Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Виконавець робіт зберігає пальне в ємностях замовника: що з ліцензією?

У наших читачів продовжують виникати запитання щодо конкретних господарських операцій із переміщення та зберігання пального через нечіткість висвітлення їх у законодавстві. Розглянемо деякі з них.


Відповідаємо на запитання

1. Чи має право виконавець (за договором підряду) робіт зберігати власне пальне в ємностях та на території замовника?

Як передбачено ст. 19 Конституції України, правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством.

Тобто якщо немає прямої норми про те, що замовник не може надавати виконавцеві в оренду власне майно, зокрема ємності для зберігання пального, то такий вид господарських операцій є дозволеним.

У гл. 58 Цивільного кодексу (далі – ЦК) не передбачено обмежень щодо здавання в оренду ємностей для зберігання пального, тож можна спокійно укладати договір зберігання чи оренди, але обов’язково в письмовій формі та з дотриманням вимог ЦК.

Такі дії не суперечать і приписам Закону від 19.12.95 р. № 481/95-ВР «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та пального» (далі – Закон № 481). Адже у ст. 1 цього Закону сказано, що місце зберігання пального – це місце (територія), на якому розташовані споруди та/або обладнання, та/або ємності, що використовуються для зберігання пального на праві власності або користування. А саме зберігання пального – це діяльність із зберігання пального (власного або отриманого від інших осіб) із зміною або без зміни його фізико-хімічних характеристик.

Тобто Законом № 481 передбачено право суб’єкта господарювання зберігати пальне за договором оренди.

2. Чи зобов’язаний у такому разі виконавець робіт отримувати ліцензію на зберігання та які документи подавати?

У Законі № 481 чітко не визначено, які дії прирівнюються до зберігання пального (лише ті, які направлені на отримання доходу, чи зберігання як володіння пальним взагалі). Тому відштовхуватимемося від усунення ризиків і приймемо останнє припущення.

Оскільки пальне фактично зберігатиме виконавець-орендар, то він має отримати ліцензію на зберігання, подавши до податкового органу завірені копії таких документів:

  • документи, що підтверджують право власності або право користування земельною ділянкою, або інше передбачене законодавством право землекористування на земельну ділянку, на якій розташований об’єкт зберігання пального, чинні на дату подання заяви та/або на дату введення такого об’єкта в експлуатацію, будь-якого цільового призначення;
  • акт введення в експлуатацію об’єкта або акт готовності об’єкта до експлуатації, або сертифікат про прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об’єктів, або інші документи, що підтверджують прийняття об’єктів в експлуатацію відповідно до законодавства, щодо всіх об’єктів у місці зберігання пального, необхідних для зберігання пального;
  • дозвіл на початок виконання робіт підвищеної небезпеки та початок експлуатації (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки.

А де ж орендареві взяти такі документи, адже вони належать орендодавцеві?

Відповідь на це запитання висвітлено у ст.15 Закону № 481, де сказано: якщо зазначені документи видані (оформлені) іншій особі, ніж заявник, то такий заявник додатково подає документи, що підтверджують його право на використання відповідного об’єкта.

Важливо! Орендарю потрібно отримати дозвіл на початок виконання робіт підвищеної небезпеки та початок експлуатації (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки. Інакше це може призвести до штрафів від Держпраці.

Отже, спочатку орендареві потрібно отримати від орендодавця завірені копії наведених вище документів. Далі слід скласти заяву на отримання ліцензії на зберігання пального, надати документ про сплату платежу за отримання ліцензії, копії документів, отримані від орендодавця, та договір оренди ємностей у замовника робіт.

Два важливих нюанси

  1. Якщо місце зберігання пального є акцизним складом, то податківці можуть трактувати відпуск пального з цього складу як реалізацію пального в розумінні пп. 14.1.212 Податкового кодексу. Тому ще раз переговоріть зі своїм орендодавцем та з’ясуйте всі обставини.
  2. Орендодавець повинен мати всі дозвільні документи, інакше в орендаря можуть виникнути проблеми з отриманням ліцензії, а потім – штрафи за зберігання без ліцензії (на разі законопроектів щодо скасування чи уточнення ліцензування щодо зберігання пального немає). І орендодавець також має отримати ліцензію на зберігання пального, інакше проблеми можуть виникнути і в нього, у майбутньому.

Висновки: право оренди ємності для зберігання пального можливе за отримання ліцензії

Виконавець має право орендувати ємності для зберігання пального, але для цього потрібно отримати ліцензію на таке зберігання.

Для отримання ліцензії подаються копії дозвільних документів, що належать орендодавцеві, та додатково: власний (виданий орендарю) дозвіл на початок виконання робіт підвищеної небезпеки та початок експлуатації (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки, а також договір оренди ємностей.

Коментарі до матеріалу
Всього коментарів 2
Відсортовано:
Швидка реєстрація
Будьте в курсі змін і актуальних тем, задавайте питання.
Статті за темою
12.09.2025
Борг померлої фізособи: коли можна списати та які податкові наслідки
У статті відповімо на запитання, чи потрібно списувати борг померлої фізособи, чи нараховується ПДФО та військовий збір у такому разі та яка судова практика з цього питання. Ситуація із практики. Підприємство надало поворотну фінансову допомогу фізособі. Заборгованість за нею – 200 тис грн. Од...
01.09.2025
Як оформити довіреність на підписання ТТН та інших документів посередником, який відвантажує товар?
У статті розповімо, які документи потрібно оформити сторонам договору, якщо товар відвантажує покупцям не власник, а його представник (логістичне підприємство). Товарно-транспортна накладна: заповнення, відповідальність, ризики Товарно-транспортна накладна: заповнення, відповідальність, ризики для ...
01.09.2025
Хто складає ТТН: вантажовідправник чи замовник?
На кого покладено обов’язок виписати ТТН? Це завжди вантажовідправник? Чи може бути і вантажоодержувач-замовник? Або взагалі перевізник? Чи, можливо, експедитор, якщо він замовляє перевезення? Товарно-транспортна накладна: заповнення, відповідальність, ризики Товарно-транспортна накладна: зап...
Популярне
20.06.2025
Резерв сумнівних боргів: у яких випадках підприємству вигідно його створювати
Розповімо, які підприємства можуть оптимізувати податок на прибуток шляхом створення резерву сумнівних боргів та як правильно сформувати цей резерв, щоб не було претензій з боку контролюючих органів. У чому полягає проблема: оптимізація об’єкта обкладення податком на прибуток для деяких підпри...
18.08.2025
Облік витрат на створення вебсайту
У статті розповімо, що таке вебсайт та як відображати в бухгалтерському та податковому обліку витрати на його створення. Сьогодні вебсайти використовуються з різними цілями. Деякі виконують тільки представницькі функції. Це може бути, наприклад, сайт-візитка – електронний аналог традиційної ...
20.06.2025
Як розрахувати резерв відпусток на дату балансу
У статті розповімо про порядок формування резерву відпусток і регулярність його перегляду. Чи треба щомісячно інвентаризувати резерв? Забезпечення на оплату відпусток формується для рівномірного розподілу витрат на відпустки між звітними періодами. Його створення – обов’язок підприємства...
Нове
15.09.2025
Офіс у квартирі директора: чи потрібно оформлювати договір оренди або позички?
У статті розповімо, чи необхідно укладати договір оренди або позички, якщо підприємство зареєструвало своє місцезнаходження за домашньою адресою одного із засновників. Бізнес вдома: що має врахувати підприємець Іноді з тих чи інших причин засновники (учасники, члени) юридичної особи ухвалюють ріше...
15.09.2025
Як організувати бізнес на дому
Чи можна вести бізнес вдома? У статті розберемося, які види діяльності дозволено провадити за місцем проживання суб’єкта господарювання. Бізнес вдома: що має врахувати підприємець Сьогодні в багатьох підприємців місцем провадження діяльності є місце їхньої реєстрації. Також офіс юрособи може р...
12.09.2025
Борг померлої фізособи: коли можна списати та які податкові наслідки
У статті відповімо на запитання, чи потрібно списувати борг померлої фізособи, чи нараховується ПДФО та військовий збір у такому разі та яка судова практика з цього питання. Ситуація із практики. Підприємство надало поворотну фінансову допомогу фізособі. Заборгованість за нею – 200 тис грн. Од...
Кращі матеріали