Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Роз'їзний характер робіт для керівника

Чи може підприємство, яке займається будівельною діяльністю, запровадити роз’їзний характер роботи для керівника підприємства, щоб не оформлювати щоразу відрядження, коли він виїжджає на об’єкти будівництва в інші регіони? Для працівників, які займаються будівельно-монтажними роботами на цих об’єктах цей режим роботи запроваджено.

Чинне законодавство, хоч і оперує терміном «роз’їзний (пересувний) характер робіт», не дає прямого визначення цього поняття. Хоча постанова КМУ від 31.03.99 р. № 490 «Про надбавки (польове забезпечення) до тарифних ставок і посадових окладів працівників, направлених для виконання монтажних, налагоджувальних, ремонтних і будівельних робіт, та працівників, робота яких виконується вахтовим методом, постійно проводиться в дорозі або має роз'їзний (пересувний) характер» (далі - Постанова № 490) дає можливість скласти загальну уяву про нього.

В той же час Мінсоцполітики в листі від 17.11.06 р. № 307/13/133-06 рекомендувало керуватися в цьому питанні постановою Держкомпраці СРСР та Секретаріату ВЦРПС від 01.06.89 р. № 169/10-87 «Про затвердження Положення про виплату надбавок, пов’язаних з рухомим та роз’їзним характером робіт в будівництві», що діє в Україні відповідно до постанови ВР України від 12.09.91 р. № 1545-XII «Про порядок тимчасової дії на території України окремих актів законодавства Союзу РСР». Нею визначено, що надбавка за пересувний характер робіт встановлюється працівникам з метою компенсації підвищених витрат, пов'язаних з частою передислокацією організації (переміщенням працівників) або відірваністю від постійного місця проживання, а за роз’їзний характер робіт - працівникам, які виконують роботи на об'єктах, розташованих на значній відстані від місця розміщення організації, в зв'язку з поїздками в неробочий час від місця знаходження організації (збірного пункту) до місця роботи на об'єкті і назад. І далі у цій постанові наведено перелік працівників, яким їх може бути встановлено: надбавка за пересувний характер робіт виплачується всім працівникам, а надбавка за роз'їзний характер робіт - тільки робітникам і лінійним фахівцям. 

Таким чином керівник підприємства хоча б огляду на ці нормативні акти не попадає в категорію осіб, яким може бути встановлено надбавку за пересувний чи роз’їзний характер роботи, бо його робота такою не є. Але й нема прямої заборони на їх встановлення, тож будівельні підприємства можуть за бажанням встановити їх і керівнику. Головне, щоб замовник погодився на це, як про це сказано в Постанові № 490. Проте якщо замовником будівельно-монтажних робіт виступатиме «бюджет», то включити ці надбавки в кошторис може бути проблематичним.

В той же час підприємство переслідує за ціль «зекономити» на оформленні відряджень. Дійсно, запровадження працівникам надбавок за пересувний (роз’їзний) характер робіт, які «за день не можуть перевищувати граничні норми витрат, установлених Кабміном Міністрів України для відряджень у межах України » позбавляє необхідності оформлення їх (працівників) відряджень. При цьому витрати на проїзд та проживання таким працівникам компенсуються в загальному порядку, як при відрядженнях. Тож економія - в оформленні наказу та «авансового» звіту про відрядження. Документи на проїзд чи проживання керівник повинен надавати, навіть і в разі встановлення йому пересувного (роз’їзного) характеру роботи. 

Позбутися відрядження можна таким чином. Що таке відрядження? Службовим відрядженням вважається поїздка працівника за розпорядженням керівника органу державної влади (поїздка державного службовця — за розпорядженням керівника державної служби), підприємства, установи та організації, що повністю або частково утримується (фінансується) за рахунок бюджетних коштів, на певний строк до іншого населеного пункту для виконання службового доручення поза місцем його постійної роботи (за наявності документів, що підтверджують зв'язок службового відрядження з основною діяльністю підприємства) — загальновідоме визначення терміну з Інструкції про службові відрядження в межах України та за кордон, затвердженої наказом Мінфіну від 13.03.98 р. № 59, для «бюджетників». А для «небюджетників»?

«Небюджетники» самі в локальних актах з питань відрядження визначають, що вважати відрядженням. І, як правило, воно таке: «службовим відрядженням вважається поїздка працівника за розпорядженням керівника підприємства на певний строк до іншого населеного пункту для виконання службового доручення поза місцем його постійної роботи (за наявності документів, що підтверджують зв'язок службового відрядження з основною діяльністю підприємства)». Тож його можна доповнити нормою: «Не вважаються відрядженням службові поїздки керівника підприємства в інші населені пункти з питань, пов’язаних зі виконанням будівельно-монтажних робіт на будівельних об’єктах, які виконуються в них підприємством». 

В такому разі постає питання відшкодування витрат на такі поїздки. І перше, що спадає на думку, виникає додаткове благо. Але чи так це?

Підпунктом «г» пп. 164.2.17 ПК встановлено, що до оподатковуваного доходу включається дохід, отриманий як додаткове благо у вигляді суми грошового або майнового відшкодування будь-яких витрат або втрат платника податку, крім тих, що обов’язково відшкодовуються згідно із законом за рахунок бюджету або звільняються від оподаткування. Якщо поїздка працівника в інші населені пункти має службову ціль (відвідування об’єктів будівництва), то витрати на проїзд та проживання не є його додатковим благом. 

Крім того, додатковим благом відповідно до пп. «а» пп. 164.2.17 ПК вартість використання житла, інших об’єктів матеріального або нематеріального майна, що належать роботодавцю, наданих платнику податку в безоплатне користування, або компенсації вартості такого використання, але крім випадків, коли таке надання зумовлено виконанням платником податку трудової функції відповідно до трудового договору (контракту) чи передбачено нормами колективного договору або відповідно до закону в установлених ними межах. А відповідно до пп. «б» пп. 164.2.17 ПК додатково до винятків, передбачених підпунктом «а» цього підпункту, не вважаються додатковим благом платника податку доходи, одержані у формі та розмірах, що підлягають включенню роботодавцем до собівартості реалізованих товарів, виконаних робіт, наданих послуг.

Таким чином підприємство і без встановлення керівнику пересувного (роз’їзного) характеру роботи може позбутися оформлення йому відряджень в інші населені пункти для поїздки на об’єкти будівництва. 

Коментарі до матеріалу
Статті за темою
03.05.2025
Тривалість відпустки за основним місцем роботи більша, ніж на роботі за сумісництвом: що робити?
Працівнику, якого оформлено у нас за сумісництвом, надаємо щорічну відпустку тривалістю 24 календарних дні (далі – к. д.), але тривалість щорічної відпустки за його основним місцем роботи становить 31 к. д. Тобто різниця у 7 к. д. Що робити в такій ситуації? Практична ситуація Працівнику, яко...
17.04.2025
Оформлення тимчасового переведення в разі простою
Під час простою, який запроваджується на підприємствах з різних причин, роботодавці можуть тимчасово переводити працівників на інші посади (роботи). Розглянемо, за яких умов це допускається і які документи потрібно оформити для правомірного переведення працівників на період простою. Під час простою,...
01.04.2025
Як підприємству вести військовий облік, якщо директора мобілізовано?
Директора підприємства мобілізовано, його обов’язки тимчасово виконує інша людина, інших військовозобов’язаних на підприємстві немає, військовий облік не ведеться. Відповімо на низку питань. Ситуація. Директора підприємства мобілізовано, його обов’язки тимчасово виконує інша людина...
Популярне
05.04.2025
Продовження строку корисного використання повністю замортизованих основних засобів
Ситуація із практики: строк, визначений під час первинного визнання об’єкта основних засобів (далі – ОЗ), уже закінчився, а актив продовжує використовуватися. НП(С)БУ 7 передбачено, що строк корисного використання (експлуатації) об’єкта ОЗ переглядається в разі зміни очікуван...
11.03.2025
Наказ про встановлення норм витрати палива
Якщо ваше підприємство вирішило вдатися до нормування витрат пального або розмірковує, чи доцільно це робити, постараємося спростити для вас це завдання, навівши в статті: зразок наказу про встановлення норм витрати палива; дві причини, чому на підприємстві необхідний такий наказ. Якщо ваше під...
10.03.2025
Списання ПММ: оформлення документів та облік
Для того щоб забезпечити грамотний облік списання пально-мастильних матеріалів (далі – ПММ), бухгалтер повинен мати первинні документи, які фіксують транспортну роботу (пробіг) та фактичні витрати ПММ. Типові форми цих документів законодавчо не затверджено, тож їх можна розробити самостійно. Н...
Нове
05.06.2025
Як оформити на роботу директора: правила та нюанси
У статті розглянуто, яких законодавчих вимог потрібно дотримуватись при призначенні директора підприємства, а також наведено алгоритм дій при оформленні трудових відносин з директором. Якщо функції керівника підприємства виконуватиме найманий працівник, то при призначенні такої особи на посаду дирек...
03.06.2025
Підприємство працевлаштовує переселенців: як отримати компенсацію від держави
У статті розглянуто, в яких випадках роботодавець має право отримати грошову компенсацію за працевлаштування тимчасово переміщений осіб, а також надано відповіді на запитання щодо порядку оформлення такої компенсації.  Підприємство приймає на роботу декількох працівників, які тимчасово переїхал...
03.06.2025
Штрафонебезпечні помилки з ПДФО та військового збору в Об’єднаному звіті
Після запровадження воєнного стану були певні послаблення в застосуванні штрафних санкцій, зокрема, стосовно подання податкової звітності. Проте нині штрафи застосовуються як за несвоєчасне подання Об’єднаного звіту, так і за порушення щодо нарахування та сплати ПДФО й військового збору.Тож ро...
Кращі матеріали