Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Банки мають вести анкети клієнтів при укладанні договорів зберігання

18.07.2018


Банк має здійснювати ідентифікацію, верифікацію клієнта (особи, представника клієнта) і вживати заходів відповідно до законодавства, яке регулює відносини у сфері запобігання легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення, до відкриття рахунка клієнту, укладення договорів чи здійснення фінансових операцій.
 


НАЦІОНАЛЬНИЙ БАНК УКРАЇНИ

ЛИСТ

від 12.07.2018 р.№25-0008/37913

Банкам України

Асоціації «Незалежна асоціація банків України»

Асоціації українських банків

Асоціації «Український кредитно-банківський союз»

Роз'яснення з питань здійснення ідентифікації та вивчення окремих категорій клієнтів в частині формування та ведення електронних анкет

Керуючись пунктом 2 частини другої статті 14 Закону України «Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення» (далі - Закон), з метою належного виконання банками вимог законодавства з питань фінансового моніторингу в частині здійснення ідентифікації та вивчення клієнтів, Національний банк України вважає за необхідне зазначити таке.

Мають місце непоодинокі випадки, виявлені за результатами перевірок банків з питань фінансового моніторингу, коли банками не ведуться анкети за окремими категоріями клієнтів.
Статтею 47 Закону України «Про банки і банківську діяльність» (далі - Закон про банки) встановлено, що банк має право надавати банківські та інші фінансові послуги (крім послуг у сфері страхування), а також здійснювати іншу діяльність, визначену в цій статті.

Пунктами 12 та 21 частини першої статті 1 Закону визначено, що клієнтом є будь-яка особа, яка звертається за наданням послуг до суб'єкта первинного фінансового моніторингу; користується послугами суб'єкта первинного фінансового моніторингу; є стороною договору у випадках, передбачених статтею 64 Закону про банки. Діловими відносинами визнаються відносини між клієнтом та суб'єктом первинного фінансового моніторингу, що виникли на підставі договору (у тому числі публічного) про надання фінансових або інших послуг.

Відповідно до статті 64 Закону про банки банк здійснює ідентифікацію, верифікацію клієнта (особи, представника клієнта) і вживає заходів відповідно до законодавства, яке регулює відносини у сфері запобігання легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення, до відкриття рахунка клієнту, укладення договорів чи здійснення фінансових операцій, зазначених у частині другій цієї статті.

Згідно з вимогами пункту 2 частини другої статті 6 Закону банки як суб'єкти первинного фінансового моніторингу зобов'язані здійснювати ідентифікацію, верифікацію клієнта (представника клієнта), вивчення клієнта та уточнення інформації про клієнта у випадках, встановлених законом.

При цьому, відповідно до пункту 67 Положення про здійснення банками фінансового моніторингу (далі - Положення№417) банки під час реалізації Програми ідентифікації, верифікації та вивчення клієнтів банку зобов'язані формувати та вести електронні анкети клієнтів (крім клієнтів, які здійснюють переказ без відкриття рахунку на суму, що дорівнює чи перевищує 15000 гривень, або суму, еквівалентну за офіційним курсом гривні до іноземних валют і банківських металів зазначеній сумі, у тому числі в іноземній валюті, банківських металах, інших активах, одиницях вартості, але є меншою за суму, передбачену частиною першою статті 15 Закону). Перелік інформації, що має міститися в анкетах клієнтів, наведений у додатках 2 - 7 до цього Положення.

Пунктом 70 Положення№417 передбачено, що анкета формується за результатами здійснення ідентифікації клієнта в день, зокрема установлення ділових (договірних) відносин, укладення договорів. Інформація, що міститься в анкеті, доповнюється новими або уточненими даними протягом 10 робочих днів із дня отримання банком документів щодо вивчення клієнта, інших документів з відповідною інформацією.

На виконання вимог пункту 71 Положення№417 банк зобов'язаний забезпечити відображення (у разі потреби формування паперової форми анкети) усіх даних електронної анкети з обов'язковим зазначенням інформації, пов'язаної з ідентифікацією, поглибленою перевіркою клієнта та вивченням фінансової діяльності клієнта, а також зі зміною рівня ризику клієнта чи висновку щодо його репутації, дати внесення до анкети доповнень щодо ідентифікації та вивчення.

Ураховуючи викладені норми, наголошуємо, що банки на виконання вимог пункту 67 Положення№417 зобов'язані формувати та вести електронні анкети, в тому числі клієнтів, що укладають з банком договори про зберігання цінностей або надання в майновий найм (оренду) індивідуального банківського сейфа; договори про надання послуг з інкасації коштів та перевезення валютних цінностей; договори про надання послуг з переказу грошових коштів (прийому платежів), а також клієнтів, з якими банк як професійний учасник ринку цінних паперів уклав договори для здійснення професійної діяльності на ринку цінних паперів (фондовому ринку), та забезпечити відображення в анкетах відповідної інформації з урахуванням особливостей надаваних послуг. 

Директор Департаменту фінансового моніторингу 

І. В. Береза

Коментарі до матеріалу
Популярне
20.05.2025
Актуальні рахунки для сплати податків
Інформація про реквізити рахунків, відкритих для зарахування податків, а також для сплати єдиного внеску Більше за темою: Нова форма ТТН: огляд змін Мікро, мале, середнє чи велике: навіщо треба визначати розмір підприємства Затверджуємо та оновлюємо штатний розпис: правила та нюанси Сп...
21.05.2025
Критично важливі підприємства до 28 травня мають подати відповідні дані: лист Мінекономіки
Більше за темою: Перелік галузевих та регіональних нормативних актів, якими затверджено критерії визнання підприємств критично важливими в особливий період Зарплатні критерії для бронювання працівників: обчислюємо середню зарплату Мінекономіки в листі від 19.05.2025 № 27-11/37509-07 поінформу...
02.06.2025
Важливе у травні для платників ПДВ
Ознайомлюйтеся з важливими матеріалами для платників ПДВ у травні. Більше за темою: Спецпроєкт «ПДВ: ситуації з практики» Спецпроєкт «Електронне адміністрування ПДВ: правила, ризики, рішення» Спецпроєкт «Особливості оподаткування ПДВ в умовах воєнного часу»...
Нове
04.08.2025
Що допоможе правильно визначити код товару чи послуги у ПН
Для цілей класифікації товарів використовують Українську класифікацію товарів зовнішньоекономічної діяльності, що є товарною номенклатурою Митного тарифу України. З питання правильності визначення коду товарної класифікації згідно з УКТЗЕД для товарів, що поставляються в наборі/комплекті при оформле...
04.08.2025
Чи потрібно подавати уточнюючий додаток 4ДФ до Розрахунку в разі донарахування ПДФО за ППР
Якщо при проведенні документальної перевірки контролюючим органом встановлено заниження ПДФО за минулий період та вручено ППР, то результати такої перевірки відображаються податковим агентом у додатку 4ДФ до Розрахунку у тому звітному місяці, у якому узгоджено податкове зобов’язання з ПДФО. Бі...
04.08.2025
Випадки та строки анулювання реєстрації ФОП-єдинника
Випадки та строки анулювання контролюючим органом реєстрації фізичної особи – підприємця – єдинника першої – третьої груп як платника єдиного податку визначені п. 299.10, 299.11 ПК. Більше за темою: Давно не було постачань: чи може ДПС анулювати ПДВ-реєстрацію платника? Контролюю...
Кращі матеріали