Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

ЄСВ у період АТО: скасування відповідальності не звільняє від обов’язку!

11.10.2019

Ще з 15 жовтня 2014 року до Закону від 08.07.10 р. № 2464-VI були внесені зміни Законом від 02.09.14 р. № 1669-VII (далі – Закони № 2464 та № 1669 відповідно). Ці зміни, викликані ситуацією на сході країни, були покликані захистити бізнес від відповідальності за невиконання своїх обов’язків зі сплати ЄСВ.

Таким чином, роботодавці, підприємці та інші особи, зазначені у ст. 4 Закону № 2464, могли не хвилюватися в разі невиконання зобов’язань, не пов’язаних з їх особистим рішенням. 
Слід завважити, що не на кожного суб’єкта господарювання (далі – СГ) поширюються такі поправки в Законі № 2464. Такі поправки стосуються виключно тих СГ, які перебувають на обліку в органах доходів і зборів, розміщених на території населених пунктів, визначених ст. 2 Закону № 1669, де проводилася АТО. 

Крім того, відповідальність не виникне, якщо платник ЄСВ подасть відповідну заяву, написану в довільній формі, протягом 30 календарних днів, що настають за днем закінчення АТО. Згідно з п. 94 Перехідних положень Закону № 2464 уся недоїмка, що виникла внаслідок невиконання своїх обов’язків з ЄСВ, визнається безнадійною і підлягає списанню.

Проте, на думку ДФС, викладену в Індивідуальній податковій консультації від 19.06.19 р. № 2800/6/99-99-13-02-03-15/ІПК і засновану, у свою чергу, на думці Великої Палати ВСУ (постанова від 06.11.18 р. у справі № 812/292/18), у СГ, які перебувають на обліку в органах доходів і зборів, розташованих на території населених пунктів, де проводиться АТО, відсутня тільки відповідальність, але ніяк не обов’язок зі сплати ЄСВ. Це означає, що штрафи і пеня за несвоєчасну сплату до таких СГ застосовуватися не будуть, а ось сплатити ЄСВ до бюджету їм рано чи пізно доведеться.

Оскільки про закінчення АТО ще не оголосили, ставити крапку у цьому питанні поки що рано. Думаємо, що ми побачимо ще чимало роз’яснень на цю тему, оскільки питань менше не стає...


ДЕРЖАВНА ФІСКАЛЬНА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ

від 19.06.2019 р. № 2800/6/99-99-13-02-03-15/ІПК

Державна фіскальна служба України, керуючись ст. 52 Податкового кодексу України (далі - Кодекс), розглянула Ваше звернення від ... щодо практичного застосування норм законодавства з питання нарахування та сплати єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування (далі - єдиний внесок) та в межах компетенції повідомляє, що відповідь надається з урахуванням фактичних обставин, викладених у зверненні.

Законом України від 08 липня 2010 року № 2464-VI «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування» (далі - Закон № 2464) визначено перелік платників єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування (далі - єдиний внесок), порядок нарахування та сплати єдиного внеску.

Водночас повідомляємо, що Законом України «Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції» № 1669-VII від 02 вересня 2014 року (далі - Закон № 1669-VII), який набрав чинності з 15 жовтня 2014 року, визначано, серед іншого, тимчасові заходи для забезпечення підтримки суб'єктів господарювання, що здійснюють діяльність на території проведення антитерористичної операції.

Підпунктом 8 пункту 4 статті 11 «Прикінцеві та перехідні положення» Закону № 1669-УІІ внесено зміни до Закону № 2464, а саме підпункт «б» розділу VIII «Прикінцеві та перехідні положення» доповнено пунктом 93 (пункт 94 в редакції Закону з 13 березня 2015 року) такого змісту:

«94 Платники єдиного внеску, визначені статтею 4 Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування», які перебувають на обліку в органах доходів і зборів, розташованих на території населених пунктів, визначених переліком, зазначеним у статті 2 Закону України «Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції», де проводилася антитерористична операція, розпочата відповідно до Указу Президента України «Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 13 квітня 2014 року «Про невідкладні заходи щодо подолання терористичної загрози і збереження територіальної цілісності України» від 14 квітня 2014 року № 405/2014, звільняються від виконання своїх обов'язків, визначених частиною другою статті 6 Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування», на період з 14 квітня 2014 року до закінчення антитерористичної операції або військового чи надзвичайного стану.

Підставою для такого звільнення є заява платника єдиного внеску, яка подається ним до органу доходів і зборів за основним місцем обліку або за місцем його тимчасового проживання у довільній формі не пізніше тридцяти календарних днів, наступних за днем закінчення антитерористичної операції.

Відповідальність, штрафні та фінансові санкції, передбачені цим Законом за невиконання обов'язків платника єдиного внеску в період з 14 квітня 2014 року до закінчення антитерористичної операції, до платників єдиного внеску, зазначених у цьому пункті, не застосовуються.

Недоїмка, що виникла у платників єдиного внеску, які перебувають на обліку в органах доходів і зборів, розташованих на території населених пунктів, визначених переліком, зазначеним у статті 2 Закону України «Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції», де проводилася антитерористична операція, розпочата відповідно до Указу Президента України «Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 13 квітня 2014 року «Про невідкладні заходи щодо подолання терористичної загрози і збереження територіальної цілісності України» від 14 квітня 2014 року № 405/2014, визнається безнадійною та підлягає списанню в порядку, передбаченому Податковим кодексом України для списання безнадійного податкового боргу».

Указом Президента України від 14 квітня 2014 року № 405/2014 введено в дію рішення Ради національної безпеки і оборони України від 13 квітня 2014 року «Про невідкладні заходи щодо подолання терористичної загрози і збереження територіальної цілісності України».

На виконання абзацу третього пункту 5 статті 11 «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції» розпорядженням Кабінету Міністрів України від 30 жовтня 2014 року № 1053-р затверджено перелік населених пунктів, на території яких здійснювалася антитерористична операція (дію розпорядження зупинено згідно з розпорядженням Кабінету Міністрів України від 5 листопада 2014 року № 1079-р), яке втратило чинність згідно з розпорядженням Кабінету Міністрів України від 2 грудня 2015 року № 1275-р «Про затвердження переліку населених пунктів, на території яких здійснювалася антитерористична операція, та визнання такими, що втратили чинність, деяких розпоряджень Кабінету Міністрів України».

З огляду на дію абзацу третього пункту 94 розділу VIII «Прикінцеві та перехідні положення» Закону № 2464 відповідальність, штрафні та фінансові санкції, передбачені цим Законом за невиконання обов'язків платника єдиного внеску в період з 14 квітня 2014 року до закінчення антитерористичної операції, до платників єдиного внеску, зазначених у цьому пункті, не застосовуються.

Отже, платник звільняється від відповідальності за несвоєчасну сплату єдиного внеску з 14 квітня 2014 року до закінчення антитерористичної операції за умови перебування його на обліку органу доходів і зборів, розташованому на території населенного пункту, де проводилася така операція.

З аналізу наведених правових норм та з урахуванням безпосередньо абзацу третього пункту 94 розділу VIII «Прикінцеві та перехідні положення» Закону № 2464, Велика Палата Верховного Суду (викладено в постанові від 06.11.2018 по справі № 812/292/18) дійшла висновку, що факт перебування платників єдиного внеску на обліку в органах доходів і зборів, розташованих на території населених пунктів, де проводиться антитерористична операція, є підставою для незастосування до таких платників заходів впливу та стягнення за невиконання обов'язків платника єдиного внеску в силу прямої дії норми Закону № 2464-VI, яка забороняє притягнення до відповідальності за невиконання обов'язків платника єдиного внеску.

Враховуючи зазначене, Закон № 2464 не скасовує обов’язків для платника єдиного внеску, а надає можливість на період антитерористичної операції не виконувати їх у встановлені строки (своєчасно) та в повному обсязі.

Відповідно до п. 52.2 ст. 52 Кодексу індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.

Коментарі до матеріалу
Популярне
02.12.2025
Топ-20 новин минулого тижня
Найбільш цікаві новини минулого тижня Держпраці затвердила нові нормативно-правові акти з охорони праці Оновлено показники середньої зарплати за 2025 рік, яка враховується для обчислення пенсії Планують затвердити примірні форми та описи уніфікованих форм типових документів, що створюються під час...
12.11.2025
З 1 січня 2026 року діятиме нова система КВЕД: що зараз робити бізнесу
Нова система класифікації видів економічної діяльності – розбираємось разом! Більше за темою: Зарядка електромобілів: який це КВЕД і чи потрібна ліцензія? Види діяльності: на що впливає КВЕД? Із 1 січня 2027 року Україна переходить на нову класифікацію видів економічної діяльності – NA...
08.09.2025
Закон № 4536 опубліковано 3 вересня: огляд основних змін
Закон № 4536 вносить зміни, зокрема, до Податкового кодексу, Закону від 08.07.2010 № 2464-VІ , Закону від 18.06.2024 № 3817-ІХ. Більшість норм Закону № 4536 набирає чинності з першого числа місяця, наступного за місяцем його опублікування, тобто з 1 жовтня 2025 року. Більше за темою: Квартальна об&...
Нове
02.12.2025
Як заповнити поле «час» графи «Дата та час виявлення несправностей» Повідомлення про виявлення несправностей ПРРО
Значення поля «час» необхідно заповнювати в наступному форматі, наприклад «17:45:00», де 17 – години, 45 – хвилини, 00 – секунди. Більше за темою: Розрахунки за місцем реєстрації постачальника та вдома в замовника: як зареєструвати РРО/ПРРО У якому розмірі...
02.12.2025
Алкоголь не маркується МАП: чи відображати його в декларації з акцизного податку
Відображення імпортером алкогольних напоїв (у т. ч. пива), які не підлягають маркуванню МАП, в Декларації не передбачено. Більше за темою: Ліцензія на пальне, алкогольні та тютюнові вироби: порядок отримання, сплати, анулювання Кафе планує співпрацювати з компанією GLOVO: хто має оформлювати фіска...
02.12.2025
Який код причини коригування зазначається у РК до зайво складеної ПН
Якщо постачальником товарів/послуг на одну госпоперацію складено та зареєстровано в ЄРНН дві податкові накладні, складені однією датою, то до зайво складеної ПН складається РК із кодом причини коригування 301, якщо різними датами – 103. Більше за темою: Правила реєстрації податкових накладних...
Кращі матеріали