Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Виконавець робіт зберігає пальне в ємностях замовника: що з ліцензією?

У наших читачів продовжують виникати запитання щодо конкретних господарських операцій із переміщення та зберігання пального через нечіткість висвітлення їх у законодавстві. Розглянемо деякі з них.


Відповідаємо на запитання

1. Чи має право виконавець (за договором підряду) робіт зберігати власне пальне в ємностях та на території замовника?

Як передбачено ст. 19 Конституції України, правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством.

Тобто якщо немає прямої норми про те, що замовник не може надавати виконавцеві в оренду власне майно, зокрема ємності для зберігання пального, то такий вид господарських операцій є дозволеним.

У гл. 58 Цивільного кодексу (далі – ЦК) не передбачено обмежень щодо здавання в оренду ємностей для зберігання пального, тож можна спокійно укладати договір зберігання чи оренди, але обов’язково в письмовій формі та з дотриманням вимог ЦК.

Такі дії не суперечать і приписам Закону від 19.12.95 р. № 481/95-ВР «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та пального» (далі – Закон № 481). Адже у ст. 1 цього Закону сказано, що місце зберігання пального – це місце (територія), на якому розташовані споруди та/або обладнання, та/або ємності, що використовуються для зберігання пального на праві власності або користування. А саме зберігання пального – це діяльність із зберігання пального (власного або отриманого від інших осіб) із зміною або без зміни його фізико-хімічних характеристик.

Тобто Законом № 481 передбачено право суб’єкта господарювання зберігати пальне за договором оренди.

2. Чи зобов’язаний у такому разі виконавець робіт отримувати ліцензію на зберігання та які документи подавати?

У Законі № 481 чітко не визначено, які дії прирівнюються до зберігання пального (лише ті, які направлені на отримання доходу, чи зберігання як володіння пальним взагалі). Тому відштовхуватимемося від усунення ризиків і приймемо останнє припущення.

Оскільки пальне фактично зберігатиме виконавець-орендар, то він має отримати ліцензію на зберігання, подавши до податкового органу завірені копії таких документів:

  • документи, що підтверджують право власності або право користування земельною ділянкою, або інше передбачене законодавством право землекористування на земельну ділянку, на якій розташований об’єкт зберігання пального, чинні на дату подання заяви та/або на дату введення такого об’єкта в експлуатацію, будь-якого цільового призначення;
  • акт введення в експлуатацію об’єкта або акт готовності об’єкта до експлуатації, або сертифікат про прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об’єктів, або інші документи, що підтверджують прийняття об’єктів в експлуатацію відповідно до законодавства, щодо всіх об’єктів у місці зберігання пального, необхідних для зберігання пального;
  • дозвіл на початок виконання робіт підвищеної небезпеки та початок експлуатації (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки.

А де ж орендареві взяти такі документи, адже вони належать орендодавцеві?

Відповідь на це запитання висвітлено у ст.15 Закону № 481, де сказано: якщо зазначені документи видані (оформлені) іншій особі, ніж заявник, то такий заявник додатково подає документи, що підтверджують його право на використання відповідного об’єкта.

Важливо! Орендарю потрібно отримати дозвіл на початок виконання робіт підвищеної небезпеки та початок експлуатації (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки. Інакше це може призвести до штрафів від Держпраці.

Отже, спочатку орендареві потрібно отримати від орендодавця завірені копії наведених вище документів. Далі слід скласти заяву на отримання ліцензії на зберігання пального, надати документ про сплату платежу за отримання ліцензії, копії документів, отримані від орендодавця, та договір оренди ємностей у замовника робіт.

Два важливих нюанси

  1. Якщо місце зберігання пального є акцизним складом, то податківці можуть трактувати відпуск пального з цього складу як реалізацію пального в розумінні пп. 14.1.212 Податкового кодексу. Тому ще раз переговоріть зі своїм орендодавцем та з’ясуйте всі обставини.
  2. Орендодавець повинен мати всі дозвільні документи, інакше в орендаря можуть виникнути проблеми з отриманням ліцензії, а потім – штрафи за зберігання без ліцензії (на разі законопроектів щодо скасування чи уточнення ліцензування щодо зберігання пального немає). І орендодавець також має отримати ліцензію на зберігання пального, інакше проблеми можуть виникнути і в нього, у майбутньому.

Висновки: право оренди ємності для зберігання пального можливе за отримання ліцензії

Виконавець має право орендувати ємності для зберігання пального, але для цього потрібно отримати ліцензію на таке зберігання.

Для отримання ліцензії подаються копії дозвільних документів, що належать орендодавцеві, та додатково: власний (виданий орендарю) дозвіл на початок виконання робіт підвищеної небезпеки та початок експлуатації (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки, а також договір оренди ємностей.

Коментарі до матеріалу
Всього коментарів 2
Відсортовано:
Швидка реєстрація
Будьте в курсі змін і актуальних тем, задавайте питання.
Статті за темою
24.10.2025
Облік шин та акумуляторів
У статті розглянемо: до якого виду активів належать шини й акумулятори – оборотних чи необоротних; як вести облік їх придбання, заміни та списання; що потрібно зробити, щоб не сплачувати екоподаток з шин та акумуляторів (відходів). Із цієї статті ви дізнаєтеся: до якого виду активів належа...
23.10.2025
Інвентаризація запасів
У статті розповімо про особливості проведення інвентаризації запасів та відображення в обліку її результатів. Перед складанням річної фінансової звітності інвентаризація запасів (крім незавершеного виробництва та напівфабрикатів, інших матеріальних цінностей, які на момент інвентаризації знаходяться...
23.10.2025
Нестачі та надлишки ТМЦ, виявлені під час інвентаризації: як обкладаються ПДВ?
У статті розповімо, як обкладаються ПДВ нестачі та надлишки, виявлені під час інвентаризації. Під час інвентаризації можуть бути виявлені надлишки та нестачі ТМЦ, придбаних як із ПДВ, так і без нього. Тому важливо знати, які наслідки це матиме для податкових зобов’язань та як оформити докуме...
Популярне
24.10.2025
Облік шин та акумуляторів
У статті розглянемо: до якого виду активів належать шини й акумулятори – оборотних чи необоротних; як вести облік їх придбання, заміни та списання; що потрібно зробити, щоб не сплачувати екоподаток з шин та акумуляторів (відходів). Із цієї статті ви дізнаєтеся: до якого виду активів належа...
18.08.2025
Облік витрат на створення вебсайту
У статті розповімо, що таке вебсайт та як відображати в бухгалтерському та податковому обліку витрати на його створення. Сьогодні вебсайти використовуються з різними цілями. Деякі виконують тільки представницькі функції. Це може бути, наприклад, сайт-візитка – електронний аналог традиційної па...
23.10.2025
Як відобразити в обліку надлишки активів в платників податку на прибуток та єдинників
У статті розглянемо особливості обліку надлишків основних засобів, нематеріальних активів і запасів у розрізі бухгалтерського обліку, податку на прибуток та єдиного податку. У процесі інвентаризації підприємство може виявити надлишки активів, які необхідно взяти на баланс, відобразивши цю операцію...
Нове
24.10.2025
Облік шин та акумуляторів
У статті розглянемо: до якого виду активів належать шини й акумулятори – оборотних чи необоротних; як вести облік їх придбання, заміни та списання; що потрібно зробити, щоб не сплачувати екоподаток з шин та акумуляторів (відходів). Із цієї статті ви дізнаєтеся: до якого виду активів належа...
24.10.2025
5 помилок платників податків в огляді практики Верховного Суду за серпень 2025 року
Читайте про орендну плату за землю, особливості строків стягнення податкового боргу у судовому порядку, ненарахування ПДВ на бюджетні кошти цільового фінансування, вимоги до деталізації первинних документів, ПДФО з доходів підприємців на загальній системі оподаткування – у іноді несподіваних в...
23.10.2025
Таблиця-підказка: відображаємо результати інвентаризації в обліку
У статті розглянемо, як наслідки проведеної інвентаризації впливають на бухгалтерський та податковий облік. Інвентаризація Процедура інвентаризації потребує від підприємства виконання конкретних дій, а саме: створення інвентаризаційної комісії, підготовки документації та активів, безпосереднього ...
Кращі матеріали