Ситуація. Підприємство працює, зарплату працівникам нараховує і виплачує. Але у нас не завжди вистачає коштів, щоб повністю і вчасно перерахувати до бюджету суму ЄСВ, нараховану на зарплату. Чи можуть оштрафувати підприємство за несвоєчасну сплату ЄСВ у період воєнного стану?
На перший погляд може здатися, що штрафу не повинно бути. Адже в період воєнного стану діє мораторій на застосування штрафів до платників податків. Проте в нових нормах законодавства, що діють у період воєнного стану, є «лазівки», які все ж таки дозволяють штрафувати за несвоєчасну сплату ЄСВ. Тому ризик є.
Законом від 15.03.2022 № 2120-IX було внесено зміни до Закону від 08.07.2010 № 2464-VI «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування» (далі – Закон № 2464), яким регламентується порядок сплати ЄСВ і застосування відповідальності в цій сфері.
Так, розд. VIII «Прикінцеві та перехідні положення» Закону № 2464 доповнено п. 921 та 922. Ці пункти передбачають, що на період дії воєнного, надзвичайного стану і протягом 3 місяців після його закінчення або скасування:
Крім того, на зазначений період установлено мораторій на проведення документальних перевірок правильності нарахування, обчислення і сплати ЄСВ (п. 923 розд. VIII Закону № 2464).
Як бачите, зі спеціальних норм Закону № 2464 випливає, що штраф за прострочення у сплаті ЄСВ зараз не має застосовуватися.
Проте! Є ще норми Податкового кодексу (далі – ПК), якими податкові органи також керуються під час проведення перевірок і застосування санкцій. Це випливає з ч. 4 ст. 8 Закону № 2464, де зазначено, що в частині адміністрування ЄСВ застосовуються норми ПК. |
До ПК теж унесено зміни, що стосуються звільнення від штрафів на період воєнного стану. Так, п. 69.1 підрозд. 10 розд. ХХ ПК передбачає, що в разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свої податкові обов’язки (зокрема, щодо строків сплати податків і зборів та подання звітності) такий платник податків звільняється від відповідальності, передбаченої ПК.
Увага, виняток! Згідно з п. 69.2 підрозд. 10 розд. ХХ ПК, у деяких випадках штрафи можуть застосовуватися. |
Так, у період воєнного стану можна проводити фактичні перевірки (на них мораторій не поширюється). І якщо в ході такої перевірки будуть виявлені порушення, то до платника податків застосують заходи відповідальності, передбачені ПК і законами, контроль за дотриманням яких покладено на податкові органи (це наш випадок – податкові органи контролюють дотримання вимог Закону № 2464). При цьому в п. 69.2 підрозд. 10 розд. ХХ ПК прямо зазначено, що у цьому випадку не діє:
Майте на увазі! Якщо факт несвоєчасної сплати ЄСВ податківці виявлять у ході фактичної перевірки, то на підставі п. 69.2 підрозд. 10 розд. ХХ ПК вони матимуть право оштрафувати підприємство. |
Тепер давайте з’ясуємо, чи може проводитися фактична перевірка з питань нарахування та сплати ЄСВ.
Почнемо з визначення із пп. 75.1.3 ПК, щоб відповісти на два нижченаведені запитання:
Згідно з пп. 75.1.3 ПК, фактичною вважається перевірка, що здійснюється контролюючим органом за місцем фактичного провадження платником податків діяльності, розташування господарських або інших об’єктів, які перебувають у його власності.
Така перевірка здійснюється контролюючим органом щодо дотримання норм законодавства з питань регулювання обігу готівки, порядку здійснення платниками податків розрахункових операцій, ведення касових операцій, наявності ліцензій, свідоцтв, у тому числі про виробництво й обіг підакцизних товарів, дотримання роботодавцем законодавства щодо укладення трудового договору, оформлення трудових відносин з працівниками (найманими особами).
Зверніть увагу! Фактична перевірка може стосуватися оформлення трудових відносин, а отже, під час такої перевірки побічно може бути порушене і питання про нарахування та сплату ЄСВ. |
Підстави для проведення фактичних перевірок перелічені в п. 80.2 ПК. Уважно вивчивши ці підстави, ми знаходимо ту, що є підхожою до нашої ситуації, у пп. 80.2.7 ПК. Там сказано, що фактична перевірка може бути проведена за наявності та/або отримання в установленому законодавством порядку інформації про використання праці найманих осіб без належного оформлення трудових відносин і виплати роботодавцями доходів у вигляді заробітної плати без сплати податків до бюджету.
Іншими словами, якщо у податкового органу буде саме така інформація, вона стане підставою для проведення фактичної перевірки у роботодавця. І якщо в ході такої перевірки буде виявлено факт несвоєчасної сплати ЄСВ, підприємству загрожує штраф, установлений ч. 11 ст. 25 Закону № 2464. Навіть незважаючи на передбачене ПК і Законом № 2464 звільнення від штрафів на період воєнного стану.
Підприємство може заперечити: у нас не йдеться про неоформлених працівників. А отже, наша ситуація не зовсім вписується в підставу із пп. 80.2.7 ПК. Проте немає гарантії, що це заперечення буде взяте до уваги перевіряючими.
Перед початком фактичної перевірки перевіряючі зобов’язані пред’явити вам (п. 81.1 ПК):