Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Підприємець хоче взяти на роботу директора: чи може він це зробити?


Підприємець не зобов’язаний вести бізнес самостійно. Він може приймати на роботу співробітників, які будуть виконувати певні функції. Наприклад, підприємцеві можна не стояти за прилавком, а взяти на роботу продавця, який буде обслуговувати клієнтів. Йому не потрібно самому вести бухгалтерський облік, достатньо доручити цю роботу бухгалтерові. Але якщо підприємець хоче повністю передати управління своїм бізнесом, прийнявши на роботу директора, то на практиці це призводить до виникнення деяких складнощів. Правда, це не значить, що він не може делегувати іншій особі частину своїх обов’язків з управління. Однак давайте розберемося у всьому по порядку.


ФОП і директор: делегування управління

Чи може підприємець створити виконавчий орган?

У жодному нормативному акті не сказано про те, що підприємець може делегувати функції з управління своєю діяльністю найманому директорові. У ЦК і ГК ідеться виключно про найманого директора юридичної особи. Ця посада має статус виконавчого органу. А підприємець не має можливості створювати виконавчий орган. Обґрунтуємо чому, оперуючи законодавчими нормами.

  1. Керівництво підприємством може здійснюватися через керівника, який підзвітний власникові, його вповноваженому органу або наглядовій раді. Керівник діє від імені підприємства без довіреності (ст. 65 ГК).
  2. Засновник приватного підприємства може здійснювати управління як самостійно, так і через керівника. Директора в такому випадку наймають за контрактом (ч. 4 ст. 128 ГК).
  3. Органами управлінняя товариством є загальні збори учасників і виконавчий орган. Загальні збори товариства своїм рішенням створює виконавчий орган і встановлює його компетенцію та склад. Виконавчий орган товариства може складатися з одного або декількох осіб (ст. 97, 99 ЦК).
  4. Згідно зі ст. 39 Закону від 06.02.18 р. № 2275-VIII у ТОВ одноосібний виконавчий орган іменується директором, а колегіальний – дирекцією. Однак ТОВ у своєму статуті має право називати свій виконавчий орган й інакше.
  5. На підставі ст. 52 ЦК підприємець відповідає за зобов’язаннями, пов’язаними із підприємницькою діяльністю, усім своїм майном, крім майна, на яке за законом не може бути звернене стягнення. Можливості здійснювати управління через виконавчий орган (директора, керівника) у підприємця немає. Він керує своєю діяльністю самостійно та бере на себе відповідальність за всі пов’язані з такою діяльністю ризики.

Важливий момент: навіть якщо відкинути всі теоретичні моменти, із практичної точки зору підприємець теж не зможе призначити директора. Адже згідно з п. 13 ст. 9 Закону від 15.05.03 р. № 755-IV дані про керівника підприємства вносяться до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців і громадських формувань (далі – ЄДР). А от дані про директора підприємця внести до ЄДР неможливо, адже в заяві про держреєстрацію підприємця (форма 10, затверджена наказом Мін’юсту від 18.11.16 р. № 3268/5, далі - Наказ № 3268/5) графа про директора відсутня.

З позиції трудового законодавства прийняти на роботу директора в підприємця теж не вийде. Директорові, як і іншим найманим працівникам, слід унести запис до трудової книжки. Згідно з п. 2.14 Інструкції, затвердженої спільним наказом Мінпраці України, Мін’юсту України, Мінсоцзахисту від 29.07.93 р. № 58, у формулюванні запису про найменування роботи, професії або посади, на яку прийнято працівника, використовують найменування із Класифікатора професій ДК 003:2010 (далі – Класифікатор). У ньому така посада, як директор підприємця, не передбачена. Є тільки директор (начальник, інший керівник) підприємства (код КП 1210.1).

Зверніть увагу: якщо найменування посади не буде відповідати Класифікатору, підприємця можуть оштрафувати органи Держпраці за порушення, передбачене абзацом восьмим ст. 265 КЗпП. Штраф за таке порушення становить 1 МЗП (зараз це 4 173 грн).

Тобто директор повинен тільки особисто керувати своєю діяльністю?

Це не так. Ми з’ясували, що підприємець не може найняти директора, як не крути. Однак це зовсім не означає, що підприємець не може прийняти на роботу помічників (або навіть декількох помічників). Як варіант – такого помічника можна прийняти на посаду менеджера (управителя) (див. зразок наказу).

Зразок

Фізична особа – підприємець Копильченко Сергій Дмитрович

ІПН 8536547867

Наказ № 7

22.10.19 р.

м. Одеса

Про прийняття на роботу

  1. Прийняти на роботу Доброву Анну Миколаївну на посаду управителя в готельному господарстві з 23 жовтня 2019 року з посадовим окладом 15 000,00 грн.
  2. Укласти з Добровою А. М. трудовий договір від 23.10.19 р. № 7.

Фізособа-підприємець     (підпис)     С. Д. Копильченко

З наказом ознайомлена:     (підпис)     А. М. Доброва

З урахуванням своєї сфери діяльності підприємець може вибирати такі найменування посади згідно із Класифікатором:

  • менеджер (управитель) у роздрібній торгівлі непродовольчими товарами (код КП 1453.2);
  • менеджер (управитель) у роздрібній торгівлі продовольчими товарами (код КП 1454);
  • менеджер (управитель) у готельному господарстві (код КП 1455.1);
  • менеджер (управитель) з організації харчування (код КП 1456) та ін.

Чи потрібно підприємцю видавати довіреність управителю?

Якщо менеджер (управитель) буде підписувати договори, взаємодіяти з органами ДПС та іншими контролюючими органами, то йому необхідно видати довіреність. Причому таку довіреність слід засвідчити в нотаріуса. Згідно зі ст. 246 ЦК довіреність без нотаріального посвідчення може видавати тільки юрособа.

Порада: щоб менеджер (управитель) міг діяти без довіреності, дані про нього треба внести до ЄДР. Для цього підприємець повинен включити інформацію про таку особу (декількох осіб) до заяви про держреєстрацію підприємця (форма 10, затверджена Наказом № 3268/5). Якщо це потрібно зробити вже після держреєстрації, тоді підприємець подає заяву про внесення змін до ЄДР (форма 11, затверджена Наказом № 3268/5).

Висновки. Оформлення за трудовим договором управителя

Підприємець не може здійснювати управління своєю діяльністю через директора. Директор має статус виконавчого органу юридичної особи, а не підприємця. Однак підприємець може взяти собі помічника – оформити за трудовим договором менеджера (управителя). 

Наказ_директор.docx
Завантажити
Коментарі до матеріалу
Швидка реєстрація
Будьте в курсі змін і актуальних тем, задавайте питання.
Статті за темою
24.10.2025
Трудовий договір з нефіксованим робочим часом: що потрібно знати роботодавцеві
У статті розглянуто правила й особливості укладення трудових договорів з нефіксованим робочим часом. Трудовий договір з нефіксованим робочим часом порівняно недавно з'явився в трудовому законодавстві: 2022 року було внесено відповідні зміни до Кодексу законів про працю України (далі – КЗпП). Т...
21.10.2025
Відпустка у зв’язку з вагітністю та пологами: оформлення та перенесення
У цій статті розглядаємо порядок надання та оформлення відпустки у зв’язку з вагітністю та пологах, а також за яких умов можна поділити таку відпустку та перенести на інший період і як це оформити. Питання надання та оформлення відпустки у зв’язку з вагітністю та пологами (дехто все ще н...
17.10.2025
Практика учнів закладів професійної освіти на підприємстві та її оформлення
Практику учні закладів професійної освіти, як правило, проходять на підприємствах. Порядок оформлення та умови проходження такої практики мають свої особливості, про які ми розповідаємо у статті  Практика учнів закладів професійної освіти є невід’ємною частиною навчального процесу, в яком...
Популярне
24.10.2025
Облік шин та акумуляторів
У статті розглянемо: до якого виду активів належать шини й акумулятори – оборотних чи необоротних; як вести облік їх придбання, заміни та списання; що потрібно зробити, щоб не сплачувати екоподаток з шин та акумуляторів (відходів). Із цієї статті ви дізнаєтеся: до якого виду активів належа...
18.08.2025
Облік витрат на створення вебсайту
У статті розповімо, що таке вебсайт та як відображати в бухгалтерському та податковому обліку витрати на його створення. Сьогодні вебсайти використовуються з різними цілями. Деякі виконують тільки представницькі функції. Це може бути, наприклад, сайт-візитка – електронний аналог традиційної па...
23.10.2025
Як відобразити в обліку надлишки активів в платників податку на прибуток та єдинників
У статті розглянемо особливості обліку надлишків основних засобів, нематеріальних активів і запасів у розрізі бухгалтерського обліку, податку на прибуток та єдиного податку. У процесі інвентаризації підприємство може виявити надлишки активів, які необхідно взяти на баланс, відобразивши цю операцію...
Нове
30.10.2025
Надурочні роботи: як залучити до них та оплатити
У статті розповіли: що вважається надурочною роботою; кого не можна залучати до такої роботи; чи треба погоджувати залучення до надурочних робіт; чи є обмеження тривалості надурочної роботи; як оплатити надурочні роботи тощо. Непередбачені обставини можуть збільшувати тривалість трудового процесу. Н...
29.10.2025
Працівнику оплатили період навчальних військових зборів: як відобразити в додатку Д1 до Податкового розрахунку
Працівника призвали на навчальні військові збори на період з вересня до жовтня. Виплату середньої зарплати за час зборів здійснили у вересні 2025 року за весь період. Як відображати такий дохід у додатку Д1 до Податкового розрахунку? Практична ситуація. Працівника призвали на навчальні військов...
27.10.2025
Стаж: види, обчислення та умови зарахування
У статті з’ясовуємо, які є види стажу, за якими правилами він обчислюється та за яких умов зараховується. Від стажу роботи залежить право працівника на пільги, пов’язані з трудовою діяльністю, соціальним і пенсійним забезпеченням. Види стажу визначаються різними нормативно-правовими акта...
Кращі матеріали