реквізити зазначених рахунків розміщено на субсайтах територіальних органів ДПС веб-порталу ДПС у рубриці «Бюджетні рахунки».

Із 1 жовтня монети номіналами 1, 2 та 5 коп. перестали бути засобом платежу під час готівкових розрахунків. Юрособи незалежно від організаційно-правової форми та форми власності (крім банків), відокремлені підрозділи юросіб та фізособи-підприємці (далі – СГ):

  • припинили приймати монети вказаних номіналів за всіма видами готівкових операцій. До 18 жовтня зазначені особи мають здати залишки монет таких номіналів до кас банків для зарахування на рахунки;
  • повинні проводити заокруглення загальних (у чеку) сум розрахунків готівкою за товари (роботи, послуги) за правилами, визначеними постановою Правління НБУ від 15.03.18 р. № 25.

Банкам із 1 жовтня заборонено видавати з кас монети дрібних номіналів за всіма видами готівкових операцій, а також доручено:

  • до 30 вересня 2020 року здійснювати обмін фізособам монет номіналами 1, 2 та 5 коп. на монети і банкноти всіх номіналів, що перебувають в обігу, у сумах, кратних 10 коп., безкоштовно;
  • здійснювати з монетами номіналом 25 коп. лише прибуткові операції з юридичними та фізичними особами для зарахування на рахунки, вклади, акредитиви, для переказів.

НБУ та банки з 1 жовтня вилучають з готівкового обігу монети номіналами 1, 2 та 5 коп. та розпочали вилучення монети номіналом 25 коп. (останні перебувають в обігу до прийняття окремого рішення Правління НБУ про їх вилучення).

Громадяни зможуть без обмежень та безкоштовно обміняти монети номіналами 1, 2 та 5 коп. на монети та банкноти інших номіналів, що перебувають в обігу: до 30 вересня 2020 року – у банках; до 30 вересня 2022 року – у Нацбанку та уповноважених банках («Ощадбанк», «ПриватБанк», «Райффайзен Банк Аваль»).

Банки та СГ у разі порушення вимог цієї постанови несуть відповідальність згідно із законодавством (постанова Правління НБУ від 20.06.19 р. № 82).

1 жовтня завершено реалізацію пілотного проекту із запровадження електронних земельних торгів (далі – проект) територіальними органами Держгеодезії. До 15 жовтня Мінагрополітики має звітувати Кабміну про результати реалізації проекту та внести пропозиції щодо ефективних способів запровадження електронних земельних торгів (постанова КМУ від 10.04.19 р. № 315).

Додамо, що згідно з постановою КМУ від 02.09.19 р. № 829 Мінагрополітики реорганізується шляхом його приєднання до Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства.

Із 1 жовтня набули чинності зміни, унесені до Положення, затвердженого постановою КМУ від 17.06.15 р. № 423, якими уточнено функції Мінсоцполітики.

Згідно зі змінами міністерство, зокрема, здійснює держрегулювання та нагляд за дотриманням норм Закону від 09.07.03 р. № 1058-IV щодо призначення (перерахування) і виплати пенсій у солідарній системі та взаємодії ПФУ з фондами ЗОДСС.

Також із 1 жовтня підприємствам, організаціям громадських організацій осіб з інвалідністю фінансова допомога на поворотній і безповоротній основі та цільова позика надаються за наявності рішення Держсоцслужби (раніше – рішення Мінсоцполітики). Роботодавці, які отримали фіндопомогу та цільову позику, щокварталу після перерахування коштів на рахунки, відкриті ними в територіальних органах Держказначейства, звітують про їх використання перед відділеннями Фонду та Держсоцслужбою (раніше – перед Мінсоцполітики) (зміни до Порядку, затвердженого постановою КМУ від 31.01.07 р. № 70) (постанова КМУ від 22.05.19 р. № 458).

Із 1 жовтня застосовується Порядок, затверджений постановою КМУ від 17.04.19 р. № 373, яким визначено механізм використання бюджетних коштів для виплати пільг і житлових субсидій громадянам на оплату житлово-комунальних послуг (далі – ЖКП) у грошовій формі, а також надання громадянам у грошовій формі пільг.

Йдеться про пільги на оплату внесків:

  • за встановлення, обслуговування та заміну вузлів комерційного обліку, а також ЖКП, а саме: житлових послуг – послуг з управління багатоквартирним будинком; комунальних послуг – послуг із постачання та розподілу природного газу та електроенергії; постачання теплової енергії та гарячої води, централізованого водопостачання, централізованого водовідведення, поводження з побутовими відходами;
  • установлення, обслуговування та заміну вузлів комерційного обліку, а також витрат на управління багатоквартирним будинком, в якому створено ОСББ, ЖБК (далі – об’єднання), а саме витрат:
  • на утримання спільного майна багатоквартирного будинку;
  • обслуговування внутрішньобудинкових систем, утримання ліфтів;
  • оплату комунальних послуг стосовно спільного майна багатоквартирного будинку, а також у будинку, в якому створено об’єднання;
  • поточний ремонт спільного майна багатоквартирного будинку.

Установлено порядок розрахунку розміру пільги та механізм її виплати; особливості виплати пільг у грошовій безготівковій та готівковій формі.

Передбачено відповідальність за подання неправдивих відомостей. Структурні підрозділи з питань соцзахисту населення (далі – підрозділи) мають право перевіряти обґрунтованість видачі та достовірність документів, поданих для надання пільг. При цьому пільговик зобов’язаний повідомляти підрозділу про зміну всіх обставин, які впливають на надання пільг. Суми пільг, виплачені надміру внаслідок зловживань із боку пільговика, на вимогу підрозділу повертаються пільговиком до держбюджету. У разі відмови пільговика добровільно повернути суму надміру перерахованої (виплаченої) пільги питання про її примусове стягнення вирішується у судовому порядку.

Уповноваженим банком, який із 1 жовтня забезпечує банківське обслуговування реалізації механізму надання пільг на оплату ЖКП у грошовій безготівковій формі, визначено АТ «Державний ощадний банк України».

Із 1 жовтня Положення, затверджене постановою КМУ від 21.10.95 р. № 848, застосовується у новій редакції. Під час призначення житлової субсидії враховуються такі доходи: зарплата після сплати ПДФО; пенсія; стипендія; соціальні виплати; допомога по безробіттю; грошові перекази, отримані з-за кордону; інші доходи.

Для фізосіб-підприємців, які обрали спрощену систему оподаткування, незалежно від отриманих (неотриманих) доходів, до сукупного доходу за кожний місяць включається дохід, обчислений у розмірах мінімальної зарплати (далі – МЗП), установленої на кінець періоду, за який враховуються доходи: 1 МЗП – для єдинників першої групи; 2 МЗП – для єдинників другої групи; 3 МЗП – для єдинників третьої групи.

При цьому для фізосіб-підприємців, які обрали спрощену систему оподаткування і є платниками єдиного податку першої – третьої груп, не враховується дохід, отриманий самозайнятою особою, та дохід від підприємницької діяльності, інформацію про які подано ДПС на запит структурного підрозділу з питань соцзахисту населення. Система оподаткування та група платника єдиного податку визначається на початок місяця, з якого призначається житлова субсидія.

Установлено, що фінансування та виплата житлових субсидій, нарахованих у готівковій формі до 1 жовтня, здійснюються згідно з Положенням № 848, у редакції, що діяла до 1 жовтня (постанова КМУ від 14.08.19 р. № 807).

Із 4 жовтня набуває чинності Техрегламент щодо вимог до екодизайну для ламп спрямованого випромінення, світлодіодних ламп і пов’язаного з ними обладнання. Дія документа не поширюється на світлодіодні модулі, які продаються як частина світильників, що вводяться в обіг у кількості менше ніж 200 одиниць на рік. Зокрема, установлено:

  • електроосвітлювальні вироби (крім виробів спецпризначення) мають відповідати вимогам до екодизайну додатка 3;
  • не пізніше ніж через 3 роки з дати набрання чинності Техрегламентом застосовується кожна вимога до екодизайну; вироби спецпризначення мають відповідати вимогам до інформації про продукт додатка 1 (постанова КМУ від 27.03.19 р. № 264).

Із 6 жовтня набуває чинності Закон від 18.09.19 р. № 105-IХ, яким ратифіковано Протокол між Урядом України і Швейцарською Федеральною Радою про внесення змін до Конвенції про уникнення подвійного оподаткування стосовно податків на доходи і на капітал та Протоколу до неї. Прийняття Протоколу сприятиме зменшенню податкових перешкод для інвестицій та торгівлі між країнами.

11 жовтня завершується верифікація нотаріусів, яка здійснюється ДП «Національні інформаційні системи» із 16 вересня цього року. Нагадаємо, з метою посилення захисту даних Реєстру речових прав та ЄДР цього року проводиться верифікація та актуалізація відомостей про користувачів Єдиних та Державних реєстрів, держателем яких є Мін’юст: держреєстраторів речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, юросіб, фізосіб-підприємців та громадських формувань, нотаріусів (наказ Мін’юсту від 18.07.19 р. № 2185/5).

До 15 жовтня банки, оцінювання стійкості яких здійснювалося у два або три етапи та які до 10 вересня отримали вимогу про складання програми капіталізації/реструктуризації (далі – програма), подають до НБУ програму, складену згідно з вимогами додатка до Положення, затвердженого постановою Правління НБУ від 22.12.17 р. № 141 (постанова Правління НБУ від 09.07.19 р. № 90).

Із 19 жовтня набувають чинності зміни до низки постанов КМУ, що стосуються видачі посвідчень водія, бланків свідоцтв та контролю за їх використанням, зокрема:

  • до Положення, затвердженого постановою КМУ від 08.05.93 р. № 340:
    - установлено, що посвідчення водія є документом, що посвідчує особу та її спеціальний статус у частині підтвердження права його власника на керування транспортними засобами (далі – ТЗ). Посвідчення відповідної категорії дійсне протягом 30 років із дати його видачі (за винятком виданого уперше, яке дійсне протягом 2 років із дня його видачі з обмеженим правом керування ТЗ);
    - уточнено порядок видачі та обміну посвідчень водія, позбавлення права на керування ТЗ;
  • до Порядку, затвердженого постановою КМУ від 20.05.09 р. № 487:
    - для вступу до закладу, який проводить підготовку, перепідготовку та підвищення кваліфікації водіїв ТЗ (далі – заклад), або до його філії, іншого відокремленого підрозділу подаватиметься копія довідки про присвоєння реєстраційного номера облікової картки платника податків (за його відсутності у базах даних МВС) або інформація про серію та номер паспорта (для фізосіб, які через свої релігійні переконання офіційно повідомили контролюючому органу про відмову від прийняття реєстраційного номера і мають відмітку в паспорті);
    - повноваження з проведення державної акредитації закладів передано від Головного сервісного центру МВС (далі – ГСЦ МВС) до регіональних підрозділів.

Після 19 жовтня сертифікати про державну акредитацію (далі – сертифікати), видані після 05.07.16 р. закладам, акредитованим ГСЦ МВС, вважаються безстроковими. Інші строкові сертифікати підлягають заміні після проходження закладом акредитації (постанова КМУ від 03.04.19 р. № 320).

Із 21 жовтня уводиться в дію Кодекс України з процедур банкрутства від 18.10.18 р. № 2597-VIII (далі – КПБ, див. «Банкрутство: нововведення, облік»), яким установлено умови та порядок відновлення платоспроможності боржника-юрособи або визнання його банкрутом з метою задоволення вимог кредиторів, а також відновлення платоспроможності фізособи. із 21 жовтня набувають чинності зміни, унесені КПБ:

1. До Цивільного кодексу (далі – ЦК), зокрема:

  • стосовно фізособи, нездатної виконати свої майнові зобов’язання і погасити борги, може бути відкрито провадження у справі про неплатоспроможність і введено процедуру реструктуризації боргів боржника або така особа може бути визнана банкрутом у справі про неплатоспроможність із застосуванням процедури задоволення вимог кредиторів за правилами, передбаченими КПБ (нова ст. 481);
  • у разі схвалення судом плану санації чи реструктуризації боргів боржника за основним зобов’язанням, якщо він відмінний від заставодавця, заставодержатель, який голосував проти схвалення плану санації юрособи чи плану реструктуризації боргів боржника-фізособи, набуває право звернення стягнення на заставлене майно незалежно від настання строку виконання зобов’язання, забезпеченого заставою (нова ч. 4 ст. 590);
  • новація припиняє додаткові зобов’язання, пов’язані з первісним зобов’я-занням, якщо інше не встановлено договором, крім випадків, коли первісне зобов’язання змінено планом санації або реструктуризації згідно з КПБ і заставодержатель проголосував проти такого плану (ч. 4 ст. 604).

Скасовуються такі діючі нині норми ЦК:

  • підприємство як єдиний майновий комплекс є нерухомістю, а права на земельну ділянку та інші об’єкти нерухомого майна, які входять до складу єдиного майнового комплексу підприємства, підлягають держреєстрації у відповідних органах (ч. 3 ст. 191);
  • у разі знищення майна, права на яке підлягають держреєстрації, право власності на це майно припиняється з моменту внесення за заявою власника змін до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно (ч. 2 ст. 349).

2. До деяких законів, зокрема:

  • зміна власника всього майна боржника у вигляді цілісного майнового комплексу відповідно до затвердженого судом плану санації не є підставою:
    - для внесення змін до договору оренди землі та/або його переоформлення (ч. 5 ст. 16 Закону від 06.10.98 р. № 161-XIV);
    - переоформлення дозвільних документів. У такому разі товариство має право продовжувати певні дії щодо провадження госпдіяльності або її видів на підставі виданого раніше такому товариству документа дозвільного характеру (абзац четвертий ч. 8 ст. 41 Закону від 06.09.05 р. № 2806-IV);
    - переоформлення ліцензії. Тоді товариство має право продовжувати певні дії щодо провадження госпдіяльності або її видів на підставі виданого раніше такому товариству документа дозвільного характеру (абзац третій ч. 7 ст. 15 Закону від 02.03.15 р. № 222-VIII).

Із 21 жовтня набуває чинності наказ Мін’юсту від 21.08.19 р. № 2627/5, яким на виконання п. 11 ч. 3, ч. 5 ст. 116 КПБ затверджено форму Декларації про майновий стан боржника у справі про неплатоспроможність. Боржник має подати декларацію за три роки (за кожен рік окремо), що передували поданню до суду заяви про відкриття провадження у справі про неплатоспроможність.

До декларації включається інформація щодо майна, доходів та витрат боржника і членів його сім’ї, що перевищують 30 МЗП, установленої законом на 1 січня календарного року, за який подається декларація. Декларація заповнюється і підписується особисто боржником із зазначенням дати її складання та подається до госпсуду в паперовому вигляді або засобами електронного зв’язку в електронній формі з дотриманням вимог законів щодо електронного документообігу із застосуванням власного кваліфікованого електронного підпису.

Із 21 жовтня набувають чинності зміни до п. 44–53 Положення про Міністерство юстиції, затверджене постановою КМУ від 02.07.14 р. № 228, згідно з якими міністерство, зокрема:

  • установлює порядок розкриття інформації про фінансовий стан боржника та хід провадження у справі про банкрутство на спеціалізованій сторінці власного веб-сайту; порядок подання арбітражним керуючим держреєстратору відомостей про юросіб та фізосіб-підприємців, щодо яких відкрито провадження у справі про банкрутство, необхідних для ведення Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань;
  • визначає вимоги до форми та порядку ведення реєстру вимог кредиторів;
  • забезпечує доступ арбітражних керуючих до державних баз даних і реєстрів, держателем яких є Мін’юст, зокрема електронних, що містять інформацію про боржників, їхнє майно та кошти (постанова КМУ від 21.08.19 р. № 797).

Із 21 жовтня у зв’язку з уведенням в дію КПБ набувають чинності, зокрема:

  • оновлене Положення, яким визначено порядок підготовки і перепідготовки осіб, які мають намір провадити діяльність арбітражного керуючого, підвищення кваліфікації та перепідготовки арбітражних керуючих, їх підготовки у справах про банкрутство страхових організацій (затверджено наказом Мін’юсту від 13.08.19 р. № 2536/5);
  • Порядок, затверджений наказом Мін’юсту від 13.08.19 р.№ 2535/5, яким визначено організаційні засади проведення кваліфікаційного іспиту, порядок його складання особами, які мають намір здійснювати діяльність арбітражного керуючого, порядок оцінювання знань на іспиті та встановлення його результату.

Крім того, із 21 жовтня втрачає чинність низка постанов КМУ, якими наразі регулюються питання банкрутства (постанова КМУ від 24.07.19 р. № 664).

Із 21 жовтня втрачає чинність наказ ФДМУ від 19.12.12 р. № 4009, яким затверджено Порядок організації проведення аукціонів у провадженні у справах про банкрутство та вимог до їх організаторів стосовно майна держпідприємств, які належать до сфери управління ФДМУ, та господарських організацій з корпоративними правами держави понад 50 % їх статутного капіталу, які перебувають у процесі приватизації (наказ ФДМУ від 11.07.19 р. № 699).

Із 23 жовтня для проведення реєстрації, внесення змін, отримання картки платника податків або відомостей з Державного реєстру фізичних осіб – платників податків для іноземців та осіб без громадянства, які звернулися із заявою про визнання їх біженцем або особою, яка потребує додаткового захисту, потрібні: копія паспортного документа, засвідчена територіальним органом ДМС за місцем перебування в Україні та/або з відміткою про те, що оригінал такого документа отримано на зберігання цим органом; довідка про звернення за захистом в Україні (наказ Мінфіну від 10.07.19 р. № 294).

Із 29 жовтня в’їзд/виїзд усіх фізичних та юридичних осіб, переміщення товарів на тимчасово окуповані території у Донецькій та Луганській областях/із таких територій здійснюється згідно з Порядком, затвердженим постановою КМУ від 17.07.19 р. № 815.

До Порядку додається форма довідки про подання документів для подальшого оформлення та отримання паспорта громадянина України, що засвідчує зазначені факти та є обставиною, яка враховується під час переміщення осіб через лінію розмежування.

До 30 жовтня банкам необхідно розробити/доопрацювати та запровадити внутрішньобанківські документи з питань управління ризиками відповідно до графіка виконання банками та банківськими групами заходів із запровадження вимог Положення, затвердженого постановою Правління НБУ від 11.06.18 р. № 64.

До 31 жовтня банки зобов’язані:

  • самостійно (не за ініціативою клієнта) змінювати діючі рахунки клієнтів згідно зі стандартом IBAN із збереженням довжини номера рахунка аналітичного обліку – не більше 14 символів;
  • інформувати контролюючі органи про змінені рахунки та закриття рахунків клієнтів – платників податків;
  • повідомити контролюючим органам про всі відкриті рахунки клієнтів станом на 31 жовтня у 10-денний строк (постанова Правління НБУ від 28.12.18 р. № 162).

Коментарі до матеріалу

Кращі матеріали