Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Про валютні операції, які банки  перевірятимуть прискіпливо

17.01.2016

Нацбанк своїм листом від 18.12.15 р. № 25-02002/101317 (далі – Лист № 101317) установив нові індикатори підозрілих фінансових операцій. У листі сказано, що уповноважені банки зобов'язані перевіряти та аналізувати документи (інформацію) про фінансові операції та їх учасників, що є підставою:
для купівлі інвалюти з метою перерахування за межі України; 
перерахування інвалюти за межі України;
перерахування коштів у гривнях на користь нерезидентів через кореспондентські рахунки банків-нерезидентів, відкриті в уповноважених банках або через філії уповноважених банків, відкриті на території інших держав;
надання згоди на обслуговування операцій резидентів за договорами кредитів, позик, отримання поворотної фіндопомоги в інвалюті від нерезидентів (у т. ч. унесення змін до договорів).
Завважимо, що Лист № 101317 конкретизує нові вимоги до перевірки документів і направлення запитів у процесі аналізу підозрілих операцій, установлені в пп. 17 п. 6 постанови Правління нбу від 04.12.15 р. № 863. Для того щоб запобігти непродуктивному відпливу капіталу за кордон, НБУ збирається запрошувати інформацію або додаткові документи, необхідні для з'ясування обставин здійснення конкретної валютної операції, відомості про яку з'явилися у відповідному реєстрі на купівлю інвалюти для її перерахування за кордон. Причому запит на отримання такої інформації Нацбанк має намір направляти не тільки до уповноважених банків, але також до центральних органів виконавчої влади, правоохоронних органів, Державного інформаційно-аналітичного центру моніторингу зовнішніх товарних ринків, інших державних і комерційних установ та організацій.
Крім того, у листі НБУ зазначає, що має право відмовити в проведенні будь-якої з вищеперелічених операцій, якщо за результатами аналізу документів будуть виявлені ознаки ризикованої діяльності, використання банку в цілях легалізації (відмивання) доходів, отриманих злочинним шляхом, фінансування тероризму або фінансування розповсюдження зброї масового знищення.
Перелік індикаторів підозрілих операцій і додаткових документів, необхідних для проведення аналізу валютних операцій, систематизовано у додатку до Листа № 101317. На думку НБУ, до 
підозрілих операцій, зокрема, належать: операції, не характерні для звичайної діяльності клієнта 
(за видом товарів, робіт, послуг та обсягом); операції з використанням векселів, поруки, переведення боргу; операції, учасником яких є особи, зареєстровані в офшорних зонах; операції за участю банків країн Балтії. 
Є й такий індикатор підозрілості, як невідповідність між ціною товарів, робіт, послуг в операції 
з нерезидентом і ринковими цінами. Викликає, щонайменше, здивування, як працівники банків виконуватимуть цю вимогу і наскільки будуть об'єктивними їх оцінки. 
На вимогу банків суб'єкти господарювання повинні бути готові подавати фінансову звітність, податкові декларації, статутні документи, а фізособи – подавати копії декларацій про майновий стан і доходи. 
У переліку документів у додатку до листа неодноразово згадуються якісь «документи, що підтверджують економічну доцільність фінансової операції та відсутність підозр». Що мається на увазі, залишається тільки здогадуватися. Єдине, що очевидно – це те, що підготовка і перевірка документів заберуть чималий час. На це треба зважати при роботі з нерезидентами. 
Також завважимо, що НБУ раніше вже давав рекомендації банкам щодо перевірки підозрілих операцій у листах від 02.12.14 р. № 48-404/71535 і від 17.12.14 р. № 48-404/75613. З 18.12.15 р. ці листи втратили свою чинність.
 

Повна версія доступна тільки передплатникам
Підпишіться на онлайн сервіси для бухгалтерів та кадровиків Uteka. Отримайте повний доступ бібліотеки безпечних рішень, які роблять вашу роботу ефективнішою.
Що входить в передплату?
Готові рішення
і приклади
Миттєва активація
доступу
Можливість задати
питання експерту
Щоденні
оновлення
Доступ до ексклюзивних
матеріалів
Відкритий архів
матеріалів c 2015 року
Популярне
20.06.2025
Резерв сумнівних боргів: у яких випадках підприємству вигідно його створювати
Розповімо, які підприємства можуть оптимізувати податок на прибуток шляхом створення резерву сумнівних боргів та як правильно сформувати цей резерв, щоб не було претензій з боку контролюючих органів. У чому полягає проблема: оптимізація об’єкта обкладення податком на прибуток для деяких підпри...
20.06.2025
Як розрахувати резерв відпусток на дату балансу
У статті розповімо про порядок формування резерву відпусток і регулярність його перегляду. Чи треба щомісячно інвентаризувати резерв? Забезпечення на оплату відпусток формується для рівномірного розподілу витрат на відпустки між звітними періодами. Його створення – обов’язок підприємства...
20.06.2025
Резерв на виконання гарантійних забов'язань: хто повинен створювати та в чому вигода
У статті розповімо, як знання стандартів бухобліку допомагають оптимізувати базу обкладення податком на прибуток. Також поговоримо про формування резерву на виконання гарантійних зобов’язань. Корисна норма бухобліку: згідно з п. 13–18 НП(С)БО 11 «Зобов'язання» підприємствам д...
Нове
09.12.2024
Зміни у валютному законодавстві з 20.11.2024: на що звернути увагу?
Як відомо, на час воєнного стану НБУ запровадив значні обмеження на проведення валютних операцій спеціальною постановою Правління НБУ від 24.02.2022 № 18 (далі – Постанова № 18). З моменту прийняття цієї постанови до її тексту було внесено чимало змін, спрямованих як на пом’якшення, так ...
09.10.2024
Посередницькі послуги у сфері ЗЕД
Бути посередником можна як при експорті товарів, робіт, послуг, так і при їх імпорті. Посередником може бути резидент або нерезидент. У статті розглянемо особливості документального оформлення, валютного регулювання, обліку та оподаткування операцій з надання посередницьких послуг нерезиденту і прид...
09.09.2024
Переробка давальницької сировини для нерезидентів: митні процедури, облік та оподаткування
Про що стаття? Підприємство надає послуги з перероблення для нерезидентів: ввозить сировину нерезидента, а потім вивозить готову продукцію замовникові за межі митної території України (далі – МТУ). Розглянемо особливості оформлення, обліку та оподаткування цих операцій у підприємства-переробни...
Кращі матеріали