Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Як здійснити державну реєстрацію ФОП – інструкція від Мін’юста

Роз’яснення
09.08.2024

Маєте бажання відкрити власну справу? Тоді вам необхідно зареєструвати майбутню підприємницьку діяльність. ФОП – це ідеальна організаційно-правова форма для невеликого бізнесу, в тому числі, якщо ви плануєте надавати послуги або продавати товари кінцевим споживачам – фізичним особам.

Відповідно до ст. 50 Цивільного кодексу (далі – ЦК) право на здійснення підприємницької діяльності, яку не заборонено законом, має фізична особа з повною цивільною дієздатністю, тобто особа, яка досягла 18 років. Однак відповідно до ст. 35 ЦК повна цивільна дієздатність може бути надана фізичній особі, яка досягла 16 років і яка бажає займатися підприємницькою діяльністю. За наявності письмової згоди на це батьків (усиновлювачів), піклувальника або органу опіки та піклування така особа може бути зареєстрована як підприємець. У цьому разі фізична особа набуває повної цивільної дієздатності з моменту державної реєстрації її як підприємця.

Отже, реєстрація ФОП доступна:

  • для осіб від 16 до 18 років тільки за нотаріально засвідченою письмовою згодою батьків (усиновлювачів) або піклувальника чи органу опіки та піклування;
  • для осіб, які досягли 18 років та набули повної цивільної дієздатності.

Фізична особа здійснює своє право на підприємницьку діяльність за умови її державної реєстрації в порядку, встановленому Законом від 15.05.2003 № 755-IV  «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань» (далі – Закон № 755).

Інформація про державну реєстрацію фізичних осіб – підприємців є відкритою.

Відповідно до ч. 1 ст. 14 Закону № 755 документи для державної реєстрації можуть подаватися у паперовій та електронній формі.

У паперовій формі документи подаються особисто заявником або поштовим відправленням.

Перелік документів, що подаються для державної реєстрації фізичної особи підприємцем, визначається відповідно до ст. 18 Закону № 755, та включає:

  • заяву про державну реєстрацію фізичної особи – підприємця, в якій може зазначатися прохання про реєстрацію такої особи платником ПДВ та/або обрання спрощеної системи оподаткування або інформація про набуття особою статусу електронного резидента (е-резидента);
  • нотаріальну засвідчену письмову згоду батьків (усиновлювачів) або піклувальника чи органу опіки та піклування – для фізичної особи, яка досягла шістнадцяти років і має бажання займатися підприємницькою діяльністю, але не має повної цивільної дієздатності;
  • договір (декларація) про створення сімейного фермерського господарства – у разі державної реєстрації фізичної особи, яка самостійно або з членами сім’ї створює сімейне фермерське господарство відповідно до Закону від 19.06.2003 № 973-IV «Про фермерське господарство».

Якщо документи подаються особисто, заявник пред’являє свій паспорт громадянина України, або інший документ, що посвідчує особу, передбачений Законом від 20.11.2012 № 5492-VI «Про Єдиний державний демографічний реєстр та документи, що підтверджують громадянство України, посвідчують особу чи її спеціальний статус».

У разі подання документів представником додатково подається примірник оригіналу (нотаріально засвідчена копія) документа, що засвідчує його повноваження.

Подати документи для державної реєстрації ФОП у паперовій формі можна шляхом звернення:

  • безпосередньо до державного реєстратора (у т. ч. нотаріуса);
  • до центру надання адміністративних послуг.

Державна реєстрація ФОП проводиться незалежно від місця знаходження.

Порядок проведення державної реєстрації ФОП включає:

  • заповнення форми заяви про державну реєстрацію – у разі подання документів особисто заявником (за бажанням заявника);
  • прийом документів за описом – у разі подання документів у паперовій формі;
  • виготовлення копій документів в електронній формі – у разі подання документів у паперовій формі;
  • внесення копій документів в електронній формі до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань (далі – Єдиний державний реєстр);
  • перевірку відомостей Єдиного державного реєстру на наявність заборони вчинення реєстраційних дій;
  • перевірку документів на наявність підстав для відмови в державній реєстрації;
  • проведення реєстраційної дії (у тому числі з урахуванням принципу мовчазної згоди) за відсутності підстав для відмови в державній реєстрації шляхом внесення запису до Єдиного державного реєстру;
  • формування та оприлюднення на порталі електронних сервісів юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань або з використанням Єдиного державного вебпорталу електронних послуг (далі – Портал Дія) виписки, результатів надання адміністративних послуг у сфері державної реєстрації та установчих документів;
  • видача за бажанням заявника виписки з Єдиного державного реєстру у паперовій формі за результатами проведеної реєстраційної дії (у разі подання заяви про державну реєстрацію у паперовій формі).

Виписка з Єдиного державного реєстру у паперовій формі надається з проставленням підпису та печатки державного реєстратора.

Розгляд документів, поданих для державної реєстрації ФОП здійснюється протягом 24 годин після надходження документів, поданих для державної реєстрації, крім вихідних та святкових днів.

Реєстрація ФОП в електронній формі

Найбільш простий спосіб реєстрації ФОП — в електронному вигляді за допомогою порталу «Дія».

У цьому випадку державна реєстрація ФОП проводиться без участі державного реєстратора, в автоматичному режимі з використанням порталу «Дія».

Для проведення державної реєстрації фізична особа використовує засоби електронної ідентифікації з високим рівнем довіри. Таким чином, реєстрація ФОП через портал «Дія» вимагає отримання кваліфікованого електронного підпису.

Отже, щоб зареєструвати ФОП через портал «Дія» потрібно виконати такі кроки:

  • зареєструйтеся чи авторизуйтеся (якщо вже зареєстровані) у кабінеті громадянина на порталі «Дія»;
  • заповніть онлайн-форму на отримання послуги та підпишіть заяву кваліфікованим електронним підписом фізичної особи;
  • заяву буде надіслано до Єдиного державного реєстру для державної реєстрації ФОП онлайн без участі реєстратора.

Статус заяви можна перевірити в кабінеті громадянина в розділі «Послуги»/«Замовлені послуги». Сповіщення про результат також надійде на електронну пошту та в кабінет громадянина на порталі «Дія».

Зверніть увагу! Під час проведення державної реєстрації відповідно в режимі реального часу програмним забезпеченням Єдиного державного реєстру встановлюється наявність (відсутність) заборони вчинення реєстраційних дій та/або у разі державної реєстрації фізичної особи підприємцем – відсутність у Єдиному державному реєстрі відомостей про таку фізичну особу – підприємця. За відсутності таких відомостей програмне забезпечення Єдиного державного реєстру забезпечує проведення державної реєстрації.

У разі наявності відповідних відомостей у Єдиному державному реєстрі фізична особа, інформується про це.

Реєстраційна дія в Єдиному державному реєстрі, проведена в автоматичному режимі, вважається дією технічного адміністратора Єдиного державного реєстру та може бути оскаржена до суду або до Міністерства юстиції в порядку, передбаченому ст. 34 Закону № 755.

Мін'юст


Приєднуйтесь до Uteka у Telegramm

Коментарі до матеріалу
Швидка реєстрація
Будьте в курсі змін і актуальних тем, задавайте питання.
Популярне
24.06.2025
Топ-20 новин минулого тижня
Найбільш цікаві новини минулого тижня В Україні відновиться обов’язкове подання статистичної звітності ДПС відповідає на актуальні запитання платників податків: лист від 13.06.2025 Унесено зміни до Правил організації статистичної звітності Змінено Критерії важливих підприємств з метою броню...
20.05.2025
Актуальні рахунки для сплати податків
Інформація про реквізити рахунків, відкритих для зарахування податків, а також для сплати єдиного внеску Більше за темою: Нова форма ТТН: огляд змін Мікро, мале, середнє чи велике: навіщо треба визначати розмір підприємства Затверджуємо та оновлюємо штатний розпис: правила та нюанси Сп...
17.04.2025
З 16.04.2025 почали діяти терміни зберігання документів щодо військового обліку
Більше за темою: Накази та розпорядження: основні терміни, види і строки зберігання Строки зберігання первинних документів збільшено: чи вплине це на строки давності для перевірок Міністерство юстиції наказом від 14.03.2025 № 748/5 затвердило зміни до Переліку типових документів, що створюють під ...
Нове
27.06.2025
Особливості звільнення документів від легалізації та апостилювання
Звільнення офіційних документів від вимоги легалізації чи іншого додаткового посвідчення (апостиля) на підставі відповідних положень міжнародних договорів України не скасовує вимоги щодо надання засвідченого перекладу документа на офіційну мову держави, на території якої документ пред’являєтьс...
27.06.2025
Як працює програма компенсації 25 % вартості української сільгосптехніки
Програма діє відповідно до постанови КМУ від 01.03.2017 № 130 і є одним з інструментів реалізації політики «Зроблено в Україні», спрямованої на підтримку внутрішнього виробництва, локалізацію і розвиток промислового потенціалу. Більше за темою: Компенсація від держави за придбання ...
27.06.2025
Що означають нові статуси у Резерв+ та як діяти у певних випадках
У застосунку «Резерв+» з’являються різні статуси щодо військового обліку. Розглянемо, що вони означають і як діяти. Більше за темою: Перелік документів, що оформлюються юридичною особою для ведення військового обліку Чи подавати звіт про заброньованих військовозобов’яз...
Кращі матеріали