Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Підприємець хоче взяти на роботу директора: чи може він це зробити?


Підприємець не зобов’язаний вести бізнес самостійно. Він може приймати на роботу співробітників, які будуть виконувати певні функції. Наприклад, підприємцеві можна не стояти за прилавком, а взяти на роботу продавця, який буде обслуговувати клієнтів. Йому не потрібно самому вести бухгалтерський облік, достатньо доручити цю роботу бухгалтерові. Але якщо підприємець хоче повністю передати управління своїм бізнесом, прийнявши на роботу директора, то на практиці це призводить до виникнення деяких складнощів. Правда, це не значить, що він не може делегувати іншій особі частину своїх обов’язків з управління. Однак давайте розберемося у всьому по порядку.


ФОП і директор: делегування управління

Чи може підприємець створити виконавчий орган?

У жодному нормативному акті не сказано про те, що підприємець може делегувати функції з управління своєю діяльністю найманому директорові. У ЦК і ГК ідеться виключно про найманого директора юридичної особи. Ця посада має статус виконавчого органу. А підприємець не має можливості створювати виконавчий орган. Обґрунтуємо чому, оперуючи законодавчими нормами.

  1. Керівництво підприємством може здійснюватися через керівника, який підзвітний власникові, його вповноваженому органу або наглядовій раді. Керівник діє від імені підприємства без довіреності (ст. 65 ГК).
  2. Засновник приватного підприємства може здійснювати управління як самостійно, так і через керівника. Директора в такому випадку наймають за контрактом (ч. 4 ст. 128 ГК).
  3. Органами управлінняя товариством є загальні збори учасників і виконавчий орган. Загальні збори товариства своїм рішенням створює виконавчий орган і встановлює його компетенцію та склад. Виконавчий орган товариства може складатися з одного або декількох осіб (ст. 97, 99 ЦК).
  4. Згідно зі ст. 39 Закону від 06.02.18 р. № 2275-VIII у ТОВ одноосібний виконавчий орган іменується директором, а колегіальний – дирекцією. Однак ТОВ у своєму статуті має право називати свій виконавчий орган й інакше.
  5. На підставі ст. 52 ЦК підприємець відповідає за зобов’язаннями, пов’язаними із підприємницькою діяльністю, усім своїм майном, крім майна, на яке за законом не може бути звернене стягнення. Можливості здійснювати управління через виконавчий орган (директора, керівника) у підприємця немає. Він керує своєю діяльністю самостійно та бере на себе відповідальність за всі пов’язані з такою діяльністю ризики.

Важливий момент: навіть якщо відкинути всі теоретичні моменти, із практичної точки зору підприємець теж не зможе призначити директора. Адже згідно з п. 13 ст. 9 Закону від 15.05.03 р. № 755-IV дані про керівника підприємства вносяться до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців і громадських формувань (далі – ЄДР). А от дані про директора підприємця внести до ЄДР неможливо, адже в заяві про держреєстрацію підприємця (форма 10, затверджена наказом Мін’юсту від 18.11.16 р. № 3268/5, далі - Наказ № 3268/5) графа про директора відсутня.

З позиції трудового законодавства прийняти на роботу директора в підприємця теж не вийде. Директорові, як і іншим найманим працівникам, слід унести запис до трудової книжки. Згідно з п. 2.14 Інструкції, затвердженої спільним наказом Мінпраці України, Мін’юсту України, Мінсоцзахисту від 29.07.93 р. № 58, у формулюванні запису про найменування роботи, професії або посади, на яку прийнято працівника, використовують найменування із Класифікатора професій ДК 003:2010 (далі – Класифікатор). У ньому така посада, як директор підприємця, не передбачена. Є тільки директор (начальник, інший керівник) підприємства (код КП 1210.1).

Зверніть увагу: якщо найменування посади не буде відповідати Класифікатору, підприємця можуть оштрафувати органи Держпраці за порушення, передбачене абзацом восьмим ст. 265 КЗпП. Штраф за таке порушення становить 1 МЗП (зараз це 4 173 грн).

Тобто директор повинен тільки особисто керувати своєю діяльністю?

Це не так. Ми з’ясували, що підприємець не може найняти директора, як не крути. Однак це зовсім не означає, що підприємець не може прийняти на роботу помічників (або навіть декількох помічників). Як варіант – такого помічника можна прийняти на посаду менеджера (управителя) (див. зразок наказу).

Зразок

Фізична особа – підприємець Копильченко Сергій Дмитрович

ІПН 8536547867

Наказ № 7

22.10.19 р.

м. Одеса

Про прийняття на роботу

  1. Прийняти на роботу Доброву Анну Миколаївну на посаду управителя в готельному господарстві з 23 жовтня 2019 року з посадовим окладом 15 000,00 грн.
  2. Укласти з Добровою А. М. трудовий договір від 23.10.19 р. № 7.

Фізособа-підприємець     (підпис)     С. Д. Копильченко

З наказом ознайомлена:     (підпис)     А. М. Доброва

З урахуванням своєї сфери діяльності підприємець може вибирати такі найменування посади згідно із Класифікатором:

  • менеджер (управитель) у роздрібній торгівлі непродовольчими товарами (код КП 1453.2);
  • менеджер (управитель) у роздрібній торгівлі продовольчими товарами (код КП 1454);
  • менеджер (управитель) у готельному господарстві (код КП 1455.1);
  • менеджер (управитель) з організації харчування (код КП 1456) та ін.

Чи потрібно підприємцю видавати довіреність управителю?

Якщо менеджер (управитель) буде підписувати договори, взаємодіяти з органами ДПС та іншими контролюючими органами, то йому необхідно видати довіреність. Причому таку довіреність слід засвідчити в нотаріуса. Згідно зі ст. 246 ЦК довіреність без нотаріального посвідчення може видавати тільки юрособа.

Порада: щоб менеджер (управитель) міг діяти без довіреності, дані про нього треба внести до ЄДР. Для цього підприємець повинен включити інформацію про таку особу (декількох осіб) до заяви про держреєстрацію підприємця (форма 10, затверджена Наказом № 3268/5). Якщо це потрібно зробити вже після держреєстрації, тоді підприємець подає заяву про внесення змін до ЄДР (форма 11, затверджена Наказом № 3268/5).

Висновки. Оформлення за трудовим договором управителя

Підприємець не може здійснювати управління своєю діяльністю через директора. Директор має статус виконавчого органу юридичної особи, а не підприємця. Однак підприємець може взяти собі помічника – оформити за трудовим договором менеджера (управителя). 

Наказ_директор.docx
Завантажити
Коментарі до матеріалу
Швидка реєстрація
Будьте в курсі змін і актуальних тем, задавайте питання.
Статті за темою
05.06.2025
Як оформити на роботу директора: правила та нюанси
У статті розглянуто, яких законодавчих вимог потрібно дотримуватись при призначенні директора підприємства, а також наведено алгоритм дій при оформленні трудових відносин з директором. Якщо функції керівника підприємства виконуватиме найманий працівник, то при призначенні такої особи на посаду дирек...
27.05.2025
Чи можливі відносини з директором товариства за цивільно-правовим договором
У статті розглянуто, чи можна з директором підприємства укласти не трудовий, а цивільно-правовий договір, а також якими можуть бути наслідки, якщо такий договір під час перевірки буде визнано трудовим. У цій статті ми розкажемо, чи можна укласти цивільно-правовий договір (далі – ЦПД) із директ...
27.05.2025
Директора мобілізовано: як організувати роботу підприємства
У статті розглянуто ситуацію, коли директора підприємства, який є його єдиним засновником, мобілізовано, а інших працівників на підприємстві немає. Надано відповіді на запитання, хто під час відсутності директора може здійснювати керівництво підприємством та як слід учинити щодо договору оренди, укл...
Популярне
20.06.2025
Резерв сумнівних боргів: у яких випадках підприємству вигідно його створювати
Розповімо, які підприємства можуть оптимізувати податок на прибуток шляхом створення резерву сумнівних боргів та як правильно сформувати цей резерв, щоб не було претензій з боку контролюючих органів. У чому полягає проблема: оптимізація об’єкта обкладення податком на прибуток для деяких підпри...
20.06.2025
Як розрахувати резерв відпусток на дату балансу
У статті розповімо про порядок формування резерву відпусток і регулярність його перегляду. Чи треба щомісячно інвентаризувати резерв? Забезпечення на оплату відпусток формується для рівномірного розподілу витрат на відпустки між звітними періодами. Його створення – обов’язок підприємства...
20.06.2025
Резерв на виконання гарантійних забов'язань: хто повинен створювати та в чому вигода
У статті розповімо, як знання стандартів бухобліку допомагають оптимізувати базу обкладення податком на прибуток. Також поговоримо про формування резерву на виконання гарантійних зобов’язань. Корисна норма бухобліку: згідно з п. 13–18 НП(С)БО 11 «Зобов'язання» підприємствам д...
Нове
25.07.2025
Представник працівників: навіщо потрібен та як обрати?
На вашому підприємстві немає профспілкової організації? Тоді дізнайтеся, з ким роботодавець повинен погоджувати окремі питання трудового законодавства (порядок оплати праці, складання графіку відпусток тощо). Трудовим законодавством передбачено, що в тих випадках, коли на підприємстві немає первинно...
25.07.2025
Працівники працюють неповний місяць чи неповний робочий час: як визначати середню зарплату для статусу критично важливого підприємства?
Надано відповіді на запитання, як обчислюється показник середньої зарплати з метою визнання підприємства критично важливим, а також як визначати середню зарплату, якщо працівник працював неповний місяць чи неповний робочий час. Надано відповіді на запитання, як обчислюється показник середньої зарпла...
21.07.2025
Працівника переведено на іншу посаду: чи потрібно повідомляти податковий орган?
У статті розглянуто, чи роботодавець повинен подавати до податкового органу повідомлення про прийняття працівника в ситуації, коли: працівника переводять на іншу посаду; працівник був сумісником, а став основним працівником. Як відомо, роботодавці зобов’язані подавати до органу ДПС повідомленн...
Кращі матеріали
Центр сповіщень