Про валютні операції, які банки перевірятимуть прискіпливо
17.01.2016 382 0 0
Нацбанк своїм листом від 18.12.15 р. № 25-02002/101317 (далі – Лист № 101317) установив нові індикатори підозрілих фінансових операцій. У листі сказано, що уповноважені банки зобов'язані перевіряти та аналізувати документи (інформацію) про фінансові операції та їх учасників, що є підставою:
для купівлі інвалюти з метою перерахування за межі України;
перерахування інвалюти за межі України;
перерахування коштів у гривнях на користь нерезидентів через кореспондентські рахунки банків-нерезидентів, відкриті в уповноважених банках або через філії уповноважених банків, відкриті на території інших держав;
надання згоди на обслуговування операцій резидентів за договорами кредитів, позик, отримання поворотної фіндопомоги в інвалюті від нерезидентів (у т. ч. унесення змін до договорів).
Завважимо, що Лист № 101317 конкретизує нові вимоги до перевірки документів і направлення запитів у процесі аналізу підозрілих операцій, установлені в пп. 17 п. 6 постанови Правління нбу від 04.12.15 р. № 863. Для того щоб запобігти непродуктивному відпливу капіталу за кордон, НБУ збирається запрошувати інформацію або додаткові документи, необхідні для з'ясування обставин здійснення конкретної валютної операції, відомості про яку з'явилися у відповідному реєстрі на купівлю інвалюти для її перерахування за кордон. Причому запит на отримання такої інформації Нацбанк має намір направляти не тільки до уповноважених банків, але також до центральних органів виконавчої влади, правоохоронних органів, Державного інформаційно-аналітичного центру моніторингу зовнішніх товарних ринків, інших державних і комерційних установ та організацій.
Крім того, у листі НБУ зазначає, що має право відмовити в проведенні будь-якої з вищеперелічених операцій, якщо за результатами аналізу документів будуть виявлені ознаки ризикованої діяльності, використання банку в цілях легалізації (відмивання) доходів, отриманих злочинним шляхом, фінансування тероризму або фінансування розповсюдження зброї масового знищення.
Перелік індикаторів підозрілих операцій і додаткових документів, необхідних для проведення аналізу валютних операцій, систематизовано у додатку до Листа № 101317. На думку НБУ, до
підозрілих операцій, зокрема, належать: операції, не характерні для звичайної діяльності клієнта
(за видом товарів, робіт, послуг та обсягом); операції з використанням векселів, поруки, переведення боргу; операції, учасником яких є особи, зареєстровані в офшорних зонах; операції за участю банків країн Балтії.
Є й такий індикатор підозрілості, як невідповідність між ціною товарів, робіт, послуг в операції
з нерезидентом і ринковими цінами. Викликає, щонайменше, здивування, як працівники банків виконуватимуть цю вимогу і наскільки будуть об'єктивними їх оцінки.
На вимогу банків суб'єкти господарювання повинні бути готові подавати фінансову звітність, податкові декларації, статутні документи, а фізособи – подавати копії декларацій про майновий стан і доходи.
У переліку документів у додатку до листа неодноразово згадуються якісь «документи, що підтверджують економічну доцільність фінансової операції та відсутність підозр». Що мається на увазі, залишається тільки здогадуватися. Єдине, що очевидно – це те, що підготовка і перевірка документів заберуть чималий час. На це треба зважати при роботі з нерезидентами.
Також завважимо, що НБУ раніше вже давав рекомендації банкам щодо перевірки підозрілих операцій у листах від 02.12.14 р. № 48-404/71535 і від 17.12.14 р. № 48-404/75613. З 18.12.15 р. ці листи втратили свою чинність.
Повна версія доступна тільки передплатникам
Підпишіться на онлайн сервіси для бухгалтерів та кадровиків Uteka. Отримайте повний доступ бібліотеки безпечних рішень, які роблять вашу роботу ефективнішою.
Що входить в передплату?
і приклади
доступу
питання експерту
оновлення
матеріалів
матеріалів c 2015 року