Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Чи допоможе ринку кредитний реєстр від НБУ

04.09.2017

Кабінет міністрів розробив законопроект, уже схвалений на засіданні уряду, про передачу Національному банку України повноважень з ведення кредитного реєстру.

Йдеться, по суті, про створення глобальної інформаційної бази юридичних та фізичних осіб – позичальників банків, яка буде сконцентрована в кредитному реєстру під «дахом» НБУ. Надалі Нацбанк зможе використовувати цю інформацію для визначення цілей банківського регулювання, зміни порядку резервування кредитних операцій банків.

Очікується, що комерційні та державні банки, а також Фонд гарантування вкладів фізичних осіб, будуть насичувати даний реєстр конкретною інформацією про позичальників. При цьому НБУ встановить таке собі «порогове» значення кредитної заборгованості позичальників, після досягнення якого банки будуть зобов'язані надавати всі необхідні дані. У позичальників також буде набір своїх прав: вони зможуть ознайомитися з особистими даними в реєстрі і зажадати внести в них зміни (в разі наявності некоректної інформації).

Протягом останніх кількох десятків років учасники ринку безуспішно намагалися створити незалежні кредитні бюро, які стали б інформаційною платформою, що забезпечує процес кредитування.

Головна мета таких проектів – виявлення недобросовісних позичальників і формування відповідних чорних списків. На жаль, ні проект «першого кредитного бюро», ні індивідуальний проект ПриватБанку не отримали належного розвитку і так і не стали центрами «інформаційного тяжіння».

Жадібність учасників ринку – банків, небажання ділитися інформацією з конкурентами призвели до того, що ідея створення єдиних кредитних реєстрів позичальників так і не змогла стати основою для формування банками своїх ліквідних кредитних портфелів. Понад 50% непрацюючих кредитів на балансах банків – в тому числі результат того, що в країні не було створено єдиної інформаційної бази позичальників. У цих умовах держава вирішила «розігнати» правих і неправих і взяти управління процесом у власні руки.

Якими будуть наслідки? З одного боку, це призведе до створення кредитного реєстру в масштабах всієї країни. З іншого – необхідно оцінити ризики втрати інформації та використання даних реєстру у фіскальних цілях. Держава в особі своїх регулятивних органів поступово перетворюється на «спрута», контролюючого всі сегменти життя своїх громадян: субсидії, податкові декларації, кредитні історії. По суті, це закономірний підсумок одержавлення банківської системи, що сталося останніми роками.

В умовах коли професійні учасники ринку так і не змогли об'єднатися для створення єдиної інформаційної бази, передавання особистих даних позичальників у єдиний реєстр під егідою НБУ може викликати зворотний ефект: фізичні особи будуть з побоюванням брати банківські кредити і почнуть більше користуватися послугами інших фінансових посередників: фінансових компаній, кредитних спілок, ломбардів. У будь-якому випадку повноцінну роботу реєстру можна очікувати не раніше 2019 року.

Джерело: https://mind.kiev.ua/openmind/2017617...

Коментарі до матеріалу
Швидка реєстрація
Будьте в курсі змін і актуальних тем, задавайте питання.
Популярне
16.09.2025
Топ-20 новин минулого тижня
Найбільш цікаві новини минулого тижня Закон № 4536 опубліковано 3 вересня: огляд основних змін Уряд подав до Ради законопроєкт про скасування актів виконаних робіт ДПС відповідає на актуальні запитання платників податків: лист від 05.09.2025 Унесено зміни до переліку територій бойових дій і ТОТ (...
17.07.2025
Кабмін оновив правила визначення критичності підприємств для бронювання працівників
Порядок та Критерії, за якими бронюють працівників підприємств, знову зазнали змін. Розглянемо, кого цього разу це стосується. Більше за темою: Зарплатні критерії для бронювання працівників: обчислюємо середню зарплату Строки зберігання документів з військового обліку та бронювання Бронювання у ф...
26.08.2025
Роз’яснення Мінекономіки щодо організації бронювання військовозобов’язаних: лист від 19.08.2025
Мінекономіки: лист від 19.08.2025 № 2704-20/55225-03 щодо організації бронювання військовозобов’язаних. Більше за темою: Зарплатні критерії для бронювання працівників: обчислюємо середню зарплату Строки зберігання документів з військового обліку та бронювання Бронювання у фермерському ...
Нове
18.09.2025
Реформа податкової: бізнес за впровадження антикорупційних механізмів
Представлено опитування великого бізнесу щодо проблем взаємодії із податковою та очікувань від реформи ДПС. Про що йшлося і які висновки – дивіться нижче. Більше за темою: Перевірки-2025: коли діє мораторій? Мораторій на безпідставні перевірки - 2025: що змінилося? Корупційні ризики залишают...
18.09.2025
Дайджест новин «Бізнес без бар’єрів» за серпень 2025 року
«Бізнес без бар’єрів» – спільнота компаній, які об’єдналися навколо ініціативи першої леді Олени Зеленської «Без бар’єрів», спрямованої на створення рівних можливостей для всіх українців. «Бізнес без бар’єрів» – спільнота компан...
18.09.2025
ІТ-компанії з інновацій у сфері держпослуг можуть отримати до 150 тис. євро
Україна стрімко цифровізує державні послуги, однак інституції часто стикаються з труднощами у швидкому впровадженні інновацій у відповідь на нові виклики. Саме тому GovTech Lab Ukraine відкриває для стартапів (серії А+) і технологічних компаній – як українських, так і міжнародних – можли...
Кращі матеріали