Як отримати ліцензії на експорт сільгосппродукції та міжнародні перевезення
У зв’язку з проблемами логістики у воєнний час багато сільгосппідприємств має намір своїми силами доставляти власну сільгосппродукцію в країни ЄС. Проте для цього потрібно отримати відразу дві ліцензії: на експорт сільгосппродукції (за винятком деяких видів продукції) і на міжнародні перевезення. Як отримати ці дозвільні документи, розповімо в консультації.
Ліцензія на експорт сільгосппродукції
Ліцензування експорту деяких видів товарів регулюється ст. 16 Закону від 16.04.1991 № 959-XII «Про зовнішньоекономічну діяльність». Ліцензування ЗЕД-операцій визначається як комплекс адміністративних дій органу виконавчої влади з питань економічної політики за поданням дозволу на здійснення суб’єктом зовнішньоекономічної діяльності (далі – суб’єкт ЗЕД) експорту (імпорту) товарів.
Список товарів, експорт і імпорт яких підлягає ліцензуванню, і квот на 2022 рік затверджено постановою КМУ від 29.12.2021 № 1424 (далі – Постанова № 1424). Так, суб’єктові ЗЕД необхідно отримувати ліцензію для експорту таких сільгосптоварів:
- овес;
- м’яса курей домашніх;
- великої рогатої худоби (живої);
- м’яса великої рогатої худоби мороженого;
- інших продуктів тваринництва;
- цукру;
- пшона.
Відзначимо, що з 08.07.2022 набрала чинності постанова КМУ «Про внесення змін у додатки 1 і 5 до Постанови від 29.12.2021 № 1424» від 01.07.2022 № 759 (далі — Постанова № 759), якою уряд вніс зміни до переліку товарів, експорт та імпорт яких підлягає ліцензуванню. Так, з 08.07.2022 скасована ліценція на експорт пшениці і суміші пшениці та жита.
Майте на увазі! Гречка, сіль і жито включені в перелік товарів, експорт яких підлягає ліцензуванню з нульовою квотою (додаток 1 до Постанови № 1424). Тобто фактично експорт такої продукції заборонений. Не ліцензується експорт соняшникової олії та кукурудзи.
У той же час нещодавно на крос-комітетській зустрічі Європейської Бізнес Асоціації перший заступник міністра аграрної політики і продовольства Тарас Висоцький заявив, що в липні планується скасування ліцензій на експорт пшениці. Проте на даний момент таке рішення ще не прийняте.
Куди звертатися суб’єктові ЗЕД за отриманням ліцензії і які документи слід подати?
Для отримання ліцензії суб’єкт ЗЕД подає до Мінекономіки в електронному вигляді (на Єдиному державному вебпорталі електронних послуг або електронною поштою: meconomy@me.gov.ua):
- заявку на видачу ліцензії за формою, затвердженою наказом Мінекономіки від 09.09.2009 № 991 «Про порядок ліцензування експорту товарів»;
- лист-звернення щодо оформлення ліцензії;
- копію документу, що підтверджує зовнішньоекономічну операцію (якщо такий документ складено на іноземній мові, заявник додає його переклад українською мовою).
У разі виникнення додаткових запитань щодо оформлення ліцензії можна писати на електронну адресу: tradedefence@me.gov.ua або телефонувати: +38 (099) 124 49 56.
Тобто ліцензію на експорт треба отримувати за кожним окремим ЗЕД-контрактом. Під час митного оформлення товарів, що ліцензуються, і завантажуваних навалюванням не може бути відмовлено, якщо вартість, кількість або вага таких товарів не перевищує 5 % значення, зафіксованого у відповідній ліцензії.
Звертаємо увагу! До припинення або скасування воєнного стану в Україні адміністративний збір за видачу ліцензії на експорт (імпорт) товарів не стягується (п. 11 постанови КМУ від 18.05.2005 № 362).
Ліцензія на міжнародні перевезення вантажів автотранспортом
Згідно з п. 24 ст. 7 Закону від 02.03.2015 № 222-VIII «Про ліцензування видів господарської діяльності» міжнародні перевезення пасажирів і вантажів автомобільним транспортом підлягають ліцензуванню.
Які документи потрібні для отримання ліцензії?
Перелік документів, які повинен подати суб’єкт господарювання (далі – СГ) для отримання ліцензії на міжнародні перевезення вантажів автомобільним транспортом (далі - ліцензія), міститься в Ліцензійних умовах провадження господарської діяльності з перевезення пасажирів, небезпечних вантажів та небезпечних відходів автомобільним транспортом, міжнародних перевезень пасажирів та вантажів автомобільним транспортом, затверджених постановою КМУ від 02.12.2015 № 1001 (далі – Ліцензійні умови № 1001).
Згідно з п. 7 Ліцензійних умов № 1001 для отримання ліцензії СГ подає в орган ліцензування такі документи:
- заява за формою додатка 1 до Ліцензійних умов № 1001;
- відомості про наявність матеріально-технічної бази, що забезпечує виконання технологічних операцій, або договорів із СГ, що надають послуги з виконання таких операцій, за формою додатка 2 до Ліцензійних умов № 1001 і завірені здобувачем ліцензії копії вказаних договорів;
- відомості про власні, орендовані, надані ліцензіату в кредит або лізинг транспортні засоби за формою додатка 3 до Ліцензійних умов № 1001 і завірені заявником копії свідоцтв про реєстрацію транспортних засобів і тимчасових реєстраційних талонів, якщо передбачено їх оформлення;
- відомості про кваліфікацію персоналу автомобільного перевізника за формою додатка 5 до Ліцензійних умов № 1001 (персонал визначено п. 12–15 зазначених умов).
Зверніть увагу: у зв’язку з введенням воєнного стану з 06.04.2022 процедуру отримання ліцензії на усі види автоперевезень (у т. ч. і на міжнародні перевезення вантажів автотранспортом) було значно спрощено.
Як отримати ліцензію в період дії воєнного стану?
На період дії воєнного стану в Україні і протягом 90 календарних днів (далі – к. д.), наступних за днем його припинення або скасування, ліцензія видається на підставі заяви за формою додатка 1 до Ліцензійних умов № 1001 з приміткою «на період дії воєнного стану в Україні» (п. 81 Ліцензійних умов № 1001).
До заяви слід додати:
- відомості про власні, орендовані, надані ліцензіату в кредит або лізинг транспортні засоби (додаток 3 до Ліцензійних умов № 1001);
- кольорові фотокопії свідоцтв про реєстрацію транспортних засобів і тимчасових реєстраційних талонів, якщо передбачено їх оформлення.
Таким чином, на період дії воєнного стану і протягом 90 к. д. після дня його припинення або скасування СГ не подає до ліцензійного органу документи про наявність матеріально-технічної бази і договорів із СГ, що надають послуги з виконання таких операцій. Проте ці документи мають бути в наявності у СГ (п. 81, 16 Ліцензійних умов № 1001).
Куди СГ повинен подати документи на отримання ліцензії?
Заява та документи, що додаються до неї, подаються в електронній формі через інформаційну систему Укртрансбезпеки. Отримати ліцензію можна в інформаційній системі «Шлях». Для цього СГ необхідно виконати такі дії:
- створити електронну заяву в системі «Шлях» (розділ «Ліцензування»);
- вказати види господарської діяльності;
- навести дані про транспортні засоби;
- завантажити кольорові фотокопії свідоцтв про реєстрацію транспортних засобів і тимчасових реєстраційних талонів, якщо передбачено їх оформлення;
- натиснути кнопку «Відправити заяву».
Строк розгляду заяви на отримання ліцензії за новою процедурою скорочено з 10 до 1–3 днів. Ліцензії на період воєнного стану в Україні оформляються в електронному вигляді і оприлюднюються на порталі електронних сервісів Державної служби безпеки на транспорті.
Ознайомитися детальніше з порядком отримання ліцензії через інформаційну систему «Шлях» можна за посиланням.
Ліцензія, видана на період воєнного стану, підлягає анулюванню протягом 60 к. д. після закінчення 90-денного строку після скасування або припинення воєнного стану. Тобто після закінчення воєнного стану ліцензія діятиме ще 150 днів.
Коментарі до матеріалу