Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Чи можна направити у відрядження сумісника?

У підприємства виникла необхідність направити у відрядження працівника-сумісника, оскільки в штаті немає співробітників із такою самою кваліфікацією. Чи може підприємство відряджати сумісника?

Так, підприємство може направити сумісника у відрядження, але тільки у вільний від основ-ної роботи час. Пояснимо нашу відповідь.

Працівник має право працювати на одному або декількох підприємствах одночасно, якщо інше не передбачено законодавством, колективним договором або угодою з роботодавцем (ст. 21 КЗпП). Обмеження на роботу за сумісництвом установлені п. 4 постанови КМУ від 03.04.93 р. № 245 та ст. 25 Закону від 14.10.14 р. № 1700-VII і стосуються керівників державних підприємств, установ, організацій та осіб, уповноважених виконувати функції держави або місцевого самоврядування (держслужбовців, суддів, працівників органів внутрішніх справ, прокуратури, співробітників інших держорганів).

Працювати за сумісництвом можна тільки у вільний від основної роботи час. Отже, підприємство-роботодавець може направити працівника-сумісника у відрядження тільки на той період, коли він не трудиться за основним місцем роботи. Як це застосовується на практиці, розглянемо на прикладі.

Приклад

На підприємстві за основним місцем роботи працівник працює 3 дні на тиждень – понеділок, вівторок і середа. Щоденна тривалість робочого часу – 8 годин. Решта днів (із четверга по неділю) – вихідні. Цей самий працівник трудиться за сумісництвом на іншому підприємстві 3 дні на тиждень – четвер, п'ятниця і субота із щоденною тривалістю робочого часу – 4 години.

У підприємства, на якому працівник трудиться як сумісник, виникла необхідність направити його в два відрядження: перше на 4 дні – із четверга по неділю включно, друге на 7 днів – із четверга одного тижня по четвер наступного.

У цьому випадку в перше відрядження підприємство може відправити працівника безболісно, оскільки з четверга по неділю він не зайнятий на основній роботі. Що стосується другого відрядження, то тут потрібно спочатку з'ясувати, чи зможе працівник поїхати в це відрядження. Якщо на період відрядження він знаходитиметься у відпустці за основним місцем роботи й погодиться поїхати, то підприємство може направити його у відрядження.

КЗпП не обмежує права працівників-сумісників порівняно зі штатними співробітниками. Тому за сумісником на час відрядження зберігається робоче місце й заробітна плата, а підприємство, що направило сумісника у відрядження, відповідно до ст. 121 КЗпП зобов'язане відшкодувати йому здійснені у відрядженні витрати, а також виплатити середній заробіток за час відрядження. Направлення сумісника у відрядження оформляється наказом або розпорядженням.

Слід пам'ятати, що КЗпП забороняє направляти у відрядження:

  • вагітних жінок і жінок, які мають дітей віком до 3 років (ст. 176);
  • жінок, які мають дітей віком від 3 до 14 років або дітей-інвалідів, без їх згоди (ст. 177).

Можлива ситуація, коли працівник направляється в одне відрядження двома роботодавцями (за основним місцем роботи і за місцем роботи сумісником). Тоді роботодавці повинні узгодити між собою, як вони відшкодовуватимуть відрядженому витрати. При цьому кожне підприємство видає окремий наказ (розпорядження) про направлення працівника у відрядження, зазначаючи в ньому, які саме витрати воно відшкодовує працівникові. У свою чергу, працівник, який здає до бухгалтерії авансовий звіт про використання коштів у відрядженні, подає кожному підприємству оригінали тих документів, які підтверджують здійснення ним витрат, відшкодувати які зобов'язалося конкретне підприємство (лист Мінфіну від 29.12.07 р. № 31-18030-07-27/29310).

Коментарі до матеріалу
Швидка реєстрація
Будьте в курсі змін і актуальних тем, задавайте питання.
Популярне
24.10.2025
Облік шин та акумуляторів
У статті розглянемо: до якого виду активів належать шини й акумулятори – оборотних чи необоротних; як вести облік їх придбання, заміни та списання; що потрібно зробити, щоб не сплачувати екоподаток з шин та акумуляторів (відходів). Із цієї статті ви дізнаєтеся: до якого виду активів належа...
18.08.2025
Облік витрат на створення вебсайту
У статті розповімо, що таке вебсайт та як відображати в бухгалтерському та податковому обліку витрати на його створення. Сьогодні вебсайти використовуються з різними цілями. Деякі виконують тільки представницькі функції. Це може бути, наприклад, сайт-візитка – електронний аналог традиційної па...
23.10.2025
Як відобразити в обліку надлишки активів в платників податку на прибуток та єдинників
У статті розглянемо особливості обліку надлишків основних засобів, нематеріальних активів і запасів у розрізі бухгалтерського обліку, податку на прибуток та єдиного податку. У процесі інвентаризації підприємство може виявити надлишки активів, які необхідно взяти на баланс, відобразивши цю операцію...
Нове
14.11.2025
У воєнний період підприємство змінює режим роботи: як оформити відносини із працівниками
У статті розповімо, як підприємству змінити режим роботи та якими документами це оформити. Під час воєнного стану багато підприємств установлюють персоналу режим неповного робочого дня. Такий крок зазвичай викликаний економічними факторами (наприклад, скоротилася кількість замовлень, але підприємств...
14.11.2025
Призупинення дії трудового договору: документальне оформлення
У статті розглянуто, які документи потрібно оформити для призупинення дії трудового договору. Призупинення дії трудового договору: застосовуємо нові правила У статті ми розповімо, які документи і як саме потрібно їх оформити для призупинення трудового договору. Загальні правила Правила призупинення...
14.11.2025
Чи можна встановлювати додаткові вихідні дні замість святкових?
У статті ми з’ясували, чи правомірно під час дії воєнного стану встановлювати на підприємстві додаткові вихідні або святкові дні та як це правильно зробити. Під час воєнного стану не діє норма ст. 73 КЗпП, якою встановлено святкові й неробочі дні в мирний час. Також не застосовуються норми ч. ...
Кращі матеріали