Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Амортизація ОЗ: 5 головних висновків для підприємств, які ведуть облік за національними стандартами

15.10.2019

Часто наявні на підприємстві основні засоби (далі – ОЗ) тимчасово не використовуються через різні обставини, такі як капітальний ремонт, їх поліпшення тощо. Як бути з амортизацією ОЗ під час такого простою підприємствам, що ведуть облік за П(С)БО?

Основні правила

Амортизацію нараховують протягом строку корисного використання (експлуатації) об’єкта, який установлює підприємство/установа (у розпорядчому акті) під час визнання цього об’єкта активом (у випадку зарахування на баланс), і призупиняють на період його реконструкції, модернізації, добудови, дообладнання та консервації (п. 23 П(С)БО 7).

Нараховувати амортизацію припиняють з місяця, наступного за місяцем вибуття об’єкта ОЗ, переведення його на реконструкцію, модернізацію, добудову, дообладнання, консервацію. Амортизацію під час застосування виробничого методу припиняють із дати, що настає за датою вибуття об’єкта ОЗ.

Висновок 1

Під час ремонту немає вимоги припиняти нарахування амортизації. Тобто її можна нараховувати навіть тоді, коли об’єкт виведено з експлуатації для ремонту. У п. 23 П(С)БО 7 чіткий і виключний перелік випадків зупинення амортизації, у якому немає ремонту чи тимчасового виведення з експлуатації.

Висновок 2

Під час тимчасового виведення з експлуатації об’єкта ОЗ у зв’язку з простоєм немає підстав зупиняти амортизацію. Тобто її нараховують (якщо не йдеться про консервацію).

Висновок 3

Амортизацію зупиняють на період:

  • реконструкції;
  • модернізації;
  • добудови;
  • дообладнання;
  • консервації.

Це вимога п. 23 П(С)БО 7.

Проте, якщо об’єкт під час поліпшень експлуатують (тобто не виводять з експлуатації), то нараховувати в цей період амортизацію можна. Свого часу про це говорив і Мінфін (лист від 12.08.2008 р. № 31-34000-10-9/31548). Суд також враховував, чи експлуатують об’єкт під час поліпшення. Якщо так – амортизацію нараховують (постанова Одеського окружного адмінсуду від 27.11.2017 р. у справі № 815/2944/17, постанова Кіровоградського окружного адмінсуду від 30.08.2016 р. у справі № П/811/4187/14). Наприклад, під час утеплення фасаду офісу (для економії на опаленні, що розцінюють як зростання очікуваних майбутніх економічних вигід, тобто як поліпшення) приміщення використовують, тобто офіс не виводять з експлуатації, тому й амортизацію зупиняти не потрібно.

Висновок 4

Тимчасове невикористання об’єкта ОЗ (чи то у зв’язку з ремонтом, поліпшеннями, чи то через простій) автоматично не робить його «невиробничим основним засобом». Це важливо, бо в податковому обліку невиробничі ОЗ не амортизуються (пп. 138.3.2 Податкового кодексу України, далі – ПКУ).

Раніше (до 01.01.2017 р. за старої редакції пп. 138.3.2 ПКУ) ОЗ, які тимчасово не використовують, зокрема, й через ремонт, простій податківці вважали «негоспдіяльними» (невиробничими) (листи податківців від 25.01.2017 р. № 1468/6/99-99-15-02-02-15 та від 02.06.2015 р. № 11385/6/99-99-19-02-02-15). І саме на основі цього говорили про їх податкову неамортизацію. Щоправда, у суді вдавалося відстояти госпдіяльність таких ОЗ (постанова ВАСУ від 19.08.2015 р. № К/800/56497/14).

З 01.01.2017 р. невиробничі основні засоби – ті, які «не призначені для використання в господарській діяльності платника податку» (раніше було «не використовуються»). Тож, тимчасове невикористання ОЗ у господарській діяльності не означає, що вони стали невиробничими. Тимчасове призупинення їх використання (виведення з експлуатації) не змінює їхнього статусу, якщо такі ОЗ призначаються для використання в господарській діяльності.

Це розуміють і контролери, тому й не використовують такий аргумент для відсутності амортизації. Хоча й трапляються роз’яснення, у яких ще не відійшли від старої практики (ІПК ДФСУ від 19.03.2018 р. № 1080/6/99-99-15-02-02-15/ІПК, ІПК ГУ ДФС у Дніпропетровській області від 04.09.2018 р. № 3828/ІПК/04-36-12-32-20).

Проте нині до аргументу тимчасове невикористання = «невиробничі» не вдаються. Наразі є краща підстава: тимчасове невикористання = «не строк корисного використання (експлуатації)».

Такі ОЗ придатні до експлуатації, але тимчасово не експлуатуються (тобто строк корисного використання триває, а не зупиняється).

За П(С)БО 7 амортизацію нараховують протягом строку корисного використання (експлуатації) об’єкта, який установлює підприємство/установа (у розпорядчому акті) під час визнання цього об’єкта активом (у випадку зарахування на баланс). І жодного натяку на те, що строк тимчасового невикористання не є строком корисного використання.

Тож, якщо наказом по підприємству встановлено, наприклад, що строк корисного використання авто становить п’ять років, то саме протягом цього періоду авто амортизують і тимчасове невикористання входить у строк корисного використання такого ОЗ.

Висновок 5

Зважаючи на роз’яснення контролерів, тимчасове невикористання об’єкта ОЗ (чи то через ремонт, чи то через простій, чи то через поліпшення) податківці не вважатимуть строком корисного використання. А тому, на їхню думку, амортизацію на такий об’єкт у цей період не нараховують.

Нічого подібного в П(С)БО не сказано. У п. 23 П(С)БО 7 чіткий перелік випадків призупинення амортизації.

devisu.ua

Коментарі до матеріалу
Швидка реєстрація
Будьте в курсі змін і актуальних тем, задавайте питання.
Популярне
30.09.2025
Топ-20 новин минулого тижня
Найбільш цікаві новини минулого тижня   Унесено зміни до переліку територій бойових дій і ТОТ (наказ від 11.09.2025) З 27 вересня змінюються правила реєстрації ПН: роз’яснення ДПС Зміни в бронюванні: що передбачено в Програмі діяльності КМУ Для ФОП та самозайнятих – нові правила...
08.09.2025
Закон № 4536 опубліковано 3 вересня: огляд основних змін
Закон № 4536 вносить зміни, зокрема, до Податкового кодексу, Закону від 08.07.2010 № 2464-VІ , Закону від 18.06.2024 № 3817-ІХ. Більшість норм Закону № 4536 набирає чинності з першого числа місяця, наступного за місяцем його опублікування, тобто з 1 жовтня 2025 року. Більше за темою: Квартальна об&...
17.07.2025
Кабмін оновив правила визначення критичності підприємств для бронювання працівників
Порядок та Критерії, за якими бронюють працівників підприємств, знову зазнали змін. Розглянемо, кого цього разу це стосується. Більше за темою: Зарплатні критерії для бронювання працівників: обчислюємо середню зарплату Строки зберігання документів з військового обліку та бронювання Бронювання у ф...
Нове
03.10.2025
Заповнення Звіту про КІК у разі здійснення КІК операцій з резидентами України
У графі 32 Звіту про КІК зазначають всі без виключення операції КІК, проведені із нерезидентами – пов’язаними особами відносно такої КІК. Така інформація відображається по кожній операції окремо без її деталізації. Детальніше див. нижче. Більше за темою: Коментар до Закону № 3706 (КІК) ...
03.10.2025
Чи потрібно з 1 жовтня ФОП-єдиннику без найманих працівників у разі продажу підакцизних товарів сплачувати за себе ЄСВ у подвійному розмірі
Сплата єдиного внеску за себе фізособами-підприємцями (без найманих працівників), які проводять господарську діяльність з продажу підакцизних товарів, здійснюється з 1 жовтня 2025 року без змін – у межах від мінімального страхового внеску до страхового внеску, обчисленого з максимальної величи...
03.10.2025
Заповнення Звіту про КІК у разі здійснення операцій, що не впливають на фінрезультат до оподаткування
Податковим кодексом та Порядком заповнення Звіту про контрольовані іноземні компанії, скороченої форми Звіту і подання до контролюючого органу не визначено винятку щодо відображення операцій залежно від фінансового результату до оподаткування таких операцій. Більше за темою: Коментар до Закону № 37...
Кращі матеріали