Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

ЄСВ у період АТО: скасування відповідальності не звільняє від обов’язку!

11.10.2019

Ще з 15 жовтня 2014 року до Закону від 08.07.10 р. № 2464-VI були внесені зміни Законом від 02.09.14 р. № 1669-VII (далі – Закони № 2464 та № 1669 відповідно). Ці зміни, викликані ситуацією на сході країни, були покликані захистити бізнес від відповідальності за невиконання своїх обов’язків зі сплати ЄСВ.

Таким чином, роботодавці, підприємці та інші особи, зазначені у ст. 4 Закону № 2464, могли не хвилюватися в разі невиконання зобов’язань, не пов’язаних з їх особистим рішенням. 
Слід завважити, що не на кожного суб’єкта господарювання (далі – СГ) поширюються такі поправки в Законі № 2464. Такі поправки стосуються виключно тих СГ, які перебувають на обліку в органах доходів і зборів, розміщених на території населених пунктів, визначених ст. 2 Закону № 1669, де проводилася АТО. 

Крім того, відповідальність не виникне, якщо платник ЄСВ подасть відповідну заяву, написану в довільній формі, протягом 30 календарних днів, що настають за днем закінчення АТО. Згідно з п. 94 Перехідних положень Закону № 2464 уся недоїмка, що виникла внаслідок невиконання своїх обов’язків з ЄСВ, визнається безнадійною і підлягає списанню.

Проте, на думку ДФС, викладену в Індивідуальній податковій консультації від 19.06.19 р. № 2800/6/99-99-13-02-03-15/ІПК і засновану, у свою чергу, на думці Великої Палати ВСУ (постанова від 06.11.18 р. у справі № 812/292/18), у СГ, які перебувають на обліку в органах доходів і зборів, розташованих на території населених пунктів, де проводиться АТО, відсутня тільки відповідальність, але ніяк не обов’язок зі сплати ЄСВ. Це означає, що штрафи і пеня за несвоєчасну сплату до таких СГ застосовуватися не будуть, а ось сплатити ЄСВ до бюджету їм рано чи пізно доведеться.

Оскільки про закінчення АТО ще не оголосили, ставити крапку у цьому питанні поки що рано. Думаємо, що ми побачимо ще чимало роз’яснень на цю тему, оскільки питань менше не стає...


ДЕРЖАВНА ФІСКАЛЬНА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ

від 19.06.2019 р. № 2800/6/99-99-13-02-03-15/ІПК

Державна фіскальна служба України, керуючись ст. 52 Податкового кодексу України (далі - Кодекс), розглянула Ваше звернення від ... щодо практичного застосування норм законодавства з питання нарахування та сплати єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування (далі - єдиний внесок) та в межах компетенції повідомляє, що відповідь надається з урахуванням фактичних обставин, викладених у зверненні.

Законом України від 08 липня 2010 року № 2464-VI «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування» (далі - Закон № 2464) визначено перелік платників єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування (далі - єдиний внесок), порядок нарахування та сплати єдиного внеску.

Водночас повідомляємо, що Законом України «Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції» № 1669-VII від 02 вересня 2014 року (далі - Закон № 1669-VII), який набрав чинності з 15 жовтня 2014 року, визначано, серед іншого, тимчасові заходи для забезпечення підтримки суб'єктів господарювання, що здійснюють діяльність на території проведення антитерористичної операції.

Підпунктом 8 пункту 4 статті 11 «Прикінцеві та перехідні положення» Закону № 1669-УІІ внесено зміни до Закону № 2464, а саме підпункт «б» розділу VIII «Прикінцеві та перехідні положення» доповнено пунктом 93 (пункт 94 в редакції Закону з 13 березня 2015 року) такого змісту:

«94 Платники єдиного внеску, визначені статтею 4 Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування», які перебувають на обліку в органах доходів і зборів, розташованих на території населених пунктів, визначених переліком, зазначеним у статті 2 Закону України «Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції», де проводилася антитерористична операція, розпочата відповідно до Указу Президента України «Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 13 квітня 2014 року «Про невідкладні заходи щодо подолання терористичної загрози і збереження територіальної цілісності України» від 14 квітня 2014 року № 405/2014, звільняються від виконання своїх обов'язків, визначених частиною другою статті 6 Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування», на період з 14 квітня 2014 року до закінчення антитерористичної операції або військового чи надзвичайного стану.

Підставою для такого звільнення є заява платника єдиного внеску, яка подається ним до органу доходів і зборів за основним місцем обліку або за місцем його тимчасового проживання у довільній формі не пізніше тридцяти календарних днів, наступних за днем закінчення антитерористичної операції.

Відповідальність, штрафні та фінансові санкції, передбачені цим Законом за невиконання обов'язків платника єдиного внеску в період з 14 квітня 2014 року до закінчення антитерористичної операції, до платників єдиного внеску, зазначених у цьому пункті, не застосовуються.

Недоїмка, що виникла у платників єдиного внеску, які перебувають на обліку в органах доходів і зборів, розташованих на території населених пунктів, визначених переліком, зазначеним у статті 2 Закону України «Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції», де проводилася антитерористична операція, розпочата відповідно до Указу Президента України «Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 13 квітня 2014 року «Про невідкладні заходи щодо подолання терористичної загрози і збереження територіальної цілісності України» від 14 квітня 2014 року № 405/2014, визнається безнадійною та підлягає списанню в порядку, передбаченому Податковим кодексом України для списання безнадійного податкового боргу».

Указом Президента України від 14 квітня 2014 року № 405/2014 введено в дію рішення Ради національної безпеки і оборони України від 13 квітня 2014 року «Про невідкладні заходи щодо подолання терористичної загрози і збереження територіальної цілісності України».

На виконання абзацу третього пункту 5 статті 11 «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції» розпорядженням Кабінету Міністрів України від 30 жовтня 2014 року № 1053-р затверджено перелік населених пунктів, на території яких здійснювалася антитерористична операція (дію розпорядження зупинено згідно з розпорядженням Кабінету Міністрів України від 5 листопада 2014 року № 1079-р), яке втратило чинність згідно з розпорядженням Кабінету Міністрів України від 2 грудня 2015 року № 1275-р «Про затвердження переліку населених пунктів, на території яких здійснювалася антитерористична операція, та визнання такими, що втратили чинність, деяких розпоряджень Кабінету Міністрів України».

З огляду на дію абзацу третього пункту 94 розділу VIII «Прикінцеві та перехідні положення» Закону № 2464 відповідальність, штрафні та фінансові санкції, передбачені цим Законом за невиконання обов'язків платника єдиного внеску в період з 14 квітня 2014 року до закінчення антитерористичної операції, до платників єдиного внеску, зазначених у цьому пункті, не застосовуються.

Отже, платник звільняється від відповідальності за несвоєчасну сплату єдиного внеску з 14 квітня 2014 року до закінчення антитерористичної операції за умови перебування його на обліку органу доходів і зборів, розташованому на території населенного пункту, де проводилася така операція.

З аналізу наведених правових норм та з урахуванням безпосередньо абзацу третього пункту 94 розділу VIII «Прикінцеві та перехідні положення» Закону № 2464, Велика Палата Верховного Суду (викладено в постанові від 06.11.2018 по справі № 812/292/18) дійшла висновку, що факт перебування платників єдиного внеску на обліку в органах доходів і зборів, розташованих на території населених пунктів, де проводиться антитерористична операція, є підставою для незастосування до таких платників заходів впливу та стягнення за невиконання обов'язків платника єдиного внеску в силу прямої дії норми Закону № 2464-VI, яка забороняє притягнення до відповідальності за невиконання обов'язків платника єдиного внеску.

Враховуючи зазначене, Закон № 2464 не скасовує обов’язків для платника єдиного внеску, а надає можливість на період антитерористичної операції не виконувати їх у встановлені строки (своєчасно) та в повному обсязі.

Відповідно до п. 52.2 ст. 52 Кодексу індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.

Коментарі до матеріалу
Популярне
12.11.2025
З 1 січня 2026 року діятиме нова система КВЕД: що зараз робити бізнесу
Нова система класифікації видів економічної діяльності – розбираємось разом! Більше за темою: Зарядка електромобілів: який це КВЕД і чи потрібна ліцензія? Види діяльності: на що впливає КВЕД? Із 1 січня 2027 року Україна переходить на нову класифікацію видів економічної діяльності – NA...
08.10.2025
Оновлено Довідник умовних кодів товарів
ДПС опублікувала оновленний Довідник умовних кодів товарів. ДПС опублікувало оновлений Довідник умовних кодів товарів. Умовний код товару Назва товару 00101 житловий будинок 00102 будівля 00103 ...
29.09.2025
Оновлено План-графік проведення перевірок (26.09.2025)
ДПС внесла зміни в План-графік проведення документальних планових перевірок платників податків. Більше за темою: За який період може бути проведено планову податкову перевірку з огляду на призупинення строків давності? Допуск контролюючих органів до перевірки: покроковий алгоритм дій Чи можн...
Нове
22.12.2025
За користування дорогою у Польщі сплачено корпоративною карткою: чи виникають зобов’язання з ПДВ
Податкові зобов’язання з ПДВ не виникають. Більше за темою: Личные и корпоративные платежные карточки в командировке: нюансы применения Чи виникають податкові зобов’язання з ПДВ у підприємства у зв’язку з відшкодуванням водієві витрат, які він здійснив корпоративною платіжною карт...
22.12.2025
Огляд судової практики КАС Верховного Суду за листопад 2025 року
В огляді відображено правові позиції колегій суддів КАС Верховного Суду, які матимуть значення для формування єдності судової практики при вирішенні публічно-правових спорів, зокрема: обов’язок держави забезпечувати осіб, хворих на рідкісні (орфанні) захворювання, лікарськими засобами та спеці...
22.12.2025
Чи обкладаться податком на доходи нерезидента відшкодування водію плати за користування дорогами Польщі
Оскільки плата за користування дорогами Польщі є компенсацією вартості наданих послуг у вигляді проїзду по таким дорогам, то такі виплати не підлягають обкладенню податком на доходи нерезидента з джерелом їх походження з України. Більше за темою: Сплатили податок на доходи нерезидента – подає...
Кращі матеріали