Подписывайся на информационную страховку бухгалтера
Разделы:
Подразделы:
Подразделы:
Подразделы:

Банки должны вести анкеты клиентов при заключении договоров хранения

18.07.2018


Банк должен осуществлять идентификацию, верификацию клиента (лица, представителя клиента) и принимать меры в соответствии с законодательством, которое регулирует отношения в сфере предотвращения легализации (отмыванию) доходов, полученных преступным путем, финансирования терроризма и финансирования распространения оружия массового уничтожения, до открытия счета клиенту, заключения договоров или осуществления финансовых операций.
 


НАЦІОНАЛЬНИЙ БАНК УКРАЇНИ

ЛИСТ

від 12.07.2018 р.№25-0008/37913

Банкам України

Асоціації «Незалежна асоціація банків України»

Асоціації українських банків

Асоціації «Український кредитно-банківський союз»

Роз'яснення з питань здійснення ідентифікації та вивчення окремих категорій клієнтів в частині формування та ведення електронних анкет

Керуючись пунктом 2 частини другої статті 14 Закону України «Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення» (далі - Закон), з метою належного виконання банками вимог законодавства з питань фінансового моніторингу в частині здійснення ідентифікації та вивчення клієнтів, Національний банк України вважає за необхідне зазначити таке.

Мають місце непоодинокі випадки, виявлені за результатами перевірок банків з питань фінансового моніторингу, коли банками не ведуться анкети за окремими категоріями клієнтів.
Статтею 47 Закону України «Про банки і банківську діяльність» (далі - Закон про банки) встановлено, що банк має право надавати банківські та інші фінансові послуги (крім послуг у сфері страхування), а також здійснювати іншу діяльність, визначену в цій статті.

Пунктами 12 та 21 частини першої статті 1 Закону визначено, що клієнтом є будь-яка особа, яка звертається за наданням послуг до суб'єкта первинного фінансового моніторингу; користується послугами суб'єкта первинного фінансового моніторингу; є стороною договору у випадках, передбачених статтею 64 Закону про банки. Діловими відносинами визнаються відносини між клієнтом та суб'єктом первинного фінансового моніторингу, що виникли на підставі договору (у тому числі публічного) про надання фінансових або інших послуг.

Відповідно до статті 64 Закону про банки банк здійснює ідентифікацію, верифікацію клієнта (особи, представника клієнта) і вживає заходів відповідно до законодавства, яке регулює відносини у сфері запобігання легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення, до відкриття рахунка клієнту, укладення договорів чи здійснення фінансових операцій, зазначених у частині другій цієї статті.

Згідно з вимогами пункту 2 частини другої статті 6 Закону банки як суб'єкти первинного фінансового моніторингу зобов'язані здійснювати ідентифікацію, верифікацію клієнта (представника клієнта), вивчення клієнта та уточнення інформації про клієнта у випадках, встановлених законом.

При цьому, відповідно до пункту 67 Положення про здійснення банками фінансового моніторингу (далі - Положення№417) банки під час реалізації Програми ідентифікації, верифікації та вивчення клієнтів банку зобов'язані формувати та вести електронні анкети клієнтів (крім клієнтів, які здійснюють переказ без відкриття рахунку на суму, що дорівнює чи перевищує 15000 гривень, або суму, еквівалентну за офіційним курсом гривні до іноземних валют і банківських металів зазначеній сумі, у тому числі в іноземній валюті, банківських металах, інших активах, одиницях вартості, але є меншою за суму, передбачену частиною першою статті 15 Закону). Перелік інформації, що має міститися в анкетах клієнтів, наведений у додатках 2 - 7 до цього Положення.

Пунктом 70 Положення№417 передбачено, що анкета формується за результатами здійснення ідентифікації клієнта в день, зокрема установлення ділових (договірних) відносин, укладення договорів. Інформація, що міститься в анкеті, доповнюється новими або уточненими даними протягом 10 робочих днів із дня отримання банком документів щодо вивчення клієнта, інших документів з відповідною інформацією.

На виконання вимог пункту 71 Положення№417 банк зобов'язаний забезпечити відображення (у разі потреби формування паперової форми анкети) усіх даних електронної анкети з обов'язковим зазначенням інформації, пов'язаної з ідентифікацією, поглибленою перевіркою клієнта та вивченням фінансової діяльності клієнта, а також зі зміною рівня ризику клієнта чи висновку щодо його репутації, дати внесення до анкети доповнень щодо ідентифікації та вивчення.

Ураховуючи викладені норми, наголошуємо, що банки на виконання вимог пункту 67 Положення№417 зобов'язані формувати та вести електронні анкети, в тому числі клієнтів, що укладають з банком договори про зберігання цінностей або надання в майновий найм (оренду) індивідуального банківського сейфа; договори про надання послуг з інкасації коштів та перевезення валютних цінностей; договори про надання послуг з переказу грошових коштів (прийому платежів), а також клієнтів, з якими банк як професійний учасник ринку цінних паперів уклав договори для здійснення професійної діяльності на ринку цінних паперів (фондовому ринку), та забезпечити відображення в анкетах відповідної інформації з урахуванням особливостей надаваних послуг. 

Директор Департаменту фінансового моніторингу 

І. В. Береза

Комментарии к материалу
Популярное
23.09.2025
Топ-20 новостей прошлой недели
Самые интересные новости минувшей недели С 27 сентября вступят в силу изменения касательно блокирования НН Минэкономики внесло изменения в Критерии предприятий Внимание: с 12 октября 2025 года будут действовать новые правила пересечения границ ЕС для украинцев Новое основание для отсрочки работни...
17.07.2025
Кабмин обновил правила определения критичности предприятий для бронирования работников
Порядок и Критерии, по которым бронируют работников предприятий, вновь изменились. Рассмотрим, кого в этот раз это касается. Больше по теме: Зарплатные критерии для бронирования работников: исчисляем среднюю зарплату Сроки хранения документов по воинскому учету и бронированию Бронирование в ферме...
26.08.2025
Разъяснение Минэкономики относительно организации бронирования военнообязанных: письмо от 19.08.2025
Минэкономики: письмо от 19.08.2025 № 2704-20/55225-03 об организации бронирования военнообязанных. Больше по теме: Зарплатные критерии для бронирования работников: исчисляем среднюю зарплату Сроки хранения документов по воинскому учету и бронированию Бронирование в фермерском хозяйстве: особеннос...
Новое
24.09.2025
Что указать в колонке 4.4 «Строк дії» декларации по рентной плате, если СХ продолжает пользоваться радиочастотным ресурсом
В колонке 4.4 «Строк дії» приложения 41 «Розрахунок з рентної плати за користування радіочастотним ресурсом України» к налоговой декларации по рентной плате за налоговые (отчетные) периоды (включая отчетный период – февраль 2025 года) указывается дата последнего дня отч...
24.09.2025
Самые частые случаи отказа в регистрации РРО/ППРО
Рассмотрим, когда контролирующий орган отказывает в регистрации РРО, как определить причины отказа в регистрации ПРРО, что делать в случае получения замечаний и/или ошибок при подаче регистрационных заявлений.  Больше по теме: В каком размере налагается штраф за РРО-нарушения, д...
24.09.2025
В течение года изменено местонахождение плательщика несколько раз: что с постановкой на учет в ГНС
Рассмотрим, как осуществляется снятие с учета/постановка на учет налогоплательщиков в контролирующих органах в случае изменения местонахождения/места проживания, в том числе если такое изменение произошло несколько раз в течение года. Больше по теме: Участник/член юрлица находится на временно оккуп...
Лучшие материалы