Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Придбання основних засобів із відстроченням платежу

Основні засоби: облік від визнання до списання

Досить часто при купівлі основних засобів (далі – ОЗ), особливо дорогого обладнання, техніки, транспортних засобів і т. д., покупцеві надається розстрочення (відстрочення) платежу, у тому числі на строк більше року. Для бухгалтера це означає, що первісну вартість такого об’єкта ОЗ і заборгованість перед постачальником слід відображати за спеціальними правилами бухобліку, пов’язаними з дисконтуванням довгострокової заборгованості постачальника, зокрема при заборгованості в інвалюті. Розглянемо основні правила обліку таких операцій.

Згідно зі ст. 694 ЦК договором купівлі-продажу може бути передбачений продаж товарів у кредит із відстроченням або розстроченням платежу. Умовами договору може бути встановлене (не встановлене) нарахування процентів за надане відстрочення (розстрочення). Договір, у якому прописано нарахування таких процентів, на практиці називають ще договором товарного кредиту, хоча цей термін ні в ЦК, ні в ГК прямо не визначено.

Визначення товарного кредиту міститься в пп. 14.1.245 ПК. Це передання товарів резидентом або нерезидентом у власність юридичних або фізичних осіб за договором, який передбачає відстрочення остаточних розрахунків на певний строк та отримання процентів за таке відстрочення. Право власності на товар переходить до покупця в момент підписання договору або отримання товару.

Це означає, що за таким договором покупець відразу зараховує на баланс отримані від постачальника ОЗ із визнанням заборгованості перед постачальником. Але якщо строк погашення заборгованості становить більше 12 місяців від найближчої дати балансу, то вона вважається довгостроковою та підлягає дисконтуванню. Крім того, у цьому випадку оцінка первісної вартості придбаного об’єкта ОЗ у бухгалтерському обліку має деякі особливості.

Дисконтувати потрібно у випадку, якщо:

Повна версія доступна тільки передплатникам
Підпишіться на онлайн сервіси для бухгалтерів та кадровиків Uteka. Отримайте повний доступ бібліотеки безпечних рішень, які роблять вашу роботу ефективнішою.
Що входить в передплату?
Готові рішення
і приклади
Миттєва активація
доступу
Можливість задати
питання експерту
Щоденні
оновлення
Доступ до ексклюзивних
матеріалів
Відкритий архів
матеріалів c 2015 року
Зміст
Статті за темою
28.04.2025
Як вести облік відходів на підприємстві
Законом від 20.06.2022 № 2320-IX «Про управління відходами» визначено правові, організаційні та економічні засади діяльності щодо управління відходами в Україні. Водночас цей документ зобов’язує СГ вести облік операцій з управління відходами. Низка підзаконних нормативних акті...
31.03.2025
Дивіденди нерезидентам в інвалюті: умови та порядок виплати
Найбільш розповсюджений спосіб виплати дивідендів нерезидентам – їх виплата в іноземній валюті шляхом перерахування на рахунок нерезидента, відкритий у закордонному банку. Однак у перший же день запровадження на території України воєнного стану було прийнято постанову Правління НБУ від 24.02.2...
17.03.2025
Об’єкт ОЗ частково зруйнований у ході військових дій: як відобразити в обліку часткову ліквідацію та яка може бути альтернатива?
Ворожі обстріли, яким зараз піддається територія України, часто призводить до ушкоджень основних засобів (далі – ОЗ) підприємств, зокрема нерухомості. При цьому якщо знищена тільки частина об’єкта ОЗ і він може продовжувати експлуатуватися без цієї частини або після її заміни на нову, то...
Популярне
05.04.2025
Продовження строку корисного використання повністю замортизованих основних засобів
Ситуація із практики: строк, визначений під час первинного визнання об’єкта основних засобів (далі – ОЗ), уже закінчився, а актив продовжує використовуватися. НП(С)БУ 7 передбачено, що строк корисного використання (експлуатації) об’єкта ОЗ переглядається в разі зміни очікуван...
11.03.2025
Наказ про встановлення норм витрати палива
Якщо ваше підприємство вирішило вдатися до нормування витрат пального або розмірковує, чи доцільно це робити, постараємося спростити для вас це завдання, навівши в статті: зразок наказу про встановлення норм витрати палива; дві причини, чому на підприємстві необхідний такий наказ. Якщо ваше під...
10.03.2025
Списання ПММ: оформлення документів та облік
Для того щоб забезпечити грамотний облік списання пально-мастильних матеріалів (далі – ПММ), бухгалтер повинен мати первинні документи, які фіксують транспортну роботу (пробіг) та фактичні витрати ПММ. Типові форми цих документів законодавчо не затверджено, тож їх можна розробити самостійно. Н...
Нове
04.06.2025
Ризики продажу товарів через «Нову пошту» без реєстрації підприємцем
Онлайн-продавці без реєстрації як фізособа-підприємець ризикують отримати «листи щастя» від ДПС із вимогою пояснити походження своїх доходів. Дізнайтеся, як уникнути штрафів та неприємностей у разі продажу товарів через «Нову пошту» без офіційної реєстрації! Українці, які про...
02.06.2025
Заповнюємо заяву на отримання ліцензії на роздрібну торгівлю алкогольними напоями і тютюновими виробами
У статті розповімо, як заповнити заяву для отримання ліцензії на роздрібну торгівлю алкоголем і тютюном, та наведемо зразок такої заяви.  З новими правилами отримання ліцензій на здійснення операцій з алкогольними напоями та тютюновими виробами ми ознайомили вас у статті «Ліцензії на розд...
02.06.2025
Загальні правила отримання ліцензій на зберігання пального та роздрібну торгівлю алкоголем і тютюном
У статті розповімо про загальні правила, яких слід дотримуватися суб’єктам господарювання для отримання ліцензій на зберігання пального та роздрібну торгівлю алкоголем і тютюном.  З 01.01.2025 змінилися правила оформлення ліцензій на роздрібну торгівлю алкогольними напоями і тютюновими ви...
Кращі матеріали