Подписывайся на информационную страховку бухгалтера
Разделы:
Подразделы:
Подразделы:
Подразделы:

ЕСВ в период АТО: отмена ответственности не освобождает от обязанности!

11.10.2019

Еще с 15 октября 2014 года в Закон от 08.07.10 г. № 2464-VI были внесены изменения Законом от 02.09.14 г. № 1669-VII (далее – Законы № 2464 и № 1669 соответственно). Эти изменения, вызванные ситуацией на востоке страны, были призваны защитить бизнес от ответственности за невыполнение своих обязанностей по уплате ЕСВ.

Таким образом, работодатели, предприниматели и другие лица, указанные в ст. 4 Закона № 2464, могли не волноваться в случае невыполнения обязательств, не связанных с их личным решением. 

Следует заметить, что не на всякого субъекта хозяйствования (далее – СХ) распространяются такие поправки в Законе № 2464. Такие поправки касаются исключительно тех СХ, которые состоят на учете в органах доходов и сборов, размещенных на территории населенных пунктов, определенной ст. 2 Закона № 1669, где проводилась АТО. 

Кроме того, ответственность не возникнет, если плательщик ЕСВ подаст соответствующее заявление, написанное в произвольной форме, в течение 30 календарных дней, следующих за днем окончания АТО. Согласно п. 94 Переходных положений Закона № 2464, вся недоимка, возникшая вследствие невыполнения своих обязанностей по ЕСВ, признается безнадежной и подлежит списанию.

Однако, по мнению ГФС, изложенному в Индивидуальной налоговой консультации от 19.06.19 г. № 2800/6/99-99-13-02-03-15/ІПК и основанному, в свою очередь, на мнении Большой Палаты ВСУ (постановление от 06.11.18 г. по делу № 812/292/18), у СХ, которые состоят на учете в органах доходов и сборов, расположенных на территории населенных пунктов, где проводится АТО, отсутствует только ответственность, но никак не обязанность по уплате ЕСВ. Это означает, что штрафы и пеня за несвоевременную уплату к таким СХ применяться не будут, а вот уплатить ЕСВ в бюджет им рано или поздно придется.

Поскольку об окончании АТО еще не объявили, ставить точку в данном вопросе пока рано. Думаем, что мы увидим еще немало разъяснений на эту тему, так как вопросов меньше не становится...


ДЕРЖАВНА ФІСКАЛЬНА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ

від 19.06.2019 р. № 2800/6/99-99-13-02-03-15/ІПК

Державна фіскальна служба України, керуючись ст. 52 Податкового кодексу України (далі - Кодекс), розглянула Ваше звернення від ... щодо практичного застосування норм законодавства з питання нарахування та сплати єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування (далі - єдиний внесок) та в межах компетенції повідомляє, що відповідь надається з урахуванням фактичних обставин, викладених у зверненні.

Законом України від 08 липня 2010 року № 2464-VI «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування» (далі - Закон № 2464) визначено перелік платників єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування (далі - єдиний внесок), порядок нарахування та сплати єдиного внеску.

Водночас повідомляємо, що Законом України «Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції» № 1669-VII від 02 вересня 2014 року (далі - Закон № 1669-VII), який набрав чинності з 15 жовтня 2014 року, визначано, серед іншого, тимчасові заходи для забезпечення підтримки суб'єктів господарювання, що здійснюють діяльність на території проведення антитерористичної операції.

Підпунктом 8 пункту 4 статті 11 «Прикінцеві та перехідні положення» Закону № 1669-УІІ внесено зміни до Закону № 2464, а саме підпункт «б» розділу VIII «Прикінцеві та перехідні положення» доповнено пунктом 93 (пункт 94 в редакції Закону з 13 березня 2015 року) такого змісту:

«94 Платники єдиного внеску, визначені статтею 4 Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування», які перебувають на обліку в органах доходів і зборів, розташованих на території населених пунктів, визначених переліком, зазначеним у статті 2 Закону України «Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції», де проводилася антитерористична операція, розпочата відповідно до Указу Президента України «Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 13 квітня 2014 року «Про невідкладні заходи щодо подолання терористичної загрози і збереження територіальної цілісності України» від 14 квітня 2014 року № 405/2014, звільняються від виконання своїх обов'язків, визначених частиною другою статті 6 Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування», на період з 14 квітня 2014 року до закінчення антитерористичної операції або військового чи надзвичайного стану.

Підставою для такого звільнення є заява платника єдиного внеску, яка подається ним до органу доходів і зборів за основним місцем обліку або за місцем його тимчасового проживання у довільній формі не пізніше тридцяти календарних днів, наступних за днем закінчення антитерористичної операції.

Відповідальність, штрафні та фінансові санкції, передбачені цим Законом за невиконання обов'язків платника єдиного внеску в період з 14 квітня 2014 року до закінчення антитерористичної операції, до платників єдиного внеску, зазначених у цьому пункті, не застосовуються.

Недоїмка, що виникла у платників єдиного внеску, які перебувають на обліку в органах доходів і зборів, розташованих на території населених пунктів, визначених переліком, зазначеним у статті 2 Закону України «Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції», де проводилася антитерористична операція, розпочата відповідно до Указу Президента України «Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 13 квітня 2014 року «Про невідкладні заходи щодо подолання терористичної загрози і збереження територіальної цілісності України» від 14 квітня 2014 року № 405/2014, визнається безнадійною та підлягає списанню в порядку, передбаченому Податковим кодексом України для списання безнадійного податкового боргу».

Указом Президента України від 14 квітня 2014 року № 405/2014 введено в дію рішення Ради національної безпеки і оборони України від 13 квітня 2014 року «Про невідкладні заходи щодо подолання терористичної загрози і збереження територіальної цілісності України».

На виконання абзацу третього пункту 5 статті 11 «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції» розпорядженням Кабінету Міністрів України від 30 жовтня 2014 року № 1053-р затверджено перелік населених пунктів, на території яких здійснювалася антитерористична операція (дію розпорядження зупинено згідно з розпорядженням Кабінету Міністрів України від 5 листопада 2014 року № 1079-р), яке втратило чинність згідно з розпорядженням Кабінету Міністрів України від 2 грудня 2015 року № 1275-р «Про затвердження переліку населених пунктів, на території яких здійснювалася антитерористична операція, та визнання такими, що втратили чинність, деяких розпоряджень Кабінету Міністрів України».

З огляду на дію абзацу третього пункту 94 розділу VIII «Прикінцеві та перехідні положення» Закону № 2464 відповідальність, штрафні та фінансові санкції, передбачені цим Законом за невиконання обов'язків платника єдиного внеску в період з 14 квітня 2014 року до закінчення антитерористичної операції, до платників єдиного внеску, зазначених у цьому пункті, не застосовуються.

Отже, платник звільняється від відповідальності за несвоєчасну сплату єдиного внеску з 14 квітня 2014 року до закінчення антитерористичної операції за умови перебування його на обліку органу доходів і зборів, розташованому на території населенного пункту, де проводилася така операція.

З аналізу наведених правових норм та з урахуванням безпосередньо абзацу третього пункту 94 розділу VIII «Прикінцеві та перехідні положення» Закону № 2464, Велика Палата Верховного Суду (викладено в постанові від 06.11.2018 по справі № 812/292/18) дійшла висновку, що факт перебування платників єдиного внеску на обліку в органах доходів і зборів, розташованих на території населених пунктів, де проводиться антитерористична операція, є підставою для незастосування до таких платників заходів впливу та стягнення за невиконання обов'язків платника єдиного внеску в силу прямої дії норми Закону № 2464-VI, яка забороняє притягнення до відповідальності за невиконання обов'язків платника єдиного внеску.

Враховуючи зазначене, Закон № 2464 не скасовує обов’язків для платника єдиного внеску, а надає можливість на період антитерористичної операції не виконувати їх у встановлені строки (своєчасно) та в повному обсязі.

Відповідно до п. 52.2 ст. 52 Кодексу індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.

Комментарии к материалу
Популярное
17.06.2025
Топ-20 новостей прошлой недели
Самые интересные новости минувшей недели Какую информацию обязаны подавать критически важные предприятия в ПФУ Обнародован проект изменений к НП(С)БУ 12 До 20 июня предприятия должны предоставить в ТЦК информацию о наличии транспортных средств Изменение правил приостановления трудовых договоров в...
20.05.2025
Актуальные счета для уплаты налогов
Информация о реквизитах счетов, открытых для зачисления налогов, а также для уплаты единого взноса Больше по теме: Новая форма ТТН: обзор изменений Микро, малое, среднее или крупное: зачем нужно определять размер предприятия Утверждаем и обновляем штатное расписание: правила и нюансы Списки...
17.04.2025
С 16.04.2025 начали действовать сроки хранения документов по воинскому учету
Больше по теме: Приказы и распоряжения: основные термины, виды и сроки хранения Сроки хранения первичных документов увеличены: повлияет ли это на сроки давности для проверок Министерство юстиции приказом от 14.03.2025 № 748/5 утвердило изменения к Перечню типовых документов, которые созд...
Новое
17.06.2025
Договор дарения: что следует знать
Рассмотрим, что следует знать о договоре дарения: стороны договора, форма договора, обязанности дарителя, принятие подарка, односторонний отказ от договора и т. д. Дарение – это проявление доверия и заботы о близких. Но даже в таких искренних намерениях важно оставаться осмотрительными и оформ...
17.06.2025
Что такое Идентификатор производственных опасностей и для чего он нужен
Охрана труда на предприятии: что можно использовать для быстрого реагирования на опасные ситуации? Больше по теме: Можно ли составить договор гражданско-правового характера со специалистом по охране труда Охрана труда: права работников, обязанности работодателя, служба охраны труда Инструкция по ...
17.06.2025
Кто имеет право добавлять уполномоченных специалистов для работы в э-Кабинете страхователя
На веб-портале ПФУ появилась новая функция в Кабинете страхователя! Больше по теме: Обязан ли работодатель информировать ПФУ через портал электронных услуг о медосмотрах работников? Кто из работодателей обязан подавать оперативную информацию о работниках в ПФУ? Пенсионный фонд о предоставлении ин...
Лучшие материалы