Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Амортизація ОЗ: 5 головних висновків для підприємств, які ведуть облік за національними стандартами

15.10.2019

Часто наявні на підприємстві основні засоби (далі – ОЗ) тимчасово не використовуються через різні обставини, такі як капітальний ремонт, їх поліпшення тощо. Як бути з амортизацією ОЗ під час такого простою підприємствам, що ведуть облік за П(С)БО?

Основні правила

Амортизацію нараховують протягом строку корисного використання (експлуатації) об’єкта, який установлює підприємство/установа (у розпорядчому акті) під час визнання цього об’єкта активом (у випадку зарахування на баланс), і призупиняють на період його реконструкції, модернізації, добудови, дообладнання та консервації (п. 23 П(С)БО 7).

Нараховувати амортизацію припиняють з місяця, наступного за місяцем вибуття об’єкта ОЗ, переведення його на реконструкцію, модернізацію, добудову, дообладнання, консервацію. Амортизацію під час застосування виробничого методу припиняють із дати, що настає за датою вибуття об’єкта ОЗ.

Висновок 1

Під час ремонту немає вимоги припиняти нарахування амортизації. Тобто її можна нараховувати навіть тоді, коли об’єкт виведено з експлуатації для ремонту. У п. 23 П(С)БО 7 чіткий і виключний перелік випадків зупинення амортизації, у якому немає ремонту чи тимчасового виведення з експлуатації.

Висновок 2

Під час тимчасового виведення з експлуатації об’єкта ОЗ у зв’язку з простоєм немає підстав зупиняти амортизацію. Тобто її нараховують (якщо не йдеться про консервацію).

Висновок 3

Амортизацію зупиняють на період:

  • реконструкції;
  • модернізації;
  • добудови;
  • дообладнання;
  • консервації.

Це вимога п. 23 П(С)БО 7.

Проте, якщо об’єкт під час поліпшень експлуатують (тобто не виводять з експлуатації), то нараховувати в цей період амортизацію можна. Свого часу про це говорив і Мінфін (лист від 12.08.2008 р. № 31-34000-10-9/31548). Суд також враховував, чи експлуатують об’єкт під час поліпшення. Якщо так – амортизацію нараховують (постанова Одеського окружного адмінсуду від 27.11.2017 р. у справі № 815/2944/17, постанова Кіровоградського окружного адмінсуду від 30.08.2016 р. у справі № П/811/4187/14). Наприклад, під час утеплення фасаду офісу (для економії на опаленні, що розцінюють як зростання очікуваних майбутніх економічних вигід, тобто як поліпшення) приміщення використовують, тобто офіс не виводять з експлуатації, тому й амортизацію зупиняти не потрібно.

Висновок 4

Тимчасове невикористання об’єкта ОЗ (чи то у зв’язку з ремонтом, поліпшеннями, чи то через простій) автоматично не робить його «невиробничим основним засобом». Це важливо, бо в податковому обліку невиробничі ОЗ не амортизуються (пп. 138.3.2 Податкового кодексу України, далі – ПКУ).

Раніше (до 01.01.2017 р. за старої редакції пп. 138.3.2 ПКУ) ОЗ, які тимчасово не використовують, зокрема, й через ремонт, простій податківці вважали «негоспдіяльними» (невиробничими) (листи податківців від 25.01.2017 р. № 1468/6/99-99-15-02-02-15 та від 02.06.2015 р. № 11385/6/99-99-19-02-02-15). І саме на основі цього говорили про їх податкову неамортизацію. Щоправда, у суді вдавалося відстояти госпдіяльність таких ОЗ (постанова ВАСУ від 19.08.2015 р. № К/800/56497/14).

З 01.01.2017 р. невиробничі основні засоби – ті, які «не призначені для використання в господарській діяльності платника податку» (раніше було «не використовуються»). Тож, тимчасове невикористання ОЗ у господарській діяльності не означає, що вони стали невиробничими. Тимчасове призупинення їх використання (виведення з експлуатації) не змінює їхнього статусу, якщо такі ОЗ призначаються для використання в господарській діяльності.

Це розуміють і контролери, тому й не використовують такий аргумент для відсутності амортизації. Хоча й трапляються роз’яснення, у яких ще не відійшли від старої практики (ІПК ДФСУ від 19.03.2018 р. № 1080/6/99-99-15-02-02-15/ІПК, ІПК ГУ ДФС у Дніпропетровській області від 04.09.2018 р. № 3828/ІПК/04-36-12-32-20).

Проте нині до аргументу тимчасове невикористання = «невиробничі» не вдаються. Наразі є краща підстава: тимчасове невикористання = «не строк корисного використання (експлуатації)».

Такі ОЗ придатні до експлуатації, але тимчасово не експлуатуються (тобто строк корисного використання триває, а не зупиняється).

За П(С)БО 7 амортизацію нараховують протягом строку корисного використання (експлуатації) об’єкта, який установлює підприємство/установа (у розпорядчому акті) під час визнання цього об’єкта активом (у випадку зарахування на баланс). І жодного натяку на те, що строк тимчасового невикористання не є строком корисного використання.

Тож, якщо наказом по підприємству встановлено, наприклад, що строк корисного використання авто становить п’ять років, то саме протягом цього періоду авто амортизують і тимчасове невикористання входить у строк корисного використання такого ОЗ.

Висновок 5

Зважаючи на роз’яснення контролерів, тимчасове невикористання об’єкта ОЗ (чи то через ремонт, чи то через простій, чи то через поліпшення) податківці не вважатимуть строком корисного використання. А тому, на їхню думку, амортизацію на такий об’єкт у цей період не нараховують.

Нічого подібного в П(С)БО не сказано. У п. 23 П(С)БО 7 чіткий перелік випадків призупинення амортизації.

devisu.ua

Коментарі до матеріалу
Швидка реєстрація
Будьте в курсі змін і актуальних тем, задавайте питання.
Популярне
03.06.2025
Топ-20 новин минулого тижня
Найбільш цікаві новини минулого тижня Затверджено зміни до Інструкції про порядок нарахування і сплати ЄСВ ДПС відповідає на актуальні запитання платників податків: лист від 27.05.2025 Визначено критерії, за яких діяльність не вважатиметься наданням фінансових послуг Оприлюднено показники середнь...
20.05.2025
Актуальні рахунки для сплати податків
Інформація про реквізити рахунків, відкритих для зарахування податків, а також для сплати єдиного внеску Більше за темою: Нова форма ТТН: огляд змін Мікро, мале, середнє чи велике: навіщо треба визначати розмір підприємства Затверджуємо та оновлюємо штатний розпис: правила та нюанси Сп...
17.04.2025
З 16.04.2025 почали діяти терміни зберігання документів щодо військового обліку
Більше за темою: Накази та розпорядження: основні терміни, види і строки зберігання Строки зберігання первинних документів збільшено: чи вплине це на строки давності для перевірок Міністерство юстиції наказом від 14.03.2025 № 748/5 затвердило зміни до Переліку типових документів, що створюють під ...
Нове
06.06.2025
Митне оформлення завершено, але РК не зареєстровано: у якому звітному періоді відобразити ПН по товарах РЕЗ
Дані РК, складеного з метою приведення показників ПН за операціями з експорту окремих видів товарів у відповідність з показниками митної декларації, у податковій декларації не відображаються. Більше за темою: Режим експортного забезпечення: заповнюємо звітність із ПДВ Режим експортного забезп...
06.06.2025
У якій черговості зменшується податковий борг за рахунок від’ємного значення в декларації з ПДВ
Зарахування суми, яка була вказана у рядку 20.1 податкової декларації з ПДВ у рахунок зменшення податкового боргу з ПДВ в ІКП проводиться у граничний день подання податкової декларації з ПДВ виключно для погашення податкового боргу з ПДВ у такому порядку: у першу чергу – у рахунок основного пл...
06.06.2025
Що вказати роботодавцю в довідці, що підтверджує стаж роботи в шкідливих умовах
У довідці має бути вказано: періоди роботи, що зараховуються до спеціального стажу; професія або посада; характер виконуваної роботи; розділ, підрозділ, пункт, найменування списків або їх номери, куди включається цей період роботи; первинні документи за час виконання роботи, на підставі яких видана ...
Кращі матеріали