Блокування ПН: роз’яснення від податкової
У листі від 29.12.2022 № 17895/6/99-00-08-01-01-06 (далі – Лист № 17895), наданому у відповідь на запит ГО «Всеукраїнський бухгалтерський клуб», податкова розглянула два питання:
1. Яким чином здійснюється збір інформації для визнання платника ризиковим на підставі п. 8 Критерію ризиковості платника податків?
Податкова пояснює, що в ході аналізу поданих на реєстрацію ПН/РК до уваги беруться усі наявні відомості про платника ПДВ, а саме: так зване податкове навантаження, чисельність штату, матеріально-технічна база, зокрема вартість основних фондів, статутний капітал, об’єкти оподаткування тощо. І вже за результатами такого аналізу приймається рішення про відповідність або невідповідність платника податків критеріям ризиковості.
Як бачите, на рішення податкової може вплинути відсутність необхідної інформації. І частенько це відбувається через недбале заповнення форми декларації з ПДВ. Наприклад, багато платників через свою неуважність не зазначають інформацію, передбачену формою декларації. А це може послужити погану службу і дати податковій перекручене уявлення про діяльність платника ПДВ. Адже рішення про статус платника податків приймається у тому числі і на підставі аналізу даних звітності.
Наведемо усього лише два приклади:
- рядок 10.4. Тут відображаються обсяги придбання товарів (послуг) на території України без ПДВ, у тому числі і товарів, які отримуються у неплатників ПДВ. Саме по собі незаповнення цього рядка не вплине на об’єкт оподаткування і не призведе до фінансових санкцій. Проте викличе у податкової запитання про наявність обсягу товару, який ви продаєте, якщо він отримувався у неплатника ПДВ. Адже вхідної ПН не було, а в декларації обсяги придбання не відображені;
- таблиці 2.1 та 2.2 додатка 1 до декларації. У них окремо відображається інформація про обсяги придбання (будівництва, створення) необоротних активів. Незаповнення цього рядка також не призведе до штрафних санкцій, але у цьому випадку податкова не побачить інформацію про вартість придбаних вами основних фондів. А це важливий критерій для прийняття рішення про статус платника ПДВ (ризиковий чи ні).
І візьміть на замітку ще один важливий момент, про який слід знати платникам ПДВ. Постановою КМУ від 23.12.2022 № 1428 були внесені зміни до Порядку, затвердженого постановою КМУ від 11.12.2019 № 1165 (далі – Порядок № 1165). Ці зміни почали діяти з 11.01.2023, і з цієї дати рішення про визнання платника ПДВ ризиковим має містити докладну інформацію про операції, які податкова вважає ризиковими, включаючи податковий номер контрагента, задіяного в такій операції.
А для зняття статусу ризикового платника податків слід подати пакет документів (детально див. «Зразки документів для розблокування ПН/РК»).
Подані платником ПДВ документи розглядаються комісією регіонального рівня протягом 7 робочих днів. Прийняте рішення платник ПДВ може оскаржити в судовому порядку.
2. Чи блокуватиметься податкова накладна або розрахунок коригування (далі - ПН/РК), якщо платник ПДВ відповідає критеріям позитивної податкової історії?
Замість прямої відповіді це запитання податкова цитує п. 7 Порядку № 1165. А там сказано: якщо за результатами автоматизованого моніторингу ПН/РК установлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, то реєстрація таких ПН/РК блокується. За винятком випадків, коли платник ПДВ відповідає хоча б одній ознаці позитивної податкової історії.
Проте, як показує практика, не завжди позитивна податкова історія рятує від блокування ПН/РК.
ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАТНИ
(ДПС)
від 29.12.2022 р. № 17895/6/99-00-18-09-09-06
ГО «Всеукраїнський бухгалтерський клуб»
Державна податкова служба України (далі – ДПС) розглянула звернення ГО «Всеукраїнський бухгалтерський клуб» від 28.11.2022 № 101-40 ВБК (вх. ДПС № 20659/6 від 30.11.2022) щодо питань податкового та бухгалтерського обліку підприємств та повідомляє таке.
Щодо питання згідно з пунктом 1 звернення
Постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 року № 1165 «Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних», затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі — Порядок).
Відповідно до пункту 6 Порядку питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня.
Згідно з абзацом 3 пункту 6 Порядку, у разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Відповідність платника податку пункту 8 Критеріїв встановлюються, якщо у контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.
Відповідно до пункту 1 статті 16 Закону України від 02 жовтня 1992 року № 2657-XII «Про інформацію» (зі змінами) податкова інформація – сукупність відомостей і даних, що створені або отримані суб’єктами інформаційних відносин у процесі поточної діяльності і необхідні для реалізації покладених на контролюючі органи завдань і функцій у порядку, встановленому Податковим кодексом України (далі – Кодекс).
Згідно з пунктом 63.12 статті 63 Кодексу інформація, що збирається, використовується та формується контролюючим органом у зв’язку з обліком платників податків, вноситься до інформаційної бази даних.
Зібрана податкова інформація та результати її опрацювання, у відповідності до вимог пункту 74.3 статті 74 Кодексу «Обробка та використання податкової інформації», використовується для виконання покладених на контролюючі органи функції та завдань.
Так, під час аналізу поданих на реєстрацію ПH/PK, контролюючий орган приймає до уваги всі наявні відомості по суб’єкту господарювання, такі як:
«податкове навантаження», штатна чисельність, матеріально-технічна база, зокрема вартість основних фондів, статутний капітал, об’єкти оподаткування, та ін., що можуть свідчити про реальність господарської операції. Виходячи з аналітичного «портрету» платника, комісією приймаються відповідне рішення.
Комісією регіонального рівня розглядаються питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, у разі виявлення обставин та/або отримання інформації, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку та/або отримання інформації та копій відповідних документів від платника податку, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Інформацію та копії документів, подані платником податку, комісія регіонального рівня розглядає протягом семи робочих днів, що настають за датою ïx надходження, та приймає відповідне рішення.
За результатами розгляду інформації та копій документів комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, яке платник податку отримує в електронному кабінеті у день його прийняття.
Разом з тим інформуємо, що згідно з пунктом 56.18 статті 56 Кодексу, з урахуванням строків давності, визначених статтею 102 Кодексу, платник податків має право оскаржити в суді податкове повідомлення-рішення або інше рішення контролюючого органу у будь-який момент після отримання такого рішення. Після надходження ухвали суду про скасування рішення контролюючого органу, відомості вносяться до журналу ризикових платників та суб’єкт господарювання отримує рішення про скасування оскаржуваного Рішення.
Щодо питань згідно з пунктом 2 звернення
Відповідно до пункту 7 Порядку:
«У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється».
Разом з цим, пунктом 9 Порядку передбачено, що платник Податку отримує розраховані показники позитивної податкової історії через електронний кабінет.
В.о. заступника Голови
Євгеній СОКУР
Коментарі до матеріалу