Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Зведені ПН при ритмічних і безперервних постачаннях


Акценти цієї статті:

  • які постачання носять ритмічний і безперервний характер;
  • які особливості оформлення ПН при таких постачаннях.

Коли оформляється зведена ПН

Згідно з п. 201.4 ПК

Платник ПДВ виписує зведену ПН за умови, що постачання товарів (послуг) носить безперервний або ритмічний характер. Для цілей п. 201.4 ПК ритмічними вважаються постачання товарів (послуг) одному покупцеві два і більше разів на місяць, а безперервними визнаються постачання, які належать до таких за умовами договору (лист ДФС від 12.07.16 р. № 15014/6/99-95-42-01-15; Індивідуальна податкова консультація ДФС від 20.04.18 р. № 1770/6/99-99-15-03-02-15/ІПК). Так, згідно із ч. 2 ст. 267 Господарського кодексу строки постачання встановлюються сторонами в договорі з огляду на необхідність ритмічного і безперебійного постачання товарів споживачам, якщо інше не передбачене законодавством.

Згідно з п. 44 підрозд. 2 розд. ХХ ПК

Зведену ПН у разі безперервних або ритмічних постачань можуть складати платники ПДВ, які здійснюють постачання (у т. ч. оптове), передачу, розподіл електричної та/або теплової енергії, постачання вугілля і продуктів його збагачення.

Нагадуємо! Норма п. 44 підрозд. 2 розд. ХХ ПК діє до 1 січня 2019 року, але її дію, можливо, буде продовжено.

Чи є обов'язковим складання зведеної ПН у випадках, названих у п. 201.4 та п. 44 підрозд. 2 розд. ХХ ПК?

Ні, складати зведену ПН у зазначених випадках необов'язково. Це означає, що платник ПДВ може виписати як зведену ПН, так і звичайну, тобто за першою подією.

Чи може платник ПДВ скласти зведену ПН при здійсненні безперервних або ритмічних постачань товарів (послуг) одному покупцеві, але за різними договорами?

Так, при безперервних постачаннях товарів (послуг) одному покупцеві протягом місяця у рамках декількох договорів можна складати зведену ПН (ЗІР, категорія 101.16; Індивідуальна податкова консультація ДФС від 21.06.18 р. № 2756/ІПК/21-22-12-01-08).

Чи мають право платники ПДВ, які застосовують касовий метод, складати зведену ПН на безперервні або ритмічні постачання?

Платники ПДВ повинні застосовувати касовий метод для визначення дати виникнення податкового кредиту і податкових зобов'язань за операціями згідно з п. 187.10 та п. 44 підрозд. 2 розд. ХХ ПК.

Для платників, які здійснюють операції згідно з п. 44 підрозд. 2 розд. ХХ ПК, можливість оформлення зведених ПН прямо передбачена цією нормою. Проте нагадаємо, що зазначена норма носить тимчасовий характер. Тому касовий метод застосовується тільки до тих постачань, за якими дата першої події припадає на період до 01.01.19 р. Якщо ж дія п. 44 підрозд. 2 розд. ХХ ПК буде продовжена, тоді зведену ПН такі платники можуть складати і далі.

Що стосується платників ПДВ, які застосовують касовий метод обліку ПДВ згідно з п. 187.10 ПК, то вони не мають права складати зведені ПН (ЗІР, категорія 101.16; Індивідуальна податкова консультація ДФС від 28.09.18 р. № 4213/ІПК/18-28-12-01-44).

Чи потрібно складати РК до зведеної ПН, якщо повернення товарів (передоплат) відбувається в тому ж звітному періоді до моменту складання продавцем зведеної ПН?

Ні, РК у цьому випадку складати не знадобиться. Адже зведена ПН оформляється не пізніше останнього дня місяця, у якому було постачання. І якщо до моменту складання продавцем зведеної ПН змінилася сума податкових зобов'язань у зв'язку з поверненнями товарів або передоплат, то у зведеній ПН зазначається фактична сума поставлених покупцеві товарів (послуг). Тобто вже з урахуванням повернення товарів (передоплат) (ЗІР, категорія 101.16).

Нюанси оформлення зведеної ПН

Основні правила оформлення зведеної ПН при постачанні товарів (послуг) згідно з п. 201.4 ПК:

  • якщо покупці – платники ПДВ, то зведена ПН складається на кожного такого платника не пізніше останнього дня місяця, у якому відбулися постачання;
  • якщо покупці – неплатники ПДВ, тоді зведена ПН може бути складена не пізніше останнього дня місяця, у якому відбулися ці постачання, на весь обсяг таких постачань;
  • якщо на дату складання зведених ПН сума, що надійшла на поточний рахунок постачальника як оплата (передоплата), перевищує вартість поставлених протягом цього місяця товарів (послуг), – таке перевищення вважається передоплатою і на цю суму не пізніше останнього дня місяця оформляється звичайна ПН.

Приклад 1
Платник ПДВ протягом грудня 2018 року відвантажив товар покупцям – неплатникам ПДВ:

  • покупцеві № 1 – 3 грудня на суму 5 000 грн. (крім того ПДВ – 1 000 грн.); 6 грудня на суму 20 000 грн. (крім того ПДВ – 4 000 грн.); 20 грудня на суму 15 000 грн. (крім того ПДВ – 3 000 грн.). Від покупця як плату за відвантажений товар було отримано 35 000 грн. (крім того ПДВ – 7 000 грн.);
  • покупцеві № 2 – 3 грудня на суму 10 000 грн. (крім того ПДВ – 2 000 грн.); 17 грудня на суму 9 000 грн. (крім того ПДВ – 1 800 грн.). Від покупця як плату за відвантажений товар було отримано 22 000 грн. (крім того ПДВ – 4 400 грн.).

У цій ситуації постачальник не пізніше 31 грудня повинен оформити дві ПН:

  • одну зведену – на суму 59 000 грн. (5 000 грн. + 20 000 грн. + 15 000 грн. + 10 000 грн. + 9 000 грн.) (крім того ПДВ – 11 800 грн.);
  • другу звичайну – на суму отриманої від покупця № 2 передоплати – 3 000 грн. [(22 000 грн. – (10 000 грн. + 9 000 грн.)] (крім того ПДВ – 600 грн.).

Зведені ПН на підставі п. 44. підрозд. 2 розд. ХХ ПК оформляються за касовим методом, тому якщо товари (послуги) поставляються покупцям:

  • платникам ПДВ – зведена ПН складається на кожного такого платника не пізніше останнього дня місяця, у якому була отримана оплата;
  • неплатникам ПДВ – зведена ПН складається не пізніше останнього дня місяця, у якому була отримана оплата, на всю суму отриманих протягом місяця оплат від усіх неплатників.

Чи може платник ПДВ протягом місяця скласти декілька зведених ПН?

Так, може. Періодичність складання зведених ПН протягом місяця встановлюється умовами договору з покупцем. Але якщо оформляється одна зведена ПН за місяць, то вона не може бути складена пізніше останнього дня такого місяця. Аналогічне роз'яснення міститься в ЗІР (категорія 101.17).

Останній день місяця припадає на вихідний. Чи можна скласти цього дня зведену ПН?

Відповідно до п. 201.4 ПК зведена ПН повинна бути складена не пізніше останнього дня місяця, у якому здійснювалися ритмічні або безперервні постачання товарів (послуг). Тобто там не сказано, що це має бути робочий день. Тому ми вважаємо, що навіть якщо останній день місяця припадає на вихідний (неробочий) день, на цю дату все одно можна виписати зведену ПН.

База оподаткування

Для нарахування податкових зобов'язань база оподаткування визначається за загальними правилами згідно з п. 188.1 ПК – виходячи із ціни договору, але не нижче від:

  • ціни придбання – при купівлі товарів із метою подальшого продажу;
  • балансової (залишкової) вартості – при продажу необоротних активів;
  • звичайної ціни – при продажу самостійно виготовлених товарів (послуг).

Особливості оформлення зведеної ПН

У рядку «Зведена податкова накладна» зазначається код ознаки «4» (п. 11 Порядку № 1307).

У рядку «Не підлягає видачі покупцеві» ставиться позначка «Х» і зазначається тип причини «02», якщо зведена ПН оформляється на неплатника ПДВ. Якщо ж зведена ПН оформляється на покупця – платника ПДВ, то ці реквізити не заповнюються.

У заголовній частині зведеної ПН, оформленої на покупця – неплатника ПДВ, зазначаються (п. 19 Порядку № 1307):

  • у графі «Одержувач (покупець)» – «Неплатник»;
  • рядку «Індивідуальний податковий номер одержувача (покупця)» – умовний ІПН «100000000000»;
  • податковий номер покупця не зазначається.

Зведена ПН на покупця – платника ПДВ оформляється в загальному порядку та із зазначенням податкового номера як у реквізитах постачальника, так і в реквізитах покупця.

У графі 2 розділу Б зазначається вся номенклатура поставлених протягом місяця товарів (послуг). Оскільки податкові зобов'язання за операціями, названими в п. 44 підрозд. 2 розд. ХХ ПК, обліковуються за касовим методом, у графі 2 зведених ПН, складених за такими операціями, наводиться вся номенклатура оплачених товарів.

Приклад 2
ТОВ «Призма» (ІПН 151515151515, код ЄДРПОУ 55555555) продає Товар 1 українського виробництва (умовний код УКТЗЕД 1456) ТОВ «Веселка» (ІПН 171717171717, код ЄДРПОУ 77777777). За умовами договору зведена ПН оформляється останнім днем місяця, а оплата товару здійснюється без прив'язки до дати конкретного відвантаження. Загальна сума відвантажень за грудень становить 36 000 грн. (у т. ч. ПДВ – 6 000 грн.). Сума оплат за грудень дорівнює 30 000 грн. (у т. ч. ПДВ – 5 000 грн.).

На підставі наявних даних заповнимо зведену ПН на суму відвантаженого протягом місяця товару (див. фрагмент).

Коментарі до матеріалу
Статті за темою
18.06.2025
6 помилок платників податків в огляді практики Верховного Суду за квітень 2025 року
У статті розглянуто практику Верховного Суду у податкових спорах за квітень 2025 року. Наведено 6 найцікавіших судових рішень. Ця інформація допоможе платникам податків уникнути повторення чужих помилок, а отже, заощадити час та кошти. Розуміти – значить визнати: ми бачимо не все, а істина зав...
13.06.2025
Позовна давність у договірних відносинах: з 04.09.2025 перебіг строків поновиться!
У статті розглянуто, на який період було припинено перебіг строків позовної давності, установлених Цивільним кодексом, з якого моменту його буде поновлено у зв'язку з прийняттям нового закону, а також на прикладах показано, як розрахувати строк позовної давності з огляду на призупинення на період ка...
02.06.2025
Заповнюємо заяву про отримання ліцензії на право зберігання пального
У статті розповімо, як правильно заповнити заяву про отримання ліцензії на право зберігання пального. У статті «Ліцензія на зберігання пального для власних потреб: як отримати з 01.01.2025» ми розглянули загальні правила, яких слід дотримуватися під час оформлення ліцензії на зберігання ...
Популярне
05.04.2025
Продовження строку корисного використання повністю замортизованих основних засобів
Ситуація із практики: строк, визначений під час первинного визнання об’єкта основних засобів (далі – ОЗ), уже закінчився, а актив продовжує використовуватися. НП(С)БУ 7 передбачено, що строк корисного використання (експлуатації) об’єкта ОЗ переглядається в разі зміни очікуван...
23.06.2025
Які документи повинен мати водій для прийняття на роботу
У цій статті розглянуто, які документи слід вимагати від водія під час прийняття його на роботу. Під час виконання трудових обов’язків водій відповідає за транспортний засіб (далі – ТЗ), пасажирів, вантаж. Тому роботодавець, приймаючи особу на таку посаду, повинен перевірити, чи є в неї ...
23.04.2025
Безплатне отримання ОЗ від резидента
Підприємство може отримати об’єкт основних засобів (далі – ОЗ) як за плату, так і безплатно. В останньому випадку бухгалтерів зазвичай цікавить, як визначити вартість об’єкта, за якою його потрібно оприбуткувати, та яким документом підтвердити таку вартість. У статті розповімо, як ...
Нове
23.06.2025
Упущена вигода: стягуємо з контрагента у претензійному порядку
У статті розглянуто, що таке упущена вигода, як можна стягнути її суму в претензійному порядку, а також наведено зразок претензії. Ведення господарської діяльності пов’язано з певними ризиками, і не завжди суб’єкт господарювання отримує прибуток, на який розраховував. У деяких випадках п...
18.06.2025
6 помилок платників податків в огляді практики Верховного Суду за квітень 2025 року
У статті розглянуто практику Верховного Суду у податкових спорах за квітень 2025 року. Наведено 6 найцікавіших судових рішень. Ця інформація допоможе платникам податків уникнути повторення чужих помилок, а отже, заощадити час та кошти. Розуміти – значить визнати: ми бачимо не все, а істина зав...
16.06.2025
Фінансова допомога: повертаємо товарами
У статті розглянуто, як можна повернути отриману поворотну фінансову допомогу товарами та як це правильно документально оформити (наведено зразки документів). Ситуація, яку ми розглядатимемо, досить часто зустрічається на практиці. Один суб’єкт господарювання бере в іншого фінансову допомогу, ...
Кращі матеріали