Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Чи нараховується валютна пеня у період воєнного стану?

Запитання – відповіді

Підприємство перерахувало своєму контрагенту за ЗЕД-контрактом передоплату за товар ще до запровадження воєнного стану (тобто до 24.02.2022). Товар було поставлено з порушенням строку в 90 днів, установленого наразі НБУ для експортно-імпортних розрахунків (з дати передоплати до моменту постачання минуло 120 календарних днів). Чи буде у цьому випадку нараховано пеню за порушення порядку валютних розрахунків?

Ні, пеня у цьому випадку не повинна нараховуватися, оскільки ще не закінчився строк, установлений для розрахунків за імпортні постачання.

Пояснимо докладніше. Наразі діє постанова Правління НБУ від 24.02.2022 № 18 «Про роботу банківської системи в період запровадження воєнного стану» (далі – Постанова № 18). Пунктом 142 цієї постанови встановлено новий строк для розрахунків за експортними та імпортними операціями, який зараз становить 90 календарних днів (далі – к. д.). Проте у цьому ж пункті зазначено, що строк у 90 к. д. застосовується до операцій, здійснених починаючи з 5 квітня 2022 року.

Це означає, що коли операція відбулася до 05.04.2022 (як у нашій ситуації), то до неї застосовуються строки для валютних розрахунків, які діяли до цієї дати. І такий строк становить 365 к. д. виходячи з вимог Закону від 21.06.2018 № 2473-VIII «Про валюту і валютні операції», далі – Закон № 2473 (п. 2 ч. 1 ст. 12) і Положення про заходи захисту і визначення порядку здійснення окремих операцій в іноземній валюті, затвердженого постановою Правління НБУ від 02.01.2019 № 5 (п. 21).

У нашій ситуації передоплата за імпортною операцією була перерахована до 05.04.2022. Отже, товар має надійти імпортерові протягом 365 днів, а надійшов через 120 днів. Як бачите, строки не порушені, тому пеня не нараховується.

Чи діє звільнення від нарахування валютної пені в період воєнного стану? Іншими словами, чи доведеться заплатити пеню, якщо встановлений законом строк оплати/постачання товару буде порушений у цей період?

Нагадаємо, що застосування валютної пені передбачене ч. 5 ст. 13 Закону № 2473. Після закінчення строку, установленого законодавством для розрахунків між сторонами ЗЕД-контракту, така пеня нараховується у розмірі 0,3 % суми коштів, не отриманих експортером, або вартості товару, не поставленого імпортеру.

Контроль за розрахунками між сторонами ЗЕД-контрактів і дотриманням строків здійснюють банки, а ось застосовувати заходи відповідальності у вигляді нарахування пені уповноважені податкові органи (ч. 8 ст. 13 Закону № 2473).

На період воєнного стану норма п. 69.1 підрозд. 10 розд. ХХ Податкового кодексу (далі – ПК) звільняє платників податків від відповідальності, передбаченої ПК, якщо в них відсутня можливість своєчасно виконати свої податкові обов'язки.

Проте пеня передбачена не ПК, а іншим законодавством. Виходить, що ця норма ПК не звільняє платника податків від сплати валютної пені.

Зате в ПК є інша норма, запроваджена на період воєнного стану, а саме п. 69.9 підрозд. 10 розд. ХХ. У ній зазначено, що тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, для платників податків і контролюючих органів призупиняється перебіг строків, визначених податковим законодавством та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладений на контролюючі органи. А це означає, що строки, передбачені Законом № 2473, теж призупиняються до кінця війни.

Крім того, є ще норма ч. 6 ст. 13 Закону № 2473, яка може допомогти підприємству «відбитися» від валютної пені в період воєнного стану. Згідно із цією нормою, якщо виконання договору зупиняється у зв'язку з виникненням форс-мажорних обставин, то перебіг строку для розрахунків і нарахування пені зупиняється на весь період дії форс-мажорних обставин і відновлюється з наступного дня після закінчення дії форс-мажору.

До відома! Запровадження в Україні воєнного стану є форс-мажором. Тому норма ч. 6 ст. 13 Закону № 2473 може захистити українського суб'єкта ЗЕД від нарахування валютної пені.

Підтвердженням виникнення і закінчення дії форс-мажорних обставин є відповідна довідка уповноваженої організації (органу) країни, де перебуває сторона ЗЕД-контракту, у якої виник форс-мажор.

За нашим законодавством підтверджувати форс-мажорні обставини уповноважена Торгово-промислова палата (далі – ТПП) (ст. 14, 141 Закону від 02.12.1997 № 671/97-ВР «Про торгово-промислові палати в Україні»). Як посвідчувальний документ ТПП видають сертифікати про такі обставини.

У звичайних умовах, щоб отримати такий сертифікат, суб'єкту господарювання (далі – СГ) потрібно було звернутися до ТПП із заявою і пакетом документів для засвідчення форс-мажорних обставин за кожним договором (окремим податковим або іншим зобов'язанням), виконання якого стало неможливим унаслідок форс-мажору. Проте зараз умови далекі від звичайних. Тому ТПП на своєму сайті опублікувала інформацію про те, що було затверджено рішення спростити процедуру засвідчення форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили).

З метою позбавити СГ від необхідності звертатися до ТПП України і регіональних ТПП і готувати пакет документів на сайті ТПП було розміщено загальний офіційний лист ТПП про засвідчення форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили). Це лист від 28.02.2022 № 2024/2.0-7.1.

На замітку! Якщо саме форс-мажорні обставини перешкоджають своєчасному виконанню зобов'язань за ЗЕД-контрактом (наприклад, утруднена доставка вантажу до України у зв'язку з воєнним станом), то валютна пеня не нараховується до закінчення дії форс-мажору. У нашому випадку – до скасування воєнного стану.

Коментарі до матеріалу
Популярне
05.04.2025
Продовження строку корисного використання повністю замортизованих основних засобів
Ситуація із практики: строк, визначений під час первинного визнання об’єкта основних засобів (далі – ОЗ), уже закінчився, а актив продовжує використовуватися. НП(С)БУ 7 передбачено, що строк корисного використання (експлуатації) об’єкта ОЗ переглядається в разі зміни очікуван...
21.02.2025
Додаток 5 декларації з ПДВ: порядок заповнення та виправлення помилок
Додаток 5 до декларації з ПДВ (далі – декларація) заповнюється платниками ПДВ, які зобов’язані розподіляти вхідний ПДВ відповідно до п. 199.1 Податкового кодексу (далі – ПК) (заповнюють таблиці 1 і 2) та платниками, що застосовують касовий метод обліку ПДВ (заповнюють таблицю 3). ...
11.03.2025
Наказ про встановлення норм витрати палива
Якщо ваше підприємство вирішило вдатися до нормування витрат пального або розмірковує, чи доцільно це робити, постараємося спростити для вас це завдання, навівши в статті: зразок наказу про встановлення норм витрати палива; дві причини, чому на підприємстві необхідний такий наказ. Якщо ваше під...
Нове
09.12.2024
Зміни у валютному законодавстві з 20.11.2024: на що звернути увагу?
Як відомо, на час воєнного стану НБУ запровадив значні обмеження на проведення валютних операцій спеціальною постановою Правління НБУ від 24.02.2022 № 18 (далі – Постанова № 18). З моменту прийняття цієї постанови до її тексту було внесено чимало змін, спрямованих як на пом’якшення, так ...
09.10.2024
Посередницькі послуги у сфері ЗЕД
Бути посередником можна як при експорті товарів, робіт, послуг, так і при їх імпорті. Посередником може бути резидент або нерезидент. У статті розглянемо особливості документального оформлення, валютного регулювання, обліку та оподаткування операцій з надання посередницьких послуг нерезиденту і прид...
09.09.2024
Переробка давальницької сировини для нерезидентів: митні процедури, облік та оподаткування
Про що стаття? Підприємство надає послуги з перероблення для нерезидентів: ввозить сировину нерезидента, а потім вивозить готову продукцію замовникові за межі митної території України (далі – МТУ). Розглянемо особливості оформлення, обліку та оподаткування цих операцій у підприємства-переробни...
Кращі матеріали