Подписывайся на информационную страховку бухгалтера
Разделы:
Подразделы:
Подразделы:
Подразделы:

ЕСВ в период АТО: отмена ответственности не освобождает от обязанности!

11.10.2019

Еще с 15 октября 2014 года в Закон от 08.07.10 г. № 2464-VI были внесены изменения Законом от 02.09.14 г. № 1669-VII (далее – Законы № 2464 и № 1669 соответственно). Эти изменения, вызванные ситуацией на востоке страны, были призваны защитить бизнес от ответственности за невыполнение своих обязанностей по уплате ЕСВ.

Таким образом, работодатели, предприниматели и другие лица, указанные в ст. 4 Закона № 2464, могли не волноваться в случае невыполнения обязательств, не связанных с их личным решением. 

Следует заметить, что не на всякого субъекта хозяйствования (далее – СХ) распространяются такие поправки в Законе № 2464. Такие поправки касаются исключительно тех СХ, которые состоят на учете в органах доходов и сборов, размещенных на территории населенных пунктов, определенной ст. 2 Закона № 1669, где проводилась АТО. 

Кроме того, ответственность не возникнет, если плательщик ЕСВ подаст соответствующее заявление, написанное в произвольной форме, в течение 30 календарных дней, следующих за днем окончания АТО. Согласно п. 94 Переходных положений Закона № 2464, вся недоимка, возникшая вследствие невыполнения своих обязанностей по ЕСВ, признается безнадежной и подлежит списанию.

Однако, по мнению ГФС, изложенному в Индивидуальной налоговой консультации от 19.06.19 г. № 2800/6/99-99-13-02-03-15/ІПК и основанному, в свою очередь, на мнении Большой Палаты ВСУ (постановление от 06.11.18 г. по делу № 812/292/18), у СХ, которые состоят на учете в органах доходов и сборов, расположенных на территории населенных пунктов, где проводится АТО, отсутствует только ответственность, но никак не обязанность по уплате ЕСВ. Это означает, что штрафы и пеня за несвоевременную уплату к таким СХ применяться не будут, а вот уплатить ЕСВ в бюджет им рано или поздно придется.

Поскольку об окончании АТО еще не объявили, ставить точку в данном вопросе пока рано. Думаем, что мы увидим еще немало разъяснений на эту тему, так как вопросов меньше не становится...


ДЕРЖАВНА ФІСКАЛЬНА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ

від 19.06.2019 р. № 2800/6/99-99-13-02-03-15/ІПК

Державна фіскальна служба України, керуючись ст. 52 Податкового кодексу України (далі - Кодекс), розглянула Ваше звернення від ... щодо практичного застосування норм законодавства з питання нарахування та сплати єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування (далі - єдиний внесок) та в межах компетенції повідомляє, що відповідь надається з урахуванням фактичних обставин, викладених у зверненні.

Законом України від 08 липня 2010 року № 2464-VI «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування» (далі - Закон № 2464) визначено перелік платників єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування (далі - єдиний внесок), порядок нарахування та сплати єдиного внеску.

Водночас повідомляємо, що Законом України «Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції» № 1669-VII від 02 вересня 2014 року (далі - Закон № 1669-VII), який набрав чинності з 15 жовтня 2014 року, визначано, серед іншого, тимчасові заходи для забезпечення підтримки суб'єктів господарювання, що здійснюють діяльність на території проведення антитерористичної операції.

Підпунктом 8 пункту 4 статті 11 «Прикінцеві та перехідні положення» Закону № 1669-УІІ внесено зміни до Закону № 2464, а саме підпункт «б» розділу VIII «Прикінцеві та перехідні положення» доповнено пунктом 93 (пункт 94 в редакції Закону з 13 березня 2015 року) такого змісту:

«94 Платники єдиного внеску, визначені статтею 4 Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування», які перебувають на обліку в органах доходів і зборів, розташованих на території населених пунктів, визначених переліком, зазначеним у статті 2 Закону України «Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції», де проводилася антитерористична операція, розпочата відповідно до Указу Президента України «Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 13 квітня 2014 року «Про невідкладні заходи щодо подолання терористичної загрози і збереження територіальної цілісності України» від 14 квітня 2014 року № 405/2014, звільняються від виконання своїх обов'язків, визначених частиною другою статті 6 Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування», на період з 14 квітня 2014 року до закінчення антитерористичної операції або військового чи надзвичайного стану.

Підставою для такого звільнення є заява платника єдиного внеску, яка подається ним до органу доходів і зборів за основним місцем обліку або за місцем його тимчасового проживання у довільній формі не пізніше тридцяти календарних днів, наступних за днем закінчення антитерористичної операції.

Відповідальність, штрафні та фінансові санкції, передбачені цим Законом за невиконання обов'язків платника єдиного внеску в період з 14 квітня 2014 року до закінчення антитерористичної операції, до платників єдиного внеску, зазначених у цьому пункті, не застосовуються.

Недоїмка, що виникла у платників єдиного внеску, які перебувають на обліку в органах доходів і зборів, розташованих на території населених пунктів, визначених переліком, зазначеним у статті 2 Закону України «Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції», де проводилася антитерористична операція, розпочата відповідно до Указу Президента України «Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 13 квітня 2014 року «Про невідкладні заходи щодо подолання терористичної загрози і збереження територіальної цілісності України» від 14 квітня 2014 року № 405/2014, визнається безнадійною та підлягає списанню в порядку, передбаченому Податковим кодексом України для списання безнадійного податкового боргу».

Указом Президента України від 14 квітня 2014 року № 405/2014 введено в дію рішення Ради національної безпеки і оборони України від 13 квітня 2014 року «Про невідкладні заходи щодо подолання терористичної загрози і збереження територіальної цілісності України».

На виконання абзацу третього пункту 5 статті 11 «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції» розпорядженням Кабінету Міністрів України від 30 жовтня 2014 року № 1053-р затверджено перелік населених пунктів, на території яких здійснювалася антитерористична операція (дію розпорядження зупинено згідно з розпорядженням Кабінету Міністрів України від 5 листопада 2014 року № 1079-р), яке втратило чинність згідно з розпорядженням Кабінету Міністрів України від 2 грудня 2015 року № 1275-р «Про затвердження переліку населених пунктів, на території яких здійснювалася антитерористична операція, та визнання такими, що втратили чинність, деяких розпоряджень Кабінету Міністрів України».

З огляду на дію абзацу третього пункту 94 розділу VIII «Прикінцеві та перехідні положення» Закону № 2464 відповідальність, штрафні та фінансові санкції, передбачені цим Законом за невиконання обов'язків платника єдиного внеску в період з 14 квітня 2014 року до закінчення антитерористичної операції, до платників єдиного внеску, зазначених у цьому пункті, не застосовуються.

Отже, платник звільняється від відповідальності за несвоєчасну сплату єдиного внеску з 14 квітня 2014 року до закінчення антитерористичної операції за умови перебування його на обліку органу доходів і зборів, розташованому на території населенного пункту, де проводилася така операція.

З аналізу наведених правових норм та з урахуванням безпосередньо абзацу третього пункту 94 розділу VIII «Прикінцеві та перехідні положення» Закону № 2464, Велика Палата Верховного Суду (викладено в постанові від 06.11.2018 по справі № 812/292/18) дійшла висновку, що факт перебування платників єдиного внеску на обліку в органах доходів і зборів, розташованих на території населених пунктів, де проводиться антитерористична операція, є підставою для незастосування до таких платників заходів впливу та стягнення за невиконання обов'язків платника єдиного внеску в силу прямої дії норми Закону № 2464-VI, яка забороняє притягнення до відповідальності за невиконання обов'язків платника єдиного внеску.

Враховуючи зазначене, Закон № 2464 не скасовує обов’язків для платника єдиного внеску, а надає можливість на період антитерористичної операції не виконувати їх у встановлені строки (своєчасно) та в повному обсязі.

Відповідно до п. 52.2 ст. 52 Кодексу індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.

Комментарии к материалу
Популярное
20.05.2025
Актуальные счета для уплаты налогов
Информация о реквизитах счетов, открытых для зачисления налогов, а также для уплаты единого взноса Больше по теме: Новая форма ТТН: обзор изменений Микро, малое, среднее или крупное: зачем нужно определять размер предприятия Утверждаем и обновляем штатное расписание: правила и нюансы Списки...
17.04.2025
С 16.04.2025 начали действовать сроки хранения документов по воинскому учету
Больше по теме: Приказы и распоряжения: основные термины, виды и сроки хранения Сроки хранения первичных документов увеличены: повлияет ли это на сроки давности для проверок Министерство юстиции приказом от 14.03.2025 № 748/5 утвердило изменения к Перечню типовых документов, которые созд...
21.05.2025
Критически важные предприятия до 28 мая должны подать соответствующие данные: письмо Минэкономики
Больше по теме: Перечень отраслевых и региональных нормативных актов, которыми утверждены критерии признания предприятий критически важными в особый период Зарплатные критерии для бронирования работников: исчисляем среднюю зарплату Минэкономики в письме от 19.05.2025 № 27-11/37509-07 проинфор...
Новое
07.07.2025
Как облагаются налогами доходы нерезидента в виде агентского вознаграждения по агентским услугам
Рассмотрим, как облагаются налогами доходы нерезидента в виде агентского вознаграждения по агентским услугам, в том числе компенсация понесенных агентом-нерезидентом расходов в рамках выполнения агентского договора? Больше по теме: Приобретение услуг у нерезидента неплательщиками НДС: заполняем Рас...
07.07.2025
Входит ли в стаж работы пребывание на больничном для определения права на ежегодный дополнительный отпуск
Период пребывания работника на больничном не входит в стаж работы, дающий право на ежегодные дополнительные отпуска.  Больше по теме: Неиспользованные ежегодные отпуска за предыдущие годы Как оформить предоставление ежегодного отпуска работнику, работающему по совмещению? В соответствии со ст...
07.07.2025
С какого месяца начинается уплата авансового взноса по налогу на прибыль за место розничной торговли горючим (АЗС)
Налогоплательщик считается плательщиком авансовых взносов по налогу на прибыль предприятий за место розничной торговли горючим, начиная с месяца, следующего за месяцем внесения такого места розничной торговли горючим (АЗС) в Единый реестр лицензиатов и мест оборота горючего. Больше по теме: Лицензи...
Лучшие материалы