Як списати безнадійний податковий борг, що виник через форс-мажор?
Суть проблеми. Зараз багато платників податків не можуть сплачувати до бюджету податки із цілком об’єктивних причин – провиною всьому є воєнний стан і його наслідки. Конкретні причини у кожного свої, але результат однаковий – в обліку висить податковий борг, який не вдається погасити.
Що робити? У платників податків є можливість списати такий борг як безнадійний, користуючись нормами законодавства.
Про що стаття? Ми розглянемо, які дії потрібно зробити платникові податків, у якого податкові борги виникли через форс-мажорні обставини, пов’язані з війною. До речі, нещодавно Мінфін відновив порядок списання таких боргів, затвердив відповідний наказ.
Що говорить закон?
Можливість списати безнадійний податковий борг передбачена ст. 101 Податкового кодексу (далі – ПК). А перелік підстав для визнання податкового боргу безнадійним наведений у п. 101.2 ПК. Одна з таких підстав – дія обставин непереборної сили (форс-мажор) (пп. 101.2.4 ПК).
Нагадуємо! Запровадження воєнного стану у зв’язку з військовою агресією РФ проти України було визнане Торгово-промисловою палатою України (далі – ТПП) форс-мажорними обставинами. Цей факт ТПП підтвердила листом від 28.02.2022 № 2024/2.0-7.1, опублікованим на її сайті. |
Згідно з п. 101.5 ПК, порядок списання безнадійних податкових боргів установлюється Мінфіном. Такий Порядок був затверджений наказом Мінфіну від 28.07.2022 № 220 (далі – Порядок № 220), який набув чинності з 23.08.2022. Цей Порядок прийшов на зміну Порядку, затвердженому наказом Міндоходів від 10.10.2013 № 577, у ньому узяті до уваги всі зміни, які відбулися в ПК.
Як діяти на практиці?
Отже, Порядок № 220 підкаже платникові податків, як можна списати безнадійний податковий борг, що виник через війну. Але спершу слід з’ясувати:
Коли «форс-мажорний» податковий борг стає безнадійним згідно з Порядком № 220?
Згідно з пп. 6 п. 2 розд. II Порядку № 220, податковий борг, що виник унаслідок форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили), стає безнадійним станом на дату, яка настає за граничним строком сплати грошових зобов’язань за період, на який припадає дата, зазначена в документі, що засвідчує факт форс-мажору.
Яким документом засвідчується факт форс-мажору?
Сертифікатом про форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) (далі – сертифікат про форс-мажор, сетрификат), виданим ТПП або уповноваженими нею регіональними ТПП. Такі сертифікати оформляються відповідно до ст. 14, 141 Закону від 02.12.1997 № 671/97-ВР «Про торгово-промислові палати в Україні» (далі – Закон № 671).
Майте на увазі! Для списання податкового боргу буде потрібно сертифікат ТПП. |
Таким чином, платникові податків потрібно буде виконати два кроки.
Крок 1. Отримати сертифікат ТПП
Для отримання сертифіката суб’єктові господарювання потрібно звернутися до ТПП або до відповідної регіональної ТПП.
Увага! Усю необхідну інформацію про регіональні ТПП (у т. ч. адреси і контактні телефони) можна знайти на сайті ТПП. |
Питання видачі сертифікатів про форс-мажор визначені Регламентом, затвердженим рішенням Президії ТПП України від 18.12.2014 № 44(5) (далі – Регламент).
Так, для отримання сертифіката необхідно заповнити форму заяви, наведену на сайті ТПП (це додатки 1–4 до Регламенту). У нашій ситуації це додаток 3 до Регламенту.
Заява повинна бути завірена підписом керівника підприємства (або особи, уповноваженої керівником), а також відбитком печатки (за наявності).
Які документи слід подати разом із заявою?
Перелік документів, які необхідно додати до заяви, наведений у самій формі заяви. Зокрема, це документ, що підтверджує оплату послуг ТПП.
Яку суму доведеться сплатити за послуги ТПП?
На сайті ТПП наведені затверджені тарифина послуги. Плата справляється окремо:
- за розгляд заяви і поданих документів;
- посвідчення факту форс-мажору і видачу сертифіката.
Також на сайті ТПП є калькулятор, за допомогою якого ви можете розрахувати, скільки коштуватиме для вас послуга.
Пільга для СМП! Суб’єкти малого підприємництва (далі – СМП) мають право безплатно отримати сертифікат про форс-мажорні обставини, вони платять тільки за розгляд заяви і поданих документів. Для цього до заяви потрібно додати документи, що підтверджують статус СМП (їх перелік наведений у самій формі заяви). Нагадаємо, що критерії визнання особи СМП наведені у ст. 55 Господарського кодексу. |
Крок 2. Подати заяву до органу ДПС
До територіального органу ДПС потрібно подати заяву, у якій зазначити суми податків і зборів, що підлягають списанню. До заяви треба додати сертифікат ТПП (п. 2 розд. III Порядку № 220).
Штрафи і пеня теж! Списанню підлягає безнадійний податковий борг, включаючи штрафні санкції та пеню, нараховані на такий податковий борг (п. 1 розд. II Порядку № 220). Тому в заяві зазначте не тільки суму основного боргу, але й штрафи та пеню (за наявності). |
За якою формою потрібно скласти таку заяву?
Така заява складається в довільній формі, але із зазначенням усіх необхідних реквізитів платника податків. Завіряється підписом керівника юрособи (фізособою-підприємцем або його довіреною особою), а також печаткою (за наявності).
Як платник податків дізнається про результати розгляду заяви органом ДПС?
За результатами розгляду документів, наданих платником податків, керівник (його заступник або уповноважена особа) територіального органу ДПС приймає рішення про списання безнадійного податкового боргу (зазвичай, за наявності законних підстав для цього).
Оформляється таке рішення у двох примірниках – на бланку за формою, наведеною в додатку до Порядку № 220. Перший примірник повинні вручити платникові податків, другий залишається в територіальному органі ДПС.
Зверніть увагу! На жаль, ні в ПК, ні в порядку № 220 строк розгляду заяви не зазначений. |
Коли буде списаний податковий борг?
Територіальний орган ДПС списуватиме безнадійні «воєнні» борги платників податків щоквартально – протягом 20 календарних днів після закінчення кварталу (п. 6 розд. ІІІ Порядку № 220).
Коментарі до матеріалу