Приклади заповнення з інших причин корегування див. в публикації «РК із типами причин 101–104: правила складання»
Які особливості складання РК при проведенні взаємозаліку? На що слід зважити, коли передоплата за одним договором повністю зараховується як передоплата (постоплата) за іншим договором?
Про взаємозалік може йтися в ситуаціях, коли коригування з умовним кодом причини 101–104 проводиться після передоплати і в результаті такого коригування загальний обсяг постачання (іншими словами, сума компенсації) зменшується. У таких випадках сторони можуть передбачати, що надлишок передоплати (або вся її сума) не повертається постачальникові, а зараховується в рахунок передоплати (або постоплати) за іншою операцією.
Те саме можна сказати і про ситуацію, коли відбувається повернення (повне або часткове) або зменшення ціни оплаченого товару (послуги) і зайва сума оплати теж не повертається постачальникові, а зараховується в рахунок передоплати (або постоплати) за іншою операцією.
Які правила складання РК при проведенні взаємозаліку?
Якщо залишок передоплати (оплати) за операцією 1 зараховується в рахунок передоплати за операцією 2, то:
Якщо залишок передоплати (оплати) за операцією 1 зараховується в рахунок постоплати операції 2, то:
У прикладах наведені умовні найменування товарів і коди УКТЗЕД.
Ситуація 9
Взаємозалік надлишку передоплати за товар 1 як передоплата за товар 2
20.11.18 р. ТОВ «Марс» (постачальник) отримало передоплату від ПрП «Венера» (покупець) за 10 шт. українського товару 1 (код УКТЗЕД 1111) за ціною 6 000 грн/шт. (у т. ч. ПДВ – 1 000 грн.), разом 60 000 грн. (у т. ч. ПДВ – 10 000 грн.). На дату передоплати була складена ПН, у якій товар 1 був зазначений у рядку 1 (ПН була зареєстрована в ЄРПН 04.12.18 р.). 29.11.18 р. товар 1 був поставлений. Проте 4 шт. доставленого товару 1 виявилися бракованими. У результаті сторони підписали додаткову угоду до договору, згідно з якою бракований товар 1 підлягає поверненню, а надлишок передоплати зараховується як передоплата за товар 2 за іншим договором постачання. 05.12.18 р. покупець повернув 4 шт. бракованого товару 1 постачальникові. Відвантаження товару 2 відбулася 10.12.18 р.
Дата складання РК. У цьому випадку на дату підписання додаткової угоди РК не виписується. Адже на цю дату фактичного зменшення суми компенсації за ПН, складеною 20.11.18 р., не відбулося (бракований товар 1 усе ще знаходиться у покупця). Фактично сума компенсації зменшується тоді, коли 4 шт. товару 1 повертаються постачальникові (тобто 05.12.18 р.) й на цю дату складається РК. Саме таке роз'яснення міститься в ЗІР (категорія 101.04).
Оскільки станом на 05.12.18 р. відвантаження товару 2 ще не відбулося, то на суму надлишку передоплати за товар 1, яка зараховується в рахунок передоплати за товар 2, необхідно скласти ПН (ПН на передоплату за товар 2 складається в загальному порядку).
Порядок складання РК. У нашому випадку за товаром 1 відбулася зміна кількості, тому за ним проводиться коригування з умовним кодом 102. При цьому в РК у розділі Б будуть два рядки: «мінусовий» зі старою кількістю і «плюсовий» з новою кількістю.
У розділі А цього РК будуть зазначені: у рядку IV – «–20 000,00»; у рядку II – «–4 000,00»; у рядку I – «–4 000,00».
Ситуація 10
Взаємозалік надлишку передоплати за товар 1 як постоплата за товар 2
20.11.18 р. ТОВ «Марс» (постачальник) отримало передоплату від ПрП «Венера» (покупець) за 10 шт. українського товару 1 (код УКТЗЕД 1111) за ціною 6 000 грн/шт. (у т. ч. ПДВ – 1 000 грн.), разом 60 000 грн. (у т. ч. ПДВ – 10 000 грн.). На дату передоплати була складена ПН, у якій товар 1 зазначений у рядку 1 (ПН була зареєстрована в ЄРПН 04.12.18 р.). 10.12.18 р. договір на постачання товару 1 був розірваний, а передоплата за товар 1 була зарахована в рахунок оплати товару 2, який був відвантажений 29.11.18 р., але ще не оплачений.
Дата складання РК. У цьому випадку РК виписується на дату підписання додаткової угоди (тобто 10.12.18 р.). Адже саме на цю дату «віртуально» відбувається повернення передоплати за товар 1 і одночасне перерахування оплати за товар 2. При цьому інших подій, пов'язаних із договором на постачання товару 1, більше не відбудеться.
Крім «від’ємного» РК у цій ситуації нічого не складається. Адже ПН за товаром 2 вже була оформлена на дату його відвантаження, тобто 29.11.18 р. (за цим товаром дата відвантаження була першою подією). І оформляти другу ПН за товаром 2 за фактом проведення оплати шляхом взаємозаліку – буде неправильним. Саме таке роз'яснення міститься в Індивідуальній податковій консультації ДФС від 23.08.18 р. № 3666/6/99-99-15-03-02-15/ІПК.
Порядок складання РК. У нашому випадку за товаром 1 відбулося повне повернення передоплати, тому за ним проводиться коригування з умовним кодом 103. При цьому в РК у розділі Б буде один рядок, він повністю змінусує рядок 1 ПН, у якому був зазначений товар 1.