Як у 2024 році протидіяли рейдерству
При реалізації державної політики одним із ключових завдань Міністерства юстиції є захист та поновлення порушених прав у реєстраційній сфері, кінцева мета якого є утвердження непорушності прав громадян і бізнесу, гарантованих Державою. Відповідно, Офіс протидії рейдерству при Мін’юсті здійснює діяльність щодо боротьби з «неправомірними реєстраційними діями». Це включає забезпечення розгляду скарг щодо можливих незаконних дій та прийняття відповідних рішень.
«Розгляд скарг у сфері державної реєстрації є позасудовим способом захисту прав, порушених через незаконні дії реєстраторів і нотаріусів у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно та Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань. Це дозволяє оперативно відновити достовірність даних і зупинити, зокрема подальші протиправні дії в реєстрах у значно коротші строки порівняно із процедурою судового оскарження», – зазначив керівник Офісу протидії рейдерству Іван Кородюк.
У 2024 році на розгляд Міністерства юстиції надійшло 2 239 скарг у сфері державної реєстрації, з них: 435 – з бізнесу, 1804 – з нерухомості. У тому числі Офіс протидії рейдерству забезпечив розгляд 39 повідомлень суб’єктів державної реєстрації про несанкціонований доступ до реєстрів (ДРРП та ЄДР). Кількість наказів за результатами розгляду скарг у 2024-му – 1 543 (440 з яких задоволені, що складає 28,52 %).
Зокрема, завдяки спільним зусиллям Мін’юсту та Міноборони було повернуто 30 земельних ділянок (3 487 га) та 3 об’єкти нерухомості (1 668 м2), а також розглянуто скарги щодо порушення санкційного законодавства.
Серед ключових досягнень Офісу протидії рейдерству у 2024 році наступні:
Строки розгляду скарг Колегією скорочено до 45 днів.
Зменшено кількість нерозглянутих скарг. Станом на грудень 2024 року, з урахуванням тимчасової зупинки роботи реєстрів, кількість таких скарг скоротилася до 144 (30 – з бізнесу, 114 – з нерухомості). Для порівняння у 2020–2022 роках ця кількість сягала до 2 500, а строки розгляду подекуди тривали 3–6 місяців. Оптимізація процесів та зміни в порядку розгляду скарг надалі дозволили досягти значного прогресу, попри виклики воєнного стану.
Запроваджено системну практику об’єднання розгляду скарг.
Проведено роботу з внесення пропозицій щодо змін у профільні закони та підзаконні нормативно-правові акти (НПА) для актуалізації з урахуванням нових викликів та умов воєнного стану. Триває активна участь Офісу в розробці змін до НПА.
Забезпечено оперативне реагування на випадки рейдерства та несанкціонованого доступу до державних реєстрів, де Офіс протидії рейдерству є єдиним державним інструментом для такого реагування.
Забезпечено оперативне повернення відомостей реєстрів у попередній стан для запобігання рейдерським діям.
Забезпечено постійне представництво інтересів Мін’юсту в судах. У структурі Офісу створено окремий відділ судової роботи.
Урядовий портал
Приєднуйтесь до Uteka у Telegramm
Коментарі до матеріалу