Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Підписатися

Підприємець припиняє діяльність: виконуємо процедуру від А до Я

03.09.2020 1302 0 2

Із цієї статті ви дізнаєтеся: які обов’язкові етапи необхідно пройти підприємцеві, який вирішив припинити підприємницьку діяльність.

Що можна зробити на практиці: подати документи про припинення підприємницької діяльності, податкову звітність, сплатити податки, закрити рахунки в банку тощо, дотримуючи всі вимоги законодавства.


Часто життя вносить серйозні корективи до наших планів. Наприклад, ще вчора ви займалися власною справою, а сьогодні вимушені припинити цю діяльність. Найчастіше таке рішення викликане фінансовими труднощами, які цього року виникли у багатьох підприємців у зв’язку з карантином. Якщо остаточне рішення прийнято, вам необхідно пройти процедуру припинення підприємницької діяльності. Ми підкажемо, як слід діяти на кожному етапі, щоб не залишити за собою «хвостів».

Етап 1. Держреєстрація припинення підприємницької діяльності

Запис про припинення підприємницької діяльності має бути внесений до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців і громадських формувань (далі – ЄДР). Для цього потрібно подати суб’єктові держреєстрації заяву про державну реєстрацію припинення підприємницької діяльності фізичної особи – підприємця за його рішенням (ч. 4 ст. 18 Закону від 15.05.03 р. № 755-IV, далі – Закон № 755).

Новація! З 01.06.20 р. така заява подається за формою 1, затвердженою наказом Мін’юсту від 18.11.16 р. № 3268/5 у редакції наказу Мін’юсту від 19.05.20 р. № 1716/5 (далі – Наказ № 3268).

Нагадуємо, що заява повинна бути складена українською мовою (ст. 15 Закону № 755).

У верхньому рядку заяви вибираєте потрібну вам реєстраційну дію. У цьому випадку треба поставити позначку у клітинці біля напису «Державна реєстрація припинення підприємницької діяльності фізичною особою – підприємцем».

У нижньому рядку заяви заповнюєте всі необхідні поля (треба зазначити П. І. Б. підприємця і реєстраційний номер облікової картки платника податків (ІПН)). А якщо підприємець не має ІПН, тоді слід навести паспортні дані. Там же можна зробити позначку про своє бажання отримати виписку з ЄДР у паперовій формі і про спосіб її отримання. Потім ставите дату і підпис.

Ніякі інші документи для держреєстрації припинення підприємницької діяльності не будуть потрібні. Зокрема, підприємець звільняється і від сплати адміністративного збору. Перелік випадків, коли стягується адмінзбір за вчинення реєстраційних дій, наведений у ст. 36 Закону № 755. Такий випадок, як припинення підприємницької діяльності, у цьому списку відсутній.

Яким способом можна подавати заяву про припинення підприємницької діяльності?

Подати заяву можна декількома способами:

  1. Передати безпосередньо держреєстратору в паперовому вигляді. При особистому поданні документів необхідно пред’явити документ, що посвідчує особу. Якщо документи подає не сам підприємець, а його представник, тоді крім документа, що посвідчує особу представника, йому треба пред’явити і нотаріально посвідчену довіреність, що підтверджує його повноваження.
  2. Подати через фронт-офіс (Центр надання адміністративних послуг, далі – ЦНАП). Такі ЦНАП надають послуги відповідно до Закону від 06.09.12 р. № 5203-VI (далі – Закон № 5203). Інформацію про них можна знайти на їх офіційних сайтах за регіонами. Наприклад, адреса ЦНАП м. Харкова: https://dozvil.kh.ua
  3. Відправити поштою. У цьому випадку підпис на заяві має бути нотаріально посвідчений (п. 5 ч. 1 ст. 15 Закону № 755).
  4. Подати в електронній формі. Для цього вам знадобиться електронний підпис. Подати заяву в електронній формі можна з використанням:
  • сервісу «Дія» (Державні послуги онлайн). Для подання заяви необхідно зареєструватися або авторизуватися на цьому сайті за допомогою кваліфікованого електронного підпису (далі – КЕП) або електронного цифрового підпису (далі – ЕЦП), заповнити форму заяви про припинення підприємницької діяльності (велика частина інформації вже є в системі, треба тільки перевірити правильність цих даних) і підписати її із застосуванням КЕП/ЕЦП. Підписана заява автоматично направляється держреєстратору і до податкового органу. Статус цієї заяви можна перевірити у своєму кабінеті. Повідомлення про закриття діяльності фізособи-підприємця буде відправлено на зазначену електронну пошту;
  • Кабінету електронних сервісів на сайті Мін’юсту, що діє відповідно до Порядку, затвердженого наказом Мін’юсту від 23.03.16 р. № 784/5. Для реєстрації потрібно вибрати в Кабінеті розділ «Реєстр юридичних осіб і фізичних осіб – підприємців», заповнити необхідну форму, підписати її і відправити.

Скільки часу забере реєстрація припинення підприємницької діяльності?

Ця процедура здійснюється протягом 24 годин з моменту надходження документів суб’єкту держреєстрації (ст. 26 Закону № 755).

Важливий нюанс! Фізособа позбавляється статусу підприємця з дати внесення до ЄДР запису про держреєстрацію припинення ним підприємницькій діяльності (ч. 8 ст. 4 Закону № 755). Проте втрата такого статусу не означає автоматичне зняття з податкового обліку – про це докладніше поговоримо далі.

Як перевірити, чи внесено до ЄДР запис про припинення підприємництва?

Перевірити цю інформацію можна за допомогою Кабінету електронних сервісів у вкладці «Безплатний запит на отримання відомостей» у розділі «Реєстр юридичних осіб і фізичних осіб – підприємців». Введіть до пошукового вікна інформацію про підприємця, що припинив діяльність (П. І. Б. або ІПН), і за результатами пошуку ви зможете побачити статус фізособи, дані про яку вас цікавлять.

Якщо держреєстрація припинення підприємництва проведена, то у графі «Дані про провадження підприємницької діяльності» ви побачите слово «припинено». Крім того, можна натиснути кнопку «Докладніше» й отримати більш розгорнену інформацію про цю реєстраційну дію (дату, орган, що здійснив реєстрацію, тощо). Завважимо, що перевірити інформацію про припинення підприємницької діяльності через Кабінет електронних сервісів можна незалежно від того, яким способом подавалася заява (навіть якщо вона подавалася в паперовому вигляді).

Етап 2. Зняття з обліку в податковому органі

З моменту внесення до ЄДР запису про припинення підприємницької діяльності фізособа втрачає свій підприємницький статус. Закон не зобов’язує підприємця повідомляти податковий орган або інші держоргани про те, що його підприємницька діяльність припинена. Відомості про це вони отримають з ЄДР у порядку інформаційної взаємодії згідно зі ст. 13 Закону № 755. Проте відвідати податкову, у якій фізособа перебуває на обліку як платник податків, усе ж таки доведеться, щоб закрити розрахунки за податками (див. нижче).

Отже, податковий орган зніме з обліку підприємця, який припинив свою діяльність, на підставі отриманих з ЄДР відомостей (пп. 1 п. 11.18 Порядку, затвердженого наказом Мінфіну від 09.12.11 р. № 1588 (далі – Порядок № 1588). Проте фізособа, як і раніше, перебуватиме на обліку в органі ДПС як платник податків, який отримував доходи від підприємницької діяльності (пп. 6 п. 11.18 Порядку № 1588).

Важливий момент! Держреєстрація припинення підприємницької діяльності не припиняє зобов’язань фізособи, які виникли під час провадження такої діяльності, не змінює строків, порядку їх виконання і застосування санкцій за їх невиконання (пп. 65.10.8 Податкового кодексу, далі – ПК).

Тобто фізособа, чия підприємницька діяльність припинена, зобов’язана сплатити податки з доходів, отриманих від її провадження. Це означає, що в установлені строки йому необхідно подати до податкового органу декларацію за останній базовий податковий (звітний) період. У цій декларації відображаються виключно доходи від підприємницької діяльності фізособи.

Також ви повинні знати, що припинення підприємницької діяльності є приводом для позапланової документальної перевірки (пп. 78.1.7 ПК). Тому за наявності підстав і з урахуванням строків давності, передбачених у ст. 102 ПК, контролюючий орган може призначити і провести документальну перевірку такої фізособи – платника податків.

Протягом якого строку призначається така перевірка?

На жаль, такий строк у законодавстві не зазначений. Ні в ПК, ні в нормативно-правових актах з питань проведення документальних перевірок органами ДПС не встановлений строк для призначення документальної перевірки платника податків у разі внесення до ЄДР запису про припинення підприємницької діяльності.

Етап 4. Подання останньої звітності та сплата податків

Окремим етапом виділимо розрахунки колишнього підприємця з податковою після втрати підприємницького статусу. Тут виникає запитання:

Які звіти потрібно подати і які податки потрібно сплатити у разі припинення підприємницької діяльності?

Відповідь на це питання залежить від застосовуваної системи оподаткування.

ПДФО і ВЗ (для підприємців на загальній системі)

Звітність. Останню декларацію за формою, затвердженою наказом Мінфіну від 02.10.15 р. № 859, підприємці-загальносистемники подають протягом 30 календарних днів (далі – к. д.) з дати держреєстрації припинення підприємницької діяльності (п. 177.11 ПК). Останнім базовим податковим (звітним) періодом у цьому випадку буде період з дня, що настає за днем закінчення попереднього базового податкового (звітного) періоду, і до останнього дня календарного місяця, у якому проведена держреєстрація припинення діяльності. У цій звітності відображаються тільки доходи від підприємницької діяльності фізособи!

Сплата податку. Остаточний розрахунок за ПДФО і військовим збором має бути проведений протягом 10 днів після подання декларації відповідно до п. 57.1 ПК (ЗІР, категорія 104.09).

Єдиний податок (для підприємців-єдинників)

Звітність. Згідно з п. 294.6 ПК останнім податковим (звітним) періодом для єдинників уважається період, у якому податковий орган отримав від держреєстратора повідомлення про держреєстрацію припинення підприємницької діяльності. Тому востаннє єдинник повинен подати декларацію за податковий (звітний) квартал, у якому проведена така держреєстрація (ЗІР, категорія 107.01.07, 116.07). Форма декларації затверджена наказом Мінфіну від 19.06.15 р. № 578.

Строк подання декларації – протягом 40 к. д. після закінчення звітного (податкового) кварталу (пп. 49.18.2 ПК). Наприклад, підприємець-єдинник зареєстрував припинення своєї діяльності у вересні 2020 року. Тоді остання декларація повинна бути подана ним за IІІ квартал 2020 року.

Сплата податку. ЄП має бути сплачений за повний місяць, у якому відбулася держреєстрація припинення підприємницької діяльності (п. 295.8 ПК). Тому навіть якщо дата держреєстрації цієї події – 01.09.20 р., то все одно за вересень потрібно повністю сплатити ЄП.

ЄСВ (незалежно від системи оподаткування)

Звітність. Підприємець, який припинив свою діяльність, повинен подати за себе Звіт з ЄСВ (форма № Д5) із зазначенням типу форми «Ліквідаційна». Згідно з п. 9 розд. III Порядку, затвердженого наказом Мінфіну від 14.04.15 р. № 435, останнім звітним періодом буде період з дня закінчення попереднього звітного періоду до дня держреєстрації припинення підприємництва. Звіт потрібно подати протягом 30 к. д. з дня реєстрації припинення підприємницької діяльності.

Сплата ЄСВ. Сплатити ЄСВ потрібно протягом 10 к. д. після закінчення строку подання ліквідаційної ЄСВ-звітності (п. 13 розд. ІV Інструкції, затвердженої наказом Мінфіну від 20.04.15 р. № 449; ЗІР, категорія 201.06.02).

ПДВ (якщо підприємець був платником ПДВ)

Згідно з пп. «б» п. 184.1 ПК і п. 5.1–5.3 Положення, затвердженого наказом Мінфіну від 14.11.14 р. № 1130 (далі – Положення № 1130), для анулювання ПДВ-реєстрації підприємцеві слід подати до податкового органу за місцем обліку заяву за формою № 3-ПДВ (додаток 3 до Положення № 1130). Якщо підприємець використовував у взаємовідносинах з податковим органом електронний документообіг, то подати цю заяву можна в електронному вигляді із застосуванням електронного підпису.

На замітку! Подавати заяву за формою № 3-ПДВ необов’язково. Якщо колишній підприємець не подасть її, то податковий орган може самостійно анулювати ПДВ-реєстрацію згідно з п. 5.5 Положення № 1130 на підставі отриманих з ЄДР відомостей про реєстрацію припинення підприємницької діяльності. Проте якщо ви хочете підстрахуватися від можливих спірних ситуацій у майбутньому, тоді варто подати заяву.

Подання повідомлення за формою № 20-ОПП

Підприємцеві необхідно подати до податкового органу повідомлення за формою № 20-ОПП (додаток 10 до Порядку № 1588) з оновленою інформацією про закриття об’єктів оподаткування (за наявності) протягом 10 робочих днів після їх закриття. У графі 2 «Код ознаки надання інформації» необхідно зазначити цифру 6 «Закриття об’єкта оподаткування».

РРО (для підприємців, які мають зареєстрований РРО)

Підприємцям, які мають РРО, необхідно зняти його з реєстрації. Для цього – згідно з п. 1 гл. 4 розд. II Порядку, затвердженого наказом Мінфіну від 14.06.16 р. № 547, – треба подати до податкового органу за місцем реєстрації РРО заяву про скасування реєстрації РРО за формою № 4-РРО (додаток 4 до Порядку № 547). У заяві потрібно зазначити бажаний спосіб отримання довідки про скасування реєстрації РРО (поштою, безпосередньо в податковому органі або копії електронною поштою).

Скасування реєстрації РРО проводиться протягом 5 к. д. з моменту подання заяви з видачею суб’єктові господарювання Довідки про скасування реєстрації за формою № 6 (додаток 6 до Порядку № 547).

Не забудьте! Перед скасуванням реєстрації РРО його потрібне розпломбувати в ЦСО, з яким укладений договір про технічне обслуговування і ремонт РРО (п. 3 гл. 4 розд. ІІ Порядку № 547).

Етап 4. Закриття банківських рахунків

Якщо у підприємця, який припинив діяльність, були відкриті в банках рахунки для ведення підприємницької діяльності, їх необхідно закрити. Згідно з п. 148 Інструкції, затвердженої постановою Правління НБУ від 12.11.03 р. № 492 (далі – Інструкція № 492), для закриття поточного рахунка до обслуговуючого банку подається заява, складена в довільній формі, з такою інформацією:

  • найменування банку;
  • найменування клієнта (прізвище, ім’я, по батькові), реєстраційний номер облікової картки платника податків або серія і номер паспорта (для фізосіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера і мають відповідну позначку в паспорті) власника рахунка;
  • номер рахунка, який закривається;
  • реквізити рахунка, на який перераховується залишок коштів з поточного рахунка клієнта, або вимоги фізособи про видачу залишку готівкою;
  • дата складання заяви.

Заява повинна бути підписана власником рахунка (підприємцем) або уповноваженою ним особою.

Етап 5. Анулювання ліцензій

Підприємець, який припинив свою діяльність, на яку була видана ліцензія, може подати до органу ліцензування заяву про анулювання ліцензії (п. 1 ч. 12 ст. 15 Закону від 02.03.15 р. № 222-VIII, далі – Закон № 222). Хоча подавати таку заяву необов’язково. Якщо колишній підприємець цього не зробить, то орган ліцензування повинен самостійно анулювати ліцензію на підставі відомостей з ЄДР про держреєстрацію припинення підприємницької діяльності (п. 3 ч. 12 ст. 15 Закону № 222).

Висновки

  1. Якщо підприємець вирішив закрити свою справу, йому необхідно пройти процедуру припинення підприємницької діяльності, яка складається з декількох етапів. Зробити це можна декількома способами.
  2. Факт припинення підприємницької діяльності підтверджується відомостями з ЄДР. Водночас позбавлення статусу підприємця не звільняє фізособу від її зобов’язань перед податковими органами, зокрема зі сплати податків і здачі звітності. Крім того, у законодавстві не встановлений строк, протягом якого орган ДПС повинен провести перевірку платника податків, який припинив підприємницьку діяльність.

Коментарі до матеріалу

Оформити передплату на розділ «Комерція»

Найповніша бібліотека безпечних рішень з бухобліку, податків та права

4428 грн. / рік

Купити

Кращі матеріали