Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Зведені ПН згідно з п. 198.5, 199.1 ПК



Акценти цієї статті:

  • коли оформляються зведені ПН згідно з п. 198.5, 199.1 ПК;
  • особливості оформлення таких ПН.

Коли податкові зобов'язання нараховуються на підставі п. 198.5, 199.1 ПК

Згідно з п. 198.5 ПК покупець – платник ПДВ зобов'язаний нарахувати податкові зобов'язання з ПДВ, якщо товари (послуги), необоротні активи:

  • отримуються з ПДВ первісно для використання в операціях, які не є об'єктом обкладення ПДВ, звільнені від оподаткування (далі – неоподатковувані операції), а також у негосподарській діяльності (пп. «а», «б», «г» п. 198.5 ПК). У цьому випадку напрямок використання активів відомий вже при їх придбанні, тому податкові зобов'язання нараховуються на дату такого придбання (отримання), тобто першої події;
  • спочатку отримувалися з ПДВ для використання в оподатковуваних ПДВ операціях, господарській діяльності, а потім починають використовуватися в неоподатковуваних операціях або негосподарській діяльності (пп. «а», «б», «г» п. 198.5 ПК). Тут напрямок використання активів міняється, тому податкові зобов'язання нараховуються на дату початку використання таких активів в неоподатковуваних операціях і негосподарській діяльності.

Крім того, податкові зобов'язання нараховуються і згідно з пп. «в» п. 198.5 ПК – при постачанні товарів (послуг), необоротних активів для невиробничого використання в межах балансу платника податків, при переведенні виробничих необоротних активів до складу невиробничих – на дату такого постачання або переведення.

Якщо товари (послуги), необоротні активи частково використовуються в оподатковуваних операціях, а частково – в неоподатковуваних, тоді податкові зобов'язання нараховуються згідно з п. 199.1 ПК, тобто виходячи з частки використання таких активів у неоподатковуваних операціях.

Коли оформляється зведена ПН

Для нарахування податкових зобов'язань згідно з п. 198.5, 199.1 ПК платник ПДВ має оформити зведену ПН.

Зведена ПН оформляється не пізніше останнього дня того звітного періоду, у якому активи були придбані для використання в неоподатковуваних операціях чи негосподарській діяльності або почали використовуватися (повністю чи частково) в неоподатковуваних операціях чи негосподарській діяльності.

Чи потрібно нараховувати податкові зобов'язання згідно з п. 198.5, 199.1 ПК й оформляти зведені ПН, якщо податковий кредит у момент придбання товарів (послуг), необоротних активів не відображався через відсутність зареєстрованої в ЄРПН ПН?

У цьому випадку податкові зобов'язання згідно з п. 198.5, 199.1 ПК платник нарахує в тому звітному періоді, коли отримає від постачальника зареєстровану ПН (ЗІР, категорія 101.06).

База оподаткування

Нормами п. 198.5, 199.1 ПК передбачено, що платник ПДВ нараховує податкові зобов'язання, виходячи з бази оподаткування, визначеної в п. 189.1 ПК, а саме:

  • за операціями з необоротними активами – виходячи із залишкової вартості, що склалася на початок звітного (податкового) періоду, протягом якого здійснюються ці операції (якщо облік необоротних активів не ведеться – виходячи зі звичайної ціни);
  • за товарами (послугами) – виходячи з вартості їх придбання.

Якщо ж у неоподатковуваних операціях або негосподарській діяльності використовується продукція власного виробництва, тоді для визначення бази оподаткування потрібно виділити з її собівартості вартість тих товарів (послуг), при придбанні яких відображався податковий кредит (тобто сировина, матеріали тощо). А такі витрати, як зарплата, нарахування на неї, амортизація тощо, до бази обкладення ПДВ не включаються.

Особливості оформлення зведеної ПН

У рядку «Зведена податкова накладна» зазначається відповідний код ознаки (п. 11 Порядку № 1307):

  • «1» – для нарахування податкових зобов'язань згідно з п. 198.5 ПК;
  • «2» – для нарахування податкових зобов'язань згідно з п. 199.1 ПК.

У рядку «Не підлягає видачі покупцеві» ставиться позначка «Х» і зазначається тип причини:

  • «04» – постачання в межах балансу для невиробничого призначення;
  • «08» – постачання, що не є об'єктом обкладення ПДВ;
  • «09» – постачання, звільнені від обкладення ПДВ;
  • «13» – використання виробничих або невиробничих засобів, інших товарів (послуг) у негосподарській діяльності.

Заголовна частина зведеної ПН з кодами ознаки «1» та «2» (п. 11 Порядку № 1307) заповнюється таким чином:

  • у графі «Одержувач (покупець)» – наводиться власне найменування (або П. І. Б.);
  • рядку «Індивідуальний податковий номер одержувача (покупця)» – умовний ІПН «600000000000»;
  • податковий номер покупця не зазначається.

У розділі А рядки VII–IX не заповнюються (пп. 8 п. 16 Порядку № 1307).

У розділі Б зазначаються (пп. 1, 8, 10 п. 16 Порядку № 1307):

  • у графі 2 «Номенклатура товарів/послуг постачальника (продавця)» – дата складання і порядкові номери ПН, виписаних постачальниками товарів (послуг), необоротних активів, за якими визначаються податкові зобов'язання. Якщо підставою для відображення податкового кредиту згідно з п. 201.11 ПК служить замінник ПН (чеки, транспортні квитки, готельні рахунки) або митні декларації – тоді у графі 2 зазначаються дати і номери таких документів (ЗІР, категорія 101.16);
  • графі 4 «Одиниця виміру товару/послуги, умовне позначення» – ставиться «грн.»;
  • графи 3.1, 3.2,3.3, 5–9 не заповнюються.

Приклад
ТОВ «Призма» (ІПН 151515151515, код ЄДРПОУ 55555555) у грудні 2018 року придбало товари на суму 12 000 грн. (у т. ч. ПДВ – 2 000 грн.) для використання у звільнених від обкладення ПДВ операціях. Постачальник цих товарів оформив і зареєстрував у ЄРПН ПН від 10.12.18 р. № 125 своєчасно.

Покажемо, як платник повинен заповнити зведену ПН за такими придбаннями (див. фрагмент).

Коментарі до матеріалу
Швидка реєстрація
Будьте в курсі змін і актуальних тем, задавайте питання.
Статті за темою
25.07.2025
Рекламні роздачі: оформлення та облік
Рекламні роздачі – ефективний інструмент просування товарів і послуг, але з певними бухгалтерськими нюансами. Ми розкажемо, як правильно оформити та відобразити в обліку такі операції, а також чи потрібно при цьому нараховувати ПДВ. Маркетинг і просування в обліку: як правильно відобразити ...
25.07.2025
Маркетингові послуги в бухгалтерському і податковому обліку
Як відобразити в обліку замовника маркетингові послуги та уникнути податкових ризиків? Ми розглянемо облік для юросіб, валютні нюанси, послуги від нерезидентів і правила для єдинників. Маркетинг і просування в обліку: як правильно відобразити витрати й уникнути податкових ризиків У статті розповімо,...
25.07.2025
Як оформити маркетингові послуги без податкових ризиків
Як правильно оформити маркетингові послуги, щоб уникнути претензій податківців? Ми  розглянемо ключові ознаки, ризики та наведемо готові формулювання для договорів та актів, а також зразок наказу. Маркетинг і просування в обліку: як правильно відобразити витрати й уникнути податкових ризиків Ма...
Популярне
20.06.2025
Резерв сумнівних боргів: у яких випадках підприємству вигідно його створювати
Розповімо, які підприємства можуть оптимізувати податок на прибуток шляхом створення резерву сумнівних боргів та як правильно сформувати цей резерв, щоб не було претензій з боку контролюючих органів. У чому полягає проблема: оптимізація об’єкта обкладення податком на прибуток для деяких підпри...
20.06.2025
Як розрахувати резерв відпусток на дату балансу
У статті розповімо про порядок формування резерву відпусток і регулярність його перегляду. Чи треба щомісячно інвентаризувати резерв? Забезпечення на оплату відпусток формується для рівномірного розподілу витрат на відпустки між звітними періодами. Його створення – обов’язок підприємства...
28.07.2025
Як застосовувати міжнародні договори (конвенції) про уникнення подвійного оподаткування
У статті розглянуто, за яких умов у разі виплати доходів нерезидентам можна застосовувати міжнародні договори (конвенції) про уникнення подвійного оподаткування, а також у чому полягають особливості оподаткування окремих видів доходів за правилами конвенцій. Резиденти України (як юрособи, і фізособи...
Нове
28.07.2025
Виплати блогерам за рекламу: нюанси оподаткування
Співпрацюєте з блогерами? Тож майте на увазі, що в кожного формату оплати – свої податкові нюанси. Із статті ви дізнаєтеся про порядок оподаткування бартеру, виплат підприємцю та фізособі за рекламу. Маркетинг і просування в обліку: як правильно відобразити витрати й уникнути податкових ризикі...
25.07.2025
Рекламні роздачі: оформлення та облік
Рекламні роздачі – ефективний інструмент просування товарів і послуг, але з певними бухгалтерськими нюансами. Ми розкажемо, як правильно оформити та відобразити в обліку такі операції, а також чи потрібно при цьому нараховувати ПДВ. Маркетинг і просування в обліку: як правильно відобразити ...
25.07.2025
Маркетингові послуги в бухгалтерському і податковому обліку
Як відобразити в обліку замовника маркетингові послуги та уникнути податкових ризиків? Ми розглянемо облік для юросіб, валютні нюанси, послуги від нерезидентів і правила для єдинників. Маркетинг і просування в обліку: як правильно відобразити витрати й уникнути податкових ризиків У статті розповімо,...
Кращі матеріали