З 27.07.2024 набув чинності Закон від 18.06.2024 № 3817-IX «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, спиртових дистилятів, біоетанолу, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, тютюнової сировини, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального» (далі – Закон № 3817). Цим документом, зокрема, визначено умови, за яких суб’єкти господарювання (далі – СГ) звільняються від обов’язку отримувати ліцензію на зберігання пального, що споживається для заправлення електрогенераторної установки (далі – генератор). Крім того, з 01.09.2024 було збільшено обсяги пального, яке можна зберігати на одному об’єкті для обслуговування генераторів, не реєструючи такий об’єкт як акцизний склад (далі – АС). Однак таке послаблення стосується не всіх СГ. Розберімося з усіма новаціями детально.
Нагадаємо, Закон № 3817 було прийнято замість Закону від 19.12.1995 № 481/95-ВР «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, спиртових дистилятів, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального» (далі – Закон № 481). Про основні новації в ліцензуванні виробництва та обігу спирту, алкогольних напоїв, тютюну та пального читайте у статті «Вивчаємо нові правила ліцензування виробництва та обігу спирту, алкогольних напоїв, тютюну та пального».
Нормою п. 24 розд. XIII Закону № 3817 установлено, що на період дії воєнного стану та протягом 30 днів із дня його припинення або скасування СГ має право зберігати пальне, що споживається для заправлення генераторів, в обсязі:
Таким чином, обсяги зберігання пального не змінились, аналогічне правило було передбачено і в ст. 18 Закону № 481. Утім, у п. 24 розд. XIII Закону № 3817 детально прописано порядок подання декларації.
Декларація безоплатно подається до територіального органу ДПС і містить:
1. Відомості про СГ:
2. Загальну місткість резервуарів та ємностей, що використовуються для зберігання пального, та їх фактичне місцезнаходження.
Декларація складається в довільній формі та подається в паперовій або електронній формі в порядку, установленому ст. 42 Податкового кодексу (далі – ПК).
Важливий нюанс! Право на зберігання пального, яке споживається для заправлення генератора, в обсязі понад 2 000 л на кожному об’єкті, забезпеченому генератором, набувається з моменту подання декларації. |
Якщо в період дії воєнного стану та протягом 30 днів із дня його припинення або скасування орган ДПС виявить факт зберігання СГ пального в обсягах понад 2 000 л без отримання відповідної ліцензії та за відсутності належним чином поданої декларації, до такого порушника застосовується відповідальність, установлена п. 14 ч. 2 ст. 73 Закону № 3817, – штраф, який дорівнює 85 розмірам мінімальної заробітної плати (далі – МЗП), установленої на 1 січня звітного (податкового) року.
Звертаємо увагу! Штрафи за порушення у сфері ліцензування пального застосовуються в новому розмірі починаючи з 27.07.2024. Але п. 9, 10, 38, 39 ч. 2 ст. 73 Закону № 3817 набудуть чинності з 01.01.2026 (ці пункти не стосуються відповідальності за зберігання пального без ліцензії). Отже, за порушення, допущені цього року, штраф нараховується виходячи з МЗП у розмірі 7 100 грн. |
За зберігання пального виключно для потреб власного споживання та/або промислової переробки без наявності відповідної ліцензії передбачено такі штрафи (п. 36 ч. 2 ст. 73 Закону № 3817):
До відома. Якщо йдеться про перше чи друге порушення, то розмір штрафу за зберігання пального суттєво зменшився. Нагадаємо, згідно зі ст. 17 Закону № 481 штраф за зберігання пального становив 500 тис. грн. |
Законом від 18.07.2024 № 3878-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо імплементації положень актів права Європейського Союзу щодо акцизного податку» (далі – Закон № 3878) унесено зміни до п. 47 підрозд. 5 розд. ХХ ПК.
Так, у період воєнного стану та протягом 30 днів із дня його припинення або скасування не є АС приміщення або територія, у тому числі платника акцизного податку з реалізації пального, у кожному (на кожній) з яких загальна місткість розташованих ємностей для зберігання пального, що використовується виключно для заправлення генераторів, не перевищує 2 000 л. Це правило діє на всій території України для всіх СГ.
Крім того, з 01.09.2024 до визначеної дати припинення можливих бойових дій або дати завершення бойових дій не є АС приміщення або територія, у тому числі платника акцизного податку, у кожному (на кожній) з яких загальна місткість розташованих ємностей для зберігання пального, що використовується виключно для заправлення генераторів, не перевищує 5 000 л. Це правило діє на територіях можливих бойових дій, для яких не визначено дату припинення можливості бойових дій, територіях активних бойових дій, для яких не визначено дату завершення бойових дій, включених до Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, затвердженого наказом Мінреінтеграції від 22.12.2022 № 309, для платників, які не провадять діяльність із виробництва, оптової та роздрібної торгівлі пальним, його зберігання (крім зберігання виключно для потреб власного споживання та/або промислової переробки).
Отже, не реєструвати як АС місця зберігання пального, призначеного для заправлення генераторів, може зберігач пального, який використовуватиме зазначені обсяги пального виключно для заправлення генераторів, вестиме окремий облік пального, отриманого та використаного для їх заправлення, та розраховуватиметься за придбане для таких потреб пальне виключно в безготівковій формі.