Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Зведені ПН при ритмічних і безперервних постачаннях


Акценти цієї статті:

  • які постачання носять ритмічний і безперервний характер;
  • які особливості оформлення ПН при таких постачаннях.

Коли оформляється зведена ПН

Згідно з п. 201.4 ПК

Платник ПДВ виписує зведену ПН за умови, що постачання товарів (послуг) носить безперервний або ритмічний характер. Для цілей п. 201.4 ПК ритмічними вважаються постачання товарів (послуг) одному покупцеві два і більше разів на місяць, а безперервними визнаються постачання, які належать до таких за умовами договору (лист ДФС від 12.07.16 р. № 15014/6/99-95-42-01-15; Індивідуальна податкова консультація ДФС від 20.04.18 р. № 1770/6/99-99-15-03-02-15/ІПК). Так, згідно із ч. 2 ст. 267 Господарського кодексу строки постачання встановлюються сторонами в договорі з огляду на необхідність ритмічного і безперебійного постачання товарів споживачам, якщо інше не передбачене законодавством.

Згідно з п. 44 підрозд. 2 розд. ХХ ПК

Зведену ПН у разі безперервних або ритмічних постачань можуть складати платники ПДВ, які здійснюють постачання (у т. ч. оптове), передачу, розподіл електричної та/або теплової енергії, постачання вугілля і продуктів його збагачення.

Нагадуємо! Норма п. 44 підрозд. 2 розд. ХХ ПК діє до 1 січня 2019 року, але її дію, можливо, буде продовжено.

Чи є обов'язковим складання зведеної ПН у випадках, названих у п. 201.4 та п. 44 підрозд. 2 розд. ХХ ПК?

Ні, складати зведену ПН у зазначених випадках необов'язково. Це означає, що платник ПДВ може виписати як зведену ПН, так і звичайну, тобто за першою подією.

Чи може платник ПДВ скласти зведену ПН при здійсненні безперервних або ритмічних постачань товарів (послуг) одному покупцеві, але за різними договорами?

Так, при безперервних постачаннях товарів (послуг) одному покупцеві протягом місяця у рамках декількох договорів можна складати зведену ПН (ЗІР, категорія 101.16; Індивідуальна податкова консультація ДФС від 21.06.18 р. № 2756/ІПК/21-22-12-01-08).

Чи мають право платники ПДВ, які застосовують касовий метод, складати зведену ПН на безперервні або ритмічні постачання?

Платники ПДВ повинні застосовувати касовий метод для визначення дати виникнення податкового кредиту і податкових зобов'язань за операціями згідно з п. 187.10 та п. 44 підрозд. 2 розд. ХХ ПК.

Для платників, які здійснюють операції згідно з п. 44 підрозд. 2 розд. ХХ ПК, можливість оформлення зведених ПН прямо передбачена цією нормою. Проте нагадаємо, що зазначена норма носить тимчасовий характер. Тому касовий метод застосовується тільки до тих постачань, за якими дата першої події припадає на період до 01.01.19 р. Якщо ж дія п. 44 підрозд. 2 розд. ХХ ПК буде продовжена, тоді зведену ПН такі платники можуть складати і далі.

Що стосується платників ПДВ, які застосовують касовий метод обліку ПДВ згідно з п. 187.10 ПК, то вони не мають права складати зведені ПН (ЗІР, категорія 101.16; Індивідуальна податкова консультація ДФС від 28.09.18 р. № 4213/ІПК/18-28-12-01-44).

Чи потрібно складати РК до зведеної ПН, якщо повернення товарів (передоплат) відбувається в тому ж звітному періоді до моменту складання продавцем зведеної ПН?

Ні, РК у цьому випадку складати не знадобиться. Адже зведена ПН оформляється не пізніше останнього дня місяця, у якому було постачання. І якщо до моменту складання продавцем зведеної ПН змінилася сума податкових зобов'язань у зв'язку з поверненнями товарів або передоплат, то у зведеній ПН зазначається фактична сума поставлених покупцеві товарів (послуг). Тобто вже з урахуванням повернення товарів (передоплат) (ЗІР, категорія 101.16).

Нюанси оформлення зведеної ПН

Основні правила оформлення зведеної ПН при постачанні товарів (послуг) згідно з п. 201.4 ПК:

  • якщо покупці – платники ПДВ, то зведена ПН складається на кожного такого платника не пізніше останнього дня місяця, у якому відбулися постачання;
  • якщо покупці – неплатники ПДВ, тоді зведена ПН може бути складена не пізніше останнього дня місяця, у якому відбулися ці постачання, на весь обсяг таких постачань;
  • якщо на дату складання зведених ПН сума, що надійшла на поточний рахунок постачальника як оплата (передоплата), перевищує вартість поставлених протягом цього місяця товарів (послуг), – таке перевищення вважається передоплатою і на цю суму не пізніше останнього дня місяця оформляється звичайна ПН.

Приклад 1
Платник ПДВ протягом грудня 2018 року відвантажив товар покупцям – неплатникам ПДВ:

  • покупцеві № 1 – 3 грудня на суму 5 000 грн. (крім того ПДВ – 1 000 грн.); 6 грудня на суму 20 000 грн. (крім того ПДВ – 4 000 грн.); 20 грудня на суму 15 000 грн. (крім того ПДВ – 3 000 грн.). Від покупця як плату за відвантажений товар було отримано 35 000 грн. (крім того ПДВ – 7 000 грн.);
  • покупцеві № 2 – 3 грудня на суму 10 000 грн. (крім того ПДВ – 2 000 грн.); 17 грудня на суму 9 000 грн. (крім того ПДВ – 1 800 грн.). Від покупця як плату за відвантажений товар було отримано 22 000 грн. (крім того ПДВ – 4 400 грн.).

У цій ситуації постачальник не пізніше 31 грудня повинен оформити дві ПН:

  • одну зведену – на суму 59 000 грн. (5 000 грн. + 20 000 грн. + 15 000 грн. + 10 000 грн. + 9 000 грн.) (крім того ПДВ – 11 800 грн.);
  • другу звичайну – на суму отриманої від покупця № 2 передоплати – 3 000 грн. [(22 000 грн. – (10 000 грн. + 9 000 грн.)] (крім того ПДВ – 600 грн.).

Зведені ПН на підставі п. 44. підрозд. 2 розд. ХХ ПК оформляються за касовим методом, тому якщо товари (послуги) поставляються покупцям:

  • платникам ПДВ – зведена ПН складається на кожного такого платника не пізніше останнього дня місяця, у якому була отримана оплата;
  • неплатникам ПДВ – зведена ПН складається не пізніше останнього дня місяця, у якому була отримана оплата, на всю суму отриманих протягом місяця оплат від усіх неплатників.

Чи може платник ПДВ протягом місяця скласти декілька зведених ПН?

Так, може. Періодичність складання зведених ПН протягом місяця встановлюється умовами договору з покупцем. Але якщо оформляється одна зведена ПН за місяць, то вона не може бути складена пізніше останнього дня такого місяця. Аналогічне роз'яснення міститься в ЗІР (категорія 101.17).

Останній день місяця припадає на вихідний. Чи можна скласти цього дня зведену ПН?

Відповідно до п. 201.4 ПК зведена ПН повинна бути складена не пізніше останнього дня місяця, у якому здійснювалися ритмічні або безперервні постачання товарів (послуг). Тобто там не сказано, що це має бути робочий день. Тому ми вважаємо, що навіть якщо останній день місяця припадає на вихідний (неробочий) день, на цю дату все одно можна виписати зведену ПН.

База оподаткування

Для нарахування податкових зобов'язань база оподаткування визначається за загальними правилами згідно з п. 188.1 ПК – виходячи із ціни договору, але не нижче від:

  • ціни придбання – при купівлі товарів із метою подальшого продажу;
  • балансової (залишкової) вартості – при продажу необоротних активів;
  • звичайної ціни – при продажу самостійно виготовлених товарів (послуг).

Особливості оформлення зведеної ПН

У рядку «Зведена податкова накладна» зазначається код ознаки «4» (п. 11 Порядку № 1307).

У рядку «Не підлягає видачі покупцеві» ставиться позначка «Х» і зазначається тип причини «02», якщо зведена ПН оформляється на неплатника ПДВ. Якщо ж зведена ПН оформляється на покупця – платника ПДВ, то ці реквізити не заповнюються.

У заголовній частині зведеної ПН, оформленої на покупця – неплатника ПДВ, зазначаються (п. 19 Порядку № 1307):

  • у графі «Одержувач (покупець)» – «Неплатник»;
  • рядку «Індивідуальний податковий номер одержувача (покупця)» – умовний ІПН «100000000000»;
  • податковий номер покупця не зазначається.

Зведена ПН на покупця – платника ПДВ оформляється в загальному порядку та із зазначенням податкового номера як у реквізитах постачальника, так і в реквізитах покупця.

У графі 2 розділу Б зазначається вся номенклатура поставлених протягом місяця товарів (послуг). Оскільки податкові зобов'язання за операціями, названими в п. 44 підрозд. 2 розд. ХХ ПК, обліковуються за касовим методом, у графі 2 зведених ПН, складених за такими операціями, наводиться вся номенклатура оплачених товарів.

Приклад 2
ТОВ «Призма» (ІПН 151515151515, код ЄДРПОУ 55555555) продає Товар 1 українського виробництва (умовний код УКТЗЕД 1456) ТОВ «Веселка» (ІПН 171717171717, код ЄДРПОУ 77777777). За умовами договору зведена ПН оформляється останнім днем місяця, а оплата товару здійснюється без прив'язки до дати конкретного відвантаження. Загальна сума відвантажень за грудень становить 36 000 грн. (у т. ч. ПДВ – 6 000 грн.). Сума оплат за грудень дорівнює 30 000 грн. (у т. ч. ПДВ – 5 000 грн.).

На підставі наявних даних заповнимо зведену ПН на суму відвантаженого протягом місяця товару (див. фрагмент).

Коментарі до матеріалу
Статті за темою
18.08.2025
Облік ліцензій, технічних умов і сертифікатів
У статті розповімо, якими об’єктами обліку є ліцензії, технічні умови, витрати на сертифікацію продукції та документи дозвільного характеру. Для того щоб розпочати виробляти продукцію (виконувати роботи, надавати послуги), підприємству найчастіше недостатньо мати тільки основні засоби, сировин...
18.08.2025
Придбали торгову марку: облік та податки
У статті розповімо, як відобразити придбану торговельну марку в бухобліку, а також які податкові наслідки такого придбання, зокрема в нерезидента. Ситуація: підприємство придбало торговельну марку з переходом права власності (продавець – колишній правовласник не може далі використовувати ...
15.08.2025
Чат-бот: бухгалтерський та податковий облік
Розповімо, як вести бухгалтерський та податковий облік виходячи з облікового статусу чат-бота та на які моменти слід звернути особливу увагу. Що таке чат-бот (або хто такий)? Чат-бот очима бухгалтера У чому нюанси? Ми розповімо, як вести бухгалтерський та податковий облік виходячи з облікового стат...
Популярне
20.06.2025
Резерв сумнівних боргів: у яких випадках підприємству вигідно його створювати
Розповімо, які підприємства можуть оптимізувати податок на прибуток шляхом створення резерву сумнівних боргів та як правильно сформувати цей резерв, щоб не було претензій з боку контролюючих органів. У чому полягає проблема: оптимізація об’єкта обкладення податком на прибуток для деяких підпри...
18.08.2025
Облік витрат на створення вебсайту
У статті розповімо, що таке вебсайт та як відображати в бухгалтерському та податковому обліку витрати на його створення. Сьогодні вебсайти використовуються з різними цілями. Деякі виконують тільки представницькі функції. Це може бути, наприклад, сайт-візитка – електронний аналог традиційної ...
20.06.2025
Як розрахувати резерв відпусток на дату балансу
У статті розповімо про порядок формування резерву відпусток і регулярність його перегляду. Чи треба щомісячно інвентаризувати резерв? Забезпечення на оплату відпусток формується для рівномірного розподілу витрат на відпустки між звітними періодами. Його створення – обов’язок підприємства...
Нове
01.09.2025
Апгрейд комп'ютерної програми
У статті розглянуто нюанси відображення в бухобліку та оподаткування апгрейду (оновлення) комп’ютерної програми. Будь-який користувач програмного забезпечення регулярно стикається з потребою його оновлення (антивірусні програми, бухгалтерські облікові програми тощо). Адже змінюється законодавс...
01.09.2025
Як оформити довіреність на підписання ТТН та інших документів посередником, який відвантажує товар?
У статті розповімо, які документи потрібно оформити сторонам договору, якщо товар відвантажує покупцям не власник, а його представник (логістичне підприємство). Товарно-транспортна накладна: заповнення, відповідальність, ризики Товарно-транспортна накладна: заповнення, відповідальність, ризики для ...
01.09.2025
Роль і значення товарно-транспортної накладної: чому цей документ такий важливий?
У статті розповімо про функції ТТН для перевезення вантажів. Чи треба мати ТТН для відображення витрат за товарами та послугами перевезення? Чи необхідна ТТН для розблокування податкових накладних? Які податкові ризики мінімізує наявність ТТН. Товарно-транспортна накладна: заповнення, відповідальніс...
Кращі матеріали