Акценти цієї статті:
Майже кожне підприємство у своїй господарській діяльності використовує автотранспорт. Фактична витрата палива часто відрізняється від установленої норми. Причини перевитрати можуть бути найрізноманітніші: погодні умови, стан доріг, пробіг авто, а також нераціональне використання палива водієм. Тому виникає запитання: за якими нормами потрібно списувати паливо? І як відображати в бухгалтерському та податковому обліку перевитрату палива? Відповіді на ці запитання ви знайдете в консультації.
Норми витрати ПММ на автотранспорті
Норми витрати ПММ для автомобілів затверджено наказом Мінтрансу від 10.02.98 р. № 43 (далі – Норми № 43). Там наведено базові лінійні норми витрат палива для більш ніж 1 200 моделей (модифікацій) автомобілів, норми витрати палива на виконання транспортної роботи і на роботу спеціального обладнання, а також система коефіцієнтів коригування нормативних витрат палива.
Згідно з п. 1.1 Норм № 43 на підприємствах можуть використовуватися такі норми та коефіцієнти коригування:
Знижувальні та підвищувальні коефіцієнти
До норм витрати палива застосовуються різні коригувальні коефіцієнти, які підвищують або знижують норми. Причини, що призводять до застосування таких коефіцієнтів, наведено в табл. 1 на наступній сторінці.
Якщо вам треба застосувати одночасно декілька коригувальних коефіцієнтів, тоді ви маєте розрахувати сумарний коефіцієнт коригування, який дорівнює сумі таких надбавок.
Таблиця 1
Причини, які призводять до застосування коефіцієнтів коригувань норм витрати палива
|
|
Підвищення норм витрати (п. 3.1 Норм № 43)
|
Зниження норм витрати (п. 3.2 Норм № 43)
|
1
|
2
|
Робота в холодну пору року. Робота в гірській місцевості та/або на маршрутах з горбистим рельєфом. Робота на дорогах зі складним планом. Робота в міських умовах. Робота із частими зупинками. Робота, яка потребує зниження швидкості. Робота в кар'єрах, їзда по полях, на лісових чи степових ділянках. Робота в надважких дорожніх умовах. Експлуатація нових автомобілів і двигунів. Поїздка на автомобілі з тривалим строком експлуатації. Погодинна робота вантажних авто. Навчальна їзда. Необхідність підтримання комфортних температурних умов у салоні. Їзда на дорогах загального користування за межами міста та на дорогах, які проходять через населені пункти. Використання спеціальних транспортних засобів, обладнаних спеціальною звуковою сигналізацією, для виконання невідкладних службових завдань |
Робота за межами населених пунктів на дорогах загального користування. Експлуатація міських автобусів у режимі «на замовлення» або з іншою метою, але не на постійних маршрутах. Рішення керівництва підприємства |
Бухгалтерський і податковий облік
У бухгалтерському обліку вартість витраченого палива відображається залежно від мети використання автотранспорту і списується з кредиту субрахунка 203 «Паливо» у дебет відповідних субрахунків (15, 20, 23, 28, 91–94).
У податковому обліку правила визнання витрат описано в п. 138.4, 138.5 Податкового кодексу (далі – ПК):
Із цього випливає висновок:
Із метою податкового обліку найважливіше – довести господарність кілометражу. Так, згідно з п. 138.2 ПК податкові витрати визнаються на підставі первинних документів, які підтверджують фактичні витрати платника податків і їх зв'язок із його госпдіяльністю.
Крім того, необхідно зробити розрахунок і порівняти нормативну та фактичну витрату палива. Якщо фактична витрата не перевищує норму, то до складу витрат підприємства спокійно потрап-ляє вся вартість фактично витраченого палива. Якщо ж фактична витрата перевищує нормативну, тоді до складу податкових витрат ви зможете включити лише вартість ПММ у межах норм (пп. «и» пп. 138.8.5, п. 140.3 ПК).
Які наслідки з ПДВ виникають у разі наднормативної витрати ПММ?
Підприємству доведеться визнати умовне постачання такої перевитрати, тобто нарахувати податкові зобов'язання з ПДВ виходячи з вартості придбання палива (пп. «г» п. 198.5 ПК).
Чи потрібно включати вартість перевитрати палива до оподатковуваного доходу водія та утримувати ПДФО, нарахований на суму перевитрати?
Якщо перевитрата палива виникла не з вини працівника, то підстав для утримання ПДФО немає.
Однак перевитрата, яка виникла з об'єктивних причин (складні погодні умови, технічний стан авто тощо), має бути підтверджена документально. Наприклад, актом про технічний стан автомобіля з висновками комісії, у якому зазначено причину перевитрати і фактичну витрату палива.
Якщо буде доведено, що перевитрата палива сталася з вини працівника, тоді підприємство може стягнути з нього вартість такого палива. Наприклад, утримати вартість бензину із його зарплати. При цьому рекомендуємо оформити документи, які підтверджують вину працівника: потрібна пояснювальна записка працівника та його заява на утримання цієї суми, а також наказ про дисциплінарне стягнення.
А якщо вину працівника доведено, однак підприємство не стягуватиме з нього вартість перевитрати палива, тоді доведеться утримати з працівника ПДФО, нарахований на вартість перевитраченого палива. Адже в цьому випадку вартість бензину вважатиметься додатковим благом, отриманим від роботодавця (пп. 164.2.17 ПК). При цьому база оподаткування визначається з урахуванням натуркоефіцієнта (п. 164.5 ПК).
Списання палива в обліку
Приклад
На підприємстві ТОВ «Весна» (знаходиться в м. Дніпропетровську) в листопаді 2014 року для виконання службових обов'язків (поїздок містом) адміністративного персоналу використовувався автомобіль Mitsubishi Pajero. Згідно з даними дорожніх листів витрата ПММ становила 350 л (у зв’язку з технічним станом автомобіля), пробіг – 1 660 км.
Користуючись Нормами № 43, розрахуємо нормативну витрату бензину для цього автомобіля:
базова лінійна норма – 14,8 л/100 км пробігу;
підвищувальні коефіцієнти:
– за роботу в холодну пору року – 2 % (пп. 3.1.1.1 Норм № 43);
– за роботу в умовах міста – 15 % (пп. 3.1.4 Норм № 43)
Нормативна витрата палива згідно з п. 4.1 Норм № 43 розраховується за формулою
Qн= 0,01 х Нs х S х (1 + 0,01 х K∑),
де Qн – нормативна витрата палива, л;
Нs – базова лінійна норма витрати палива, л/100 км.;
S – пробіг автомобіля, км.;
K∑ – сумарний коригувальний коефіцієнт, %.
Підставимо в цю формулу значення з нашого прикладу:
Qн= 0,01 х 14,8 х 1 660 хх (1 + 0,01 х 17) = 287,45 л.
Таким чином, перевитрата становила 62,55 л (350 л – 287,45 л).
Відобразимо дані з перевитрати в табл. 2.
Таблиця 2
Найменування і ціна (грн/л)
|
Фактична кількість (л) /вартість (грн.) |
За нормою: кількість (л) /вартість (грн.) |
Понад установлені норми (перевитрата) (л) /вартість (грн.) |
1
|
2
|
3
|
4
|
Бензин – 15,00
|
350/5 250,00
|
287,45/4 311,75
|
62,55/938,25
|
Бухгалтерський і податковий облік у разі перевитрати палива
(грн.)
№ з/п
|
Зміст операції
|
Первиннідокументи
|
Бухгалтерський облік
|
Податковий облік
|
|||
Дт
|
Кт
|
Сума
|
Дохід
|
Витрати
|
|||
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
1
|
Списано паливо |
Дорожній лист
|
92
|
203
|
4 311,75
|
–
|
4 311,75
|
2
|
Відображено наднормативну витрату палива |
Дорожній лист, облікові регістри
|
947
|
203
|
938,25
|
–
|
–
|
3
|
Нараховано податкові зобов'язання з ПДВ (938,25 х 20 %) |
Податкова накладна
|
947
|
641
|
187,65
|
–
|
–
|
1. Вартість перевитрати палива:
у бухгалтерському обліку – списується на інші операційні витрати;
податковому обліку – не включається до складу витрат, оскільки вважається, що такі ПММ не було використано в господарській діяльності. Також підприємство має нарахувати податкові зобов'язання з ПДВ на вартість перевитрати.
2. Якщо перевитрата палива виникла не з вини працівника, то причину перевитрати необхідно документально зафіксувати і пояснити. Тоді вартість «зайвого» палива не треба буде утримувати із працівника й обкладати ПДФО.