Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Підписатися

Відкриваємо інтернет-магазин: крок за кроком

03.09.2019 22349 1 6


У консультації розповімо, з якими нормативними актами слід ознайомитися перед тем, як почати торгувати через Інтернет, які організаційні дії слід учинити, щоб відкрити інтернет-магазин, а також як укласти електронний договір із покупцем.


Що таке інтернет-магазин

Основний нормативний акт, який регулює діяльність інтернет-магазинів, – Закон № 675.

Відповідно до ст. 3 Закону № 675 інтернет-магазин являє собою засіб для реалізації товару, роботи або послуги шляхом укладання електронного правочину з покупцями, замовниками. Виходячи зі змісту даної норми, веб-сайт інтернет-магазину повинен:

  • містити повну інформацію про товар (наявність сертифікатів, інших необхідних документів);
  • містити інформацію про продавця: повне найменування, місцезнаходження, ідентифікаційний код – для юросіб; П. І. Б., місце реєстрації, реєстраційний номер облікової картки платника податків – для підприємців; інші відомості, визначені Законом № 675;
  • передбачати можливість укладання електронного правочину.

Якими нормативними актами регламентується діяльність інтернет-магазину?

При торгівлі через інтернет-магазин необхідно керуватися:

  • Законами № 675 і № 1023;
  • Порядком № 833;
  • Правилами, затвердженими наказами Мінекономіки від 19.04.07 р. № 103 (далі - Правила № 103), № 104 і № 185.

Чим можна торгувати в інтернет-магазині

Асортимент продаваних товарів визначається суб’єктом господарювання (далі – СГ) самостійно, крім товарів, продаж яких законодавством заборонено через інтернет-магазини (п. 1.3 Правил № 103). Тому перед тим як розпочати торгівлю через інтернет-магазин, слід детально вивчити правила торгівлі, що стосуються даного виду товару.

Зверніть увагу: деякі види товарів можна продавати тільки в спеціально обладнаних приміщеннях роздрібної торгівлі. Це стосується, зокрема, торгівлі в роздріб тютюновими виробами (п. 3, 5 Правил, затверджених наказом Мінекономіки та з питань європейської інтеграції від 24.07.02 р. № 218).

Крім того, забороняється торгувати через Інтернет лікарськими засобами (п. 27 Ліцензійних умов № 929). На інтернет-сайтах можна тільки бронювати медикаменти, а придбавати їх потрібно вже в аптеках.

Часто в Інтернеті можна знайти сайти, на яких пропонують придбати алкогольні напої. Це є порушенням дічого законодавства. Торгівля спиртом етиловим, коньячними та плодовими алкогольними напоями та тютюновими виробами підлягає ліцензуванню (п. 7 ч. 1 ст. 7 Закону № 222). Видача такої ліцензії прив’язана до конкретного стаціонарного місця торгівлі (приміщення). Як і у випадку з медикаментами, через Інтернет їх можна тільки бронювати.

Крім цього необхідно враховувати, що якщо доставка товарів покупцеві буде здійснюватися через пошту, доведеться дотримуватися Правил № 270. Цими правилами деякі види товарів заборонено пересилати поштою, зокрема (п. 32):

  • наркотичні засоби, психотропні речовини, їх аналоги та прекурсори, включені до переліку наркотичних засобів, психотропних речовин, їх аналогів і прекурсорів, що підлягають спеціальному контролю відповідно до законодавства;
  • отруйні рослини, харчові продукти, строк зберігання яких не перевищує 10 діб;
  • холодну зброю та інші предмети, спеціально призначені для нападу й оборони (кастети, стилети, балончики з рідиною паралітичної дії тощо);
  • вибухові, легкозаймисті або інші небезпечні речовини.

Як відкрити інтернет-магазин

Розглянемо цю процедуру покроково.

Крок 1. Реєстрація як СГ

Інтернет-магазин може відкрити як уже діючий СГ, так і майбутній. У другому випадку для початку роботи йому слід зареєструватися як СГ у встановленому Законом № 755 порядку. Для цього суб’єкту держреєстрації необхідно подати пакет документів, передбачений ст. 17 (для реєстрації юрособи) і ст. 18 (для реєстрації фізособи-підприємця) Закону № 755.

Важливий момент! У подаваній заяві слід указати код КВЕД 47.91 «Роздрібна торгівля, здійснювана фірмами поштового замовлення або через мережу Інтернет».

Крок 2. Створення сайту з усіма реквізитами

Це можна зробити власними силами або звернутися за допомогою до розроблювачів, видавши їм відповідне завдання з необхідними вимогами. Тут потрібно пам’ятати, що створення веб-сайту передбачає не тільки розробку дизайну та структури, але й вибір, реєстрацію домена (доменного імені), а також розміщення веб-сайту в Інтернеті (хостинг). Домен є адресою сайту й складається з декількох частин. Наприклад, sharm.ua, де sharm – власне ім’я, яке придумує сам СГ.

Реєстрацією доменних імен і хостингом займаються СГ, які спеціалізуються на цьому, послуги яких, як правило, є платними. За фактом реєстрації доменного імені його власникові видається свідоцтво.

Рекомендуємо власне найменування в доменному імені зареєструвати як торговельну марку (знак для товарів, робіт, послуг). Із правової точки зору, це дуже бажано зробити. Тоді в разі порушення ваших прав відносно доменного імені у вас буде більше шансів захистити свої інтереси, у тому числі й у судовому порядку.

Реєстрація знаків для товарів, робіт, послуг здійснюється згідно із Законом № 3689 і Правилами № 116. Процес реєстрації досить тривалий, однак якщо ви плануєте використовувати створений сайт довгий час і при цьому працювати ефективно, зареєструвати знак усе-таки варто.

Із розроблювачами слід домовитися про момент передачі авторських прав. Оскільки окремі елементи сайту (рисунки, фото, відеоролики, комп’ютерні програми тощо) можуть бути об’єктами авторського права, із розроблювачами сайту потрібно обговорити нюанси передачі майнових прав на такі об’єкти з урахуванням положень Закону № 3792.

Крок 3. Установлення правил приймання замовлень на товар

Необхідно також розробити бланк замовлення, максимально зручний для заповнення покупцем. Згідно з п. 2.4 Правил № 103 такий бланк повинен містити:

  • найменування СГ (продавця);
  • назву товару;
  • ціну (за 1 кг, 1 шт., 1 м і т. д.);
  • кількість і загальну вартість товару, вартість послуг, надаваних додатково;
  • дату (час) виконання замовлення.

Крок 4. Визначення способу оплати

Спосіб розрахунків – важлива складова договірних відносин. Сучасні технології дозволяють вибрати багато варіантів, наприклад:

  • розрахунки із застосуванням банківських платіжних карток;
  • безготівкові розрахунки через банківські установи;
  • розрахунки готівкою з передачею грошей кур’єрові (при доставці товарів додому) або продавцеві (при отриманні товару в продавця);
  • за допомогою електронних грошей.

За підсумком покупцеві слід видавати розрахунковий документ установленої форми.

Крок 5. Визначити способи доставки товару

На практиці найчастіше використовуються:

  • доставка товарів через пошту;
  • доставка товарів додому (зазвичай за допомогою кур’єрської служби продавця або із залученням сторонніх організацій);
  • отримання товару покупцем у продавця (зі складу, з офісу, представництва і т. д.).

Як оформити відносини з покупцями

Сторони інтернет-торгівлі повинні укласти електронний договір. Такий договір укладається шляхом пропозиції його укласти (оферти) однією стороною та її прийняття (акцепту) другою стороною (ч. 1 ст. 11 Закону № 675). Сторонами електронного договору є продавець (виконавець, постачальник) і покупець (замовник).

Оферта потенційному покупцеві може бути зроблена шляхом:

  • направлення комерційного електронного повідомлення на пошту;
  • розміщення пропозиції в Інтернеті або в інших інформаційно-телекомунікаційних системах.

Оферта повинна містити істотні умови договору. Наприклад, якщо покупець купує товар через інтернет-магазин, то електронний договір повинен містити істотні умови, властиві договору купівлі-продажу (ст. 180 ГК).

Крім того, в оферті можна, зокрема, указати:

  • порядок укладання договору;
  • порядок створення та накладення електронних підписів сторонами договору;
  • можливість і порядок унесення змін до умов договору;
  • спосіб і порядок прийняття пропозиції укласти електронний договір (акцепт).

Відповідь особи, якій адресовано пропозицію укласти електронний договір, про прийняття (акцепт) може бути подана шляхом:

  • надіслання електронного повідомлення особі, яка зробила таку пропозицію;
  • заповнення формуляра заяви (форми) про прийняття пропозиції в електронній формі;
  • учинення дій, які вважаються прийняттям пропозиції, якщо зміст таких дій чітко роз’яснено в інформаційній системі, у якій знаходиться така пропозиція, і ці роз’яснення логічно пов’язані з нею.

До відома: електронний договір уважається укладеним із моменту отримання особою, яка направила пропозицію укласти такий договір, відповіді про прийняття цієї пропозиції.

Якщо за домовленістю сторін електронний договір повинен бути підписаний сторонами, то моментом його підписання є використання (ст. 12 Закону № 675):

  • електронного підпису або електронного цифрового підпису (ЕЦП) – за умови використання ЕЦП усіма сторонами електронного правочину;
  • електронного підпису разовим ідентифікатором. Це дані в електронній формі у вигляді алфавітно-цифрової послідовності, які додаються до інших електронних даних особою, яка прийняла пропозицію укласти електронний договір, і направляються другій стороні цього договору;
  • аналога власноручного підпису (факсимільного відтворення підпису за допомогою засобів механічного або іншого копіювання, іншого аналога власноручного підпису) за письмовою угодою сторін, у якій повинні міститися зразки відповідних аналогів власноручних підписів.

Згідно із ч. 11 ст. 11 Закону № 675 покупець (замовник, споживач) повинен отримати підтвердження вчинення електронного правочину у формі електронного документа, квитанції, товарного або касового чека, квитка, талона або іншого документа в момент учинення правочину або в момент виконання продавцем обов’язку передати покупцеві товар. Це підтвердження повинне містити такі відомості:

  • умови та порядок обміну (повернення) товару або відмови від виконання роботи або надання послуги;
  • найменування продавця (виконавця, постачальника), його місцезнаходження та порядок прийняття претензії щодо товару, роботи, послуги;
  • гарантійні зобов’язання та інформацію про інші послуги, пов’язані з утримнням або ремонтом товару або з виконанням роботи чи наданням послуги;
  • порядок розірвання договору, якщо строк його дії не визначено.

Сертифікати

У документах на товари, що підлягають обов’язковій сертифікації в державній системі сертифікації, повинні бути зазначені реєстраційні номери сертифіката відповідності або свідоцтва про визнання відповідності (п. 1.4 Правил № 103).

Реклама на сайті інтернет-магазину

При розміщенні реклами на сайті необхідно дотримуватися всіх вимог Закону № 270. Недотримання цих вимог спричиняє значні штрафи. Так, за недотримання вимог до змісту реклами на рекламодавця може бути накладений штраф у розмірі 5-кратної вартості такої реклами (ст. 27 Закону № 270).

Висновки

Перед відкриттям інтернет-магазину слід визначитися з найменуванням товару, який буде реалізовуватися, та ознайомитися з вимогами законодавства, які пред’являються до певних видів товару. Крім того, необхідно створити сайт інтернет-магазину. Це можна зробити самостійно або скористатися послугами компетентних розроблювачів. На сайті слід визначити способи оплати та доставки товару.

Слід пам’ятати, що реклама на товар повинна відповідати товару, представленому на сайті інтернет-магазину, з урахуванням вимог законодавства про рекламу.

Коментарі до матеріалу

Відсортовано: по часу за популярністю

Всього коментарів 1

Оформити передплату на розділ «Комерція»

Найповніша бібліотека безпечних рішень з бухобліку, податків та права

4428 грн. / рік

Купити

Кращі матеріали