Із консультації ви дізнаєтеся, як правильно оформити кадрові документи в цьому випадку, кому і на якій підставі слід виплатити суми, що належать померлому працівникові.
Документами, що підтверджують смерть людини, є:
1. Свідоцтво про смерть, яке видається органом державної реєстрації актів цивільного стану (п. 6 Правил державної реєстрації актів цивільного стану в Україні, затверджених наказом Мін’юсту від 18.10.2000 р. № 52/5).
2. Судове рішення про визнання особи померлою – у випадку, якщо в місці постійного проживання людини відсутні відомості про її місце перебування протягом (ст. 46 Цивільного кодексу, далі – ЦК):
Зверніть увагу: до отримання документа, що підтверджує смерть працівника, ви не маєте права звільнити працівника!
Подати підприємству копії документів, що підтверджують факт смерті працівника, зможуть його родичі, які заінтересовані в передачі таких документів підприємству-роботодавцю для отримання грошових сум, що належали померлому. Відомості про близьких родичів або членів сім’ї працівника (дружина, чоловік, батьки, дорослі діти) зазначаються в особистій картці працівника (типова форма № П-2, затверджена наказом Держкомстату, Міноборони від 25.12.09 р. № 495/656).
У разі смерті працівника роботодавцеві необхідно документально оформити припинення з ним трудових відносин.
Табель обліку робочого часу
Трудові відносини між померлим працівником і роботодавцем фактично припиняються в день смерті працівника, оскільки більше немає однієї зі сторін договору. Але документально оформити припинення трудових відносин, тобто видати відповідний наказ (розпорядження), роботодавець зможе пізніше, після отримання документального підтвердження факту смерті.
Тобто залишається період між датою фактичного припинення роботи у зв’язку зі смертю і датою видання наказу (розпорядження) про припинення дії трудового договору. Ці дні слід відобразити в табелі обліку робочого часу (типова форма № П-5, затверджена наказом Держкомстату від 05.12.08 р. № 489) таким чином:
Наказ про припинення трудових відносин
Отримавши документ, що підтверджує смерть працівника, підприємству-роботодавцю необхідно видати наказ (розпорядження) про припинення із працівником трудових відносин. Його формулювання залежатиме від того, яким документом підтверджується смерть працівника.
Якщо смерть працівника підтверджуватиметься:
Трудова книжка
На підставі наказу (розпорядження) про припинення трудових відносин до трудової книжки вноситься запис, зміст якого повинен відповідати формулюванню, наведеному в такому наказі (розпорядженні) (п. 4.3 Інструкції про порядок ведення трудових книжок працівників, затвердженої спільним наказом Мінпраці, Мін’юсту, Мінсоцзахисту від 29.07.93 р. № 58, далі – Інструкція № 58), наприклад (див. фрагмент):
Після смерті працівника його трудова книжка видається найближчим родичам під розписку або на їх вимогу надсилається поштою (п. 4.3 Інструкції № 58). Підставою буде заява на ім’я керівника підприємства, до якої додано документи, що підтверджують смерть працівника і споріднення заявника з померлим. Якщо трудову книжку віддати нікому (родичі не звернулися за її отриманням), її слід зберігати на підприємстві протягом 50 років. А потім трудова книжка може бути знищена в установленому порядку (п. 6.2 Інструкції № 58).
Грошові суми, що належать померлому працівникові, залежно від виду виплати, виплачуються підприємством-роботодавцем членам сім’ї померлого або його спадкоємцям.
Членам сім’ї померлого працівника виплачуються (ст. 1227 ЦК):
Спадкоємцям виплачується компенсація за невикористані дні (ч. 6 ст. 83 КЗпП):
Таке розділення виглядає трохи дивно. Але законодавча колізія між вимогами ст. 1227 ЦК і ч. 6 ст. 83 КЗпП не повинна викликати хвилювань:
Підставою для роботодавця виплатити вищезгадані суми буде заява одного або декількох членів сім’ї, до якої мають бути додані документи, що підтверджують споріднення із померлим, і документ, що підтверджує його смерть.
Сім’я створюється на основі шлюбу, кровного споріднення, усиновлення, інших підстав, не заборонених законом (ч. 4 ст. 3 Сімейного кодексу).
Найближчими родичами є: батьки, подружжя, діти, брати або сестри.
У разі відсутності вищезгаданих родичів виплати, що належать померлому працівникові, можуть бути отримані іншими членами сім’ї, наприклад:
Спадкоємцями померлого можуть бути як члени його сім’ї, так і інші особи залежно від порядку спадкоємства: згідно із законом або за заповітом.
Висновки
У разі смерті працівника роботодавець повинен оформити припинення з ним трудових відносин. Для цього необхідно видати відповідний наказ на підставі свідоцтва про смерть або рішення суду про визнання працівника померлим.
Усі належні померлому працівникові грошові суми виплачуються роботодавцем членам його сім’ї або спадкоємцям.