Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Підписатися

ФОП припинив діяльність: чи обов’язкове проведення перевірки?

15.05.2023 140 0 0

Проведення документальної перевірки платників податків – фізичних осіб, які прийняли рішення про припинення своєї діяльності, викликає чимало запитань у запорізьких підприємців.  

Тож, спробуємо розібратися у тому, хто, у який спосіб та на яких підставах має здійснювати такі перевірки.

  1. Підставою для зняття фізичної особи-підприємця з обліку у відповідному контролюючому органі є відомості з ЄДР про державну реєстрацію припинення підприємницької діяльності фізичною особою-підприємцем (за її рішенням, за судовим рішенням, у разі смерті фізичної особи або оголошення її померлою, також у разі визнання її безвісно відсутньою). 
  2. Підтвердженням припинення незалежної професійної діяльності є відомості (витяг) відповідного реєстру, до якого вноситься інформація про державну реєстрацію такої діяльності, щодо припинення, або зупинення, або зміни організаційної форми відповідної діяльності з незалежної (індивідуальної) на іншу.

Важливо пам’ятати, що після державної реєстрації припинення підприємницької діяльності фізична особа продовжує обліковуватись у контролюючих органах як фізична особа-платник податків, яка отримувала доходи від провадження підприємницької діяльності.

Така фізична особа має:

  • забезпечити остаточні розрахунки з податків від провадження підприємницької діяльності; 
  • в установлені строки подати відповідному контролюючому органу декларацію за останній базовий податковий (звітний) період, в якій відображаються виключно доходи від проведення підприємницької діяльності (підпункт 6 пункту 11.18 розділу XI Порядку обліку платників податків і зборів, затвердженому наказом Міністерства фінансів України 09 грудня 2011 року № 1588). 

Згідно з п. 8 розділу IV Порядку обліку платників єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування затверджений наказом Міністерства фінансів України від 24.11.2014 N 1162, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України від 03.12.2014 №1553/26330 (із змінами) платник єдиного внеску (фізична особа-підприємець) знімається з обліку після проведення передбаченої законодавством перевірки, здійснення остаточного розрахунку зі сплати єдиного внеску та закриття інтегрованих карток платника.

Слід зазначити, що Податковим кодексом України (далі – ПКУ) нормативно-правовими актами з питань проведення документальних перевірок органами ДПС не встановлено терміну щодо призначення документальної перевірки у разі внесення до ЄДР запису про припинення підприємницької діяльності фізичної особи-підприємця. 

Право на проведення таких перевірок надано контролюючим органам підпунктом 20.1.4 пункту 20.1 статті 20  ПКУ. 

Документальні позапланові перевірки платників податків, щодо яких прийнято рішення про розпочату процедуру реорганізації юридичної особи (крім перетворення), припинення юридичної особи або підприємницької діяльності фізичної особи-підприємця, закриття постійного представництва чи відокремленого підрозділу юридичної особи, в тому числі іноземної компанії, організації, порушено провадження у справі про визнання банкрутом платника податків або подано заяву про зняття з обліку платника податків, проводяться відповідно до підпункту 78.1.7 пункту 78.1 статті 78 ПКУ. 

Тривалість таких перевірок не перевищує 5 робочих днів (без урахування продовження строків), що визначено у пункті 82.2 статті 82 ПКУ. Слід зауважити, що чинними нормативними актами не встановлено обов’язку стосовно завчасного повідомлення  платника податків про проведення документальної позапланової перевірки на підставі підпункту 78.1.7 ПКУ. 

При плануванні, організації та проведенні документальних перевірок контролюючі органи враховують строки давності, визначені пунктом 102.1 статті 102 ПКУ. Так, перевірка з питань дотримання вимог податкового, валютного та іншого законодавства проводиться за останні 1095 днів, що настає за останнім днем граничного строку подання податкової декларації, єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування – за період з 01.01.2011 або за період, що настає за періодом, охопленим попередньою перевіркою із зазначеного питання. Крім того, відповідно до частини шістнадцятої статті 25 Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування» строк давності щодо нарахування, застосування та стягнення сум недоїмки, штрафів та пені не застосовується. 

Згідно  пункту  85.2  статті  82  ПКУ  платник податків зобов’язаний надати посадовим (службовим) особам контролюючих органів у повному обсязі всі документи, що належать або пов’язані з предметом перевірки. Такий обов’язок виникає у платника податків після початку перевірки. 

З огляду на те, що суб’єкти господарювання часто припиняють свою діяльність та не знаходяться за податковою адресою, проблемним питанням є невстановлення платників податків та їх посадових осіб під час проведення документальних позапланових виїзних перевірок. Це в свою чергу призводить до неможливості здійснення усіх заходів щодо зняття з обліку таких платників податків. 

Просимо платників звертатись до податкових органів щодо  проведення документальних позапланових невиїзних перевірок у приміщенні Головного управління ДПС у Запорізькій області, з урахуванням особливостей, визначених статтею 79 ПКУ. 

Також, досить частими є випадки, коли суб’єкти господарювання з метою приведення у відповідність результатів своєї діяльності у зв’язку з ліквідацією, приводять у відповідність показники фінансової звітності, здійснюють реалізацію залишків майна, розрахунки з контрагентами та засновниками, підписання передавальних актів тощо після проведення документальної перевірки, а це призводить до обов’язку подати відповідні податкові звіти, в зв’язку з чим виникає необхідність у проведенні додаткових контрольно-перевірочних заходів. 

Варто відмітити, що далеко не всі платники податків-фізичні особи, які ліквідуються потребують документальної перевірки, адже деякі з них не ведуть діяльності протягом останніх років. Зокрема, якщо платник податків-фізична особа, що ліквідується, надавала до органів ДПС звітність з єдиного внеску, були відсутні рахунки у банках, або наявна податкова інформація, про відсутність руху коштів на рахунках такого платника, - відсутність податкової інформації, зокрема відомостей інформаційних систем органів ДПС, про: 

  • використання праці найманих працівників, нарахування (виплату) заробітної плати найманим працівникам, нарахування (виплату) фізичним особам винагород за виконану роботу (надані послуги) за цивільно-правовими договорами; 
  • податковий борг, заборгованість (недоїмку) зі сплати єдиного внеску, іншу заборгованість з платежів, контроль за справлянням яких покладено на органи ДПС, що виникли від провадження підприємницької чи незалежної професійної діяльності (без урахування податків, зборів і платежів, не пов'язаних з провадженням підприємницької чи незалежної професійної діяльності). 

Таким чином, якщо платник податків-фізична особа не має ризиків у діяльності, комісією з розгляду питань доцільності/недоцільності проведення перевірок фізичних осіб у зв’язку з припиненням платників податків,  може бути прийнято рішення щодо зняття з обліку такого суб’єкта господарювання без проведення документальної перевірки. 

https://zp.tax.gov.ua

Коментарі до матеріалу

Кращі матеріали