10 цікавих фактів про Держбюджет-2018
27.09.2017 560 0 0
Уряд оприлюднив показники бюджету на 2018 рік і заявило про зміну філософії розподілу коштів. У працівників реформованих галузей - освіти і медицини - зростуть зарплати. Підвищиться бюджет оборони і соціальної підтримки населення. Додаткові кошти заплановані на допомогу фермерам і на будівництво доріг. У 2018-му році сума всіх бюджетів країни перевищить позначку в 1 трлн грн - і це буде рекордна сума з моменту проведення грошової реформи в 1996 році і впровадження гривні.
На що орієнтуємося?
Одиниці виміру. Очевидно, що фіксація витрат на напрямки в процентах від ВВП - це першочергове завдання Міністерства фінансів. Весь бюджет 2019-2021 років повинен бути побудований виходячи з обмежень і пропонованих сум витрат по кожному напрямку витрат у відсотках ВВП. Як показав досвід подібного використання коштів на безпеку (5% ВВП) - саме цей напрямок в останні роки зростало мінімальними темпами згідно з прогнозним номінальному зростанню економіки. Зараз це 36% за два роки. Там, де цього немає, - зростання витрат в два і навіть більше разів за два роки є нормою.
Курс долара. Бюджет розрахований з передбачуваного середнього курсу долара 29,3 грн / $, а до кінця 2018 го - понад 30 грн / $. Це досить песимістична оцінка. Думаю, що середній курс в наступному році буде менше, і дефіцит бюджету в поточному році також буде менше запланованого. Тому, швидше за все, у Мінфіну тільки на обслуговування боргів є резерв близько 10 млрд грн.
На кого витратимо?
Апарат президента. Звичайно ж, не обділили себе Апарат президента і вищі органи влади, як і адміністрації президента в областях, - тут спостерігається зростання витрат в більш ніж два рази.
Уряд. Секретаріат Кабміну за два роки перетворився в державу в державі. У 2016 році він мав скромний бюджет в розмірі 303 млн гривень, а до держбюджету-2018 закладено зовсім скромні 3 млрд гривень. Тепер, крім секретарських функцій, бюджет яких виріс більш ніж удвічі, секретаріат займається комплексну програму реформи державного управління, яка оцінена в 1,48 млрд гривень. Також в його веденні знаходиться Державна аудиторська служба, яка контролює витрачання бюджетних коштів за «скромні» 612 млн гривень на рік. І це при наявності Рахункової палати, яка, власне, повинна займатися тим же самим. Крім того, під кураторство Секретаріату Кабміну підпадає електронний уряд, на що в головному кошторисі країни передбачено понад 150 млн гривень.
Держрегулятори і силовики. Рекордсменами зростання бюджетних витрат за два роки також є вкрай корупційні по суті структури: НКРЕ (в народі «Роттердам +») - зростання витрат в 7,5 рази; Фонд держмайна - зростання в 4,2 рази; Антимонопольний комітет - зростання в 2,75 рази. Міністерство інформаційної політики збільшило собі квоту закладених в бюджет витрат в 4,64 рази; судова система в цілому і Генпрокуратура - показали зростання апетитів в 2,15 рази.
У проекті держбюджету на наступний рік вкрай несподівано виросли витрати Фіскальної служби - майже на 50%. І це на тлі заяв Мінфіну про переведення системи повернення ПДВ в автоматичний режим. А також - затятого небажання міністерства і уряду впроваджувати НнВК замість податку на прибуток. Хоча такий крок дав би можливість різко скоротити потреби в штатних співробітників, зайнятих питаннями оподаткування прибутку.
Оборона. Дуже порадував бюджет Міністерства оборони. Приємно, що нарешті-то в оборонному бюджеті на майбутній рік різко зросли витрати держави на закупівлю нового озброєння. Зростання з 6,5 млрд грн до 16,4 млрд грн. І це все в рамках обмежень в бюджеті Міноборони.
Дороги. Наступного року особливу увагу слід приділити змінам в процедурі утримання автодоріг. Фактично, витрати бюджету країни на дороги збільшені з 8,5 млрд гривень до 31 млрд гривень, хоча теоретично з цієї суми слід відняти витрати на виплати по кредитах. При цьому понад 11 млрд гривень виділені як субвенції в регіони. Правда, бентежить сума в 2 млрд гривень, передбачена на ремонт траси Київ - Харків, яка зараз перебуває далеко не в найгіршому стані. У будь-якому випадку це - виклик, кинутий влади. А у неї тепер є вибір: або переможе бажання поліпшити дороги (як в Дніпропетровській області), або ці гроші освоять «як завжди».
Земля. У Міністерстві аграрної політики виділено 452 млн гривень на проведення земельної реформи. Сам факт наявності подібної статті - дивує. Особливо на тлі того, що реальна земельна реформа здатна принести в бюджет десятки мільярдів гривень доходів щорічно замість витрат.
Про кого подбаємо? І чи подбаємо?
Пенсії. Параметри зведеного бюджету Пенсійного фонду поки що не відомі. Але згідно з розрахунками автора, доходи ПФ на 2018 рік досягнуто 330 млрд гривень. З них 141,5 млрд гривень надійде з держбюджету. У нинішньому році бюджет Пенсійного фонду становить близько 285 млрд гривень, але є велика ймовірність, що частина профіциту бюджету-2017 піде на збільшення пенсій вже в цьому році. Тому, якщо бюджет ПФ буде нижче цієї цифри в 2018-м, то у держави у витратах буде ще один резерв.
Охорона здоров'я. Реформа медицини почала розвиватися в «кращих» традиціях освоєння коштів. Фактично бюджетні гроші дублюються і зарезервовані як під стару структуру медицини, так і під розгортання нової структури - Національної мережі здоров'я, на яку виділено 13,5 млрд гривень з держбюджету. І хоча «медичні» субвенції до місцевих бюджетів зменшені на 3 млрд грн, все одно очевидно, що реформа проходить стадію НЕ заміни, а створення дублів, що вкрай неефективно з точки зору бюджетних витрат.
Джерело: https://mind.ua/
Коментарі до матеріалу